Hallo,
Mijn afzuigkap maakt een brommend geluid op stand 1,2 en 3 op stand vier bromt hij niet.iemand idee wat de oorzaak kan zijn ?
Type: bosch dke 945 g

Meestal zitten hier elco's in om de verschillende toeren te kunnen kiezen.

Deze willen in capaciteit nog wel eens verlopen, waardoor ze niet meer functioneren.

En het vet in een afzuigkap kan heel erg taai worden en zodoende het soepel laten lopen ook wel eens de das om doen.

Idd. Eerst mechanisch controleren op stroeve lagering.

Dan motorcondensator nameten. 0115 op het schema.

Edit: ah. Ik denk dat ik het nu goed lees. Hij bromt...terwijl hij draait. Niet enkel brommen...

[Bericht gewijzigd door EricN op (32%)]

Deze lijkt een elektronische regeling te hebben .. dan kan het zomaar zijn dat die de motor doet brommen, daar doe je dan verder weinig aan vrees ik.

Of door versleten as-lagers in de motor waardoor door onbalans het brommen ontstaat.

staan er niet allerhande potjes ed op de kap, dat wil ook weleens goed gaan resoneren. of de schacht naar boven die wat los staat..

Ik heb even in de onderdelenlijst gekeken, maar er zit dus een vrij duur stuk regelelectronica in.

Het zou dus goed mogelijk zijn dat dit door een triac geregeld wordt.

En zolang zij niet vol open staan geeft dat vaak bromgeluid.

Ik zie daar weinig triac op hoor. Enkel relais. Basic. Ook een mkt. Met deze klacht verdenk ik die niet maar nakijken gaat zeker geen kwaad kunnen.
Ik houd het op mijn eerste gedacht. Stroef of motorcondensator.
In extremisch mss verkeerd aangestuurd relais of plakkend maar die gedachtengang zou ik pas later nagaan.

En wat is die component in de SO223 behuizing links boven dan?

[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (11%)]

Op 7 januari 2024 19:09:44 schreef Lampje45:
En wat is die component in de SO223 behuizing links boven dan?

gezien de hoeveelheid relais zou ik zeggen spanningsregelaar, als dat de motorregeling was had je geen 4 relais nodig..

Ik heb gisteren de boel uit elkaar gehad ivm slecht opstarten en vast lopen op stand 1.
Er bleek idd een lager vast te zitten, deze weer gangbaar gemaakt(zijn bronzen lagers)
Voor mijn gevoel bromt hij meer dan voor de reparatie, zou het kunnen dat de condensator slechter geworden is door het vast lopen?

De ventilator trilt trouwens niet, tijdens het uitlopen is deze muisstil

De condensator is een banaal gebeuren en zeker prioriteit.

Indien die goed is blijven er mijn inziens nog 2 mogelijkheden over:
1. Er ligt 1 lus vd koperwikkelingen in sluiting waardoor hij bij elk passeren een korte remmende werking heeft en als brom te horen is. Dit verkaart het geruisloos uitbollen
2. Een relais geeft op 2 wikkelingen gelijk spanning. Dit kan door manueel de motor spanning te geven getest worden.

Of de motor-as resoneert in de lagers door de wisselspanning van het net. Hoogstwaarschijnlijk zit er teveel speling in de lagers door slijtage (uitgesleten).

Hoe kan ik de condensator door meten, en welke waarde moet ik meten?

De multimeter op de capaciteitsstand zetten. 6,3uF.

Bedankt, ga ik morgen meten.

Is het zo dat in stand 4 de condensator geen werking heeft?

Nee. Wat maakt dat deze denkpiste onzeker is maar het is te veel voorkomend en te makkelijk nagemeten om dat pas in een latere fase na te kijken. De andere opties zijn minder rooskleurig.
Wat de uitgesleten motoras betreft zou ik een ander geluid dan brommen verwachten maar mss is de omschrijving te subjectief?

Brommen kan ook komen uit interne sluiting in veld, tijd zal het leren, bij springen automaat weet je genoeg en is motor defect. Cndensator laat motor niet brommen en is in alle standen nodig om te starten. ik verwacht ook geen brommen met sinterbrons lagers..

Sinterbronzen lagers (zonder afdichtingen) gaan op den duur speling krijgen als er vuil tussen as en lager kan binnendringen waardoor de as of het lager kunnen worden beschadigd.
Het kan zelfs zo erg worden dat er groeven in de omtrek van de metalen as ontstaan door het slijpen van verontreiningen tussen as en lager.

motor in onbalans door een gewicht in de fanschoep is ook niet ondenkbaar. klontje vet of zelfs een overleden tor kan dat al veroorzaken.

ik heb inmiddels de condensator gemeten, deze is goed.
na het terug plaatsen van de condensator de afzuigkap laten draaien gevoelt waar de trillingen vandaan kwamen. wat parkers los gedraaid en geprobeerd.
het lijkt van het witte lange blok te komen(lijkt op voorschakelapparaat voor TL). van dit blok de schroeven losser gezet, nu nagenoeg stil. hopen dat het zo blijft, iedereen bedankt voor de hulp

Die lagerbussen zijn van gesinterd brons: smeren door ze een tijdje in hete minerale olie te leggen...