Ik zou graag een stroboscoop laten bewegen.
De stroboscoop verbruikt 1500W, en mijn sleepcontact is daar niet voor gemaakt en wordt veel te warm.
Dus ben ik op zoek naar tips voor kant en klare of zelfbouw oplossingen voor een draaibeweging (roteren), of zwenk beweging (minder dan 360° links-rechts bewegen).
Bestaan er bijvoorbeeld standaard draaiende plateaus met motor waar een stopcontact door loopt?
gewicht: 4,5kg
grootte: 53cm x 30cm x 12cm
snelheid: indien mogelijk regelbaar en rond de 20RPM
prijs: goedkoop (een mediaspinner van 400 euro ligt ver boven het budget)
alvast bedankt voor de input
Kan je aan kwik komen? Dan is zelfbouw te doen. Maar er zitten risico's aan en ik meen dat het niet meer is toegestaan wegens milieu eisen enzo.
TS vraagt om een min of meer kant en klare oplossing.
Dat zal je niet goedkoop vinden om dat het best wel een stevige constructie moet zijn.
Wat het sleepcontact betreft denk ik eerder aan koper of messing met stevige koolborstels.
Als TS handig is dan zou je eens kunnen kijken naar de sleepringen van een oude sleepringanker motor.
Misschien bij een elektro motoren revisie bedrijf gaan kijken.
@Raaf, kwik zou ik zeker niet adviseren, kwikdamp wil je echt niet inademen.
Het is niet voor niets al een tijdje verboden.
Is heen- en weer terug draaien met een geschikte vaste kabel in een lus geen optie? Er zal ook DMX heen moeten?
Ik zou denk ik marktplaats in de gaten houden. Er staat nu in ieder geval een veel te grote op. Overigens zijn roterende ophangpunten met stroom ook wel te huur, voor banners op beurzen e.d.
Hoewel ik vermoed dat voor sleepcontacten hetzelfde geldt als voor ander installatiemateriaal en het dus geen probleem is zij opgemerkt dat dit soort stroboscopen alleen energie voor de flits als een puls uit het net trekken. Ze slaan het niet op, maar ontsteken de buis over het net. De piekstroom is in verhouding tot het vermogen aanzienlijk.
Op 23 december 2023 09:39:52 schreef RAAF12:
Kan je aan kwik komen? Dan is zelfbouw te doen. Maar er zitten risico's aan en ik meen dat het niet meer is toegestaan wegens milieu eisen enzo.
Jawel. Ik gebruik regelmatig (gesloten) sleepcontacten met kwik, voor hogere stromen én voor meetsignalen.
TS vraagt om roteren, maar ik ben het met @aart eens dat een vaste kabel de beste oplossing is en dan heen en weer draaien.
DMX kan draadloos eventueel.
Op 23 december 2023 10:13:40 schreef GJ_:
[...]Jawel. Ik gebruik regelmatig (gesloten) sleepcontacten met kwik, voor hogere stromen én voor meetsignalen.
Bestaaat dat nog?
Dat wist ik niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Koolborstels moeten toch kunnen, worden ook in motoren gebruikt en dat rpm is ook nog hoger en de commutator is ook nog steeds onderbroken ipv 1 mooi glad on onderbroken oppervlak.
Op 23 december 2023 10:31:45 schreef fred101:
Koolborstels moeten toch kunnen, worden ook in motoren gebruikt en dat rpm is ook nog hoger en de commutator is ook nog steeds onderbroken ipv 1 mooi glad on onderbroken oppervlak.
1500W moet inderdaad gemakkelijk kunnen met borstels. Alleen voedingen achter een collector is oppassen geblazen: dan moeten de borstels echt onevenredig groot worden.
Mijn ander sleepcontact werkt met zo'n goedkope slip-ring connector. Die was 5A, maar wordt erg warm met de stroboscoop er aan. Ik kan zo'n nieuwe bestellen en overcompenseren door één van 30A te kiezen.
Kent iemand een afgewerkte combinatie van slip rong connector en motortje? De enige die ik tegenkwam was iets om taarten in een vitrinekast te laten draaien, erg duur en traag.
Maar heen en weer draaien is ook een prima optie.
Het hoeft inderdaad niet volledig rond te gaan.
Welke motor of opstelling zou ik hiervoor gebruiken?
Misschien iets dat zigzag beweegt met een veer?
DMX of kwik hoeven niet.
Heen en weer zou ik liever doen met een gewone krukstang en een motor die permanent ronddraait. Dat is het simpelste en betrouwbaarste.
Op 23 december 2023 10:05:31 schreef revado:
TS vraagt om een min of meer kant en klare oplossing.
@Raaf, kwik zou ik zeker niet adviseren, kwikdamp wil je echt niet inademen.
Het is niet voor niets al een tijdje verboden.
Ehh? Er staat dat hij/zij/het ook zelfbouw overweegt. Waar lees jij dat?
Dat kwik geen lekker goedje is moge in brede kring bekend worden verondersteld.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
Op 23 december 2023 12:37:37 schreef RAAF12:
[...]Ehh? Er staat dat hij/zij/het ook zelfbouw overweegt. Waar lees jij dat?
Dat kwik geen lekker goedje is moge in brede kring bekend worden verondersteld.
Ik lees er uit dat TS een kant en klare oplossing zoekt voor het sleepcontact deel, dat had hij immers nu ook al, alleen dat wordt warm.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Deze zijn er tot 30A: https://nl.aliexpress.com/item/32985689014.html
Is wel Ali natuurlijk, maar kunnen best goed zijn...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Die komen mij bekend voor. Bij Tinytronics hebben ze dezelfde op voorraad:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/s… (zijn dat niet dezelfde waar TS het over had, 5A bij 230V namelijk?)