Hallo,
Sinds kort ben ik zeer geintereseerd in elektronica, maar als ik schakelingen op jullie site zie weet ik heel vaak niet wat/hoe bepaalde dingen betekenen/doen. Dus daarom wou ik ff vragen wat deze "dingen" zijn en doen: "1 mF" en "BF256B".
alvast bedankt
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Welkom op CO.
Met 1 mF bedoelen ze 1 milli Farad. Farad is de eenheid voor capaciteit van bijvoorbeeld een condensator. En milli weet je wel denk ik.
De BF256B is een type transistor, en om specifiek te zijn een "N-Channel Junction Field Effect Transistor".
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
1 mf = betekend 1 microfarad dit is een condensator
bf256B= is een transistor
te laat 
[Bericht gewijzigd door Erik op ]
Dirk Pauwels
hoe slimmer je wordt hoe minder je doet....wie niets doet is de slimste
1mF zou in princiepe 1 millifarad zijn, maar meestal bedoeld men een microfarad omdat de griekse µ niet op alle tijpmachines staat en de waarde millifarad eigenlijk niet gebruikt wordt, men schrijft liever 1000µF. transistoren die met bcxxx beginnen zijn voor lage frequentie's (audio en schakelen) transistors (of fets) die met bfxxx beginnen zijn voor hoge frequenties (zenden en ontvangen)
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Zo ongebruikelijk is de mF ook weer niet, je ziet wel vaker 10 mF in een schema van bijv een voeding staan (als 10.000 uF elco dus). Op zich is het gebruik van mF in dat geval terecht en is uF overdreven.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op za 17-08-2002 19:23:33 schreef Dirk Pauwels:omdat de griekse µ niet op alle tijpmachines staat
Ik snap de redenatie maar wie gebruikt tegenwoordig nou nog een typemachine?
En als ik m zeg dan bedoel ik m en niet µ. Stel dat het voorkomt dat je geen µ kan maken, dan kies je toch voor een n en niet een m.