Beste Leden,

Ik heb een bijna 20 jaar oude KRK 10s actieve sub hier staan met de nodige problemen. Ik heb hem inmiddels weer aan de praat maar er rest me nog 1 ding.
Bij het inschakelen komt na 3 seconden het protectie relais op, alleen dit gaat niet echt soepel zeg maar. i.p.v. klik is het TRRRRRRRRRRRRRRKLIK

Scope op de voeding gehangen en de spanning komt niet ineens maar traag op.
Deze word gestuurd door transistor Q321 in het geel.
Ik heb deze al reeds besteld voor de zekerheid, wat denken jullie? is dit een klacht wat een transistor kan veroorzaken??

Hier een stukje schema van het circuit, kan ook verder geen bijzondere dingen vinden met uitzondering van eerder uitgevoerd prutswerk in de voeding wat ik reeds hersteld heb.

Q321 komt wel op, heeft alleen wat twijfel.

C312 ok? En wat meet je op Q2 en Q320?

Lijkt mij wat mis te zijn met R367 en/of R349... als Q320 en A1015 in orde zijn

Idd hij komt wel op maar met twijfel, heb het relais al vervangen gezien ik die toch op voorraad had liggen en makkelijk bij kon.

Ik krijg ook 14,4v op het relais
En stabiel ook verder, alleen niet in 1 keer.

C312 is goed, zowel waarde als ESR.
Q2 en Q320 heb ik nog niet gemeten. Was eerder benieuwd of een transistor zulk gedrag kan vertonen. Het is efficiënter voor mij om alle 3 te vervangen, had alleen Q321 niet op voorraad welke mijn eerste verdachte is.

Het is verwarrend getekend... maar als C312 oplaadt wordt Q320 open gehouden. Waardoor de spanning op de collector laag blijft en Q321 dicht blijft. Als C312 bijna opgeladen is dan begint Q320 te knijpen en wordt de spanning op de basis van Q321 hoger.

Dus ja, Q321 kan stuk zijn, Q320 ook natuurlijk.
De 2SC2061 is een 'hoge TO-92' tor die gemakkelijk 24mA kan schakelen btw.

Ik heb een soortgelijk probleem bij een versterker van een Yamaha orgel protectie gehad.
Relais kwam slecht op en viel meteen weer af.
Dacht eerst aan een elco, die vervangen terwijl de waarde en ESR niet heel Slecht waren.
Torren er uit gehaald, HFE was flink lager dan de specs, nieuwe er in en weer perfect.
Zaten ook 2sc1815 in...

Hier gekocht:
https://www.vanallesenmeer.nl/2SC1815

Op 20 december 2023 18:49:32 schreef revado:
Ik heb een soortgelijk probleem bij een versterker van een Yamaha orgel protrectie gehad.
Relais kwam slecht op en viel meteen weer af.
Dacht eerst aan een elco, die vervangen terwijl de wwaarde en ESR niet heel Slecht waren.
Torren er uit gehaald, HFE was flink lager dan de specs, nieuwe er in en weer perfect.
Zaten ook 2sc1815 in...

Hier gekocht:
https://www.vanallesenmeer.nl/2SC1815

Thnx, gelukkig heb ik deze zat op voorraad ?
Ik laat weten of het gelukt is zodra de 2061 binnen is.

Als er ergens van die bruine lijm op de PCBs zit, verwijder dat ook meteen.

Ik heb al diverse KRK producten hersteld waarbij de bruine lijm de oorzaak van de problemen bleek te zijn. Deze gaat namelijk geleiden na verloop van tijd!

Weghalen, spoelen met demiwater en alcohol werkt meestal prima.

Op 21 december 2023 10:13:00 schreef Benadski:
Als er ergens van die bruine lijm op de PCBs zit, verwijder dat ook meteen.

Ik heb al diverse KRK producten hersteld waarbij de bruine lijm de oorzaak van de problemen bleek te zijn. Deze gaat namelijk geleiden na verloop van tijd!

Weghalen, spoelen met demiwater en alcohol werkt meestal prima.

Vertel me niks over die lijm, ik repareer al 12 jaar krk's en heb er honderden hersteld, die lijm zit tot en met de gen 3 speakers. Zelfs de VXT'S

Op 21 december 2023 10:19:52 schreef klabam:
[...]

Vertel me niks over die lijm, ik repareer al 12 jaar krk's en heb er honderden hersteld, die lijm zit tot en met de gen 3 speakers. Zelfs de VXT'S

De eerste keer dat ik KRKs in mijn handen had keek ik over dit probleem heen, vandaar dat ik het nog maar even meldde. Maar inderdaad, ze zitten er bijna allemaal vol mee. :(

Op 20 december 2023 19:44:14 schreef klabam:
[...]
Ik laat weten of het gelukt is zodra de 2061 binnen is.

Ziet er uit als een plek waar je met een BD139-16 of zelfs een BC639-16 een goede vervanger hebt. Zelfde pinout, en het hoeft hier geen audiotransistor te zijn.

Gek dat het relais klappert bij een stabiel opkomende spanning, zodra het magnetische circuit dicht klapt is een veel kleinere stroom (en daarmee aangelegde spanning) voldoende om het relais in die toestand te houden. Als je een voeding aansluit en de spanning langzaam laat opkomen gebeurt dat meestal op die manier. Ik zou ook even kijken naar de solderingen van het relais en de diode. Als de diode slecht is, is het niet zo gek dat de transistoren ook last hebben gekregen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]

Op 21 december 2023 18:13:04 schreef Kruimel:
[...]Ziet er uit als een plek waar je met een BD139-16 of zelfs een BC639-16 een goede vervanger hebt. Zelfde pinout, en het hoeft hier geen audiotransistor te zijn.

Gek dat het relais klappert bij een stabiel opkomende spanning, zodra het magnetische circuit dicht klapt is een veel kleinere stroom (en daarmee aangelegde spanning) voldoende om het relais in die toestand te houden. Ik zou ook even kijken naar de solderingen van het relais en de diode.

Relais had ik al vervangen, vrijloopdiode is ook gecontroleerd op zowel werking als soldering.

Wat apart, ik zou denken dat je een klapperend relais wel zou zien op de scoop namelijk. In elk geval zou ik er gewoon een BD139 in drukken en kijken wat het ding doet.

edit: Tenzij je de exact juiste transistor morgen natuurlijk al binnen krijgt. ;)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (20%)]

Ik zou moeten zoeken of ik die vervanger heb, en gezien ik morgen de originele al verwacht slaap ik nog een nachtje over :)

Vandaag de 3 transistoren vervangen, ook de condensator en vrijloop diode en het relais had ik al vervangen..... Nog steeds komt het relais ratelend in.

Ik heb een filmpje gemaakt, misschien dat iemand dit kan verklaren.

https://youtu.be/nP_VFgqhugQ?si=CL1cgU_gtuzDgEYn

Sja zeg het maar, ik worx er niet wijs uit

Als C312 heel is, kan het eigenlijk alleen nog aan de +15v liggen. (rotte elco's)

Op 30 december 2023 13:19:28 schreef Arco:
Als C312 heel is, kan het eigenlijk alleen nog aan de +15v liggen. (rotte elco's)

C312 is vervangen, en de elco's op de voeding ook allemaal.

Ik zal de scope eens op de 15v rail vanaf de voeding zetten, zien wat dat geeft.

Dat is raar... ik had toch heel hoog ingezet op die torren...

Gevonden.....blijkt een defecte 7815 te zijn, kreeg 18v
Vervangen, toen maar 12v, weer vervangen 14v...

Blijkt een batch te zijn van Ali, had niet verwacht dat deze zo slecht zouden zijn. Heb nu voor tijdelijk en misschien kan ik het wel gewoon laten zitten zo'n klein buck converter erin gezet, uiteraard eerst afgeregeld op precies 15v.

En ja hoor, hij klikt weer zoals het moet.
Bestel wel even goeie originele spanningsregelaars bij Reichelt.

Op 30 december 2023 13:21:44 schreef klabam:
Ik zal de scope eens op de 15v rail vanaf de voeding zetten, zien wat dat geeft.

Had je dat nog niet gedaan ;)?

Op 30 december 2023 14:16:22 schreef klabam:
Gevonden.....blijkt een defecte 7815 te zijn, kreeg 18v
Vervangen, toen maar 12v, weer vervangen 14v...

Blijkt een batch te zijn van Ali, had niet verwacht dat deze zo slecht zouden zijn.

Ik wel, halfgeleiders van Ali zijn al een tijd onbetrouwbaar.

Op 30 december 2023 18:18:23 schreef Henry S.:
[...]
Had je dat nog niet gedaan ;)?
[...]
Ik wel, halfgeleiders van Ali zijn al een tijd onbetrouwbaar.

Blijkt idd nogal hit or mis te zijn. Maar goed, heb inmiddels bij de lokale shop paar nieuwe gehaald en getest, alles functioneert weer naar behoren.

Dank heren.

Als de condensatoren aan de 7815 open zijn of veel te laag kan er ook van alles gebeuren, omdat de stabiliteit zoek is...