Wat is een nette verantwoorde oplossing om hier stroom voor een vaatwasser af te takken. Linker (lege doos) hebben ze in de buis "professioneel dicht gestuckt :(". Die witte heeft een oven magnetron op gezeten maar vind m erg iebelig (3*0.75mm).
ALLE :+ opties zijn open, alle suggesties welkom.

Waar komt dat witte touwtje überhaupt vandaan?

Op 3 januari 2024 12:23:24 schreef Sine:
Waar komt dat witte touwtje überhaupt vandaan?

Rechtstreeks uit een WCD boven de keukenkastjes , maar ook onderweg ergens "vastgesmeerd" dus kan er ook geen dikkere in trekken :(. Achter de kastjes kom ik voor de tegels uit.
Aansluitwaarde 1900 watt.

Dat ziet er zo niet uit.
De twee inbouwdozen kun je aan elkaar klikken of schuiven, dan zit het strak. Dan ook nog netjes recht (horizontaal) zetten, maar dat is geen verplichting.
Dan kan er een dubbele afdekplaat op, met rechts een blindplaat en links een wandcontactdoos (stopkontakt)
Dan kun je de stroom uit de rechterdoos aftakken.
De vaatwassen hoort eigenlijk op een aparte groep.

Dat kabeltje ziet er te dun uit voor een vaatwasser.

Op 3 januari 2024 13:50:51 schreef Toeternietoe:
Dat ziet er zo niet uit.
De twee inbouwdozen kun je aan elkaar klikken of schuiven, dan zit het strak. Dan ook nog netjes recht (horizontaal) zetten, maar dat is geen verplichting.
Dan kan er een dubbele afdekplaat op, met rechts een blindplaat en links een wandcontactdoos (stopkontakt)
Dan kun je de stroom uit de rechterdoos aftakken.

dat is wrs bewust niet zo gedaan omdat het wrs 2 aparte groepen moesten worden. pas nog aan het stoeien geweest met door een ander vergeten lassen onder een plint van een keuken waardoor de oven niet werkte, controleer een stagair in het begin altijd..

kun je niet onder de plint door naar een andere doos achter de keukenkastjes? niet zelden is er 1 of meer dozen nooit doorgeboord in de achterwand door de keukenboer. keer met je gsm wat foto's maken van onder de plint tussen muur en achterwand keuken.

Op 3 januari 2024 15:42:04 schreef testman:
dat is wrs bewust niet zo gedaan omdat het wrs 2 aparte groepen moesten worden.

Ook als het verschillende groepen zijn kun je de dozen aan elkaar klikken. Je moet dan de poort tussen die dozen dicht laten.

Die lege doos komt vast uit in de meterkast. Even trekveer erdoor prikken moet lukken toch?

Je kan ook op de rechterdoos een wcd zetten. Dan zit je waarschijnlijk op een 'diverse' groep en kan je heel misschien niet de broodrooster, waterkoker en vw tegelijk gebruiken.

Dat snoertje zit waarschijnlijk ook op die diverse groep. Die zou ik loshalen uit de wcd. Dat plakband en vocht van de vw tijdens loshalen, lek of reparatie is gevaarlijk.

Op 3 januari 2024 16:38:23 schreef K7Jz:
Die lege doos komt vast uit in de meterkast. Even trekveer erdoor prikken moet lukken toch?

TS zegt dat die is dichtgestuct. Knappe vent als je daar met een trekveer doorheen komt.

Allereerst bedankt voor alle antwoorden en suggesties.

@K7Jz, doos zit inderdaad dichtgeblubberd ergens onderweg.

Dat snoertje zit waarschijnlijk ook op die diverse groep. Die zou ik loshalen uit de wcd.

Is gebeurt, staat nu geen spanning meer op.

@Hoeben, het is 3x0.75mm2, aansluitwaarde van de vaatwasser is 1900 Watt dus zou inderdaad te dun zijn.

@Toeternietoe

Dat ziet er zo niet uit.
De twee inbouwdozen kun je aan elkaar klikken of schuiven, dan zit het strak. Dan kun je de stroom uit de rechterdoos aftakken.

Helemaal met je eens, en dat aan elkaar klikken lukte ook niet, de linker doos zit netjes diep genoeg in de muur, alleen niet vastgesmeerd. De rechte word door de bovenste buis weer half uit het gat getrokken.
Daarom durfde ik er ook geen WCD op te zetten, je zult de doos niet uit de muur trekken maar echt vast zit het ook niet.

En dan heb je het tegelwerk nog niet gezien, zalt weliswaar achter een keukenkastje maar toch :(

Ook bij een aansluitwaarde van 1900 Watt ?
Het is de groep naar het schuurtje in de tuin, waar alleen wat tuinlampjes en een WVD aan hangen, dus met wat creatief denken is het een aparte groep :+

Het is uiteindelijk een kniedeksel geworden, soepele draad die dik genoeg is op een contrastekker (ligt achter de plint) lassen gemaakt met van diw Wago's met handle'tjes zodat de soepele draad er bijgestoken kon worden.

Als het echt niet mag (contrastekker) kan ik het nog wel veranderen maar om die dozen verder netjes in the hakken en vast te smeren ging me (voor vandaag) te ver.

Wartel zit netjes dicht.

Met een zgn tikveer kun je precies uitvinden waar de verstopping zit en of de verstopping groot is (langs twee kanten meten) Je hoeft dan maar een klein stukje van de pijp op te graven. Met een stukje 3/4"pijp kun je de boel dan repareren.
Zonder tikveer kan het uiteraard ook als je precies weet hoe de buizen lopen.
Dat stukje 3x 0,75 zou ik persoonlijk niet willen.......

Op 3 januari 2024 17:39:18 schreef buzzy:
Met een zgn tikveer kun je precies uitvinden waar de verstopping zit en of de verstopping groot is (langs twee kanten meten) Je hoeft dan maar een klein stukje van de pijp op te graven. Met een stukje 3/4"pijp kun je de boel dan repareren.
Zonder tikveer kan het uiteraard ook als je precies weet hoe de buizen lopen.
Dat stukje 3x 0,75 zou ik persoonlijk niet willen.......

Ik ook niet, reparen is voor nu helaas geen optie (laminaatvloer).

Zou je met een 'ontstopveer' niet door de stuc heen kunnen komen?

Op 3 januari 2024 18:23:26 schreef bprosman:
[...]
Ik ook niet, reparen is voor nu helaas geen optie (laminaatvloer).

Een laminaatvloer is toch niet gelijmd of gespijkerd?

Hoewel het erg veel werk kan zijn, zou ik persoonlijk toch de moeite nemen en door de zure appel bijten.
Stukken snoer zoals getoond zijn kwetsbaar en bij een stevige belasting ongewenst.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het fout gaat.

Zit er een kruipruimte onder? alwaar dat buisje eindigd half in de muur aldaar. Dan kun je met een kabel naar de meterkast.

pijp dicht kan simpel lijken, maar heb al eens gehad dat men later een schuifdeur had gemaakt in de keuken, en met de ondergeleider infrezen dus de leidingen had doorgefreesd, kon je echt niks meer mee. soms zit er iets in de pijp, heb wel vernomen dat een oude trekveer oranje stoken en heel snel erin duwen nog weleens door zo'n blokkade heen komt. als de kop van de veer er al wit poederig uitkomt zit er stuc,cement, beton in de weg en is de kans dat je erdoor komt kleiner. kans ook dat ergens de pijp is losgekomen, zeker in een betondek. soms helpt het ook om de veer van de andere kant erin te steken.

Ik heb eens in de nieuwbouw een verstopte 5/8 pvc buis gehad door cement of beton. Ik heb hem los gekregen door salpeterzuur in de buis te gieten en daarna doorspoelen met water.

Op 5 januari 2024 09:21:22 schreef Thehof:
Ik heb eens in de nieuwbouw een verstopte 5/8 pvc buis gehad door cement of beton. Ik heb hem los gekregen door salpeterzuur in de buis te gieten en daarna doorspoelen met water.

Wat heet, in de jaren zestig werd een nieuwbouwwijk opgeleverd met 60 huizen ofzo. Voor de TV antenne had de installateur ook de buizen voor een eventuele buiten TV antenne moeten leggen.
Kennelijk was hij te lui om een buigveer te gebruiken, hij hoefde er immers zelf geen draad door te trekken. Het gevolg 60 gevels moesten worden opengehakt.......

Op 4 januari 2024 12:19:32 schreef buzzy:
[...]
Een laminaatvloer is toch niet gelijmd of gespijkerd?

Hoewel het erg veel werk kan zijn, zou ik persoonlijk toch de moeite nemen en door de zure appel bijten.
Stukken snoer zoals getoond zijn kwetsbaar en bij een stevige belasting ongewenst.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het fout gaat.

Als het voor mezelf geweest was misschien nog wel, maar dit was voor iemand anders.
Niew stuk kabel zit opgelast in de doos.

Op 5 januari 2024 23:05:03 schreef buzzy:
[...]Wat heet, in de jaren zestig werd een nieuwbouwwijk opgeleverd met 60 huizen ofzo. Voor de TV antenne had de installateur ook de buizen voor een eventuele buiten TV antenne moeten leggen.
Kennelijk was hij te lui om een buigveer te gebruiken, hij hoefde er immers zelf geen draad door te trekken. Het gevolg 60 gevels moesten worden opengehakt.......

dit komt in de bouw tegenwoordig wel meer voor, buizen die uit het betondek steken. komt de wandenboer en heeft geen zin om een sparing te maken voor die buis, ram pijp kapot met hamer of vouwt het haaks om en zoek maar mooi uit straks, niet mijn probleem. tot de elektrieker dat in de gaten krijgt, komt de 2,5kg vuisthamer uit de kist en ramt een krater van 40cm in dat stuk muur om de pijp op te zoeken. bij het volgende wandje maakt die wandenboer die fout niet meer, herstelwerk kost veel meer tijd. pijpen goed buigen en vastzetten want een pijp die loskomt in het dek en vol beton loopt is een stuk erger als in een wandje. vrijwel geen moffen gebruiken maar een buis als mof ( 19mm en 21,5mm moffenbuis ), dan schopt men die ook niet zo makkelijk uitelkaar op het dek.

Op 5 januari 2024 23:07:15 schreef bprosman:
[...]
Als het voor mezelf geweest was misschien nog wel, maar dit was voor iemand anders.
Niew stuk kabel zit opgelast in de doos.

Ik wil niemand bang maken en het gaat meestal wel goed, maar als het voor iemand anders is, wie neemt dan de verantwoording?
Bij een keuring zal een keurmeester de boel afkeuren.

Als ik de foto's zo zie zijn de leidingen naar de kruipruimte of kelder doorgeboord net als de waterleiding en de afvoer.

Op 6 januari 2024 17:25:42 schreef buzzy:
[...]Ik wil niemand bang maken en het gaat meestal wel goed, maar als het voor iemand anders is, wie neemt dan de verantwoording?
Bij een keuring zal een keurmeester de boel afkeuren.

Is volgens mij in NL. Hier wordt al jaren niet meer gekeurd.

Op 6 januari 2024 19:42:40 schreef KlaasZ:
[...]Is volgens mij in NL. Hier wordt al jaren niet meer gekeurd.

alleen bij bedrijven heb je scope keuringen, dus doorgaans geen punt. hoewel grote verhuurders het ook al vaker doen, alle huizen de meterkast en elektra keuren. zo'n soepel snoer achter het aanrecht zal overigens niet zo snel gevonden worden, als het maar minimaal 3x 1,5mm2 is, dan kan dit prima.

Op zaterdag 6 januari 2024 20:33:39 schreef testman:
[...]

alleen bij bedrijven heb je scope keuringen, dus doorgaans geen punt. hoewel grote verhuurders het ook al vaker doen, alle huizen de meterkast en elektra keuren. zo'n soepel snoer achter het aanrecht zal overigens niet zo snel gevonden worden, als het maar minimaal 3x 1,5mm2 is, dan kan dit prima.

Volgens TS x 0,75mm2