@Henry S.:

"Low-level format"...? O ja, vroegah werd dat nog wel eens zo genoemd...
bij minder goed ontworpen systemen die, misschien wegens te weinig
ruimte voor aparte programma's, van 'formatteren' en 'bestandssysteem
aanmaken' 1 handeling maakten...

Dat is echter nooit terecht geweest (het zijn echt totaal verschillende
operaties, op verschillende lagen), en dat soort verwarrend taalgebruik
kunnen we beter samen met TOPS-10 e.d. achterlaten.

@fcapri: Of, als je er echt aan gehecht bent, de grootte handmatig
beperken (zoals met newfs(8) -s) tot een veilige waarde (als die er is;
experimenteren...).

EDIT: +reactie op fcapri

[Bericht gewijzigd door schaafuit op (19%)]

Is aangekocht bij een electro firma die het aankoopt bij RS .

RS is zowel duur als onbetrouwbaar. Het verbaast me dus niks.

Wel eigenaardig , heb er indertijd 3 aangeschaft . 1 ste voor een backup te maken van mijn systeen waar 16 gb vereist was . De 2 de was nu in gebruik voor mijn hobby . En de 3 de heb ik uit de doos gehaald en alles werkt prima .
Nu het is begonnen met van de C schijf al mijn afbeeldingen , reizen ,feestjes en andere over te brengen ,hij had half gedaan 62 % en dan zei hij plots “ kan niet opslaan “ “ schijf tegen schrijven beveiligd . En er zit geen mechanisch beveiliging op . Ik denk dat er een data beveiliging in de memory stick moet zijn .
Ik moet nu wel bijzeggen ( herinner er me nu pas ) dat als ik de memory stick instak , hij melding gaf van een error . . Laat de virus scanner lopen . Dat gedaan maar hij blokkeert bij ongeveer een 40 %
Eigenaardig kan wel de data overdragen naar de computer . Maar niet terug plaatsen . Steeds dezelfde melding . Schijf tegen schrijven beveiligd .

zo duur is zo'n ding niet meer.
ik zou deze als onbetrouwbaar bestempelen en weggooien.
je data niet meer aan toevertrouwen en een nieuwe pakken

als t maar om 64Gb gaat zou ik eerder voor een online backup mogelijkheid kiezen.

Dat klinkt als wijndoos, dat komt inderdaad (via 2 verschillende wegen!)
voort uit TOPS-10, en is minstens zo onbehulpzaam bij het foutzoeken.

Probeer eens een echt OS, dat gewoon fatsoenlijk meldt wat er gaande is,
dan kun je daadwerkelijk uitvogelen of onze theorie klopt.

Op 22 december 2023 16:21:06 schreef schaafuit:
@Henry S.:

"Low-level format"...? O ja, vroegah werd dat nog wel eens zo genoemd...
bij minder goed ontworpen systemen die, misschien wegens te weinig
ruimte voor aparte programma's, van 'formatteren' en 'bestandssysteem
aanmaken' 1 handeling maakten...

Dat is echter nooit terecht geweest (het zijn echt totaal verschillende
operaties, op verschillende lagen), en dat soort verwarrend taalgebruik
kunnen we beter samen met TOPS-10 e.d. achterlaten.

@fcapri: Of, als je er echt aan gehecht bent, de grootte handmatig
beperken (zoals met newfs(8) -s) tot een veilige waarde (als die er is;
experimenteren...).

EDIT: +reactie op fcapri

G=C800:5 ?? ;)

TOPS-10 en derivaten is nu eenmaal de standaard, succes met daar onderuit te komen Don.

@revado: ${OPPERWEZEN}zijdank ken ik alleen maar mijn geschiedenis en
heb ik TOPS-10 zelf nooit persoonlijk hoeven meemaken!

@Henry S.: Onzin. Zelfs M$ kijkt meestal naar UNIX als er weer eens iets
brak gekopie^W^Wgeinnoveerd moet worden. En dan er is nog z/OS, en
aanverwanten.

Hoe dan ook, als UNIX zulke brakke terminologie zou gebruiken, zou ik er
ook wat van zeggen. Die wazige en ontechnische definitie van
"formatteren" moet hoe dan ook maar eens de prullenbak in, dat kan
*echt* niet meer, nu er gewoon niet meer wordt geformatteerd (behalve 1x
in de fabriek).

Ik zou niet weten waarom formatteren niet gebruikt zou worden???
(hooguit niet door a-technische personen, maar dat was vroeger uiteraard ook zo)

als UNIX zulke brakke terminologie zou gebruiken

Als ik de unix commandline utilities zie met hun onbegrijpelijk afgekorte namen is dat een stuk onduidelijker als bij Windows... ;)
Maar dat zul je als unix adept waarschijnlijk niet willen horen...

Ja, "CHKDSK" als je een bestandssysteem wil controleren is echt zo
intuitief als wat... Of "FIND" dat niet zoekt, maar indexeert. Of "REM"
dat niet verwijdert, maar commentaar inluidt. Enz. enz. enz. (het lijkt
het koningshuis wel). En verrweg de meeste basale programma's ontbreken
gewoon (ik heb ook begrepen dat zelfs de M$-kludgers niet zonder
geportte UNIX-utilities kunnen leven!).

Met wijndoos is het op z'n best nog altijd 1984 (in dit geval niet
Orwell, maar het jaar dat de Macintosh verscheen).

Ik heb liever een systeem waarover ik me even moet inlezen en waarna
alles wel zo'n beetje klopt, dan een heel erg brak, compleet verouderd
systeem waarvan alles wat nog wel een beetje werkt achter een eindeloze
serie vage snoepknopjes en zoete geluidjes is verborgen.

(Niet dat ik geen kritiek op UNIX heb... het is ook verouderd, het is
gewoon lang niet zo erg als met wijndoos.)

Op 22 december 2023 17:00:06 schreef schaafuit:
@revado: ${OPPERWEZEN}zijdank ken ik alleen maar mijn geschiedenis en
heb ik TOPS-10 zelf nooit persoonlijk hoeven meemaken!

Ik wel :)
En gelukkig maar dat je dat niet hebt hoeven meemaken, kan je daar niet over jammeren toch ? O-)

Gecondoleerd.

En nee, ik heb veel te klagen, maar *dat* is me gelukkig bespaard
gebleven! :)

Tja,

Wij kunnen er niks aan doen dat jij niet met Windows overweg kunt, is toch vrij simpel... (beetje zielig van je als je daar Windows de schuld van gaat geven... :+ )

Windows is ook uiterst betrouwbaar, ik schrijf al 30 jaar Windows programma's, nooit een probleem. (tenminste, geen problemen die aan Windows lagen)

REM is trouwens voor batchfiles (worden zelden meer gebruikt), en geen CL utility.
Chkdsk is niks moeilijks aan: 'Chkdsk d:' checkt disk d:.
(checkdisk zou netter zijn tegenwoordig, maar is zo gebleven voor compatibiliteit. Vroeger was men tenslotte beperkt tot 8 tekens...)

Op 22 december 2023 17:00:06 schreef schaafuit:
Hoe dan ook, als UNIX zulke brakke terminologie zou gebruiken, zou ik er
ook wat van zeggen. Die wazige en ontechnische definitie van
"formatteren" moet hoe dan ook maar eens de prullenbak in, dat kan
*echt* niet meer, nu er gewoon niet meer wordt geformatteerd (behalve 1x
in de fabriek).

Ik doe met frisse tegenzin mee met het vervuilen van een topic over een (vrij duidelijk simpelweg defecte) USB stick met pedantry waar nog wel wat op af te dingen is hier en daar... (met andere dingen ben ik het trouwens wel eens).

Dit fruit hangt wel erg laag. Formatteren is letterlijk het aanbrengen van een bepaald formaat oftewel indeling. Dat is toch precies wat het doet, namelijk dingen als partities en een bestandssysteem. Jij gaat zoals anderen al zeggen, uit van low level formatting. Als je op dat gebruik van jargon wat wilt afdingen, zul je al gauw 50 jaar terug in de tijd moeten...

Ohja, dat FIND andere dingen vindt dan dat jij zoekt (want de naam klopt opzich prima, alleen toevallig niet met jouw intuitie)... Lijkt me nauwelijks klagenswaardig. Net zoals dat het niet uitmaakt of je verwijderen ergens van nou REMOVE of DELETE noemt. Dat is een arbitraire beslissing van degene die het bedacht heeft. Normaalgesproken zijn dat dingen die je direct uit het hoofd leert als je met een willekeurig OS aan de slag gaat en waarvan je onmogelijk kunt verwachten dat ze overal precies hetzelfde heten of werken.

Overigens zijn die commando's ook gewoon gejat door MS, dus hoewel MS van veel dingen de schuld heeft, ik denk hier niet eens van...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Ik heb daarnet verschillende malen de stick gescand met Macfee en hij begint te scannen heel goed maar maar na een tijdje werpt hij de stick uit , ik denk dat er iets met de software is die er op staat .Maar eigenaardige is dat ik de files niet kan verwijderen ,dat komt niet voor op het lijstje . Enkel kopiëren en andere .zaken . Bij de nieuwe is dat ok .
Misschien toch eens formatteren ?

Wijndoos is helemaal niet simpel. Het is juist veels en veels te
complex. Het wordt als "simpel" verkocht omdat er voor serieus gebruik
gewoon geen land mee te bezeilen valt.

Ik ben te volwassen om de computer mij bij de hand te laten leiden. Het
is een gereedschap dat *ik* gebruik, niet andersom.

Wat CHKDSK betreft: dat is precies het probleem. Het controleert
bestandssystemen, niet disks. (SCANDISK, de "verbeterde" versie die bij
latere versies van mess-dos geleverd werd, kon dat e.v.t. wel, de
zogenoemde "surface scan" -- maar ook dat was zoals de naam al aangaf
slechts oppervlakkig).

Over lange namen kan ik kort zijn: die helpen een beginner, maar voor
een ervaren gebruiker is het alleen maar meer geheugen- en typewerk.

Als er geen belangrijke data op staat gewoon doen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (33%)]

Op 22 december 2023 18:32:40 schreef SIMUL:
Ik heb daarnet verschillende malen de stick gescand met Macfee en hij begint te scannen heel goed maar maar na een tijdje werpt hij de stick uit , ik denk dat er iets met de software is die er op staat .Maar eigenaardige is dat ik de files niet kan verwijderen ,dat komt niet voor op het lijstje . Enkel kopiëren en andere .zaken . Bij de nieuwe is dat ok .

Mekkervee kan niet veel meer lezen of schrijven dan andere software, en bovendien kun je er alleen conclusies aan verbinden als je de eigen antivirus van Windows uitschakelt voordat je gaat scannen.

Ik denk dat formatteren verstandig is, maar ook in het geval dat lijkt te werken zou ik die stick nooit meer voor belangrijke dingen gebruiken.

Er is testsoftware die de stick kan testen zowel op fouten als op werkelijke opslagcapaciteit, ik heb alleen even geen idee hoe die heet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Op 22 december 2023 18:30:58 schreef maartenbakker:
[...]
Ik doe met frisse tegenzin mee met het vervuilen van een topic over een (vrij duidelijk simpelweg defecte) USB stick met pedantry waar nog wel wat op af te dingen is hier en daar... (met andere dingen ben ik het trouwens wel eens).

:)

Dit fruit hangt wel erg laag. Formatteren is letterlijk het aanbrengen van een bepaald formaat oftewel indeling. Dat is toch precies wat het doet, namelijk dingen als partities en een bestandssysteem. Jij gaat zoals anderen al zeggen, uit van low level formatting. Als je op dat gebruik van jargon wat wilt afdingen, zul je al gauw 50 jaar terug in de tijd moeten...

In de UNIX-wereld spreken we echt nooit van 'formatteren', behalve als
het echt om het ``sectorizeren'' van magnetische media gaat.

Ohja, dat FIND andere dingen vindt dan dat jij zoekt (want de naam klopt opzich prima, alleen toevallig niet met jouw intuitie)... Lijkt me nauwelijks klagenswaardig.

Ik ben ook ooit opgegroeid met mess-dos, en ik heb FIND inderdaad nooit
nuttig gevonden. Dat ligt misschien aan mij, maar find(1) en grep(1)
vind ik dus *wel* intuitief. Blijkbaar komt de UNIX-manier van werken
beter overeen met de mijne.

Net zoals dat het niet uitmaakt of je verwijderen ergens van nou REMOVE of DELETE noemt. Dat is een arbitraire beslissing van degene die het bedacht heeft. Normaalgesproken zijn dat dingen die je direct uit het hoofd leert als je met een willekeurig OS aan de slag gaat en waarvan je onmogelijk kunt verwachten dat ze overal precies hetzelfde heten of werken.

Precies. Het gaat er eerder om dat er een logica is, dan wat die logica
precies is.

Overigens zijn die commando's ook gewoon gejat door MS, dus hoewel MS van veel dingen de schuld heeft, ik denk hier niet eens van...

Ja, eerst van TOPS-{10,20}, toen CP/M, toen UNIX, toen de Macintosh,
toen VMS, toen lunix, toen googlepoep, en ga maar door.

Het is allemaal jatwerk. Zonder idee"en, zonder structuur.

Beste, bedankt iedereen , maar veel raad en toch weet ik niet wat , kan er iets aan mijn computer komen als ik mijn stick formateur . Ik heb een 64 bit cor 7 Hp .
Ik ga eerst die stick leegmaken en dan formatteren , , hopelijk zit de virus of deze hem kapot gemaakt heeft nu niet op de nieuwe stick ,zelfde type .
Ik ken Windows zoals zovelen maar niet zo diepgaande als jullie
Bedankt

Leegmaken hoeft niet, je kunt meteen formatteren.

gewoon in de action voor 15€ ofzo heb je een 128GB stick die heeeeeeeeeeel snel is (sandisk usb3.0). kost het geld niet en is heel snel voor transfert.

nu moet je ook weten dat usb goed is om data over te hevelen van 1pc/lokatie naar een andere, en NIET als data opslag. een usb stick is dus altijd een copy van data die je elders hebt

Al eerder gezegd, als je het niet vertrouwt wegknikkeren en een nieuwe kopen. bv die @fcapri aangeeft.
Ik zou het ding hoe dan ook niet meer vertrouwen, waarom zou je dat risico nemen dat er straks data weg blijkt te zijn omdat formatteren ook maar tijdelijk werkte?

Mee eens. Als je de kennis & kunde hebt, kun je er nog wat mee
experimenteren (dog slegts ter leering ende vermaeck), maar in jouw
geval is, zo te zien, terugsturen en geld terugkrijgen het hoogst
haalbare.