10n is laag, maar gaat in de praktijk meestal prima, ik heb ze al quick and dirty zonder c-tjes gebruikt.

Zakken van de spanning van een 7805 wordt lastig, je kunt wel een diode in serie met de uitgang zetten, dan snoep je er 0,7V vanaf.

Op 9 december 2023 11:43:05 schreef Sine:
Zakken van de spanning van een 7805 wordt lastig, je kunt wel een diode in serie met de uitgang zetten, dan snoep je er 0,7V vanaf.

Dat valt mee :)
0,7V eraf snoepen is 0,4V te veel.
Samen met de diode in serie voeg je 2 weerstanden (of 2 potmeters) toe om de spanning 0,4V te verhogen: 5 - 0,7 + 0,4 = 4,7V.

Nogmaals allemaal hartelijk dank voor jullie meedenken en zeer creatieve oplossingen. ( waar ik als leek de helft niet van begrijp)
IK heb er wel een oplossing uit gedestilleerd en voor een paar € een simpele motorregeling voor bestel en die ertussen gezet in plaats van de originele print met schakelaar. Kan nu afregelen tot stilstand, perfect.

https://img.kwcdn.com/product/Fancyalgo/VirtualModelMatting/1c57c8668aa09b73eaf5956c6f220700.jpg?imageView2/2/w/800/q/70

Soms hoeft het niet zo moeilijk te zijn, en volgens mij heb je hier best wat van geleerd.

Hulde dat je het resultaat nog even komt delen, dat gebeurd helaas nog heel vaak niet.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Leuk dat het gelukt is!