Mijn Miele wasmachine W5825 doet niks meer.
Er zit een ELP165-s printplaat in.
Bij het inschakelen hoor ik een relais klikken, maar het display of de leds lichtten niet op.
Ik heb de printplaat laten repareren bij Euromaxx, echter zonder resultaat.
TNY278 en nog een aantal onderdelen zijn vervangen blijkbaar. Echter ik meet geen spanning op pin 1 of pin 2 of pin 4 t.o.v. de massa (5-6-7-8)
Op de printplaat komt wel degelijk 240V aan via de stekker in het midden (verwarming).
Via de starttoets (stekker st11 - 2 draden) staat er alleen 240 v op als de drukknop bediend is. Nadien is de spanning nog maar 30V ongeveer.
Ook op de grote elco 450V is er geen spanning.
Ik heb geen schema's en het is me dan ook totaal onduidelijk waar ik nog iets kan nakijken.
Iemand een hit waarom er geen spanning is?
Mvg
Wat was de reden van herstelling, hoorde je dan nog de klik voor herstelling?
Hebben ze die bij euromaxx getest, ok bevonden met een display eraan gekoppeld?
Foto machine, bedieningspaneel
De klik van het relais was er daarvoor ook. Eigenlijk doet de printplaat net als voorheen.
Ze hebben die niet getest. Ik denk dat ze er standaard enkele basiselementen van de voeding vervangen.
De reden was omdat er eigenlijk niks gebeurt als je op de startknop duwt, buiten de klik op ELP165. En even zie je ook enkele lijnen in het display. Geen leds. als ik de statknop langere tijd induw komt de melding Technischer op het display.
Als ik op de printplaat meet, met of zonder de flatkabel van het display, meet ik rond de TNY278 geen spanning (TNY278 hebben ze vervangen door een TNY280)
Met de knop schakelt de relais inderdaad aan/uit, maar op het display gebrurt niks en ik meet ook geen enkele spanning op de pinnen van de TNY of niet op elco.
als ik de startknop blijf ingedrukt houden dan meet ik wel +300 V op de elco.
Zodra ik de startknop loslaat valt die af
tny 278GN
pin 5-6-7-8 is de source en hangen aan elkaar
pin 4-5 meet 323v DC
pin 2-8 meet 5.8v DC
pin 1 is enable en/ uv
pin 2 bp/m
pin 4 drain en hangt aan primaire transfo
5-6-7-8 hangen inderdaad aan elkaar.
Op 4 of de secundaire van de trafo meet ik niks, enkel als de startdruknop blijf induwen... dan komt die 300 V erop anders 2 volt
rest 1 volt of minder
Euromaxx repareren.. Jaa zeekers!! Ik vermoed dat pulstrafo defect is en als er een vlamboog is ontstaan tijdens ploffen IC is de processor ook naar de haaien.
Meet trafo winding vanaf 300V naar de TNY door, moet ongeveer 4-6 Ohm wezen...
[Bericht gewijzigd door smd op (21%)]
Waar ik niet met mee ben is dat aan de primaire winding + er twee dioden staan gevolgd door de groen 120ohm weerstaand en dan gaat het naar de startdruknop. Waarom meet ik na de dioden geen 320VDdc en wel als ikd e startdrukknop blijf induwen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zit er geen waarborg op hun herstellingen? Ik zou daar mee beginnen voor je er zelf aan begint.
Bij volhardendheid:
Wat ik veel stuk heb bij gesneuvelde tny:
Diodes. Makkelijk meetbaar
1FW smd transistor naast de tny. Altijd mee vervangen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ze hebben die grote groene weerstand vervangen rechtsonder, maar de soldering lijkt me wat brak op de bovenzijde. als de via niet goed is in de print dan werkt deze niet via het printspoor aan de bovenkant.
Controleer de bedieningsprint eens op vochtschade of kapotte printbaantjes.
Gele clipje om te pomp te openen uit het wasmiddelbakje pakken (achter miele logo)
Deze tussen de knop op het front zetten en de knop loswrikken.
Witte ring die erachter zit eruit klikken. Zwarte meenemer eruit pakken.
Front met vlakke hand naar beneden drukken (rode pijl) en tussen bovenzijde en tekst deel de gele ontgrendelclip zetten(groene pijl), tekstpaneel kun je dan omlaag veren en naar je toe eruit kantelen. Vergt even wat geduld omdat hij van links tot rechts achter de witte omlijsting vast zit.
Nu verschijnen er 2 torx schroeven en daarmee kun je het bedieningspaneel eruit schroeven.
Hou bedankt voor de info.
Zie er ook niet echt veel op. Droog en geen schade denk ik.
Drukknop meet ohms 1 ohm en zekering ok.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je de machine aanzet en hoort de klik, kun je met een zaklamp dan geen tekst in het display zien? zo ja zou de led achtergrond verlichting stuk zijn.
Er zijn 2 printen die op elkaar lijken de enen met een puls schakelaar en de andere heeft een vaste schakelaar.
Misschien hebben ze de printen verwisseld.
Je kan het terug vinden met het serie nummer.
[Bericht gewijzigd door ad12345 op (13%)]
De printplaat is met een push schakelaar. De printplaten zijn de originele welke erin zaten. Ik heb enkel de ElP165 opgestuurd ter reparatie en het lijkt me ook dezelfde en zelfde nummer.
Ik zie niets in de achtergrond met een zaklamp. Als ik de aan uit knop blijf induwen komt er na een 15 tal seconden van tijd de melding technischer en een biep. Voor de rest geen leds of display. Bij een gewone aan bediening blijft het hele display dood. Ook geen spanningen aan de Elco of op pinnen 1/2 en 4 van de tny278.
Ook niet met de display printplaat afgekoppeld.
Ondertussen is de relais, eerder op de foto met rood aangeduid, na een druk op de aan klok, continu aan het pulsen met 200 ms frequentie ongeveer.
Ik ben van Zoersel België.
Als je Technischer (Fehler) op display krijgt werkt voeding dus wel, je heb een gecrashte geheugen vermoedelijk..
Bert,
wat gebeurt er als je enkel de meest rechtse stekker aansluit en al de rest afgekoppeld laat .
Bij het indrukken van de startknop zou de relais moeten aan gaan tot je de knop terug lost .
Als relais steeds terug af valt dan lijkt het alsof TNY uit schakelt , mogelijk door overbelasting .
Jan