Panasonic NV-FS88

Geert111

Golden Member

Hallo,
Ik wou net een oude video bekijken maar het toestel gaat niet aan.
Het rode ledje aan de aan/uitschakelaar knippert even maar daar blijft het bij.
Display licht niet op.
Ik heb het toestel ooit geopend omdat het display minder duidelijk leesbaar was en dacht dat er misschien wat vuil achter het glas gekomen was maar kon er moeilijk bij en ben dan maar gestopt. :)
Ik zal de voeding nakijken en hoop dat deze goed bereikbaar is.
Waarschijnlijk een elcoprobleem?
Grt. /Geert

maartenbakker

Golden Member

Neem aan een NV-FS88? Dan gelden de vuistregels die voor alle Panasonics van ongeveer 1987-1993 gelden.

Alleen de dikke primaire elco zal nog wel goed zijn. De kleine primaire elco of elco's geven vaak opstartproblemen, heb je nu geen last van maar kun je beter wel vervangen als je bezig bent. De secundaire elco's zijn allemaal gaar en vervang je door Panasonic FM of FR types.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Inderdaad Maarten, NV-FS88.
Bedankt voor de tip.
Ik weet wat te doen volgende week. :)

De 1uf 450volt elco in de voeding was berucht, maar dan lichte volgens mij het rode power lampje al niet meer op. Inderdaad elco's vervangen.
Waren zeer degelijke en goede recorders maar zijn inmiddels wel 32 jaar oud.......
Heb ook twee nv-fs88's waarvan er bij een de flatcable van het bedienings paneel defect is helaas.

Mvg Tien.

maartenbakker

Golden Member

Oorsronkelijk zat er iets van een 1u 160V elco in het opstartcircuit van de voeding van sommige modellen. Later werd daar ook we 400V voor aangegeven, 450V is wel erg veel. Het kan zijn dat deze het al helemaal zonder doet, dat weet ik niet zeker. Maar als er een 160V ofzo inzit, is een hogere werkspanning denk ik wel beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Vandaag ben ik de zoektocht naar de Elco's van Panasonic gestart maar het is niet eenvoudig om de juiste µF en spanning te vinden.
Ofwel is de spanning te laag of de µF te laag of heb ik een rare 27 en 82µF nodig.
Ik ga er van uit dat resp. 33 en 100µF oké is maar wil toch zeker zijn?
Grt.

maartenbakker

Golden Member

33u en 100u zijn prima vervangers. Werkspanning mag je (als de elco fysiek op die plek past) gerust 1 of 2 maten hoger nemen.

Geert111

Golden Member

Ik heb 33 en 100uF besteld maar een stevige van 120uF 400v van Panasonic vond ik nog niet.
Ik zal eerst de originele even losmaken en testen voor ik verder zoek.

maartenbakker

Golden Member

Zoals geschreven is die meestal niet stuk. Pas als je na vervangen van de rest nog voedingsklachten hebt, is het de moeite waard om ernaar op zoek te gaan.

Geert111

Golden Member

En dan een 150 uF of 350V doet ook zijn ding wel , maar meestal niet nodig

maartenbakker

Golden Member

350V is erg krap met de huidige netspanningen. Philips vond jaren geleden al minstens 385V.

Klopt, maar dat is icm preconditioner. Met 240 V kom je op een 320 V ongeveer uit, is acceptabel

maartenbakker

Golden Member

320V zit binnen de bovenste 10% van de werkspanning van de condensator. Inderdaad acceptabel, maar geen aanrader voor de levensduur.

De netspanning kan ook 253V zijn op een zonnige dag. Dan kom je al aan 356V over je 350V condensator.

Fabrikanten specificeren vaak tot maximale netspanningen van 264V, dan staat er 372V over je condensator. Dan is zelfs een 385V condensator al erg krap.

Sine

Moderator

Met alle zonnepanelen tikt het net al vaak richting 250V.

Dus zeker voor 400V gaan.

Geert111

Golden Member

Elco's werden deze voormiddag geleverd maar ik vraag me af of het echte Panasonic zijn.
Er zitten er een paar bij met bruin en goudkleurige opdruk maar nergens een naam.
Straks ESR even nameten.

dit zijn wel panasonics, de FR reeks is een bekende. heb die ook een bak vol liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Panasonic FC (en FM? Ben ik ff kwijt) hebben een goudkleurige opdruk, maar die zijn donkerblauw en niet bruin. Wat staat er op behalve capaciteit en werkspanning?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 december 2023 19:46:07 (13%)

Geert111

Golden Member

Het was te moeilijk om duidelijke foto's te maken daarom hierbij het lijstje met de opdruk die ik vond.
De laatste Elco komt volgende week, men had per vergissing een gewone condensator gestuurd.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat me vooral om die met de goudkleurige opdruk, dus op de foto die 100u 16V.

[M] op je lijstje staat voor Matsushita, dat is Panasonic dus duidelijk. Verder staan er altijd twee-letterige aanduidingen van de serie op, zoals FR op die andere.

Reden dat ik het vraag is dat het me niet bekend voorkomt.

Ik mis in je lijstje de 1uf 400v elco.
Door dit onderwerp heb ik mijn defecte nv-fs88 vandaag ook maar eens open gemaakt om te kijken of ik iets kan maken van de defecte flatcable van het bedienings paneel. Ik denk dat dat misschien wel gelukt is maar bij het insteken van de stekker in het stopcontact om te testen heb ik nu na een aantal jaren stilstand het zelfde probleem. Heb dus nu ook elco's besteld. Inmiddels zijn de "zieke" elco's er uit en is het wachten op de nieuwe.

Mvg Tien.

Geert111

Golden Member

@Maarten: op deze staat FC
@Tien: deze vond ik niet maar zoals Maarten eerder al aangaf, gaan die niet zo vaak stuk en waag ik de gok.
Bij Conrad gaven ze mij wel een prijs hiervoor maar ik denk dat zij iets anders bedoelden want als ik mij niet vergis ging het over meer dan 1.000 euro.

maartenbakker

Golden Member

FC klopt wel dan. Ik was even op het verkeerde spoor omdat deze donkerblauw horen te zijn en niet bruin.

De 1u 400V gaat juist wel vaak stuk. Alleen de dikke 400V afvlakelco gaat eigenlijk zelden stuk.

Geert111

Golden Member

@Tien en Maarten: ik heb het schema niet direct bij de hand maar als ik me niet vergis was het niet 1uf maar 120uf 400V.