Hallo allemaal,
Ik ben een oude motorfiets aan het opknappen en nu heeft de vorige eigenaar de motorfiets voorzien van een tuimelschakelaar, om de fan van de radiator te overbruggen (dit type motorfietsen heeft zo zijn euvel met warmlopen).
Nu heb ik een 3-polige wipschakelaar met controle-LED gekocht welke ik wil installeren, maar ik twijfel over het aansluiten. Datablad zie bijlage..
[attachment=0]
Ik wil dat de LED alleen gaat branden als de schakelaar gemaakt is, en de fan zijn werk doet. Ik denk dat de plus op pool 1 moet, en de massa op pool 3 (anders doet de LED het niet). Maar moet ik pool 2 ook nog aansluiten, of kan pool-3 ook als min voor de fan fungeren?
Het ziet ernaar uit dat van pool 2 naar 3 een weerstand en een diode in de schakeling zitten... Ik kan me zo voorstellen dat pool 2 ook aan de min moet hangen om de fan te laten werken..
En als je wil dat de controle-LED het altijd doet (ongeacht de stand van de schakelaar), dat je pool 1 en 2 omdraait...
Kan iemand dit bevestigen (of ontkennen
)?
Gr. Kees
Was een dubbel topic zo te zien.
Ik heb het datablad gevonden.
1 aan de plus.
2 naar de plus koelvin
3 aan massa.
Dan werkt het met lampje aan als de fan met de schakelaar is ingeschakeld.
Wil je het lampje constant aan dan inderdaad 1 en 2 wisselen.
Maar dat lijkt mij onduidelijkheid geven.
Edit: vergeet niet er een zekering tussen te zetten ( in de plus naar pen 1 van de schakelaar) , die worden nog wel eens weggelaten bij inbouwen van een accesoire...
keesh,
Even opletten hoe de huidige schakeling werkt.
Meestal gaat men er vanuit dat er een + naar ventilator geschakeld wordt.
Maar, het kan ook zijn dat de ventilator aan de - / massa geschakeld moet worden...
KGE
Golden Member
Op 6 januari 2024 14:28:11 schreef HD13:
Maar, het kan ook zijn dat de ventilator aan de - / massa geschakeld moet worden...
En dan wordt het lastig om met deze schakelaar de LED mee te laten schakelen... Een hulprelais kan dan uitkomst bieden en heeft dan ook het voordeel dat je niet de relatief grote stroom van de ventilator door de schakelaar voert.
[Bericht gewijzigd door KGE op (22%)]
Dank voor de antwoorden. De fan heeft standaard al een zekering, en wordt volgens mij door de thermostaat geschakeld. Echter, dit model schijnt vrij snel warm te lopen (thermostaat werkt beetje beroerd) waardoor men de fan met de hand wil schakelen.
Ik zit even te denken of je daarmee de zekering van de fan bypasst... (ik denk het niet, want er zitten in deze motor maar 2 (originele) zekeringen, 1 hoofdzekering, 1 zekering voor de fan, en die zitten allebei bij de accu gepositioneerd). De draad van de extra schakelaar loopt niet door de hele motor heen.. Kan ik natuurlijk met een multimeter en het uithalen van een zekering wel checken..
Op 6 januari 2024 14:28:11 schreef HD13:
keesh,
Even opletten hoe de huidige schakeling werkt.
Meestal gaat men er vanuit dat er een + naar ventilator geschakeld wordt.
Jij bedoelt eigenlijk dat de schakelaar of in de plus-leiding van de fan zit, of in de min-leiding?
Er zal al een schakelaar op (met bedrading), maar die schakelaar was erg lelijk en had geen controle...
KGE
Golden Member
Op 6 januari 2024 16:14:38 schreef keesh:
[...]Jij bedoelt eigenlijk dat de schakelaar of in de plus-leiding van de fan zit, of in de min-leiding?
Dat zul je eerst vast moeten stellen.
Meten is weten.
De controle LED in de schakelaar brandt waarschijnlijk alleen maar met een geschakelde plus en niet met een geschakelde min.
Op 6 januari 2024 17:24:19 schreef KGE:
[...]Dat zul je eerst vast moeten stellen.
Meten is weten.De controle LED in de schakelaar brandt waarschijnlijk alleen maar met een geschakelde plus en niet met een geschakelde min.
Kan wel maar dan moet bij het schema van revado, 1 en 3 verwisselen.
Heb je een schema van de motor ?
Anders even merk en type vermelden, zitten hier meerdere met een motoren tic.. 
benleentje
Golden Member
Kan wel maar dan moet bij het schema van revado, 1 en 3 verwisselen.
Een led is polariteit gevoelig dan gaat de led nooit aan.
Als de fan in de min geschakeld word dan moet de schakelaar open kunnen en moet je de led anders aangesloten worden. En ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Om deze schakelaar te kunnen gebruiken moet de fan in de plus geschakeld worden of er moet een relais bij gebouwd worden.
Op 6 januari 2024 19:18:36 schreef benleentje:
[...]Een led is polariteit gevoelig dan gaat de led nooit aan.Als de fan in de min geschakeld word dan moet de schakelaar open kunnen en moet je de led anders aangesloten worden. En ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Om deze schakelaar te kunnen gebruiken moet de fan in de plus geschakeld worden of er moet een relais bij gebouwd worden.
Je hebt gelijk ik zit te suffen.... 
Op 6 januari 2024 19:18:36 schreef benleentje:
[...]Een led is polariteit gevoelig dan gaat de led nooit aan.Als de fan in de min geschakeld word dan moet de schakelaar open kunnen en moet je de led anders aangesloten worden. En ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Om deze schakelaar te kunnen gebruiken moet de fan in de plus geschakeld worden of er moet een relais bij gebouwd worden.
Dat komt vast door de diode denk ik..
Overigens heb ik m al naar wens aan kunnen sluiten, de reeds geplaatste schakelaar zit dus in de plus. Wel goed om te beseffen i.v.m. veiligheid. Nu moet ik er nog achter komen of deze achter de zekering zit.
Elektrisch schema:
Volgens dat schema heeft de fan een eigen zekering (3).
Zou het wel even nakijken.
4 is de thermostaat en als die een bypass heeft met de schakelaar dan is de zekering mogelijk overbrugd aangezien die tussen de thermostaat en de fan zit.
Op 7 januari 2024 00:07:13 schreef revado:
Volgens dat schema heeft de fan een eigen zekering (3).
Zou het wel even nakijken.
4 is de thermostaat en als die een bypass heeft met de schakelaar dan is de zekering mogelijk overbrugd aangezien die tussen de thermostaat en de fan zit.
Ik weet het. Punt is dat de zekering voor de fan bij de accu zit, en de extra bedrading van de schakelaar vooraan bij de kuip. Ik kan me niet voorstellen dat men de moeite genomen heeft om voor het schakelaartje bedrading van achteren naar voor te trekken, maar ergens bij de thermostaat (die ook vooraan zit) heeft afgetakt. De zekering voor de fan is (vermoedelijk) met isolatieband omwonden, en ligt onderop, dus dat wordt nog even gepruts..