Op 18 december 2023 00:11:56 schreef fatbeard:
Na een paar uur kon ik voelen dat de temperatuur opgelopen was, maar geenzins verontrustend.

Bij het laden wordt de toegevoerde energie chemisch opgeslagen. Daar is weinig warmte bij betrokken. Zodra een NiMh cel vol is, dan gaat ie de toegevoerde energie omzetten in warmte. Als ie na een paar uur warm begint te worden, dan is dat een hint dat je maar ongeveer 20% van de originele capaciteit van de accu over hebt.

Dan moet je eens voelen aan de NiCd accu hier na opladen in die snellader van Bosch, een 12 minuten lader. Je kan bijna een eitje bakken op die accu na het laden.

Ook leuk als de telefoon heet wordt, schakelt zichzelf uit. Wel met een melding erbij en meestal pas als bij temperaturen boven de 30 graden.
Rij je met Wifi/GPS/Bluetooth/4G/ en navigatie aan dan kunnen sommige telefoons met laden het in de auto niet bijbenen, vooral met wat oudere telefoons.

Schakelen ze het laden uit of de hele telefoon? Dat laatste heb ik (nog) niet gehad. Probleem hier is dat ze vaak aan de ruit ergo in de volle zon hangen. Een telefoon op zo een moment in het dashboard leggen zonder maar iets te doen is voldoende om het ding gloeiend heet te maken. Ik kende wel iemand die de binnenkant van zijn hoesje wit had geverfd, en zei dat het hielp.

Bij mij met 35 graden in Frankrijk met een Oneplus6 telefoon was dat. Met de huidige telefoon met modernere soc nog niet in bloedhitte geweest. Maar dan komt er een melding van ongeveer 'we schakelen de telefoon uit' en dan na een kwartier ofzo is die voldoende afgekoeld en kan worden aangezet.
Op Tweakers lees ik vaak dat er problemen zijn en dat de telefoon erg warm wordt en ze niet goed kunnen bijladen.
Geen problemen mee op lange ritten door Europa doe het draadloos dat is wel zo makkelijk.

Op 19 december 2023 10:37:43 schreef CrossFireX:
Dan moet je eens voelen aan de NiCd accu hier na opladen in die snellader van Bosch, een 12 minuten lader. Je kan bijna een eitje bakken op die accu na het laden.

Ja, dat klopt! Hij stopt (als het goed is) met laden als de accu vol is en warmte begint te produceren. Dat ie de eerste paar minuten nog niet zo warm wordt, is dus niet alleen omdat ie tijd nodig heeft om door en door warm te worden, maar ook dat de eerste paar minuten nog niet zo veel warmte wordt geproduceerd.

Maar als je met 5C gaat laden, dan zijn er ook weerstandsverliezen op weg naar de werkelijke chemie-van-de-accu. Daar wordt dan wel al warme in geproduceerd. Dus enige opwarming op het eerste stuk is ook al te verwachten als je zo snel probeert te laden.

Klopt het @REW, ik heb ergens gelezen dat je accu's het beste snel oplaad tot 80 procent, en dan best verder laad met een heel lage stroom om ze echt vol te krijgen.

Ja Bosch doet dit nu ook zie ik met hun nieuwe laders, mijn papa zijn Bosch ProCore 18V accu laat snel op tot 80 procent, en gaat dan pas verder met laden met maar een klein stroompje, dat vol laden duurt dan wel relatief lang. Maar de lader heeft na 80 procent aan dat de accu klaar is voor gebruik. Wil je ze echt vol laat je de accu gewoon nog zitten. Ze worden nu zelfs gekoeld met ventilator in de lader. Het is een GAL 1880CV lader, laadstroom van 8A! Jeezes zeg dat is niet goed denk ik zo een hoge stroom voor die cellen. :S

Als ze echt vol is, dan pas schakelt de lader uit en gaat ook de ventilator uit, en blijft het groen ledje branden.

ik heb ergens gelezen dat je accu's het beste snel oplaad tot 80 procent, en dan best verder laad met een heel lage stroom om ze echt vol te krijgen.

Een lader laad meestal niet op een manier die het beste is voor een accu maar ook wat praktisch en handig is voor de gebruiker en dat is dus zo snel mogelijk. Maar omdat niemand erop zit te wachten dat je accu te snel defect gaat is het laden dan ook een compromis van wat goed is voor de accu en snelheid.

Dus het kan best wat je gelezen helemaal waar is maar dat fabrikanten daar anders over denken.

In dit geval is het ook niet helemaal toepasselijk: deze regel geldt voor Lithium-accu's, misschien ook voor Lood, maar voor Nikkelgebaseerde accu's is (bij snelladen) de -dU/dt of een temperatuursgebaseerde laadmethode de norm. Daar laad je tot de spanning begint te dalen en stop je. Je kunt bij dit soort accu's sowieso erg slecht zien wat de laadtoestand is op elke laadtoestand anders dan vol en leeg. Laadregimes zijn zo ver ik weet slecht uitwisselbaar.

Ja dat was ik ook even vergeten, ik had het over NiCd en dan over Lithium das heel andere soort accu...

Maar ik zie dat ook op mijn fiets met Bosch systeem, hij laad de accu's op tot 80 procent en gaat dan pas verder met laden tot 100, wat ik nooit doe.
Er zijn twee accu, en als de eerste op 80 procent zit gaat hij naar de andere accu om te laden, ook weer tot 80 procent.