Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Op zaterdag 4 mei 2024 20:22:31 schreef Simplemind:
Evert,De Monarch SA-616 draait. Beide kanalen leveren 8V (8 Watt) (16V t/t) zonder klippen, wordt warm maar niet heet. Alleen nog getest met oscilloscoop en dummyload van 8 ohm.
Even rustig aan gedaan on de elco's te laten formeren en daarna draaien maar.
Groet, Marcel
Vandaag alles weer samengebouwd. Ik laat hem nog even origineel. Ik had het idee om de kap te spuiten maar dan doe ik afbreuk aan zijn ouderdom. Alleen de zwarte 0,5Ω weerstand, waar het weerstandsdraad van bloot ligt is voorzien van 2 lagen zwarte nagellak ter bescherming. Geen recaps gedaan omdat dat simpelweg niet nodig is en ook nog eens een hype van deze idiote tijd. De componenten waren vroeger van veel betere kwaliteit.
Ik luister nu naar de Monarch SA-616. Even een paar testluidsprekers in serie gezet en aangesloten; de JVC SP-UXT100 (20W-4Ω) en de SP-UXD88H (30W-4Ω). De luidsprekers zijn eenvoudig maar het klinkt voortreffelijk. Jazz klinkt er uitzonderlijk prachtig op. Ik hoor nu details waar ik voorheen "overheen" luisterde.
Groet, Marcel
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Oh ja, ik was nog vergeten te vermelden dat de primaire 100 V tap op de trafo naar de 120 V is gelegd, zoals iemand hier voorstelde. Nu heeft de versterker weer zijn "normale" interne voedingsspanningsniveau. Bij mij is de netspanning al 238 V., dat een beetje te veel van het goede.
Op zondag 5 mei 2024 10:41:31 schreef Simplemind:
[...]Vandaag alles weer samengebouwd. Ik laat hem nog even origineel. Ik had het idee om de kap te spuiten maar dan doe ik afbreuk aan zijn ouderdom. Alleen de zwarte 0,5Ω weerstand, waar het weerstandsdraad van bloot ligt is voorzien van 2 lagen zwarte nagellak ter bescherming. Geen recaps gedaan omdat dat simpelweg niet nodig is en ook nog eens een hype van deze idiote tijd. De componenten waren vroeger van veel betere kwaliteit.
Ik luister nu naar de Monarch SA-616. Even een paar testluidsprekers in serie gezet en aangesloten; de JVC SP-UXT100 (20W-4Ω) en de SP-UXD88H (30W-4Ω). De luidsprekers zijn eenvoudig maar het klinkt voortreffelijk. Jazz klinkt er uitzonderlijk prachtig op. Ik hoor nu details waar ik voorheen "overheen" luisterde.
Groet, Marcel
Fantastisch Marcel!
Leuk hé,... wat een geluid hé,... en wat een goede elco's hé,...
Zonder klachten ga ik niet meer recappen. (Zelfs mijn oude Atari Falcon computer die ik in de studio gebruik moest ik recappen,... Ik werd 10 jaar geleden al voor gek verklaard dat ik dat niet had gedaan. 'Loopt' nog steeds.) Ook heb ik een Solina String Ensemble uit de jaren 70 die nog steeds werkt en helemaal barstens vol zit met elco's (Philips).
Verleden week heb ik een Denon versterker gekocht, Mooie bak, maar,... ik hoor 'niks' Weer ff die SA-616 geluisterd,... wow! wat? hoe kan dat!? Het is gewoon een geweldig ontwerp!
Ik heb de kap wel moeten spuiten omdat ik die als puber in de jaren 70 mishandeld had. Er moest een koptelefoon uitgang op,... dat gat heb ik ongedaan gemaakt en er was best wel roestvorming. Nu is die zwart en ik vond het jammer en 'eng' om te doen maar het ziet er geweldig goed uit. Ik heb geen ervaring met het lakken van weerstanden. Als het nu zo werkt,.... maar ik zou de wel op voorraad nemen voor als het toch mis gaat. Miles Davis – The Man With The Horn is een hele goede testplaat (En de muziek is natuurlijk ook geweldig). Wat een enthousiasme over zo'n 'vreemd' versterkertje hé.
Groetjes,
Evert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je weet pas hoe slecht de elco's zijn als je 1 kanaal wel recapt en dan weer test. dan heb je een links en rechts vergelijkend luisteronderzoek
vooral het hoog en midden verbeteren van een recap in de kleine signaal voerende elco's.
Als elco's oud zijn geworden gaat de capaciteit achteruit en gaat
het laag' afnemen en wordt het 'hoog' juist bevoordeeld.
Ben het dus niet eens met jouw redenatie.
And
testman
Op maandag 13 mei 2024 11:59:43 schreef Batavia:
Als elco's oud zijn geworden gaat de capaciteit achteruit en gaat
het laag' afnemen en wordt het 'hoog' juist bevoordeeld.
Ben het dus niet eens met jouw redenatie.
And
het hangt ervanaf waar de elco's zitten, kleine signaal elco's zitten er nogal wat in. niet alleen capaciteit gaat achteruit, maar meer waarden worden slechter. menig oud stuk hifi als in bijv cd spelers kun je zonder recap zelfs verder slopen als die ic's niet tegen rimpel kunnen. heb actieve speakers gerecapt waar je toch echt een verschil in midden en hoog waarnam na recappen. dat was vooral na het recappen van 1 speaker en dan testen goed te horen.
Dat is nogal logisch als je elco's gaat vervangen welke te veel afwijken
van de oorspronkelijke waarde.
Elco's in de voeding is weer een ander verhaal.
Toch blijf ik er bij dat je bij lage frequenties eerder last krijgt van
degradatie van de waarde in de signaalweg van een audiocircuit.
And
Simplemind
Op zaterdag 11 mei 2024 21:08:27 schreef testman:
je weet pas hoe slecht de elco's zijn als je 1 kanaal wel recapt en dan weer test. dan heb je een links en rechts vergelijkend luisteronderzoekvooral het hoog en midden verbeteren van een recap in de kleine signaal voerende elco's.
Dat klopt. Ik heb een Sansui AU-217 versterker gekocht en die klonk erg dof met een overdaad aan lage tonen en al het sprankelende leven in het midden en hoog was verdwenen. Uit informatie op internet van iemand die ook zo'n versterker bezat maakte ik op dat het toonregeldeel in de terugkoppeling zat van de eindversterker. Dit waren allemaal PE droge film condensatoren waarvan ik dacht dat die niet zouden slijten, maar niets is minder waar. Toen alle condensatoren waren vervangen door nieuwe Wima condensatoren openbaarde deze versterker zich helemaal. Ik heb toen een groot deel van de versterker gerestaureerd, diodes, brugcel, condensatoren, transistoren (pop-geluiden), dualtransistoren, weerstanden. Alleen de driver transistoren en de eindtransistoren zijn origineel en de eindtransistoren zijn voorzien van nieuwe koelpasta. De Sansui AU-217 kan er nu weer 40 jaar tegen aan.
Dus in dit onderhavige geval heb ik wel een volledige recap (restauratie) uitgevoerd omdat er al iemand mij voor is gegaan en dat heeft geconstateerd.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 22 oktober 2025 09:55:27 schreef Simplemind:
Alleen de driver transistoren en de eindtransistoren zijn origineel en de eindtransistoren zijn voorzien van nieuwe koelpasta. De Sansui AU-217 kan er nu weer 40 jaar tegen aan.
Mooi zo'n geslaagde restauratie, het loopt wel eens anders af. 
Waarom nieuwe koelpasta het slijt niet, vervangen is dus niet echt nuttig, tenzij de transistoren gedemonteerd zijn geweest.
Waarom koelpasta en mica?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Alleen de elco's vervangen is voldoende, de rest vervangen heeft meestal weinig nut of toegevoegde waarde.
(filmcondensatoren en weerstanden verlopen zelden en diodes al helemaal niet...)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Klopt, en die grote Nippon Chemicon elco's zijn vaak niet eens kapot. Veel mensen hebben er moeite mee om meer te betalen voor een reparatie dan wat ze voor het hele apparaat betaald hebben.
Ik kocht jaren terug een TDS620A waar ik 150€ voor betaald had, en waar voor ruim 120€ aan merk smd elco's in gingen die ik bij Mouser kocht.
Elo's koop ik alleen nog via de grote verdelers zoals Digikey, Mouser of Farnell en van de bekende merken zoals Panasonic en Nippon Chemicon. De meeste fysieke electronicazaken verkopen tegenwoordig ook voornamelijk de Chinese fantasiemerken helaas of hebben geen voorraad.
testman
de lichtblauwe grote nichicons uit de 80's en 90's zijn wel goede. samwha is idd niet veel, maar op een 50Hz trafovoeding kan het wrs meer lijden als een smps voeding. vooral de signaal elco's vervangen doet veel aan het geluid. bij een oude versterker die nog geen symmetrische voeding heeft doet een stel verse uitgang elco's ook wel wat.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
vooral de signaal elco's vervangen doet veel aan het geluid.
Klopt, die zijn ook meestal kapot. Mijn ervaring is dat alles onder de 10µF als eerste gaat. Grotere elco's voor hogere spanningen kun je vaak nog prima gebruiken na opnieuw formeren.
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 14:45:44 schreef vergeten:
[...]Mooi zo'n geslaagde restauratie, het loopt wel eens anders af.Waarom nieuwe koelpasta het slijt niet, vervangen is dus niet echt nuttig, tenzij de transistoren gedemonteerd zijn geweest.
Waarom koelpasta en mica?
Inderdaad, het kan anders aflopen en dat is mij ook gebeurt, zowel technisch als luistertechnisch. Maar deze is goed gelukt.
Het feit dat ik de koelpasta heb vernieuwd is simpel. De pasta was uitgehard en een oud pastalaagje geleidt de warmte niet goed meer. Dus heb ik het vernieuwd met het bestaande mica plaatje.
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 14:51:33 schreef Arco:
Alleen de elco's vervangen is voldoende, de rest vervangen heeft meestal weinig nut of toegevoegde waarde.
(filmcondensatoren en weerstanden verlopen zelden en diodes al helemaal niet...)
In dit geval heeft het vervangen van de PE condensatoren wel degelijk invloed gehad op het midden toon en hoge toon gebied. Een dual transistor had last van pop-ruis en raakte snel overstuurd vooral bij erg lage tonen. De maximale ingangsspanning werd daarbij niet overschreden. Als je op zoek gaat naar deze dual-transistor in de fora dan wordt duidelijk dat deze een lange levensduur hebben maar uiteindelijk sterven gewoon door ouderdom en vaak dit soort problemen opleveren.
Diodes: ik heb een klein aantal dioden moeten vervangen omdat ze gewoon niet meer werkten zoals ze behoorden zonder dat ze de rest van de transistoren in hun val meenamen. Vervangen en het alles draaide weer.
Weerstanden: Ik heb weerstanden moeten vervangen omdat corrosie die via de draad naar binnen was gekropen het gedrag beïnvloedde, ook barsten in de laklaag ben ik tegengekomen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 22 oktober 2025 20:59:17 schreef Simplemind:
Het feit dat ik de koelpasta heb vernieuwd is simpel. De pasta was uitgehard en een oud pastalaagje geleidt de warmte niet goed meer. Dus heb ik het vernieuwd met het bestaande mica plaatje.
Het enige doel van de pasta is lucht belletjes verdrijven tussen het component en koelprofiel. Lucht is geen goede warmtegeleider. Als er daarbij een dun laagje pasta nodig is het handig als dat warmte geleidt. Hoe dunner dat laagje hoe beter.
Als je de eindtransistoren niet hebt losgehad, zou de "oude" pasta nog steeds prima zijn werk hebben gedaan.
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 15:07:41 schreef fred101:
Ik denk niet dat Samha elco's net zo lang mee gaan als de originele Japanse (Nippon Chemicon).
Ik aarzelde zelf ook om SamWha condensatoren toe te passen omdat ik slechte kritieken las. Wat mij daarbij opviel is dat deze vaak dateerden uit 2011, 2015, 2018 en vaak in relatie met losse geschakelde voedingen en geschakelde voedingen in televisies en waarvan het discutabel was waarom een ontwerper een 85 °C condensator op een plek zet die eigenlijk een 105 °C condensator verlangde. Het ging hier vaak ook nog om vrij grote capaciteiten, 10.000 uF en lage spanningen 16V, 25V. Nu is het zo dat als een product eenmaal een slechte reputatie heeft dat zij deze reputatie niet snel meer kwijtraakt. Ik heb de spec gelezen van de 10.000 uF van SamWha die ik gebruik en die geeft aan dat het product eerst na 2000 uur gekookt te zijn op 105 °C achteruitgang vertoonde. Stel je voor honderd-en-vijf graden Celcius! Deze condensatoren zitten in een vrij koele versterker, ook bij een hoger volume blijft de versterker "koel". Stel je eens voor wat dat met de levensduur doet als zo'n condensator maar op 30 °C wordt gebruikt. De levensduur is dan geen 2000 uur meer, maar veel en veel langer en kan wel oplopen tot 10.000 uur schat ik in omdat ik geen gegevens daarover kan vinden bij fabrikanten. Ik heb er wel vertrouwen in.
Even een aanvulling van Wikipedia:
This rule is also known as the Arrhenius rule. It characterizes the change of thermic reaction speed. For every 10 °C lower temperature the evaporation is reduced by half. That means for every 10 °C reduction in temperature, the lifetime of capacitors doubles. If a lifetime specification of an electrolytic capacitor is, for example, 2000 h/105 °C, the capacitor's lifetime at 45 °C can be ”calculated” as 128,000 hours—that is roughly 15 years—by using the 10-degrees-rule.
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 15:20:11 schreef Arco:
Samwha is inderdaad niet echt een verbetering als er Nichicon in zat...
Ik ben ook Nichicons met bolle kopjes tegengekomen. [edit: picture added.]
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 16:09:39 schreef Roland van Leusden:
Klopt, en die grote Nippon Chemicon elco's zijn vaak niet eens kapot. Veel mensen hebben er moeite mee om meer te betalen voor een reparatie dan wat ze voor het hele apparaat betaald hebben.
De grote zwarte 6.800 uF gaven 10.000uF aan op mijn BM829s. Mooi meegenomen denk je, maar niets is minder waar. Met -10% ~ +20 % tolerantie zou de capaciteit zo'n 8.160 uF mogen zijn. Niets is gratis, ook capaciteit niet. Vervangen dus.
Vond 10.000 wel erg veel, dus zoeven nog nagemeten 7290 uF. valt binnen de 8160 uF. Dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat deze Nippon Chemicon nog levensvatbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door Simplemind op (38%)]
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 20:40:26 schreef Roland van Leusden:
[...]Klopt, die zijn ook meestal kapot. Mijn ervaring is dat alles onder de 10µF als eerste gaat. Grotere elco's voor hogere spanningen kun je vaak nog prima gebruiken na opnieuw formeren.
[...] en lage spanningen, 16V, 10V, 6,3V.