Na 6 maanden geleden weer leven in deze cd speler te hebben gekregen (defecte elco's van de spindle motor) begint hij helaas toch weer kuren te vertonen.

Van alle cd's kan hij de TOC lezen, alleen sommige cd's stoppen dan met draaien (en kun je vervolgens ook afspelen) maar andere cd's blijven na het lezen van de TOC doordraaien (en kun je vervolgens niet afspelen).
Dit zijn overigens goed uitziende, 'commerciële' cd's, dus geen zelfgebrandde.

Ik kan op internet dit specifieke gedrag niet echt terugvinden, maar ik vrees voor mijn laser?

laser geleiding is wel aangepakt toen, smering asjes dus? ook kan de cd tafel wat op het randje zitten, ene cd kan het ding wel inlezen en andere niet. gezien dit begint na een tijdje denk ik cd tafel wat gezakt. anders eens op laten warmen, dan wel inlezen meer elco's gaar.

zit er een laser in die op twee geleiders loopt, of is het met één geleider en aan de andere kant een rolletje? ( voor dit oudje was er ooit (eind jaren 80..) een ombouwkit)

Op 29 december 2023 21:19:55 schreef kris van damme:
zit er een laser in die op twee geleiders loopt, of is het met één geleider en aan de andere kant een rolletje? ( voor dit oudje was er ooit (eind jaren 80..) een ombouwkit)

Het is de uitvoering met 2 geleiders, dus geen ombouwkit voor denk ik?

Dank voor het meedenken!

Op 29 december 2023 18:14:02 schreef testman:
laser geleiding is wel aangepakt toen, smering asjes dus? ook kan de cd tafel wat op het randje zitten, ene cd kan het ding wel inlezen en andere niet. gezien dit begint na een tijdje denk ik cd tafel wat gezakt. anders eens op laten warmen, dan wel inlezen meer elco's gaar.

Ja, de laser geleiding is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.

CD tafel op het randje; is daar iets aan af te stellen? Zie ik niet zo 123 namelijk.

Hoogte cd tafel heb ik opnieuw afgesteld (met behulp van deze adjustment manual: https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/sl-pj20.shtml). Voor de andere afstellingen mis is de juiste spullen denk ik.

Als ik hem langer laat draaien, wordt het niet beter of slechter op; ook met een fohn geprobeerd maar er veranderd niet veel in het gedrag.

Wat mij wel opvalt: soms leest hij de TOC niet als ik dezelfde CD erin doe, als ik de CD dan een draai geef leest hij hem wel in. Dat lijkt toch wel weer veel op het eerdere gedrag toen er elco's defect waren. Dezelfde 2 voor de zekerheid vervangen, maar er veranderd niets.

Er zitten ook nog 3 bipolaire elco's onder het loopwerk (47uF/25V), die meten als volgt door:

ESR/Vloss/capaciteit
C511 0.81 ohm, 3.8%, 48.4uF
C512 0.76 ohm, 3.5%, 49.9uF
C513 1.1 ohm, 2.6%, 50.2uF

Niet briljant, maar ook niet schokkend dacht ik?

Is de lens van de laser-unit al gereinigd?
Een troebele lens veroorzaakt ook lees problemen.

(De lens nooit reinigen met spiritus of andere producten waar methanol in zit!)

Op 31 december 2023 13:01:38 schreef Bobosje:
Is de lens van de laser-unit al gereinigd?
Een troebele lens veroorzaakt ook lees problemen.

(De lens nooit reinigen met spiritus of andere producten waar methanol in zit!)

ja, die is schoon (met ethanol).

Interessant nieuw gedrag: heel af en toe leest hij wel de TOC van een probleem CD in.

Als ik dan op afspelen klik, gaat hij draaien maar begint nooit aan track 1. Als ik echter eerst track 2 of hoger selecteer en dan op afspelen klik, begint zo goed als meteen met afspelen. Als ik dan terugblader naar track 1 terwijl hij speelt, begint hij er meestal wel aan, zij het met wat moeite.

Is de CD speler over de jaren heen lang en veelvuldig gebruikt (heel veel gemaakte bedrijfsuren)?
Indien zo, dan kan het zijn dat de laser-unit helaas EOL is (verzwakte laserdiode of detector).

Op 31 december 2023 12:45:51 schreef WillemV2:
[...]

Het is de uitvoering met 2 geleiders, dus geen ombouwkit voor denk ik?

Ah, dat betekent nog de eerste laser :-).

Het systeem met twee railtjes gaf nogal wat geleidingsproblemen, ik bedoel soepel bewegen van de laser, waardoor het ding af en toe versprong. Nu, dat is hier je probleem (nog) niet.

zet de speler eens onder een hoek van 45°. gaat het dan beter, met die onspeelbare CD's ?

Kun je duidelijk het continu focuseren van de lens in de laser-unit horen wanneer de CD speler een CD probeert te lezen?
Meestal hoorbaar als een zacht tikkend geluid.

Ik kan inderdaad het focussen van de laser horen als hij moeite heeft met een CD.

Ik heb nu nog een keer de geleide rails eruit gehaald en helemaal schoongemaakt (zat toch nog wat oude meuk tussen), het sleepcontact van de geleide spoel (?) schoongemaakt en de hoogte opnieuw afgesteld. Nu is het al een heel stuk beter.
1 CD deed het ook niet in een andere cd speler die ik nog had staan, dus die heb ik maar afgeschreven als defect.

Net met de hond wezen wandelen, boel dichtgeschroefd en tot mijn stomme verbazing doen nu alle cd's het weer, inclusief degene die het ook in de andere speler niet deed...

Bedankt voor alle tips en het meedenken, die 45 graden bewaar ik voor de volgende keer als hij weer kuren krijgt.

En een goed uiteinde gewenst allemaal!

Op zondag 31 december 2023 15:36:32 schreef kris van damme:
[...]

Ah, dat betekent nog de eerste laser :-).

Het systeem met twee railtjes gaf nogal wat geleidingsproblemen, ik bedoel soepel bewegen van de laser, waardoor het ding af en toe versprong. Nu, dat is hier je probleem (nog) niet.

zet de speler eens onder een hoek van 45°. gaat het dan beter, met die onspeelbare CD's ?

Ik kom hier na 18 maanden toch weer op terug; de speler heeft wederom kuren....
CD's die niet spelen blijken onder een hoek van +/- 45 graden wel te starten (dan til ik de voorkant van de speler op zodat hij onder een hoek staat). Duidt dit dan toch op een geleidingsprobleem?

Op vrijdag 29 augustus 2025 11:48:08 schreef WillemV2:
[...]

Ik kom hier na 18 maanden toch weer op terug; de speler heeft wederom kuren....
CD's die niet spelen blijken onder een hoek van +/- 45 graden wel te starten (dan til ik de voorkant van de speler op zodat hij onder een hoek staat). Duidt dit dan toch op een geleidingsprobleem?

als ie onder een hoek van 45° wel wil spelen dan wijst dat op een probleem met het spindelmotertje dat last heeft van speling op de as. Dat kan je verhelpen met een drupje dikke olie (bvb voor kettingen van kettingzagen ) op het lagertje van de spindlemoter los te laten. Vervangen mag ook maar na 36 jaar ga je die zomaar niet meer vinden :-)

ah, slijtage dus. Mag ook wel met deze leeftijd :)

Als je het hebt over het lagertje, bedoel je dan deze? (groen gemarkeerd)

vooral de andere kant, daar waar het asje naar de CD plateau gaat. daar komt wat speling op, waardoor de CD microscopisch heen en weer gaat, tracking raakt in de war en verspringen is het gevolg. door de speler onder een hoek te plaatsen wordt de invloed van de speling kleiner. Nu lees ik wel dat je van voor naar achter kantelt. dan wordt de traverse ook beïnvloed. om zeker te zijn betreffende de spindle als oorzaak moet je naar links of rechts kantelen.

links, rechts en naar voren kantelen geen verschil. Alleen van naar achteren kantelen wordt het beter (dus voorkant optillen).