Hydrodynamic bearing.( ik weet het, wat een woord :-) )

je kan het eenvoudig testen. Draai je de drum in de verkeerde richting, dan remt die sneller af dan als je in de goede draairichting een duwtje geeft.

Werd voor het eerst toegepast in 1984, bij de supercompacte (en toen peperdure) NV-180

Oke, dat wist ik nog niet, weer wat geleerd! :)

Mvg Tien.

bearing is bearing.. Alles slijt...

@kris van damme: ik heb eindelijk een filmpje op Youtube kunnen plaatsen maar hoe kan ik de link doorgeven?

Ga het filmpje afspelen in YT, kopieer de link in de browser en plak de link hier, dat is makkelijkste.

oké bedankt smd, probeer ik dit weekend.

Als ik het goed gedaan heb, is dit de link naar enkele beelden weergegeven met de Panasonic en via de Sony DV naar de PC met Edius gemonteerd.
Het gaat hier wel om gekopieerde reeds bewerkte S-VHS beelden van 30 jaar geleden (dus niet de 'mastertapes'.
https://www.youtube.com/watch?v=TdzvXUmZlnc

Beeld is lang niet slecht!!

Misschien valt het minder op omdat de beelden 'bewegen' en je meer naar de inhoud kijkt?
Ik probeer eens een stukje van een mastertape en dan vooral letten op verticale lijnen in foto's of gebouwen.

Hierbij een nieuwe link naar nog enkele beeldfragmenten.
Wat me nu opgevallen is (maar niet hoorbaar op YT) is dat de recorder op het moment van de storingen 'bromt', er zal dus ook iets fout zijn met het loopmechanisme of ....?
https://youtu.be/X6Y4CgLl81k

De storing en brommen komen volgens mijn uit koplagers beeld trekt ook dan.. Langer laten draaien en wellicht verdwijnt het wel.

bolt de kop nog mooi uit als je de recorder stopt, of valt die abrupt stil?

Wat bedoel je? De recorder een half uurtje eerder aanzetten en dan pas de tape inbrengen?
Het geluid is volgens mij geen echte brom zoals uit een versterker of transfo maar het lijkt op wat jullie 'herrie' zouden noemen.
Ik probeer morgen dit geluid op te nemen met geopend toestel en op YT te plaatsen dan zijn ook alle bewegingen duidelijk.
@Kris: de kop bolt mooi uit maar met open toestel komt het geluid duidelijk uit de kop/trommel.
Ik heb met uitgeschakeld toestel en zonder band, de kop voorzichtig een paar keer links en rechts gedraaid en ik heb de indruk dat de 'brom' weg was.
Het beeld kon ik niet beoordelen want de recorder was niet op een tv aangesloten.

[Bericht gewijzigd door Geert111 op (32%)]

Wat vaker mee spelen, dan gaat de lager wel beter van worden, dit komt door te lange stilstand, vet is vertaaid..

vertaaien gaat het niet echt, het is synthetisch . Kan wel zijn doorgezakt, waardoor de hydrolager bovenaan droogloopt en de kopbus niet meer zweeft, maar metaal op metaal is.

Nu zie ik het yt video niet echt enorme trillingen, maar wel bandjes met minder en meer kleur, wat idd wijst op mogelijks trillen van de kop, mogelijks door een drooglopend lager, maar er kan uiteraard ook wat fout zitten in de servo.
maak eens een opname van het gebrom.

De video staat op YT (https://youtu.be/trQZG-70lqc) en hopelijk hebben jullie nu een idee wat er fout is.
Het zijn 2 verschillende opnames want ik heb geen camerastatief meer en de eerste was een beetje knoeien met de linkerhand de tape erin en de toetsen bedienen en met de andere de camcorder.
Op de tweede is ook nog een bijkomend probleem: de weergave start niet direct en ook het stoppen verloopt niet normaal want ik moest de REW-toets gebruiken om te stoppen.
Het uitwerpen van de tape verliep normaal.

blijkbaar wil de kopmotor onder een bepaalde hoek niet starten? dat wijst erop dat hij slechts op twee fazen loopt, en kan ook het gebrom verklaren.

Om erachter te komen : teken een markeerlijktje op de kop en check of de hoek waaronder hij niet wil starten steeds dezelfde is.

Oké Kris, probeer ik morgen maar eerst moet ik een probleem met gesmolten mantels op draad van 2,5mm2 in een contactdoos oplossen (zie COL - high voltage van vandaag). :(

Klinkt niet fris! Ik hoor een licht "rommelend" geluid wat niet normaal is voor deze recorder.
Je hebt niet alle elco's in de voeding vervangen zou dat nog een reden kunnen zijn dat er een afwijking zit in een van de voedings lijnen?

Mvg Tien.

Inderdaad Tien, ik ben gestopt aan de voeding toen het toestel werkte omdat ik bang was om alsnog iets anders stuk te maken, vooral tijdens het lossolderen.
Misschien moet ik het toch overwegen.

Voedingen van Panasonic video's uit dit tijdperk moet je altijd volledig "recappen", hooguit dat je de 400V ingangselco kunt laten zitten.

Maar als elco's verrot waren, dan klinkt geluid continu, en dat is niet het geval..Recorder zou dan bij koude enorm dit geluid moeten hebben?? ik hou het bij mechanische issue

er kunnen nog meerdere problemen, zijn, zowel mechanisch als elektronisch. Je hoort, als de kop uitbolt een uitstervend tikitikitik geluid, wijst op iets mechanisch met de drum. Maar het feit dat ie blijkbaar onder een bepaalde hoek niet wil starten wijst richting sturing /servo.

Kan ook rommel tussen de rotary transformer zitten..

Hallo, de voorbije weken zijn intens geweest met een aantal onderzoeken in het ziekenhuis.
Ik gaf het eerder in dit topic al aan dat solderen in de voeding van dit toestel voor mij al een hele klus was en de voorbije onderzoeken hebben aangetoond dat ik een zenuw-/spieraandoening heb die o.a. de fijne motoriek en het zicht aantast.
Men heeft er geen naam opgekleefd maar het is zoals MS en ALS.
Ik probeer nog zo goed mogelijk van mijn hobby te genieten en zal misschien nog af en toe een vraag stellen maar wil toch al iedereen bedanken voor de vele hulp over de jaren heen.
Mvg/Geert