Naar aanleiding van een post in het topic over Philips 12NC nummers, een nieuw topic over dit onbekende apparaat. Heb deze laatst op marktplaats gekocht, en het lijkt mij een single board computer met een 6800 als processor. Het enige nummer op de print is 8222 122 72312. Dat zou zo'n Philips 12NC nummer zijn. Ik kan met google er niets over vinden. De voeding is gemaakt op gaatjesprint. Er is een RCA ASCII keyboard bij. En een hoop documenten, voornamelijk handgeschreven programma's in machine taal. Uit de documentatie haal ik dat er een RGB video signaal uit komt, en dat er een taperecorder op aangesloten kan worden. De documentatie zal ik nog verder uitzoeken en scannen. Voor nu alvast wat foto's.

Een prototype MSX homecomputer waar je GW-Basic op draaide?
Ik heb zelf een Toshiba gehad waar je de programma's kon opslaan op cassettebandjes.

Zover ik zie is het uit eind jaren '70.

Gelukkig een gangbare processor... (6800)

Het lijkt idd een soort van proto maar het zou ook DIY kunnen zijn.
Dat laatste verklaart ook de enorme spreiding in jaartallen op de IC's. Ze doen geen 10 jaar over een prototype. Daarnaast zijn de meeste ICs niet van Philips zelf. Ook een veelvoud aan verschillende IC voeten. Niet iets wat ik niet bij een groot bedrijf verwacht.

Maar dat kan natuurlijk ook door latere eigenaren zijn gedaan.
Aan de vorm van het PCB te zien is het oorspronkelijk gebouwd voor een geïntegreerd keyboard. Mogelijk later ivm beschadigde kast of makkelijker experimenten in die kist gebouwd

Leuke puzzle wist de eigenaar er geen geschiedenis van.

Op dat losse PCB zit een eprom waar Fortn 68(?) op staat, dat zou voor fortran kunnen staan.
Dan zou het bv iets kunnen zijn wat met universiteit-gebruik te maken heeft. Op de TH was best kennis dit soort dingen te bouwen.
Schema is handgetekend en Nederlands. De trafo is van Leader, die maakte vooral meetapparatuur (denk ik).

Philips heeft diverse home computers gemaakt, de P2000 maar daarvoor ook iets met ingebouwde monitor, later ook MSX.

Dat zou dan Forth-68 moeten zijn denk ik.

Ja, die n zou een H kunnen zijn. Forth zou ook een logischere keuze zijn. Uit de wiki:

FORTH, Inc.'s microFORTH was developed for the Intel 8080, Motorola 6800, Zilog Z80, and RCA 1802 microprocessors, starting in 1976. MicroFORTH was later used by hobbyists to generate Forth systems for other architectures, such as the 6502 in 1978. The Forth Interest Group was formed in 1978.[15] It promoted and distributed its own version of the language, FIG-Forth, for most makes of home computer.

Forth was popular in the early 1980s,[16] because it was well suited to the limited memory of microcomputers. The ease of implementing the language led to many implementations.[17] The Jupiter ACE home computer has Forth in its ROM-resident operating system. Insoft GraFORTH is a version of Forth with graphics extensions for the Apple II.[18]

Dat is de zelfde periode, blijkbaar populair voor zelfbouw en geschikt voor dit soort eenvoudige single board computers.

Lijkt me meer een ontwikkelbord voor Teletekst gezien de SAA ic's

Volgens de componenten opstelling zit er wel een 25P Kanon in :+

Het kan ook een hobby project geweest zijn van een medewerker. In de "Voor Centurion" tijd deden ze niet zo moeilijk over het maken van printen op de Philips lijn. De ECA heeft daar menig Apple II cloon door de machines laten lopen.

Maar Maarten zal vast de 12NC wel herkennen

[Bericht gewijzigd door bprosman op (52%)]

Op 27 december 2023 12:03:57 schreef bprosman:
Lijkt me meer een ontwikkelbord voor Teletekst gezien de SAA ic's

De SAA5050 chipset zat in veel vroege computersystemen als tekstgenerator/weergave.

Op 27 december 2023 12:13:43 schreef Arco:
[...]
De SAA5050 chipset zat in veel vroege computersystemen als tekstgenerator/weergave.

Klopt, maar er zijn maar weinig tot geen computers (MSX=Z80) die de 6809 als basis hebben. (TRS80 CoCo, maar die heeft de 6847). Ook de P2000 is Z80

Viewdata terminal ?

Misschien is het een prototype viditel\videotex terminal? Dit i.v.m. die teletext chips.
Ik zie geen modemchips op het moederbord maar modems waren toen nog extern.

Alleen de timing chain en de character ROM, dus zeg maar het videokaartgedeelte van Teletext. De BBC computer gebruikte dat bijvoorbeeld ook. Het kan een of andere terminal zijn, maar de chipset is niet specifiek voor viditel of videotex.

Ik ga de foto's nog nader bestuderen. De bijbehorende papieren documentatie, en bij schema's ook het tekstblok rechtsonderin, kan verdere hints geven over het gebruik, de herkomst, het doel.

@fred101: er zal wel heea aan verbouwd zijn in de loop van de tijd, maar de 12NC op de printplaat is zonder meer van een Nederlandse Philips afdeling. Ik denk dat hij rond 1981 in de eerste versie opgebouwd is, de meeste chips die ik zo snel zag zijn van 1978-1981. Nadat de ontwikkeling beëindigd was, kan het best dat iemand er privé verder mee is gaan knutselen als ware het een homecomputer.

Op 27 december 2023 14:14:55 schreef Hubie:
Misschien is het een prototype viditel\videotex terminal? Dit i.v.m. die teletext chips.
Ik zie geen modemchips op het moederbord maar modems waren toen nog extern.

Er zitten seriele chips op. Modems ware inderdaar vaak extern of ISA insteekkaart/

Op de tekening staat bij D22-1/D22-2/D22-3/D22-4:
Rom/ram 2708
of rom/ram 2716
of rom/ram 4118
of rom/ram 4816

Op D22-1 zit nu een eprom met het monitor programma
Op de andere 3 posities zitten 6264 rammetjes.
De eprom op het gaatjesprintje heeft idd een label met "forth 68".

Verschillende van de handgeschreven velletjes papier met programma's hebben het logo van OCÉ.

Op 27 december 2023 17:25:32 schreef Q96:
Verschillende van de handgeschreven velletjes papier met programma's hebben het logo van OCÉ.

Dat zegt niks.

In de tijd toen de vertegenwoordigers nog regelmatig langskwamen strooide iedereen met dat soort reclameartikelen... ;)
(ik gebruik bijv. schrijfblokken van Würth, en toch heb ik daar niks mee...)

Klopt, maar het garandeert ook niet dat het geen samenwerking was. Bij Philips waren ze nogal van hun eigen standaardformulieren.

Als ik zo naar de datumcodes kijk dan zie ik de ontwikkeling rond 1981, en dan de toevoeging van FORTH een aantal jaar later. Het ding is dus kennelijk voor 2 projecten gebruikt, waarvan het tweede mogelijk privé.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (46%)]

Maarten, ik heb een ordner vol met Philips ontwikkel documentatie. Deze zat bij een Kalibrator met nixies die ook bij Philips zelf vandaan kwam.
Heel veel hand-geschreven, getypte en getekende documentatie.

Jaren later wordt ik gebeld door iemand over mijn calibrator. Blijkt dat die man de schrijver van die documentatie was en mijn map waren zijn aantekeningen. Het gaat om een Japans apparaat wat Philips onder eigen naam ging voeren. Heel interessant, bv notities ivm de service door service centers.

Dat soort documentatie is zéér interessant.

Het bedrijf waar ik vroeger werkte ontwikkelde modems en videotex\viditel terminals (ook modems voor Philips).De software werd ontwikkeld door Hein Pragt maar dat was/is ook een hardware man.
Ik zie nu dat Hein een website heeft met oud computerspul.
Misschien dat Hein direct ziet wat het is.,niet geschoten is altijd mis.(hee,dat rijmt.. :) )

https://www.heinpragt.nl/

We hadden vroeger op de MTS een Micro Professor, een Z80 programmeertrainer. Misschien is het wel gewoon een 6800 programmeer trainer. Ik zag de Philips 12NC thread, en het nummer op de print past in die Philips nummering.
Edit:
Interessante site, Hein Pragt. Dank je, zal er een mail aan wagen.

[Bericht gewijzigd door Q96 op (14%)]

De kans op een programmeertrainer als oorspronkelijk gebruik lijkt me erg klein, maar ik wil ook nog niets uitsluiten.

In de ROM dumps zal op zeker wel wat aan tekststrings staan dus dat is sowieso interessant.

Heb je al tussen het papierwerk gezocht of er documenten met tekstblokken bij zijn? Ook als die er niet zijn, denk ik dat er een grote kans is dat er nog andere aanwijzingen tussen zitten.

Ik denk dat het idee dat er twee projecten mee gedaan zijn (rond 1981 oorspronkelijk, en rond 1986 iets waar een los printje met een Forth ROM bij nodig was) ook kan helpen de documentatie te sorteren.