Mijn oscilloscoop dot raar bij het opstarten:

• Beeld niet stabiel
  • Eerste 5 minuten zelfs geen beeld
  • De ground lijn veschuift als ik op channel A en/of B een andere waarde kies
  • Als ik aan de timebase draai, dan verschuift de ground lijn soms

Als ik de scoop een kwartiertje heb aanstaan, dan gaat het iets beter.

Waar zou het aan kunnen liggen?

Voeding (uitgedroogde elcos) dat kan de eerste 2 tot 3 punten veroorzaken
Dat verspringen van een trace kan een kwestie van afregelen zijn.

Alle printplaten in de oscilloscoop grondig nalopen op slechte soldeerverbindingen. Ook alle overige (soldeer / kabel) verbindingen (schakelaars, knoppen, etc.) grondig nalopen.

Het schema staat oa. op Electrotanya. Dat schema maakt het makkelijker om gericht storing te zoeken. Die 5 minuten vertraging is een leuke om mee te beginnen. Doet de scope dat in een onverwarmde ruimte? Vaak is er dan een elco aan het overlijden. Stook het apparaat eens op en check of die sneller wakker wordt. Is er meetapparatuur aanwezig?

Schema had ik al gevonden. In het voedingsgedeelte staan er 6 elco's.

Ik ga die eerst maar eens bestellen en plaatsen. Ook de connectors een inspuiten met contactspray kan geen kwaad.

Ik heb een true RMS multimeter om te meten.

De scoop is al op leeftijd, maar hij voldoet nog prima aan mijn eisen.

Connectors inspuiten met contactspray is een slecht idee.
Beter schoonmaken met IPA en en uitblazen met wat perslucht.

Soms hoef je een elco ook niet te verwarmen met een fohn bijv. om te kijken of het apparaat dan wel vlot opstart. Dat deed me denken aan die keer dat een computer niet wilde opstarten bij een kamertemperatuur van 15 graden. Maar bij 20 graden werkte ie! Gevalletje elco in de voeding. Maar jouw scope heeft geen schakelende voeding waarin de elco's warmer worden door het HF gebeuren. De diverse voedingspanningen meten tijdens inschakelen in koude toestand is ook handig want ergens moet er in die 5 minuten tijd wat vreemds gebeuren. Domweg alle elco's in een klap vervangen lijkt mij niet handig. Als je stap voor stap werkt weet je tenminste wát de fout heeft veroorzaakt.

ik bedoel deze

Dat is zo'n beetje de slechtste die je er in kan spuiten.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (22%)]

Op 8 december 2023 18:59:46 schreef RAAF12:
Soms hoef je een elco ook niet te verwarmen met een fohn bijv. om te kijken of het apparaat dan wel vlot opstart. Dat deed me denken aan die keer dat een computer niet wilde opstarten bij een kamertemperatuur van 15 graden. Maar bij 20 graden werkte ie! Gevalletje elco in de voeding.
Maar jouw scope heeft geen schakelende voeding waarin de elco's warmer worden door het HF gebeuren.
De diverse voedingspanningen meten tijdens inschakelen in koude toestand is ook handig want ergens moet er in die 5 minuten tijd wat vreemds gebeuren. Domweg alle elco's vervangen lijkt mij niet handig. Als je stap voor stap werkt weet je tenminste wát de fout heeft veroorzaakt.

Hij staat al jaar en dag in ruimte die ongeveer 16°c is. Als ik binnenkom, dan zet ik de verwarming op. Dat kan al iets verklaren.

Op 8 december 2023 19:00:36 schreef pa3gws:
[...]
Dat is zo'n beetje de slechtste die je er in kan spuiten.

Oei, dan maar naar de vuilnisbak verbannen?

Je kan die spray prima gebruiken voor bijv. potmeters en dan naspoelen met IPA.
Maar in connectors geen spay spuiten die kan je beter met IPA schoonmaken en een paar maal in en uit elkaar halen.

Hopenlijk heb je geen oscilloscoop nodig om een oscilliscoop te repareren. ;)

Vuilnisbak is niet nodig, maar wel onmiddelijk ruim naspoelen met isopropylalcohol of Kontakt WL. Daarna schakelaars en potmeters smeren met Kontakt 61.

deze scope heeft nog een trafovoeding, elco's zijn minder snel gaar, echter de leeftijd doet ook wel iets hier. deze is geen echte philips overigens, lijkt stevig op een japans inkoop model.

Sowieso zijn alle transistors en FET's uit Japon, ik denk dat je gelijk hebt.

Evenals de PM3209 is dit inderdaad een inkoop model. De PM3208 is afgeleid van de 5502 van Hung Chang. Dus afkomstig uit Zuid-Korea.

Ik zie in de stuklijst geen enkele Korea-tor, maar allemaal Japans. Dan zou Hung Chang niet m'n eerste vermoeden geweest zijn. Maar ook niets mis mee, ik doe al zeker 25 jaar met een van hun multimeters.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Probleem zit volgens niet bij de voeding:

Schema >>>>>>> Meting
+12VDC >>>>>>> +12,23VDC
-12VDC >>>>>>> -12,27VDC
+5VDC >>>>>>>> +5,25VDC
+160VDC >>>>> +161,6VDC

Als ik met de warme lucht over de condensatoren ga, dan veranderd er niks aan deze spanningen.

MAAR ....

Als ik met de warme lucht nar de schakelaars voor channel A en B blaas, dan wordt de GND-lijn wel stabiel. In de buurt van de schakelaars staan geen elco's, enkel wat weerstanden en enkele transistors.

Zou het dan aan schakelaarcontacten kunnen liggen?

Ik denk eerder aan een slechte verbinding.
Onderkant van de print goed onderzoeken met een loep.

Contacten kunnen ook met warmte, wegens het uitzettingscoëfficiënt, beter gaan geleiden. Ik zou dat zeker meenemen in je bevindingen. Snel afkoelen kan met Freeze spray of met een wattenstaafje en alcohol op de tip. Als het contact fysiek bereikbaar is.

Op 8 december 2023 18:47:04 schreef pa3gws:
Connectors inspuiten met contactspray is een slecht idee.
Beter schoonmaken met IPA en en uitblazen met wat perslucht.

Voor mij onbekend, maar wat is "IPA"?

Alcohol ( Isopropyl alcohol)
Ik gebruik het in spuitbussen, dat is ideaal te doseren en verdampt niet.

IPA is isopropyl alcohol.
Grrr 17 sec. te laat. :+

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (35%)]

Op 9 december 2023 16:26:46 schreef Vovpvi:
Probleem zit volgens niet bij de voeding:

Schema >>>>>>> Meting
+12VDC >>>>>>> +12,23VDC
-12VDC >>>>>>> -12,27VDC
+5VDC >>>>>>>> +5,25VDC
+160VDC >>>>> +161,6VDC

Als ik met de warme lucht over de condensatoren ga, dan veranderd er niks aan deze spanningen.

MAAR ....

Als ik met de warme lucht nar de schakelaars voor channel A en B blaas, dan wordt de GND-lijn wel stabiel. In de buurt van de schakelaars staan geen elco's, enkel wat weerstanden en enkele transistors.

Zou het dan aan schakelaarcontacten kunnen liggen?

wel grappig, geen echte philips maar toch de meest voorkomende kwaal bij philips apparatuur hebben. dat is pas onderhandelen met de inkoop geweest destijds :P

Probleem is opgelost.

Ik heb de contacten ingespoten met de contactspray en daarna gereinigd met IPA. Vervolgens alles goed drooggeblazen met perslucht.

Iedereen bedankt die heeft meegewerkt.