Ik heb even een heel goedkope multimeter gekocht van de aldi (ben aan het wachten op componenten om mijn andere meter te herstellen).
Ik heb een simpele test gedaan met 6,40V en 330 ohm weerstand (beiden gemeten)
Als ik de mAmperes meet, zie ik 12,.., berekening geeft 19mA.
Is het mogelijk dat zo'n goedkope meter er zo ver naast zit met mAmperes?

Op 5 januari 2024 13:33:20 schreef wallyakastef:
Is het mogelijk dat zo'n goedkope meter er zo ver naast zit met mAmperes?

Meestal niet zo ver.
Staat de meter wel goed ingesteld? (op mA DC en beide rechter bussen gebruikt?)

... de spanning onbelast gemeten, denk ik. Met die belasting van 330 Ohm aan je (lege?) batterij is de spanning ongeveer 4 volt? Dan klopt het weer.

Misschien een hoog burden voltage? In de meter zit een shunt waar de te meten stroom doorheen moet, de meter meet intern de spanningsval over die shunt. Maar de weerstand van die shunt zorgt er ook voor dat er minder stroom loopt dan je zou berekenen (en bij die berekening de weerstand van de shunt niet meeneemt)?

Ik heb even geen "berekening op achterkant sigarendoosje" gedaan of dat zo'n groot verschil zou maken. Bij duurdere meters wordt het burden voltage gespecificeerd maar zal het ook lager zijn dan bij goedkopere meters.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (26%)]

Op 5 januari 2024 13:33:20 schreef wallyakastef:
... met 6,40V en 330 ohm weerstand (beiden gemeten)

Gemeten met diezelfde meter?

Je kan hier helaas vrij weinig mee als je geen referentie hebt.

Een shunt wordt meestal zo gekozen dat de invloed op de te meten stroom nihil is.
Ik gok ook op een lege (9v) batterij. Een lege 9v batterij vindt 19mA belasting helemaal niet fijn...

Ik heb er ook eentje gekocht en het ding meet Ohms en V met meer dan voldoende nauwkeurigheid. (voor zo een metertje)

µA,mA en A heb ik nog niet getest, maar denk ook dat TS een fout maakt vanwege de spanningsval en eventueel lege batterij.

edit : even snel gechecked µA en mA bereik werken nauwkeurig, in mA stand zit je met een weerstand van 2 Ohm, niks ongewoon.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (21%)]

Voor dat geld zou je er bijna nóg eentje kopen. Dan kun je leuk met de ene op 'ohms' de weerstand van de andere op 'mA' meten.
(en met de ene op 'V' de testspanning van de andere op 'ohms' meten, en van de diodetest... hm, best leuk eigenlijk. :))

Op 5 januari 2024 17:00:44 schreef Frederick E. Terman:
Voor dat geld zou je er bijna nóg eentje kopen. )

Je bent helderziende :-)

maar ik heb wel eentje tov betere referenties getest. fout bleef ten alle tijden onder de 0,2%

Het is nog even uitstel van executie.
Ik wou, om zeker te zijn, nogmaals de test uitvoeren.
Met belasting 6.4V weerstand 330 ohm.

Toen wilde ik de stroom meten en liet ik één van de meetsnoeren vallen.
Lekker parallelle connectie gemaakt over de weerstand en nog geen reserve zekeringen liggen.

Het wordt dus even wachten voor ik een update kan geven.