weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tja, wat bedoel je met 'fikkert'? Bedoel je dat je een stroboscoop-effect waarneemt bij snelle beweging van je hoofd of ogen en de LED-driver dus geen stabiele gelijkspanning levert maar netspannings-rimpel op de uitgang heeft staan? Of knippert de boel echt zichtbaar aan en uit in een langzamer ritme?
Wat betreft je meting: je vertelt niet waar je mee meet, maar gezien je vraag vermoed ik dat je een goedkope multimeter hebt. Die is goed voor standaard netspannings-zaken, maar de (mogelijk) hoogfrequente spanning uit zo'n LED-voeding raakt menig goedkope meter nogal van in de war.
Alleen een scoop geeft vaak goed weer wat voor spanning er op de uitgang staat.
Klinkt als brakke 'bond wires', dan is de LED kapot. Volgens mij is dit gewoon een variatie op zo een cheapo AliExpress lamp met van die LEDs waar men initieel 100W uit beloofden.
De lamp gaat aan en uit met korte pauze. Het is een lamp van de kerststal van onze kerk. Nu zie ik made in P.R.C. people's republic of China. We zoeken nog een alternatief.
In dat geval kan het zijn dat de voeding slecht is. Vaak zit er ergens een kleine elco in om de voedingsspanning van de switcher te leveren. Kleine elco's drogen sneller uit, dus je kunt daar eens naar kijken. Waarschijnlijk zitten er een kleine en een grote elco aan de primaire kant, de kleine is het meest kwetsbaar.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 13 december 2023 18:04:54 schreef Etienne51:
De lamp gaat aan en uit met korte pauze.
Vaak is dat de voeding. Slechts zelden gaat de LED zodanig stuk dat die het probleem is.
Op 13 december 2023 18:04:54 schreef Etienne51:Nu zie ik made in P.R.C. people's republic of China.
Laten we beginnen met het belangrijkste: dat iets uit China komt betekent niets. Grote kans dat mijn soldeerbout van JBC, een exemplaar dat gerust tot de veel betere apparaten gerekend mag worden en honderden euro's kost, daar óók vandaan komt. China zegt niets.
@ Kruimel, dan moet de voeding niet ingegoten zijn. Dat lijkt niet zo te zijn gezien het kastje waar 'ie in zit, maar het blijft spul bedoeld voor buitengebruik.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat de topicstarter allemaal boven de pet gaat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Al gedeeltelijk gedemonteerd: de voeding is niet ingegoten. Morgen verder componenten testen en dan zien we wel...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Brennenstuhl maakt dat model niet meer, zal niet voor niets zijn...
Nieuwe 50w versies hebben een veel groter oppervlak waarover de leds verdeeld zijn. (50W op een postzegel is meestal geen goed idee)
Oud:
Nieuw:
[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]
Interessant, een voeding zonder buffer-elco. Ik zou de elco naast C9 eens testen. Ik vermoed dat die slecht geworden is. Die moet waarschijnlijk opladen via een hoogohmige weerstand naar de positieve kant van de brugcel, en zal vervolgens worden bijgeladen door de transformator. Als de elco te weinig capaciteit heeft zal de chip even in actie komen, en stoppen met werken wegens het vallen van de spanning. In een enkel geval is er een kortgesloten winding, maar dat is lastig te ontdekken.
Op zich lijkt de uitvoering niet beklagenswaardig, het is niet een typische "AliExpress special".
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
labvoeding 30V 3A
Bij 24V branden 2 rijen led's van de 5, wat ik ook zie bij aansluiting op het net, als de lamp aan en uit gaat.
Bij 30V branden ze allemaal. Dus led toch OK...
[Bericht gewijzigd door Etienne51 op (51%)]
Op 14 december 2023 17:56:45 schreef Etienne51:
[...]
Bij 30V branden ze allemaal. Dus led toch OK...
Dat is een rode vlag: The clown-science of crappy 100W LEDs. Dit is een slechte LED op basis van deze informatie.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 14 december 2023 12:23:46 schreef Kruimel:
Interessant, een voeding zonder buffer-elco.
Je bedoeld dat er aan de netzijde geen buffer-elco zit?
Ik denk dat dat is opdat de LED-Driver-chip een vorm van powerfactor-correctie kan doen. Even opgezocht, de MT7930 die op de foto's te zien is, doet inderdaad PFC. Hier de datasheet. Figuur 2 op blz 5 lijkt het uit te leggen, maar de tekst is Chinees voor mij
.
(Ik ben het een keer tegengekomen bij een LED-TL. Ook een MTnnnn chip. Die LED-TL had ook geen primaire afvlakking, en deed PFC. De PF was uiteindelijk ook 0.9-ish, dus erg goed. Maar de licht-output moduleerde op 100 Hz, wat ik erg hinderlijk vond (stroboscopisch effect).)
Maar gezien TS het omschrijft als 'gaat aan en uit met korte pauze' is dit dus niet het stroboscopisch effect van die PFC, maar daadwerkelijk een defect.
Kruimel, bedankt voor de interessante video over crappy LED's. Deze LED staat bij Ali vermeld met 30-36V...Daarom dacht ik dat het moest werken met 30V.
Ik weet niet waar deze lamp is aangeschaft, maar waar koop je uiteindelijk nog goede producten?
[Bericht gewijzigd door Etienne51 op (11%)]
Op 15 december 2023 00:12:17 schreef Lucky Luke:
[...]
Je bedoeld dat er aan de netzijde geen buffer-elco zit?
Inderdaad! 
(Ik ben het een keer tegengekomen bij een LED-TL. Ook een MTnnnn chip. Die LED-TL had ook geen primaire afvlakking, en deed PFC. De PF was uiteindelijk ook 0.9-ish, dus erg goed. Maar de licht-output moduleerde op 100 Hz, wat ik erg hinderlijk vond (stroboscopisch effect).)
Ik ken het uit een 19V laptop voeding, als je een flyback bouwt die de netspanning "volgt" en gewoon grote uitgangselco's plaatst krijg je gewoon wat rimpel op de uitgangsspanning. De terugkoppeling zal dan vrij traag moeten zijn. Als alles toch nog door een DC-DC converter moet maakt dit niet uit, dus ik vond het wel een elegante oplossing om van HV elco's af te komen.
Maar gezien TS het omschrijft als 'gaat aan en uit met korte pauze' is dit dus niet het stroboscopisch effect van die PFC, maar daadwerkelijk een defect.
Ja dat had ik begrepen, en ik had initieel de fout al juist geidentificeerd, ben op een zijspoor terecht gekomen om uiteindelijk weer terug bij de LED te komen.
Op 15 december 2023 09:12:41 schreef Etienne51:
Kruimel, bedankt voor de interessante video over crappy LED's. Deze LED staat bij Ali vermeld met 30-36V...Daarom dacht ik dat het moest werken met 30V.
Op zich geen onwaarheid, maar een opgave van spanning geven bij LEDs is altijd een beetje lastig. Ze hadden beter de stroom op kunnen geven. De spanning is een beetje een bijwerking eerder dan iets anders.
Ik weet niet waar deze lamp is aangeschaft, maar waar koop je uiteindelijk nog goede producten?
Bouwlampen weet ik niet, maar ik geloof dat de consensus is dat Brennenstuhl een "medium" merk ik. De LED zelf gaat sowieso een beetje een probleem zijn. Die LEDs met tien in serie en 5 of 10 in parallel zijn gewoon problematisch. Het hele idee is afhankelijk van de goede uitvoering van de productie, en dat kan je van buiten niet zien. Als de lamp makkelijk te openen is kan je misschien een gokje wagen met een AliExpress LED en gewoon vervangen als er weer eentje defect raakt. Ze zijn niet heel duur.
Arco
Special Member
Op 15 december 2023 00:12:17 schreef Lucky Luke:
[...]
Hier de datasheet. Figuur 2 op blz 5 lijkt het uit te leggen, maar de tekst is Chinees voor mij.
Google maakt 't iets begrijpelijker...