Arcam AVR350 - spanningsregelaars vervangen

Hallo,

De bestaande spanningsregelaars (78xx en 79xx) van mijn Arcam 350 wil ik graag vervangen door STMicroelectronics regelaars die 2A per circuit kunnen leveren. Weet iemand van jullie welke ik daarvoor moet gebruiken?

Dit zijn de bestaande Spanningsregelaars:

7805A/JRC
KIA7810A
7812AJRC
78M56A/JRC

7905A/JRC
7912A/JRC

LM317T

Bij Mouser kan ik volgens ze niet allemaal kopen. Hebben jullie tips?

Groeten,

Bram

De vraag is….waarom wil je dat? Ben je niet tevreden over de huidige lineaire regelaars? Zijn de voedingsrails niet goed genoeg?

Ik ken het door jou voorgestelde alternatief niet, maar als dat SMPS regelaars zijn, introduceer je mssn meer (EMC) problemen dan je oplost….

Dank voor je reactie.

Ai, wat zijn SMPS regelaars....
Er is te veel warmte bij de regelaars. Ook zijn veel condensatoren slecht.

Als bijlage stuur ik afbeelding mee van een spanningsregelaar.

Ai, wat zijn SMPS regelaars

Een SMPS regelaar is een soort elektronische 'transformator' die veel efficiënter is dan een 78xx en 79xx regelaar, hij wordt daardoor een heel stuk minder warm.

Op 22 december 2023 22:08:00 schreef Bestrompet:
Er is te veel warmte bij de regelaars.

De vermogensdissipatie in de lineaire 78xx en 79xx spanningsregelaars zal hetzelfde blijven, ook als je 1A regelaars vervangt door 2A regelaars. Dus de warmteontwikkeling zal hetzelfde blijven. De dissipatie in een lineaire spanningregelaar is gelijk aan het verschil in spanning tussen ingang en uitgang van de regelaar, maal de stroom die uit de uitgang wordt getrokken: P = (Uin-Uout)xIout.

Als je vindt dat de spanningsregelaars te heet worden, dan kun je ze koelen door er een koelblokje op te schroeven.

De regelaars zitten al op een koelblokje.

Op 22 december 2023 23:55:44 schreef Bestrompet:
De regelaars zitten al op een koelblokje.

OK, dat is goed. Vervangen door 2A regelaars heeft geen zin, aangenomen dat de 2A regelaar een zelfde TO220 behuizing hebben. De dissipatie en dus ook de temperatuur zal hetzelfde blijven.

Er is te veel warmte bij de regelaars. Ook zijn veel condensatoren slecht

Zijn dat feiten of veronderstellingen? Wat is “te veel warmte”, en hoe weet je dat “veel condensatoren slecht” zijn?

Ik wil je niet ontmoedigen en ik ken deze versterker niet, maar “zomaar” zaken wijzigen is niet altijd een goede aanpak

Arcam is Brits, kijk eens rond op (Britse) audio/hobby fora of ze daar specifieke verbetertips hebben voor deze versterker. Succes!

Bedoel je wellicht, dat je de 78XX spanningsregelaars wil vervangen door (pincompatible) Traco DC converters? Die worden idd. veel minder warm/heet. Zijn wel flink duurder dan 78XX, maar het kan toch de moeite waard zijn.
Ik heb diverse positieve verhalen van collega Atari 8-bit homecomputer gebruikers vernomen, die de 7805 en 7812 spanningsregelaars in hun Atari 1050 diskdrive met succes hebben vervangen door Traco's.

Kijk maar eens op:
https://forums.atariage.com/topic/355007-green-1050/
en
https://www.mathyvannisselroy.nl/Atari%201050%20goes%20green.htm

re-atari

78XX spanningsregelaars wil vervangen door (pincompatible) Traco DC converters

De vraag is natuurlijk of dat in een audio apparaat wel verstandig is dit in verband met eventuele storing van de DC converter.

Op 22 december 2023 13:27:36 schreef Bestrompet:
De bestaande spanningsregelaars (78xx en 79xx) van mijn Arcam 350 wil ik graag vervangen door STMicroelectronics regelaars die 2A per circuit kunnen leveren.

Heb je typenummers, want STM heeft niet zo veel.

De afbeelding zegt helemaal niets.

Je mag nog eens uitleggen wat je precies wil.
https://www.circuitsonline.net/forum/faq

Op 23 december 2023 12:47:21 schreef re-atari:
Bedoel je wellicht, dat je de 78XX spanningsregelaars wil vervangen door (pincompatible) Traco DC converters?

Die zijn niet van STM ;), zie startpost.

En zomaar Traco's gebruiken in audioapparatuur zonder maatregelen is onverstandig. Ik zie de TS het ook niet doen.

Op 23 december 2023 15:55:54 schreef Henry S.:
[...]
De afbeelding zegt helemaal niets.

De afbeelding zegt in zoverre iets dat het zo te zien een standaard TO-220 behuizing is. Standaard 1 ampere 78xx en 79xx regelaars hebben een vergelijkbare TO-220 behuizing, met ongeveer dezelfde thermische weerstand. Daarom heeft het naar mijn mening geen enkele zin om de bestaande 1A lineaire regelaars te vervangen door 2A lineaire regelaars. De vermogensdissipatie in de regelaars zal hetzelfde blijven, en dus ook de warmte-ontwikkeling.

Als TS zich zorgen maakt over de temperatuur van de spanningsregelaars, dan zou hij ze op een groter koelblok kunnen monteren. Maar wat is een te hoge temperatuur? Deze spanningsregelaars kunnen wel tegen een stootje. En het is de vraag of er ruimte is voor grotere koellichamen. Arcam is een degelijk merk, ik neem aan dat de grootte van de koellichamen berekend is op de verwachtte dissipatie in de spanningregelaars.

EDIT: Ik vermoed dat TS het volgende document gelezen heeft: http://www.condoraudio.com/wp-content/uploads/Projects/Arcam-AVR350-AV…. Op pagina 6 van dit document lees ik:

To cool things down, I substituted the original JRC L78xx 1 amp regulators with the new range of ST–Micro (Siemens-Thomson) L78Sxx regulators capable of 2 amps per circuit.

Het is mij een raadsel hoe het vervangen van 1A door 2A regelaars in een vergelijkbare behuizing een lagere temperatuur op kan leveren. ST staat overigens voor SGS-Thomson, dus niet Siemens-Thomson.

Ik raad TS wel aan om het volgende te controleren (gelezen op pagina 7):

The DSP PCB requires 3.30VDC, which is supposed to be supplied by the main motherboard, via U108 – an LM317 positive regulator. The LM317 is a superbly reliable IC, and will do exactly what it's commanded to do, as long as the circuit designer installs the appropriate values of the control resistors R107 and R108. I did the math here, and there is no way that the LM317 would ever deliver 3.30V with the original installed control resistors. So there was an inherent design fault here.

Dus controleren of de uitgangsspanning van de LM317 3.3V is, en als deze te hoog is de waarde van de instel-weerstanden aanpassen.

Beste Cornelis,

Het klopt. Mijn informatie kom van de link waar jij het over hebt.

GrBr

Dat stukje van die 317 is wel een punt, als er veel afwijking zit in de 3V3 kun je daar problemen mee verwachten.
Er wordt nergens vermeld wat die originele weerstandswaardes of spanning was, dus hoe ernstig dit probleem is blijft gokken.

Het vervangen van de 78xx regelaars door "zwaardere" types om ze koeler te houden ... is complete onzin.
Ook een regelaar die meer stroom kan leveren moet exact hetzelfde vermogen weg stoken, en wordt dus ook precies even warm als de 1A variant.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Dank voor je reactie.

Ai, wat zijn SMPS regelaars....
Er is te veel warmte bij de regelaars. Ook zijn veel condensatoren slecht.

Bij de nieuwe regelaars krijg je precies evenveel warmte omdat er evenveel spanningsval is en stroom loopt (wordt bepaald door de schakeling, niet door de regelaar). Eventuele gemeten verschillen zouden nog kunnen komen door nieuw aangebrachte koelpasta.

Als er geen stuk is (verkeerde spanning of geen spanning afgeeft) is het volstrekt onzinnig om ze te vervangen. Bij de LM317T komt de verkeerde spanning (eerst nameten! kennelijk is het document niet geschreven door iemand die precies wist wat hij deed) dan door verkeerd gekozen weerstandjes, dus die zou je opnieuw kunnen berekenen en vervangen.

Wel is het een goed idee om de spanningsregelaars nog eens na te solderen, door de warmte komen de pootjes vaak los in de printplaat.

De elco's vervangen is ook een goed idee, die slijten door de warmte.

Zou je tegen alle advies in toch meedoen aan de 'cargo cult' en de regelaars willen vervangen... Dan klopt het dat je niet elke spanningswaarde in de relatief zeldzame S-uitvoering (2A) kunt krijgen. Maar normale ST spanningsregelaars kunnen ook al 1,5A aan in plaats van 0,5A of 1A dus zouden volgens zijn redenatie al verbetering geven.