In de krant vandaag een meneer die gelooft dat hij een serieuze energiebron heeft gevonden. Energie uit Geluidsgolven
Ik heb er een hard hoofd in dat hier veel te halen valt, maar ik hoor het graag van de deskundigen hier.
Als het artikel, wegens betaalmuur, niet te lezen is:
Nou,... ik had ooit een hospita op wier stem misschien wel een kerstboomverlichting had kunnen branden. 
Maar, kom op.. zoek op welke luchtdrukwisselingen overeenkomen met welke geluidsdruk, dan reken je zó uit hoeveel watt (eerder pW) per m2 je kunt binnenhalen.
Wel grappig hoe dat artikel een dynamische microfoon beschrijft - zonder dat woord te gebruiken natuurlijk, want dan is de magie weg.
Wél een mooie Indiase naam. In 1950 had dat nog geholpen, waarschijnlijk.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Het lijkt mijn wel realistisch, dat het enigszins kan werken.
Maar om er "vermogen" af te halen niet, tenzij je het membraan opschaalt naar enorme afmetingen. En wat is een lawaaiige omgeving? Op de startbaan van Schiphol misschien?
Toch zie ik in andere vormen van alternatieve energie meer toekomst.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Op 2 januari 2024 17:39:02 schreef Frederick E. Terman:
Maar, kom op.. zoek op welke luchtdrukwisselingen overeenkomen met welke geluidsdruk, dan reken je zó uit hoeveel watt (eerder pW) per m2 je kunt binnenhalen.
Wel eens ooit gehad op de opleiding, maar nooit meer iets mee gedaan. Ik vertrouw het mezelf dus niet toe om er een verdedigbare berekening mee te maken.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Een indruk van hoeveel energie je uit omgevingsgeluid kunt halen kun je krijgen door in een lawaaige omgeving een stuk geluidsabsorberend materiaal op te stellen. Het zal warm worden door de geabsorbeerde energie. Voel maar...
Ik denk dat iemand 1 januari verward heeft met 1 april...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ben ik nu gek of zijn zij het...
Het hele land staat vol met geluid naar energie omzetters!
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Het zal warm worden door de geabsorbeerde energie. Voel maar...
Net even de uitlaat van mijn auto open geslepen na een rit van 50km en krijg nu wat! Dat absorptiemateriaal is gewoon warm.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 2 januari 2024 19:11:13 schreef benleentje:
[...]Net even de uitlaat van mijn auto open geslepen na een rit van 50km en krijg nu wat! Dat absorptiemateriaal is gewoon warm.
Daar valt wat te halen dus! 
benleentje
Golden Member
Yep morgen een boete omdat ik teveel geluid maak. En ik die agent maar uit proberen te leggen dat ik er het milieu mee help en dat het energie oplevert.
https://www.youtube.com/watch?v=guIRbb8ETGg

Je kan er een paar tiental milliwatt uithalen. Door er in te schreeuwen kan je zomaar honderden kilometer ver komen: http://www.qrp.gr/technology/voicepassivecw/MJRainey%20-%20New%20Engla…
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Het artikel begint met ,Ik geloof hierin.'
Dan weet je het wel. Techniek en natuurkunde zijn immers ook maar een mening.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bruine bonen moeten dan ook een goede bron van energie zijn, je produceert dan tenslotte geluid, wind, en gas... 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 2 januari 2024 23:19:49 schreef Hoeben:
Het artikel begint met ,Ik geloof hierin.'Dan weet je het wel. Techniek en natuurkunde zijn immers ook maar een mening.
De snake oil industrie draait op meningen zonder onderbouwing, valt me nog mee dat het woord quantumtechnologie niet gevallen is.
Roel Pieper ziet vast wel wat in.
https://www.lvenergy.io/technology-in-depth
Tja,nog een lange weg te gaan...
een doodlopende weg.
Zo kan ik ook wel iets verzinnen.. 
Bijvoorbeeld:
We hebben een stel grote boomgaarden met appels en peren.
We prikken in elke appel en peer 2 elektroden en alle draadjes gaan langs de stam naar beneden waar een accu staat.
Alle accu's worden in serie met elkaar verbonden.
Rot fruit gaat in een grote ton en daar kan dan weer alcohol van gemaakt worden waar een generator op draait die in de wintertijd die accu's oplaad.
Het restafval is weer compost voor de bomen.
Dit is ook 'micro harvesting'
Allemaal luchtfietserij....

Op 3 januari 2024 02:29:39 schreef Hubie:
https://www.lvenergy.io/technology-in-depth
Het probleem is dus niet of dat kan of niet, het kan dus. Maar de terugverdientijd.
Geen idee wat een kWh daar bij jullie in NL kost, maar hier kost dat zo om en bij de 30€c/kWh of 0,03€c/Wh. Ding lijkt mij niet goedkoop met al die microfoons. 1000€?
Volgens hen produceert dat dus 7Wh. Als je dan toevallig naast een drukke luchthaven woont heb je dat in zo’n 100 jaar terugverdiend, als die microfoons het zo lang uithouden uiteraard.
Lijkt mij commercieel wel wat . “Nu tijdelijk 10Wp geluidspanelen bij 5000Wp aan zonnepanelen” zo brengt het geschreeuw van je baby ook nog wat op 
Heeft iemand zin om het na te rekenen of dit uberhaupt natuurkundig klopt?
Ze claimen dus met een paneel van 1 m2 en 88dB SPL 112 Wp te produceren.
Waarom eigenlijk Wattpiek en niet gewoon Watt?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wp 'klinkt' meer dan W.
Zoiets als de audiogekte in de 70 en 80er jaren: toen werd de term totaal muziek piek vermogen gekopt om de getallen groter te maken: 400W stereoversterker klinkt veel sexier dan 50W RMS stereo versterker en daar kon je gewoon meer voor vragen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
70 dB is een "luidruchtige brommer in de straat voor je deur".
88dB is dus bijna 100x meer.
Als we een "drukke snelweg" als geluidsbron nemen, en er van uitgaan dat die (continue) even veel herrie maakt als die "luidruchtige brommer voor de deur", dan zit je op 1W/m2. Dat is 100-200x minder dan een zonnepaneel.
Dat zonnepaneel van 1m2 kost tegenwoordig ongeveer 25 euro. Hij zal dus zijn installatie moeten bouwen voor minder dan EUR 0.25 per vierkante meter. En dan nog verliest ie met een factor 100 kwa efficientie mbt de ruimte.
Mwah... Ik denk niet dat dit commercieel haalbaar gaat worden....
Waar is de tijd gebleven dat de krant dan "een IR" opbelt met de vraag of ie even op de achterkant van een envelop kan uitrekenen of dit haalbaar is?
Op 3 januari 2024 08:44:08 schreef Zonnepaneeltje:
Waarom eigenlijk Wattpiek en niet gewoon Watt?
Naar analogie met zonnepanelen: Wp is het maximaal aantal watts dat er uit komt. Bij minder zon resp. minder herrie komen er minder watts uit.
Verder deel ik de algemene mening hier, het kan maar het rendement is knudde.
joopv
Golden Member
Ik heb zojuist een idee: trainings apparaten die elektriciteit opwekken en terugvoeden het lichtnet in. Dat lijkt me wel levensvatbaar. Een mens kan best 50 - 250W opwekken, tot 500W voor een topatleet heb ik ooit ergens gelezen.
Groene energie. Goed voor het milieu voor je gezondheid. Kan je ook gratis je electrische fiets opladen, en kan je "aan den lijve" ondervinden hoeveel energie een electrische auto nu echt gebruikt. Of de douchebeurt die je na afloop nodig gaat hebben.
Patrick de Zeester
Golden Member
Vroeger had je in het Evoluon een fiets met dynamo aangesloten op een portable kleuren TV (ongeveer 200 Watt). Je moest verdomd hard trappen om een stabiel beeld te krijgen.
Op 3 januari 2024 10:59:09 schreef joopv:
Ik heb zojuist een idee: trainings apparaten die elektriciteit opwekken en terugvoeden het lichtnet in.
Ik heb eens iets gelezen over sportscholen die zulke apparaten hebben. Geen idee hoe wijdverbreid dit is.
Op 3 januari 2024 09:17:13 schreef rew:
70 dB is een "luidruchtige brommer in de straat voor je deur".
88dB is dus bijna 100x meer.Als we een "drukke snelweg" als geluidsbron nemen, en er van uitgaan dat die (continue) even veel herrie maakt als die "luidruchtige brommer voor de deur", dan zit je op 1W/m2. Dat is 100-200x minder dan een zonnepaneel.
Dat zonnepaneel van 1m2 kost tegenwoordig ongeveer 25 euro. Hij zal dus zijn installatie moeten bouwen voor minder dan EUR 0.25 per vierkante meter. En dan nog verliest ie met een factor 100 kwa efficientie mbt de ruimte.
Mwah... Ik denk niet dat dit commercieel haalbaar gaat worden....
Waar is de tijd gebleven dat de krant dan "een IR" opbelt met de vraag of ie even op de achterkant van een envelop kan uitrekenen of dit haalbaar is?
Er zijn tegenwoordig geen opleidingen meer voor praktisch opgeleide IR's en ING's.
Er zijn tegenwoordig geen praktisch opgeleide IR's en ING's meer ook.
Alle praktisch opgeleide en ingestelde mensen zijn of gaan met pensioen.
Er zijn tegenwoordig alleen nog maar financiële, economische, en marketing deskundigen. En die kunnen de mooiste rapportages en presentaties maken van compleet verzonnen meetresultaten. Hoewel dat verzinnen ook niet meer gebeurt. Alles is immers op het internet te vinden. Echte meetresultaten zijn er ook niet omdat er geen mensen meer zijn die weten hoe een meting te doen en te interpreteren.
Tegenwoordig zijn wij een kennisland zonder kennis.