Beste allemaal,

Dit kwam ik vanavond tegen en wil het met jullie delen:

Leds met perovskiet, of ‘peleds’, stralen duizenden keren helderder dan hun traditionele tegenhangers

Imec baant de weg naar perovskiet-lasertechnologie

https://www.imec.be/nl/press/leds-met-perovskiet-peleds-stralen-duizen…

Met vriendelijke groeten,

Pieter

Niet oninteressant maar dit is niet echt de plek voor je persberichten.

Ik snap iets niet. Als leds volgens die nieuwe technologie duizenden malen helderder zijn dan de traditionele leds, dan hebben die traditionele een rendement van minder dan 1 promille. Kan ik maar moeilijk geloven.

Beter lezen: . "Deze nieuwe architectuur konden we bovendien aansturen met

elektrische stroomdichtheden vele duizenden keren hoger dan conventionele oleds...

Stroomdichtheid is niet hetzelfde als rendement. Het betekent als ik het goed interpreteer dat de boel kleiner kan worden met dezelfde lichtopbrengst, wat van belang is voor OLED schermen.

Wanneer komen de eerste telefoontjes met peleds op de markt?
Dan kan ik mijn Tomtom-applicatie ook tijdens de zomervakantie gebruiken.

Ik denk dat bij een smartphone het display lang niet de grootste stroomverbruiker is... ;)

Nee, maar in de volle zon zie ik niks meer van mijn landkaart op het schermpje en dan weet ik niet waar ik ben en dan moet ik wachten tot de nacht invalt voordat ik verder kan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (38%)]

Kartonnen kapje eromheen fröbelen?

Nee, maar in de volle zon zie ik niks meer van mijn landkaart op het schermpje

Dan is er toch wat mis met je smartphone... (mijne kan ik ook in zon uitstekend aflezen)

Op 4 januari 2024 21:08:02 schreef KlaasZ:
Ik snap iets niet. Als leds volgens die nieuwe technologie duizenden malen helderder zijn dan de traditionele leds, dan hebben die traditionele een rendement van minder dan 1 promille. Kan ik maar moeilijk geloven.

Helderder is niet hetzelfde als efficiënter.

Bovendien vergelijkt het persbericht alleen maar met oleds, niet met de "gewone" leds die voor indicatie of verlichting worden gebruikt.

En oleds zijn bij mijn weten niet bekend om hun hoge vermogensdichtheid.

Probleem met oleds is de slijtage als ze bij een grote helderheid gebruikt worden. Ze kunnen best fel zijn, maar dan gaat de levensduur rap achteruit.

Ik hoop dat de nieuwe ontwikkeling betekent dat de maximum helderheid van OLEDs nu bereikbaar is zónder die overmatige slijtage.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (31%)]

Ik begrijp de nieuwswaarde van dit soort dingen nooit zo. De mensen die in het vakgebied zitten en het nieuwsje op zijn waarde kunnen schatten zullen de originele publicatie allang gelezen hebben.

En voordat een nieuwe technologie verpakt in consumentenrommel te koop is, als dat al gebeurd, zijn we jaren verder.

Waarschijnlijk heeft deze imec.be er zelf een soort van belang bij aandacht te trekken en koekjes uit te delen. Daar bedank ik voor, het is het enige van waarde dat ik heb.

Ik begrijp (misschien verkeerd) uit de reactie van GJ dat tussen plus en min belangen bij imec zou hebben?

Toch vind ik het wel interessant om zulke ontwikkelingen te vernemen, zo nu en dan. Op sites met een hogere doorloopsnelheid zou het in de nieuwsafdeling horen. Op het forum valt het een beetje overal tussenin en ik heb inhoudelijk ook niet echt iets toe te voegen.

Behalve misschien dat dit een beetje in dezelfde categorie valt als veel ontwikkelingen aan accu's. Het is een leuke vinding, maar blijkt in de praktijk toch weer lastiger te zijn om te implementeren en over 20 jaar vindt iemand het patent en kan er zijn eigen praktische maar iets minder spectaculaire draai aan geven.

Belangen bij imec? Nee, niet dat ik weet :). Maar de titel is aangepast en dat is beter zo.