Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Op woensdag 22 oktober 2025 15:20:11 schreef Arco:
Samwha is inderdaad niet echt een verbetering als er Nichicon in zat...
Ik ben ook Nichicons met bolle kopjes tegengekomen. [edit: picture added.]
Simplemind
I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Op woensdag 22 oktober 2025 16:09:39 schreef Roland van Leusden:
Klopt, en die grote Nippon Chemicon elco's zijn vaak niet eens kapot. Veel mensen hebben er moeite mee om meer te betalen voor een reparatie dan wat ze voor het hele apparaat betaald hebben.
De grote zwarte 6.800 uF gaven 10.000uF aan op mijn BM829s. Mooi meegenomen denk je, maar niets is minder waar. Met -10% ~ +20 % tolerantie zou de capaciteit zo'n 8.160 uF mogen zijn. Niets is gratis, ook capaciteit niet. Vervangen dus.
Vond 10.000 wel erg veel, dus zoeven nog nagemeten 7290 uF. valt binnen de 8160 uF. Dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat deze Nippon Chemicon nog levensvatbaar zijn.
[Bericht gewijzigd door Simplemind op (38%)]
Simplemind
Op woensdag 22 oktober 2025 20:40:26 schreef Roland van Leusden:
[...]Klopt, die zijn ook meestal kapot. Mijn ervaring is dat alles onder de 10µF als eerste gaat. Grotere elco's voor hogere spanningen kun je vaak nog prima gebruiken na opnieuw formeren.
[...] en lage spanningen, 16V, 10V, 6,3V.