Beste Circuit onliners,
Gegeven 2 power supplies 220V AC naar 5V 60A 300W DC.
Deze samen voeden dezelfde eindgebruiker 5V 500W.
Nu had ik bedacht om er 2 Schottky diodes MDK110A1600V (110A) tussen de omvormers en de eindgebruiker te plaatsen.
Wat vinden jullie?
Is dit de beste oplossing?
Er zitten wat haken en ogen aan.
Elke diode is goed voor 50A. Samen is dat 100A. Bij 50A verlies je over de diode 0,7 à 0,8V. Vindt je belasting dat goed? Want die werkt dan op 4,2V of nog lager.
Als een voeding uitvalt, dan moet de andere voeding de volle 500W leveren. Dat kan hij niet. Gaat die voeding dan niet stuk?
Ik vind het geen goed idee.
Welk ding slobbert 100A bij 5V? Bij dat soort spanningen en stromen heb je wel laskabels nodig tussen voeding en belasting, want de spanningsval over de bedrading is niet te verwaarlozen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het kan wel, kijk maar naar een PC moederbord, daar zitten meerdere regelaars parallel (hoe geschakeld weet ik niet)
Met een losse regelaar lukt het op een MB niet, omdat de processor makkelijk 800A kan trekken, en da's wat veel...
Op een moederbord worden die aangestuurd door een controller die ze ook met een vast faseverschil etc aanstuurt. Niet heel makkelijk te reproduceren en hier niet relevant. Op die route moet je gewoon aan de slag zelf een voeding te ontwerpen.
Parallel zetten is een lastig verhaal. Als de spanningen exact gelijk zijn (reken er niet op) kan je met diodes aan elkaar zetten. Liefst zou je dan nog steeds MOSFETs gebruiken en die op een toepasselijke wijze aansturen, op 5V heb je idealiter een set N-kanaals 'logic level' exemplaren in de negatieve rail. Iets als de IRLB8743, en dan een paar parallel. Een simpele comparator is voldoende om vast te stellen of er een positieve of een negatieve spanning over de drain-source staat.
Kan je de voedingen afregelen? In deze context gaat het uitmaken dat de voedingen nagenoeg exact dezelfde spanning leveren, want als de spanningen verschillen zal die met de hoogste spanning erg snel de meeste stroom leveren, en vaak gaan schakelende voedingen hikken als de stroom te groot wordt.
In sommige gevallen kan je de voedingen ook zonder diode parallel zetten. De meeste voedingstopologieën hebben intern diodes zitten omdat ze de wisselspanning toch in gelijkspanning moeten omzetten. Het blijft echter een beetje riskant om dat zeker te weten, zeker als je er rekening mee moet houden dat een voeding uit kan vallen of apart uitgezet kan worden. Niets zegt dat die het leuk vinden om zonder primaire spanning een uitgangsspanning opgedrukt te krijgen. Je zou dan een schema moeten hebben.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (24%)]
Als de uitgansspanning nagenoeg gelijk blijft bij de 2 voedingen onderling belast getest zou dat moeten kunnen. Als de verbruiker tevreden is met 4,9V zou je een weerstand kunnen berekenen waar 0,1V over staat bij 50A en elke voeding daarvan voorzien als balans. Afhankelijk van de lengte van de voedingsdraden zal over deze ook al vlug 0,1V komen te staan bij volle belasting.
[Bericht gewijzigd door jerome op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diodes zorgen eerder voor een ongelijke verdeling dus ik zou ook voorzichtig aan weerstanden denken.
In theorie zou de normale spanningsregeling van de voeding samen moeten kunnen werken met die van de andere voeding, maar er zullen haken en ogen aanzitten.
Het mooiste zou zijn om voedingen met sense-aansluitingen te gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Zelfs Philips plaatste 2 BY164 brugcellen parallel in diverse apparaten ok, niet ideaal maar soms moet je wat als er nix anders is. Inkoop bij de concurrent was een no go.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is weer iets anders, ook bekend van Vesteltelevisies en gaat daar ook wel stuk. Hier is elke diode opzich voldoende zwaar maar moet je de stroom zien te verdelen over 2 voedingen.
Overigens zitten bijvoorbeeld MFB-boxen niet alleen vol met BY164's maar ook met zwartpoottorren die niet door Philips gemaakt werden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
Je zou ook een MOSFET kunnen nemen, die hebben een positieve temperatuurscoefficient voor de RDSon. Dan wordt het ook iets realistischer om iets bij elkaar te sprokkelen dat maar 0,1V spanningsval heeft op 50A. Een stuk draad is al snel 2mΩ... (net als 2 stuks IRLB8743 in parallel met UG=5V).
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]
benleentje
Golden Member
Volgens mij kan je gewoon 2 om meerdere SMPS voedingen gewoon parallel zetten. In zou een voeding zit al een soort van trafo die dan iets meer dan 5V maakt dan via een diode worden gelijkgericht dan wat filtering en een feedback circuit. Omat er al een diode in de SMPS zit kan je volgens mij dan ook geen energie terug in een SMPS voeding stoppen en kan je ze dan ook parallel zetten.
Ook al zijn er dan kleine spanning verschillen dan nog kan de voeding die hoogste spanning heeft geen stroom door de andere voeding sturen. Wel zal de voeding met de hoogste spanning bijna al het vermogen gaan leveren.
daar zitten meerdere regelaars parallel (hoe geschakeld weet ik niet)
Met een losse regelaar lukt het op een MB niet, omdat de processor makkelijk 800A kan trekken, en da's wat veel...
Voor zover ik weet is dat eigenlijk maar 1 regelaar die soms wel 12 fase of meer heeft. Dat klinkt heel technisch maar het is eigenlijk gewoon 12x een mosfet die elk op 1/12 in tijd gezien met een PWM signaal word aangestuurd. Bij modderboard kan dan bv 0,9V 800A zijn waarbij die 0,9V eigenlijk 0,900V moet blijven daar mag zo goed als geen variatie op zitten. OP een 5V voeding mag gelukkig wat meer tolerantie zijn.
+ wat ook speelt is dan een CPU op zeg 3Ghz werkt en die kunnen ook nog eens heel erg snel van idle naar full load omschakelen dan wil je ook wel een regelaar die daar heel erg snel daarop in kan spelen daarom dat er ook zoveel fasen nodig zijn. Ook dat is iets wat voor een 5V voeding een stuk minder speelt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
Op 14 december 2023 20:52:41 schreef benleentje:
Volgens mij kan je gewoon 2 om meerdere SMPS voedingen gewoon parallel zetten. In zou een voeding zit al een soort van trafo die dan iets meer dan 5V maakt dan via een diode worden gelijkgericht dan wat filtering en een feedback circuit.
Dat dacht ik ook van een DC-DC voeding (25V zonnepaneel naar 13,8V om accu op te laden). Maar zodra de zon weg was, blies de accu de 20A zekering tussen DC-DC en accu eruit...
Is misschien totaal wat anders dan een AC-DC voeding maar wilde ik toch even ter info meegeven.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Heb je hier wat aan (of vergelijkbaar)?
https://www.tme.eu/nl/details/erdn40-24/inbouwvoedingen/mean-well/
benleentje
Golden Member
Dat dacht ik ook van een DC-DC voeding
Daar zit vaak geen trafo in maar enkel een spoel en vrijloop diode. Voor een buck configuratie staat die diode voor de spoel met 1 kant aan de massa. Dan kan er gewoon stroom de verkeerde kant oplopen en ook terug door de spoel. daarom zei ik ook bewust een SMPS met een trafo erin.
Op 14 december 2023 21:33:21 schreef OPTOdesign:
Heb je hier wat aan (of vergelijkbaar)?
https://www.tme.eu/nl/details/erdn40-24/inbouwvoedingen/mean-well/
[bijlage]
Het gaat hier niet om redundantie: de gebruiker gebruikt meer dan een enkele voeding kan leveren.