Dat front er af halen steld niets voor. Je kan dan de binnenkant van het front en de display zelf schoon maken. Het wordt er altijd beter van. Maar zoals nieuw wordt het niet meer. Heb er ook al vaak naar gezocht op internet en kom dan vaak niet veel verder dan een display dat "op" lees versleten is.
Mvg Tien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad meestal versleten. Behalve bij sommige toestellen zoals Akai waar de gloeispanning van het display uit een paar elco'tjes komt die op zijn. Hier zal het of stof of slijtage van de display zelf zijn.
Op vrijdag 15 maart 2024 10:42:19 schreef Geert111:
Toestel werkt maar het was even schrikken want de lamp en het laadmechanisme van de video gingen om de beurt aan en uit maar toen ik het toestel rechtstreeks in het stopcontact aansloot kon ik de cassette wel inbrengen en spoelen.
de bedoeling van de lamp is verdere schade te voorkomen. Het is normaal dat een 75 watt lampt gaat flikkeren eens het mechaniek in beweging komt, op zich is dat een goed teken . voor een FS88, werkend, ga je een 100 watt of iets meer nodig hebben.
Op vrijdag 15 maart 2024 18:14:29 schreef Tien:
Dat front er af halen stelt niets voor.
Mvg Tien.
Zo snel komt deze er niet af. alle schroeven die het front vast houden (boven en onder) losmaken. dan blijft het front nog zitten door haken, boven onder en opzij. dus beetje lichten en in verscheidene stapjes komt ie eraf. Ik geloof dat de schuttle meekomt met het front.
Op vrijdag 15 maart 2024 11:35:26 schreef maartenbakker:
Die lamp is bij dit soort mankementen eigenlijk nooit nodig. Vuistregel: als er wat in sluiting lag voordat je hem repareerde, heb je bij testen een lamp nodig. Anders niet.
Zelfs al was er geen sluiting, bij een herstelling is een serielamp zowat in alle gevallen nuttig, al was het maar om de mogelijke vergissingen bij het plaatsen van nieuwe onderdelen geen collatoral damage te laten veroorzaken..
Geert111
Golden Member
Op dit moment heb ik 2 S-VHS tapes op DV overgezet.
Bij de 2de viel het mij op dat er toch af en toe witte puntjes op het tv-scherm verschenen. Moeilijk om er een foto van te nemen maar het is een wit stipje met een kort streepje aan.
Bijregelen van de tracking geeft geen verbetering.
Ik heb voorzichtig de koppen gereinigd met IPA maar het probleem blijft zich voordoen.
Op één van mijn tapes had ik nog een korte opname van een vroeger testbeeld en bij het bekijken ervan zag ik dat het beeld ook niet echt stabiel is.
Het TV-toestel staat nochtans juist op het videokanaal afgesteld en de tracking helpt hier ook niet.
Het ligt volgens mij niet aan de tapes want op mijn minder dure JVC S-VHS heb ik het probleem niet maar de beeldkwaliteit is daar minder goed en er kwamen ook redelijk veel 'kleurfouten' op de DV-tape.
Zou ik met dit testbeeld de recorder nog ietsje kunnen bijregelen?
Ik zou eerst eens die recorder met een scart kabel aan je tv aansluiten als ik jou was. Dan heb je het beeld rechtstreeks ipv via de antenne ingang.
Mvg Tien.
Geert111
Golden Member
Ja, zal ik doen maar heb niet direct nog een scartkabel vrij.
De Panasonic is wel via een S-VHS-kabeltje (2x 4 pins) en 2 RCA tulpjes met de Sony verbonden en de storingen zijn ook zichtbaar op de DV-tapes.
"Zou ik met dit testbeeld de recorder nog ietsje kunnen bijregelen?"
Als je maar niet gaat draaien aan de twee gaffels die de band om de kop heen geleiden!
Daar ligt het niet aan denk ik.
Maakt dat aardings stripje midden boven op de video kop om de statische elektriciteit af te voeren nog een goede verbinding?
Heb je ook nog andere banden geprobeerd?
Je hebt maar een paar elco's in de voeding vervangen en niet allemaal, zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn?
Mvg Tien.
Op vrijdag 22 maart 2024 13:18:49 schreef Geert111:
Op dit moment heb ik 2 S-VHS tapes op DV overgezet.
Bij de 2de viel het mij op dat er toch af en toe witte puntjes op het tv-scherm verschenen. Moeilijk om er een foto van te nemen maar het is een wit stipje met een kort streepje aan.
Als de stippen steeds op dezelfd hoogte ziten (ongeveer 1/4 van de bovenkant en 1/4 van de onderkant vh beeld) dan zijn statische ontladingen van de drum de oorzaak.( SVHS opnames zijn daar gevoeliger aan dan VHS opnames, door de grotere bandbreedte, zwaai en de hogere frequenties).
Het sleepcontact doet dan zijn werk niet goed. Het contactje heel goed ontvetten , alsook het schijfje op de drum waar het op rust.
Geert111
Golden Member
@Tien: ik heb idd. nog enkele andere banden geprobeerd en de stippen waren er ook.
Morgen zal ik even kijken naar het aardingsstripje.
@Kris:ik heb niet op de plaats van de stipjes gelet, ze duren maar een fractie van een seconde, is ook voor morgen maar wat ik wel nog opgemerkt heb, is dat het beeld op sommige plaatsen 'trilt'. Dit was nog beter zichtbaar op het stukje testbeeld.
Op dezelfde plek kan zoals eerder gezegd statische ontlading zijn maar ik heb het ook gezien met videokoppen die net niet lekker schoon zijn geworden na het draaien van een vervuilde tape. Vooral oudere AGFA en Scotch banden laten nogal eens residu achter. Na het controleren van het aardcontactje zou je eens kunnen kijken of de drum wel schoon is.
Verspringen ze willekeurig door het beeld dan is het puur te wijten aan veroudering of vervuiling (schimmels) van de tape.
trillen kan vele oorzaken hebben.. verticaal of horizontaal trillen?
slecht de-interlacen, bvb, of gebrek aan een TBC bij het omzetten naar DV. post anders eens een stukje testbeeld op youtube, kunnen we meekijken 
Als ik het goed begrijp gebruik je een DV tape als tussenstap voor het digitaliseren?
Geert111
Golden Member
@Kris: inderdaad via een tussenstap omdat ik op de pc met Canopus Edius en Adobe enkel met digitale apparaten gewerkt heb.
Het is pas toen ik begon met het digitaliseren van VHS en S-VHS dat ik de ADVC50 wou gebruiken en vaststelde dat die niet of bijna nooit werkte.
Een paar keer is het na allerlei pogingen gelukt, toen ik eerst een VHS-tape opstartte en dan pas de ADVC50 in het Edius-menu koos maar dat was eerder een toeval want het is maar enkele keren gelukt.
Ik probeer dit WE eens een filmpje op YouTube te plaatsen.
Je videomontage programma kan dus alleen video binnen halen met de sony als die aan gestuurd wordt door de canopus edius kaart in de computer als ik het goed begrijp.
Dus eigenlijk een bewerking te veel.
Dat is wel zonde,ook van de tijd.
Heb je er nog iets tussen zitten, een tbc of zo?
Maar ja, dan nog zou je die spikes niet moeten hebben.
Misschien liggen er verbindings kabels ergens
waar je ze niet wil hebben (storen).
Mvg Tien.
Op zaterdag 23 maart 2024 16:52:20 schreef Tien:
.
Dat is wel zonde,ook van de tijd.Mvg Tien.
't is vooral zonde voor de tussenstap via de DV codec. Die is redelijk destructief bij scenes bij met veel detail en beweging, ook al was de bron S-VHS. In 1997 werd het aanzien als het volgende wereldwonder, maar we zijn al even verder..
De ADVC50, die is intussen ook al 20 jaar oud. Je hebt (TS) nog een PC die hem ondersteund?
Sja, jarenlang een Sharp EN een Panasonic SVHS recorders gebruikt totdat de Digitale TV er kwam en dus geen Analoog meer beschikbaar was. Vorig jaar al weer afscheid van de Humax recorder met DVB C moeten nemen, en ja zo gaat et continu.. Banden en koppen van SVHS waren best gevoelig van slijtage..
Op maandag 25 maart 2024 20:19:57 schreef smd:
Banden en koppen van SVHS waren best gevoelig van slijtage..
SVHS koppen slijten niet sneller, maar het juiste type band is belangrijk. (en er was veel rommel beschibaar).
Ook banden kunnen lang meegaan, maar zijn stof en dropoutgevoeliger dan VHS, door de reeds hierboven vermelde redenen.
deze heel oude S-VHS band (1989..) https://www.youtube.com/watch?v=qfzFw0SVs4Y had al honderden keren gelopen bij demo's en is daarna nog misbruikt als checktape op te testen machines.. Je hoort vooral wat drops in het HiFi audio, maar in het beeld valt het nog mee, toch?
Geert111
Golden Member
Tussen 2 'buiten'klussen door, heb ik de recorder geopend en het sleepcontact maakt geen contact met de bovenkant van de koppentrommel.
Het maakt volgens mij zelfs nooit contact als ik de trommel met de hand draai, tenzij dat het contact bij een werkende recorder naar beneden zakt?
Ik heb er een stukje koffiefilter, gedrenkt in IPA, tussen bewogen en er zaten toch zwarte streepjes op.
Voor S-VHS heb ik enkel Maxell en Fuji gebruikt en de banden worden rechtopstaand en stofvrij in een gesloten kast bewaard.
Het is zonde dat ik die tussenstap moet maken maar ik krijg de ADVC niet aan de praat.
In tijd maakt het niet zoveel uit, bandjes erin, opnemen, ander klusje doen en daarna de juiste beelden in de pc laden.
@Kris: de ADVC50 zat van bij de aankoop in deze pc maar ik heb hem dus pas veel later voor het eerst geprobeerd.
Het sleepcontact zal ooit een wrong gehad hebben waardoor het de drum niet meer raakt. losschroeven en een wring in de goede richting geven zodanig dat het de drum goed raakt na montage, uiteraard mooi centraal.
Geert111
Golden Member
Oké Kris, probeer ik morgen.
Voor wat betreft de storingen heb ik al enkele beelden klaar maar die puntjes verdwijnen zo snel dat je meerdere keren moet kijken en echt zoeken (en toch storen ze in het beeld).
Ik had enkele foto's gemaakt met mijn gsm en de puntjes omcirkeld (dat is duidelijker) maar ik ben mijn gsm bij onze dochter vergeten. 
Op die foto's lijkt het op een cirkeltje met 1 rood, 1 groen en 1 blauw
pixel.
Voor het testbeeld ben ik aan het twijfelen om dit ook op Youtube te plaatsen want dat is een opname van lang geleden met het logo van VTM in en dat mag misschien niet.
Ik heb je Youtubefilmpje over de S-VHS band bekeken en ik moest direct aan mijn Panasonic MS1 camera denken.
Ik heb die vrij vlug na de aankoop terug naar de verkoper gebracht wegens hinderlijke drops in de beelden.
Uiteindelijk is hij terug gekomen met een briefje van Panasonic erbij met een ganse uitleg en het kwam er op neer dat het volgens hen eigenlijk best mee viel en dus niet aan het toestel ligt.
Je kan het filmpje ook verborgen zetten op Youtube, en dan de link hier delen. Ga je geen last hebben met de club uit Vilvoorde.
Als voorbeeld : Dit clipje https://youtu.be/FJ1V317IzCM kan je niet zomaar vinden op Youtube, je kan het enkel bekijken als je deze link volgt.
Overigens is dat gefilmd met een MS1, in 1993, zie jij veel drop-outs?
Geert111
Golden Member
Eigenlijk vallen de dropouts nog mee op je YouTube film.
Ik zag ze vooral in het begin van de film.
Op de eerste bijgevoegde foto zie je de witte puntjes van mijn beelden uitvergroot.
De 2e en 3e foto zijn van Panasonic over de dropouts.
Ik heb nu het sleepcontact voorzichtig naar de bovenkant van de kop geduwd en het raakt maar het laatste stukje zit wel schuin op de kop maar die staat zelf ook schuin. Misschien moet ik het toch nog iets meer buigen?
Geert111
Golden Member
Dacht ik al maar het was lastig en ben gestopt omdat ik bang was om het staafje te breken en het toestel onherroepelijk te vernielen.
Zou het voorzichtig met een kleine tang mogen?
Of het puntje nu schuin staat of recht, maakt niet veel uit, als het maar contact maakt.
De witte stippen zijn inderdaad gevolg van statische ontladingen. Als het sleepcontact voldoonde drukt, en er geen vuil of olie meer onder zit zouden de stippen nu moeten weg zijn. Anders het armpje even loschroeven om het weer de juiste richting te geven. (zit vast met één schroefje achter de drum)
Op zaterdag 30 maart 2024 22:16:05 schreef Geert111:
Eigenlijk vallen de dropouts nog mee op je YouTube film.
Ik zag ze vooral in het begin van de film.
zoals beschreven zijn die drops vooral een gevolg van het honderden keren afspelen van die cassette, en dat iet altijd in de juiste omstandigheden...
.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (32%)]