Ik kwam tijdens mijn opruimingen een vijftal DR31 batterypacks van Duracell tegen, een restant van een project wat nooit is verwezenlijkt.
Ogen goed: lekken niet, zijn niet opgezwollen of anderszins beschadigd.

Ze horen 10.8V/4Ah te zijn, maar meten slechts 0.9V...
Valt daar nog iets mee te doen (dan staan ze binnenkort in de V&A) of is het enkele reis milieustraat?

Er zitten waarschijnlijk 9 batterijen in serie per pack.
Sommige cellen kunnen inwendige kortsluiting hebben.

Als je ze een kwartiertje oplaadt en dan een dagje in rust weglegt en ze hebben daarna nog ongeveer 10 volt, dan zullen ze nog goed zijn.

Op 17 december 2023 17:17:33 schreef *Alfred*:
Er zitten waarschijnlijk 5 batterijen in serie per pack.

??
Een enkele cel is 1.2 volt...

OF je er nog wat mee kunt hangt af of je ze nog kan opladen en dat de cellen daarbij ook weer hun nominale spanning terug krijgen.

NiMH mag je continu opladen met een stroom van 1/20C tot 1/10C. Dan kan je ze niet overladen..
Als je veel geluk hebt kunnen het weer redelijke batterijen worden maar dan alleen in toepassing die niet een te grote stroom nodig hebben.

Als je ze een kwartiertje oplaadt en dan een dagje in rust weglegt

De accu moet wel een eerst zo boven de 10V komen, als die vrij vlot boven de 10V komt zou ik hem gewoon met 1/20C door laden, duurt dat heel lang of gebeurt dat niet zo ik per individuele cel gaan laden.
Het zijn gelukkig wel batterijen waar je wat mee kan experimenteren ze ontbranden volgens mijn nagenoeg niet. Ze kunnen wel heel erg warm worden maar dat gebeurt enkel als je ze met (te) veel stroom probeert op te laden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]

Op 17 december 2023 17:29:40 schreef benleentje:
[...]De accu moet wel een eerst zo boven de 10V komen, als die vrij vlot boven de 10V komt zou ik hem gewoon met 1/20C door laden,

Met C/10 is "vrij vlot" dus ongeveer "binnen 12 uur" of zo.

En het is een goed teken als het zolang duurt.

Ik zou als ik geen lader heb waarbij ik eea heel goed in de gaten kan houden gewoon 24 uur lang de boel op C/15 op de lader gooien en dan testen hoeveel er weer uitkomt.

Met C/10 is "vrij vlot" dus ongeveer "binnen 12 uur" of zo.

Ik bedoelde eigenlijk dat ze weert vrij vlot van 0,1V naar zeg 0,8V moeten gaan. ;).

Maar misschien heb je ook wel gelijk. Met een 12V loodaccu is dat wel zo als die bv op 1V staat en hij wil nog opladen dan is die vrij vlot weer op zeg 9V. Als dat niet vrij snel gebeurt is de accu wel dood. Maar met NiMh geen ervaring. Dat is toch weer anders ;).

Er hangt er nu 1 aan een oude labvoeding van Philips, Umax=11.5V en Imax = 400mA.
Na enkele minuten was er al leven in de brouwerij: een volt of 8, na een kwartier iets meer dan 10...

Mijn ervaring met NiMH-cellen: als een cel onder 1V zit, dan is de inwendige weerstand meestal hoger geworden en is de cel alleen nog voor relatief kleine stromen bruikbaar. Mijn lader (HAMA MH-C9000) weigert ze dan te laden.

Logisch, want als zelfs als je met een kleine stroom gaat laden, is de spanning vanwege de hoge interne weerstand als snel hoog. NiMH cellen gaan bij het laden al vrij snel naar 1.65V per cel, en blijven daar voor het grootste deel van de laadcyclus. Zodra je stopt met laden en de cel even laat rusten, zakt die spanning terug naar 1.45V.

Mijn ervaring met cellen die voor lange tijd op een dergelijke lage spanning hebben gelegen: onbruikbaar.

Een lader die de Ri kan meten is in dit soort gevallen heel handig...

Het pack wordt met de laadstroom van 400mA handwarm.

Ik heb geen lader die Ri kan meten, dus ik doe het olderwetsch met een laagohmige weerstand (4.1 Ohm): het pack geeft dan 2.6A en zakt niet of maar heel weinig in (voltmetertje op de voeding bewoog nauwelijks).
Er is dus nog hoop.

>:) [schaamteloze plug]
belangstellenden kunnen alvast bieden, woensdag gaat de advertentie live
[/schaamteloze plug]

Ghehe, het is je gegund, maar ik heb al iets van 30 NiMH cellen rondslingeren... ;)

Maar handwarm dus? Na hoe lang? Meestal worden Ni-MH cellen nauwelijks warm voor ze volledig geladen zijn. De piek rechts in de onderstaande grafiek gaat samen met het opwarmen van de cellen. De rest van het laadproces is redelijk efficiënt.

Op 17 december 2023 22:19:52 schreef SparkyGSX:
Logisch, want als zelfs als je met een kleine stroom gaat laden, is de spanning vanwege de hoge interne weerstand als snel hoog.

Sowieso zit er heel erg weinig lading tussen 0 en 1,1V, zelfs volstrekt nieuwe cellen hebben dit.

NiMH cellen gaan bij het laden al vrij snel naar 1.65V per cel, en blijven daar voor het grootste deel van de laadcyclus. Zodra je stopt met laden en de cel even laat rusten, zakt die spanning terug naar 1.45V.

Met wat voor laadstroom werk jij? Ik vind 1,65V wel erg veel om eerlijk te zijn. Hier een typische laadcurve die ik van lygte-info.dk heb gekopieerd die laadt met ~0,4C:

De spanning piekt meestal pas als de cel volledig geladen is. Als je kort na de start al 1,65V hebt ben je de batterij volgens mij wel een beetje aan het bakken (of is het contact slecht).

Mijn ervaring met cellen die voor lange tijd op een dergelijke lage spanning hebben gelegen: onbruikbaar.

Nikkelgebaseerde cellen (NiCd en NiMH) lijken dit wel te hebben inderdaad, al moet ik zeggen dat ik als ik zulke cellen leeg aantref ik niet weet of ze zijn overleden omdat ze de hele tijd onder spanning stonden en op een bepaald moment zijn overleden, of dat ik ze leeg ergens neer heb gelegd en ze zo zijn gedegradeerd. Ik meen me te herinneren (geen bronnen meer helaas) dat het advies voor NiCd cellen zo ver ging dat de ideale praktijk was ze kortgesloten in de koelkast te bewaren. Dat vind ik wel een beetje overdreven, maar dat lijkt er op te wijzen dat leeg bewaren niet een echt probleem zou moeten zijn in elk geval voor NiCd.

Na een paar uur kon ik voelen dat de temperatuur opgelopen was, maar geenzins verontrustend.

Uitgaande van een echt leeg pack en 400mA (=0.1C) laadstroom verwacht ik het ding ergens rond een uur of 10 geheel vol te zijn.
Ik zal de laadstroom morgenochtend terugschroeven naar 25mA en hem de rest van de dag daarmee naladen met de maximale spanning ingesteld op 13.5V, dan kan er niet zoveel gebeuren.
Ik heb geen dedicated lader voor dit soort dingen, dus ik gebruik een oude labvoeding.

Vuistregel:
- Nikkelcellen kunnen je verrassen
- Lithiumcellen kunnen je verassen

Als je geluk hebt laden ze gewoon op zonder problemen. Je zal ze in dat geval wel even moeten opnieuw activeren, een paar cyclussen van ontladen en terug opladen om de capaciteit terug te krijgen. Je zal snel zien dat de tijd om te ontladen en opladen dan steeds groter wordt, en dat is een goed teken.

In het andere geval in de interne weerstand zo hoog dat je lader ze enkel nog kan laden met 100 of 200mA. Ook ontladen is enkel nog genoeg om een ledje in een tuinlamp te laten branden. Die vervang je dan beter, EOL. Normaal moet zo een batterij een klein motortje kunnen laten draaien, lukt dat niet vers geladen dan is de interne weerstand te hoog geworden. De batterij is dan niet meer in staat om de aanloopstroom te leveren.

LFP batterijen Verrassen nog verassen je... :)

doorgaans is bij NiMh de zelfontlading erg hoog geworden na lange opslag. doorgaans laad ik ze op en kijk na aan maand oid wat de klemspanning nog is. is die al lager als 1,1V dan weg ermee. zeker als je meerdere dezelfde cellen hebt en een deel nog wel vol is. op capaciteit testen laat ze vaak ook al door de mand vallen.

Ik heb +10 jaar oude NimH cellen van 10Ah, uit de bekende banaan accu's van Sparta. Zijn nu nog iets van 6Ah, maar voldoen in mijn toepassing die maar honderd mA gebruikt. Worden niet regelmatig gebruikt en 1 a 2 keer per jaar opgeladen.

Er is een kans dat ze nog bruikbaar zijn.

Ik heb een accuboormachine van zo'n 20 jaar oud die slechts zeer sporadisch gebruikt wordt. Na een paar maanden op de plank gelegen te hebben zijn de accu's helemaal leeg; de boormachine geeft geen enkel teken van leven meer. Echter na een paar uur in de lader heeft de boormachine nog voldoende kracht, m.a.w. de inwendige weerstand zal laag genoeg zijn. Capaciteit durf ik niet te zeggen, maar zal wel wat minder zijn dan toen deze nieuw waren.

Aan de andere kant heb ik ook zat NiHM en NiCd cellen weggegooid omdat deze te ver ontladen waren geweest. Ik kon ze nog wel geforceerd opladen, maar het resultaat was een cel met een hoge inwendige weerstand en/of zeer hoge zelfontlading (na een dag of wat weer leeg).

Ri meten is niet moeilijk en dat zegt alles over de staat van de cellen.
https://batteryuniversity.com/article/bu-902-how-to-measure-internal-r…
Die kastjes van de fietsenmaker laten ook prima zien hoe het met de accu is gesteld. Zie het topic over de Gazelle fiets. Van eergisteren..

Al mijn laders laten de Ri zien zodra ik de batterij erin stop, zelfs tijdens het laden. Mijn ervaring is dat NiCd batterijen hier beter tegen kunnen met lang liggen zonder opladen.

Ik heb hier nog een schroef/boor machine van Bosch 9.6V, en die batterijen doen het na een aantal keer ontladen en weer laden. 2Ah en laden op met een snellader in exact 12 minuten na een aantal keer.

De eerste maal was die volgens de lader al vol in 1 minuut... Maar daar was ik niet akkoord mee.

Lood/zuur en Lithium helemaal ontladen... Dat is helaas ook EOL.

Op 18 december 2023 13:38:28 schreef CrossFireX:
Al mijn laders laten de Ri zien zodra ik de batterij erin stop, zelfs tijdens het laden. Mijn ervaring is dat NiCd batterijen hier beter tegen kunnen met lang liggen zonder opladen.

Ik heb hier nog een schroef/boor machine van Bosch 9.6V, en die batterijen doen het na een aantal keer ontladen en weer laden. 2Ah en laden op met een snellader in exact 12 minuten na een aantal keer.

De eerste maal was die volgens de lader al vol in 1 minuut... Maar daar was ik niet akkoord mee.

heb beiden al in leven gekregen gehad, vooral bij lood had ik nog niet gehad dat bij een klemspanning van 0,6V ( 12V accu )er nog leven in te krijgen was, maar toch gelukt. en niet 1 maar meerdere uit dezelfde batch, waarvan een stel ook nagenoeg de originele capaciteit nog had zelfs, na 10 jaar helemaal zeldzaam. bij liion heb ik gemerkt dat de overlevingskans beter is als de laadstroom laag blijft de eerste cycli.

Die lood/zuur accu daar heb ik bij drie geen succes mee, bij iedere accu lag er wel een of meerdere cellen in kortsluiting. Opladen onmogelijk. Lithium heb ik wel wat kunnen redden, ik laad ze dan meestal met ongeveer 100mA tot ze ongeveer 3.1V hebben, dan pas ga ik naar 1A of zo. Maar je moet er wel bijblijven en niet van huis gaan met Lithium...

Meeste mensen leggen zo een lithium op 0V aan de gewone lader en dan krijg je meestal wel vuurwerk te zien. Daar zijn er meestal cellen in serie en die laden dan omgekeerd op...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (31%)]

In alle eerlijkheid heb ik nog nooit gehoord van een lithiumbatterij die in de brand vloog door ompoling, volgens mij hebben de verhalen over het ontbranden van Lithiumbatterijen nogal een eigen leven gekregen. Nagenoeg alle problemen met Lithiumcellen komen door overladen en beschadigen. Als een ongebalanceerd pack wordt opgeladen zijn de cellen die boven de 4,2V komen het probleem, niet de cellen die onder 0V kwamen.

Op 18 december 2023 13:38:28 schreef CrossFireX:

Alleen als het te lang heeft geduurd. Beide Lithium en Lood kunnen op zich tegen volledig ontladen, maar degraderen in die toestand snel.

En als je ze al weer aan de praat krijgt, je bent toch zeker wel wat procenten capaciteit kwijt. En soms hebben ze dan ook een hogere Ri, toch doe je blijkbaar al wat schade.

Hoe dan ook dat gaat mij niet meer gebeuren, ik controleer ze allemaal nu, en laad bij indien nodig. Heb ik toch slechte, ik waag me er niet meer aan, naar milieustraatje ermee. Ik gebruik nu in totaal 1280Wh aan LFP accu's, die kunnen wel tegen een stootje. Maar ja niets is onfeilbaar.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (46%)]