Ik heb een 5 meter ledstrip van Ali, 5V usb, met dimmertje in het snoer. Die heb ik in stukjes gemonteerd in onze wandkast. Dus per kastvak een stukje strip en achter de kast verbonden met gesoldeerde kabel etc. De strips met het begin en einde aangesloten aan de usb kabel. Tot zover werkt het perfect.

Graag wil ik de lampjes automatisch laten aan- en uitgaan op een x moment van de dag dmv een tijdschakelaar. Maar dat kan niet ivm het dimmertje. Want dimmertje is ook gelijk de aan-knop. Dus moet je altijd handmatig schakelen.

Ik kan de dimmer er tussenuit halen - maar dan brand de strip op volle kracht en dat is veel te fel. Heeft iemand een oplossing? (ik heb geen verstand van elektronica maar kan wel solderen ;) )

Een TC420 is daar geknipt voor... https://www.ledstripxl.nl/led-strip-tijd-controller-tc420.html
Helaas werkt die alleen met 'normale' ledstrips van 12-24 volt...

@rudig76, die kende is nog niet, maar is wel heel bijzonder. Leuk! Ik bedoel eigenlijk iets anders. De dimmer die nu in het snoer zit eruit - en de leds minder fel laten branden door er iets tussen te solderen? Zodat ze iets minder stroom krijgen? Of lager voltage?

Of is dat geen goed idee?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]

Dat kan ook, maar dan moet je wel wat meer info geven over je ledstrip.
Hoeveel volt, type, er zijn veel verschillende soorten.
Pas als je weet wat je hebt kun je naar een oplossing zoeken

@rudig76, dit heb ik:

Switchtype:touch switch
Lighting color:coldwhite/warm white
Color temperature:Warm white(2800K-3000K)/Coldwhite(6000K-6500K)
LED type:2835SMD
Length: 500CM/196.85IN
Voltage:5V

Deze strip lijkt niet digitaal aan te sturen. Dan moet je een dimmer zelf maken. Helaas is dat buiten mijn kennisgebied, wellicht dat anderen een oplossing weten.

Ooit voor een 12volt strip de motor regelaar van deze site gemaakt, maar die is 12 volt. Dus dat werkt niet in dit geval.

mogelijk kan je de dimmer aktief houden op de gewenste stand en dan met een klein relais koppel je de dimmer los van de strips.

Je zou bijvoorbeeld de ledstrip helemaal aangesloten laten zoals nu. Een extra apart USB ladertje in een 230V tijdklok. Daar kan dan een 5 volt relaitje op. Dat relais schakelt dan een draadje naar de ledstrip door, bijvoorbeeld de + draad.

Dus je 230 schakelklok + USB lader + relais zijn helemaal gescheiden van de voeding + dimmer + ledstrip. Behalve op 1 schakelcontact natuurlijk, maar dat blijft gescheiden door het relais. Hopelijk blijft de dimmer dan op zijn instellingen en gaan de leds toch uit (en weer aan).

Je kan misschien wel een schakelklokje op 5V vinden en dat op de ledstrip voeding aansluiten, maar bovenstaande hebben mensen vaak al in huis, vandaar mijn voorstel om het zo te doen. Alleen het relais is wat extra zoeken/bestellen.

Mijn bedoeling is zonder een dimmer te werken, maar op 'halve kracht'. Dus knip de dimmer er tussenuit en wat moet er tussen ipv de dimmer om het licht 50% te dimmen? Iemand een voorstel?

Op 25 december 2023 13:05:10 schreef Gerard62:
Mijn bedoeling is zonder een dimmer te werken, maar op 'halve kracht'. Dus knip de dimmer er tussenuit en wat moet er tussen ipv de dimmer om het licht 50% te dimmen? Iemand een voorstel?

Aansturen met 50% dutycycle via een timer 555

https://www.youtube.com/watch?v=RqUM5-bl91I

Dit voorbeeld is ook voor 12 volt

is er niets 'simpels' mogelijk door in de draad i.p.v. de dimmer een electronica componentje met van die kleurringen te solderen (beveiligd tegen warmte etc) waardoor er minder stroom door gaat? Geen idee hoe zo'n dingetje heeft.

Op 26 december 2023 14:15:55 schreef Gerard62:
is er niets 'simpels' mogelijk door in de draad i.p.v. de dimmer een electronica componentje met van die kleurringen te solderen (beveiligd tegen warmte etc) waardoor er minder stroom door gaat? Geen idee hoe zo'n dingetje heeft.

Bij kleine lampjes en enkele leds kan je dat doen met een weerstand, met 5 m ledstrip zou dat waarschijnlijk een 20W joekel worden en dat is ook nog geen garantie dat je de ledjes netjes stabiel gedimd krijgt.

@Nijhuisr, die motor speed controller - zorgt voor een lager voltage toch? Kan ik hetzelfde bereiken met een adapter van 3-12V en die terug te draaien naar 3V?

En nog wat anders. Vijf meter strip brandt voluit. Ik heb het gemonteerd in de kast - achter de kast wordt alles gekoppeld met totaal 6 meter kabel (in stukjes). Als ik dan de strip niet dubbel aansluit krijg ik een flinke lichtvermindering aan het eind. Door de kabel die er tussen zit neem ik aan? Nu dubbel aangesloten en van links naar rechts dezelfde lichtsterkte. Kan ik vermindering van licht bereiken door er 'gewoon' een flink stuk draad tussen de solderen aan beide zijden?

ERen ledstrip van Ali is zelfdimmend, het duurt alleen een paar maanden :+