Voor een netsnoer hou ik toch echt minimaal 3G1,5mm2 aan. Over het algemeen zit er toch een 16A zekering voor en dat bepaalt de benodigde dikte, niet de stroom die er door de kabel loopt.

Ik denk dat we hier ergens langs elkaar heen praten. Mijn wereld ligt vol met Schuko (euro-) snoeren die veel dunner zijn.
Misschien gaat het hier om een soortgelijke huis-tuin-en-keuken situatie, misschien niet. Enkel TS kan hier duidelijkheid in geven.

Het gaat er hierbij in relatie tot de voorgaande beveiliging enkel om dat de stroom bij sluiting voldoende is om direct magnetisch af te schakelen. Een snoertje van 1 m aan een scheerapparaat kan dan prettig dun zijn.

Op donderdag 11 januari 2024 15:18:42 schreef Aart: Een snoertje van 1 m aan een scheerapparaat kan dan prettig dun zijn.

Een scheerapparaat van 1,5kW is een hele heer ;-)

het gaat om een stroboscoop van 1500W

Wat is het verschil tussen rubber en siliconen? Qua soepelheid en temperatuurbestendigheid?

[Bericht gewijzigd door 2206 op (56%)]

Het soort apparaat en onder wat voor omstandigheden kan ook bepalend zijn voor de keuze.

omstandigheden: de lamp zal continu flikkeren voor 1/2 uur en dan minstens 1 uur uit zijn.

Bijna alles is goed.

Een stofzuiger is bijvoorbeeld 1200W maar heeft wat dunner snoer. Het moet immers opgerold worden. Een boorhamer heeft vaak een robuuster snoer.

Als je bij de bekende stunters een verlengsnoer/verdeeldoos koopt van €3 knip je de doos eraf en schroef je het snoertje aan je 'stroob'. Meestal zijn die doosjes 10 of 16A. 6A is te krap.

Een Husqfarna Stofzuiger van 800W heeft een 8m lang soer (los) van 2×1mm2 wrdt oo lekker warm.

Stofzuiger van Bosch 700W (met oprolautomaat, ook 8m) heeft een plat plastic snoer wat aanvoelt als 2×0,75mm2 wordt flink warm.

Misschien is polyurethane snoer een idee? Dat is nog soepeler dan silicone.

Dan ve poetsvrouwen/-mannen maar aan het snoer de stekker uit de wcd trekken.... :(

Hier tijens de Kerstdagen een versiering aan de deur gehad met zo'n Neon kaarsvlam. Toen ik een dun snoertje zicht vond ik dat een RG174U coaxje 1200V mag vervoeren. Dat paste prachtig door een siernaad tussen deur en brievenbus.
Stroompje vsn zo'n lampje is natuurlijk maar een paar mA.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]

Op donderdag 11 januari 2024 15:20:44 schreef GJ_:
[...]Een scheerapparaat van 1,5kW is een hele heer ;-)

Precies 1500W :+

De aderdikte van een aansluitsnoer bepaal je aan de hand van de nominale stroom van het toestel cq apparaat.
Dit staat los van de zekering in de installatie.
Voor normale huis tuin en keukenapparatuur is een minimum van 0,75 qmm.

Voorts dien je rekening te houden met het gebruik van het apparaat. Denk aan de mechanische belasting! en temperatuur.Een VMvL zet je niet aan een soldeerbout.

Op donderdag 11 januari 2024 15:34:41 schreef 2206:
omstandigheden: de lamp zal continu flikkeren voor 1/2 uur en dan minstens 1 uur uit zijn.

Een stroboscoop van dat vermogen wordt warm. Goed warm. Ik zou dus zeker H07RN-F overwegen.

Even los van de kabelvraag zou ik ook zeker onderzoeken of die strobscoop dat wel aan kan. De meesten die ik ken van dat vermogen hadden een beperkte gebruiksduur wat betreft constant flitsen (5 minuten als ik het me goed herinner?) en moesten dan een half uur afkoelen.

Maar dat hangt ook af van het gevraagde vermogen.

Strijkijzer snoer is ook lekker soepel, en verkrijgbaar in de bouwmarkt.

Bij een strobo van 1500 Watt, denk ik aan disco, toneel en dergelijke bedrijven. De kabels liggen dan vaak op de grond of in een truss. Mechanische beschadiging ligt dan altijd op de loer. Toch maar voor rubber kabel gaan, die ook in werkplaatsen wordt gebruikt.
Zoiets 3 X 1.5mm² H07BQF QWPK BMQL

Op een Kema Keur verlengsnoer van 20 meter lengte met 3G1,0mm2 kabel staat dat je deze tot max. 2500W mag belasten.

Dus 1 meter 3G1,0mm2 voor 1500W is ruim voldoende, een dikkere kabel is overkill.

Op donderdag 11 januari 2024 17:05:20 schreef Toeternietoe:
De aderdikte van een aansluitsnoer bepaal je aan de hand van de nominale stroom van het toestel cq apparaat.

Natuurlijk niet, de zekering is bepalend.

Op donderdag 11 januari 2024 18:24:12 schreef Bobosje:
Op een Kema Keur verlengsnoer van 20 meter lengte met 3G1,0mm2 kabel staat dat je deze tot max. 2500W mag belasten.

Dat is ruim krap. Dat KEMA keur zegt helemaal niks.

Op donderdag 11 januari 2024 18:28:32 schreef GJ_:
[...]Natuurlijk niet, de zekering is bepalend.[...]Dat is ruim krap. Dat KEMA keur zegt helemaal niks.

Nee hoor,
wat zit er bij jouw aan een schemerlampje of aan je scheerapparaat?
Ik denk dat de contactdoos beveiligd is met 16 A
Daar zit echt geen 1,5 qmm aan.

Aansluitsnoer valt ook niet onder de NEN1010, die is voor de (vaste) installatie.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (10%)]

Op donderdag 11 januari 2024 18:28:32 schreef GJ_:
Dat is ruim krap. Dat KEMA keur zegt helemaal niks.

Als dat KEMA keur niets zegt en dat de spec. van het verlengsnoer ruim krap is dan is 1 meter 3G1,0mm2 voor 1500W nog steeds ruim voldoende en kabels dikker dan dat overkill. :)

Op donderdag 11 januari 2024 18:32:21 schreef Toeternietoe:
[...]
Nee hoor,
wat zit er bij jouw aan een schemerlampje of aan je scheerapparaat?
Ik denk dat de contactdoos beveiligd is met 16 A
Daar zit echt geen 1,5 qmm aan.

Aansluitsnoer valt ook niet onder de NEN1010, die is voor de (vaste) installatie.

De NEN1010 gebruik ik nooit. Dat er bij losse snoeren een dunnere kabel aan zit kan volgens diverse normen, zie ook de opmerking van Aart.
Maar de voorgaande zekering is zeker wel bepalend. Op 16A is volgens de meeste normen minimaal 2,5mm2 vereist, behalve bij maar twee belaste aders en kortere kabels. "Mijn" normen komen niet onder de 1,5mm2 bij 16A, andere normen wel.

Maar het is nooit zo dat de verbruiker bepaalt, het is altijd de beveiliging.

Op donderdag 11 januari 2024 18:35:37 schreef Bobosje:
Als dat KEMA keur niets zegt en dat de spec. van het verlengsnoer ruim krap is dan is 1 meter 3G1,0mm2 voor 1500W nog steeds ruim voldoende en kabels dikker dan dat overkill. :)

Overkill is het zeker niet. Een 20m lange 1mm2 kabel word van 1500W best warm.

Bij Chinese adapters met C13/C14 aansluiting krijg je soms een 3x 0.5mm2 snoertje. Daar voel ik me toch nooit erg gemakkelijk bij... (soepel is het wel... :+ )

Op donderdag 11 januari 2024 19:12:06 schreef GJ_:
Overkill is het zeker niet. Een 20m lange 1mm2 kabel word van 1500W best warm.

Overkill is het om voor 1 meter (vrijliggende) kabel en 1500W belasting een dikkere kabel dan 3G1,0mm2 te nemen.

Vrijliggende kabels mag je doorgaans hoger belasten dan opgesloten kabels (van dezelfde mm2) in een installatie.

Bij de normen die ik gebruik word er verschil gemaakt tussen losse aders, kabels met twee belaste aders, meeraderige kabels, enz.

En kabel zoals deze mag dan dunner dan "normaal". Maar als ze gaan opwarmen ben je voor mij al te ver gegaan.

Strijkijzerdraad werkt prettig aan handgereedschap. Ook handig oprollen om weg te bergen.

Pas nog een monsterstukje van dat 'soepele' strijkijzerdraad (Praxis) gehad. 50 cm kon ik recht overeind houden en ik ben echt geen fakir....

Op donderdag 11 januari 2024 19:12:06 schreef GJ_:
Maar de voorgaande zekering is zeker wel bepalend. Op 16A is volgens de meeste normen minimaal 2,5mm2 vereist, ...

Zoals eerder gezegd geldt dit voor de vaste installatie. Een snoer dat gestekkerd wordt mag dunner zijn, maar toch minimaal 0,75mm2.

De dikte van het aansluitsnoer wordt dus bepaald door het apparaat. 1500W zou zelfs kunnen met 0,75mm2, maar ik zou liever iets dikker kiezen.

Op donderdag 11 januari 2024 21:34:05 schreef KlaasZ:
[...] Een snoer dat gestekkerd wordt mag dunner zijn, maar toch minimaal 0,75mm2.

De dikte van het aansluitsnoer wordt dus bepaald door het apparaat. 1500W zou zelfs kunnen met 0,75mm2, maar ik zou liever iets dikker kiezen.

Ik had dat RG174U kabeltje van dat kerstding van mij ook niet voor niets met 300mA afgezekerd.

Op donderdag 11 januari 2024 21:05:51 schreef Tidak Ada:
Pas nog een monsterstukje van dat 'soepele' strijkijzerdraad (Praxis) gehad. 50 cm kon ik recht overeind houden en ik ben echt geen fakir....

Dat was dus strijk-ijzerdraad. :)