Ik vermoed geen kortsluiting, eerder dat er geen terugkoppeling retour komt op het inverterchipje. Als je met alcohol over het qm854 componentje gaat word het dan niet leesbaar??
Nee, niet met vergrootglas of zo. Er staat helemaal niks op.
Aan de led zijde van de optocoupler van het feedback circuit komt 5V DC continu.
Welk signaal moet zo'n feedback circuit geven / krijgen?
Ik heb in bijlage het schema gehangen van hoe de inverter is opgebouwd (de schema's van Samsung krijg ik niet te pakken).
[Bericht gewijzigd door Joeri_F op (23%)]
PC1 is het circuit die de terugkoppeling tot stand brengt. Meet met een (galvanisch gescheiden ) scope of feedback aankomt op oscillator IC
OK.
De print heeft een week geen voeding gehad, en toen ik ze aanzette bleef ze op staan (relais viel niet uit).
Dan kreeg ik het signaal aan PC1 in de eerste figuur.
Dan even afgezet en weer opgezet, en toen begon ze weer aan en uit te gaan (relais schakelt uit wat met de 5V DC van de uitgangsspanning is verbonden).
Bij het kort inschakelen meet ik aan de led en aan de transistorzijde van de optocoupler in PC1 figuur 2 en 3.
Levert dit meer info op?
Oscillator IC is mogelijk defect, meet eens direct op de ingang van het IC of signaal daar ook aankomt.
Dit is wat ik meet op pin 1 van de STR2A153.
Als de voeding aanslaat start het signaal, na 100ms stopt het.
Het relais slaat na 300ms uit.
[Bericht gewijzigd door Joeri_F op (22%)]
Dit meet ik aan de drain (pin 5-8): ook schaal x10, dus 400V
[Bericht gewijzigd door Joeri_F op (31%)]
En dit aan pin4.(feedback van optocoupler).
Aan de led zijde van de optocoupler staat continue 5V DC.
In m'n post van woensdag 14/9 heb ik de verkeerde optocoupler gemeten.
De spanning blijft ALTIJD 5V en zakt nooit.
(ik had ook m'n massa om te meten aan het LS circuit, dus die grafiekjes van PC1 waren waardeloos)
En dan nog pin 2 (Vcc). Deze komt van de transfo dus logisch dat ze ook niet mooi vlak is zoals bij een werkende print...
[Bericht gewijzigd door Joeri_F op (68%)]
Ondertussen weet ik wat het 'zwarte blokje' is;
AOD4184 N Fet
Ik heb bij eenzelfde werkende print kunnen meten, en daar heb ik het volgende gemeten:
LS zijde:
- AOD4148: Vd: 5,5V Vg: 11,25V Vs 5,5V
- 13V uitgang: 12,92V
- inverter IC:
pin 1: Vs bijna nul
pin 2:11,2 V (Vcc)
pin 3:GND
pin 4: zie grafiek
pin 5- 8: 411V RMS
Ik heb van alle IC pins waar geen DC op staat een beeld gemaakt.
Kunnen we besluiten dat de inverter chip kapot is?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Als er continu 5VDC over de opto coupler staat, is niet goed. Max LED spanning is 2,3 V, dus defect.
De optocoupler defect? Of het ic defect?
Zowel aan k als a zijde vd optocoupler staat 5V tov de massa.
Ik heb niet de spanning over de optocoupler gemeten, maar de spanning tov de gnd.
[Bericht gewijzigd door Joeri_F op (65%)]
je heb een werkende voeding, dus in een wip kan je het inverter IC overzetten. Maar blijf het vreemd vinden dat aan beide zijdes van opto led 5VDC staat.
ik heb een werkende tv met een werkende voeding die niet van mij is, dus daar ga ik de inverter chip niet van lossolderen. 
Ik heb wel een mosfet en inverterchip besteld. Als die zijn toegekomen (China), zal ik testen en laten weten of dat 't probleem was.
Alvast dank voor je hulp, smd! 
Vermoedelijk zit er aan de kathode van de optocoupler pc1 een tl431 deze kan kapot zijn of de weerstanden rondom deze tl431.
In het kleine schematje heet dit ic z2, weerstanden r5,r6, r7 zijn in dit geval ook belangrijk.
aha. ok dankje.
de referentie hangt op de print aan de kathode van de tl431.
Hoe kan ik meten of deze kapot is?
Uh ja dat vind ik ook altijd wel lastig te bepalen, in elk geval staat er op de ref. poot altijd 2.5V tov massa.
spit dit maar eens door:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/5774/MOTOROLA/TL431.ht…
aan het vervangingschema op pagina 2 zie dat er ook best een hoop in zit.
Ik heb de STRA2A153D uit China ontvangen (2 St voor 2€
) en eveneens de NFET D4184.
Beide zitten nu in de print, en ze werkt terug.
)
Dank voor de hulp aan iedereen!
Het draadje mag gesloten worden.
Hallo Joeri,
Heb je voor mij het adres waar je de STRA2A153D en de NFET D4184 gekocht hebt?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Samsung UE40F8000SLXXN voedingsprint.
Vriendelijke groet, Hans
Dag Hans,
Ik had ergens nog een vage herinnering dat ik dit bij Ali-express heb besteld. En ja; ik vond 't terug in m'n oude bestellingen.
Echter, de winkels waar ik 't kocht bestaan niet meer op Ali...
ff zoeken...
vg - Joeri
Hier vond ik terug de 2A153D: https://nl.aliexpress.com/i/32890473140.html?gatewayAdapt=glo2nld
en de FET: https://nl.aliexpress.com/item/1005005236178299.html?spm=a2g0o.product…
Op zaterdag 17 februari 2024 20:50:59 schreef Hans100:
Hartelijk dank, groet, Hans
Hans kun jij aangeven waar die 2 componenten zitten op het voedingsboard.
Heb je toevallig een foto na de reparatie gemaakt? Of verwijzing naar de nummers die op het voedingsboard staan?
Gr ben bars
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."