Airco Temperatuur sensor.
Ik zou graag de kamer temperatuur op een andere plaats meten.
Is dit mogelijk met een externe temperatuur sensor, of moet daarvoor de ingebouwde sensor verplaatst worden ?
En zo ja, waar zit deze precies en hoe kan ik daarbij komen ?
Het is een Airco LG S12EW
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de sensor zit bij de verdamper aan de voorzijde, deze meet de lucht die de verdamper inkomt. zou je die sensor verzetten meet je dus stilstaande lucht in de ruimte wat wrs het comfort niet te goede komt. niet de sensor nemen die in een koper buisje op de verdamper gestoken zit, die meet of de verdamper niet dichtvriest..
Hoe kan ik deze sensor bereiken, dus hoe kan ik de kap eraf halen (ik zie geen schroeven en wil natuurlijk niets stuk maken) ?
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (39%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zit de sensor niet on de AB?
Bij mij wordt uitdrukkelijk vermeld dat deze op een tochtvrije plaats en buiten de luchtstromen van de binnenunit geplaatst moet worden, maar wel in de te koelen/verwarmen ruimte.
Wij gebruiken de AB nooit.
De Airco is gekoppeld aan onze huisbesturing (Raspberry/Domoticz) en daarin zien ik wel een gemeten temperatuur (deze temperatuur verandert afhankelijk van de binnen temperatuur).
Maar wij willen de temperatuur meten op de plaats waar wij zitten.
Net even de AB geprobeerd, maar deze heeft geen contact met de binnen unit, omdat deze zo te zien met IR werkt en er is geen vrij uitzicht op deze unit is. Waar zit de IR ontvanger precies in deze unit, dan kan ik bijvoorbeeld eens testen met een IR verlenger.
testman
in de ab zit geen temperatuur sensor, als je de unit van 18 naar 19 graden zet dan is dat de temperatuur die de unit zelf meet bij de lucht inname. als je een unit hebt met vaste bediening op de wand komt die plaatsing wel iets nauwer, maar dat zijn doorgaans units bij bedrijven. er worden standaard ntc's in gebruikt, heb er diverse van uit sloopunits.
met de ab kun je iemand wel kullen, die denkt dat de unit op 18 graden staat, maar als je de ab niet op de unit richt "mist" deze de vraag om lager te gaan en dus kan de airco op 22 graden staan terwijl het display op de ab wel 18 zegt 
[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 9 december 2023 20:12:26 schreef testman:
in de ab zit geen temperatuur sensor.
Dat varieert per merk en type. In de mijne zit er wel een in de remote (ook een in de unit zelf.)
Als je over de remote ademt zie je de 'room' temperatuur oplopen...
testman
Op 9 december 2023 21:06:07 schreef Arco:
[...]
Dat varieert per merk en type. In de mijne zit er wel een in de remote (ook een in de unit zelf.)
Als je over de remote ademt zie je de 'room' temperatuur oplopen...
een goede heeft er geen in de ab zitten, leg de ab op de modem of bij t raam en de airco slaat niet meer af 
Op 9 december 2023 07:39:07 schreef MMSoft:
Hoe kan ik deze sensor bereiken, dus hoe kan ik de kap eraf halen (ik zie geen schroeven en wil natuurlijk niets stuk maken) ?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Is het niet makkelijker om op de plek waar je zit een los thermometertje (bluetooth 0.i.d.) te zetten?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 9 december 2023 21:35:47 schreef testman:
[...]een goede heeft er geen in de ab zitten, leg de ab op de modem of bij t raam en de airco slaat niet meer af
Bij mij wel. Is ook logisch:
Je wilt de temperatuur weten waar je zit, en niet 2 meter hoog aan de andere kant van de kamer. (binnenuint heeft uiteraard ook een sensor voor temperatuurregeling)
Je moet de sensor in de AB dus alleen zien als thermometer, niet als thermostaat.
Op 13 december 2023 21:07:39 schreef marcob:
Is het niet makkelijker om op de plek waar je zit een los thermometertje (bluetooth 0.i.d.) te zetten?
Kan ik deze dan koppelen met de Airco denk je ? Want het gaat er natuurlijk om dat deze beter de temperatuur op de zit plek regelt.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ok, dat ha ik niet begrepen. Dat ga je helaas niet kunnen koppelen.
Kun je geen script in Domoticz maken die dat voor je regelt.
Op 14 december 2023 22:52:23 schreef marcob:
Ok, dat ha ik niet begrepen. Dat ga je helaas niet kunnen koppelen.
Kun je geen script in Domoticz maken die dat voor je regelt.
En dan telkens de Airco uit/inschakelen ?
Dan wordt de regeling veel te grof omdat het lang duurt voordat deze opgestart is (ook heb ik ergens gelezen dat het slecht is om de compressor vaak in en uit te schakelen).
Als de originele sensor aangeeft dat het te warm wordt, dan gaat de airco even in een soort standby, en dat kan ik (denk ik) niet vanuit Domoticz doen.