Het accupack van mijn schroefboormachine is overleden. Het laadt nog wel op maar is een dag later niet meer in staat het motortje te laten draaien.
De houder met 8 cellen (niet meer de originele) is gemakkelijk open te maken. Die boormachine gebruik ik niet vaak, de cellen zijn niet zwaar belast en / maar ook niet steeds opgeladen geweest.
Is het zinvol om die cellen te vervangen? Is er misschien maar 1 cel echt stuk?
Ik heb de spanning per cel onbelast en belast met 100 ohm gemeten:
onbelast, belast
cel 1 1.35 1.35
cel 2 1.40 1.39
cel 3 1.34 1.34
cel 4 1.39 1.36
cel 5 1.39 1.38
cel 6 1.40 1.39
cel 7 1.34 1.34
cel 8 1.39 0.91
Zou alleen cel 8 stuk zijn? Of werkt dat anders?
(Het gekke? is dat U = I * R en hier: 11 = 0.33 * 107)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het zou kunnen dat eentje echt kapot is, maar de rest lijkt me ook niet erg fris meer.
Niet opladen is de doodssteek voor Ni-MH/Ni-Cd, als het een lange periode is geweest kun je ze weggooien.
(ik heb 2 schroefboortjes gehad, eentje was reserve en nooit gebruikt. Kon na 2 jaar zonder opladen in de kliko...)
NiMh accus hebben een beperkte levensduur, met of zonder opladen... Ik heb ook mijn oude accu boormachine om deze reden afgeschreven. Beide accus konden niet meer opgeladen worden. Mijn nieuwe accu boormachine is met Lipo batterijen, en deze gaan duidelijk veel langer mee (de oudste heb ik al zeker meer dan 5 jaar, accu is nog als nieuw). Steek er dus niet al te veel moeite meer in....
Overigens moet je dergelijke accus met veel grotere stromen testen, een accu boormachine kan makkelijk 20 A "trekken" !! Het is dan dat slechte accus het "opgeven"....
adapter voor maken en een recente 12V li-ion in duwen.
ik bouw mijn oude machines ook om en gebruikt action ferm batterijen
of gewoon weg ermee, zo een action boormachine kost 30€ ofzo, voor weinig gebruik ideaal
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nimh cellen, bekend om de hoge zelfontlading. deze machine heeft wrs meer stil gelegen als gebruikt, dan lijd de accu nogal van het liggen zonder lader te zien. krijg je niet betrouwbaar meer, idd beter een goedkope parkside machine halen als je zoiets niet vaak gebruikt.
Bedankt voor de reacties. Waarschijnlijk dus maar een nieuwe boormachine aanschaffen (na 24! jaar deze te hebben gebruikt)