ik moest ivm. doorgeven en niet goed functioneren van de automatisering bij mijn energieleverancier even bellen in het nieuwe jaar.

en toen meldde ik dat ik wellihct binnenkort wilde proberen off-grid te gaan en dan alles maar op te zeggen.
(transportkosten gingen van ca 1250 naar ca 1780 euro)

Echter dat schijnt niet te mogen:
https://www.enexis.nl/aansluitingen/afsluiten-en-opnieuw-aansluiten/af…

dan komen ze ook je kabel weer weghalen. Dus wil je nog IETS van back-up hebben moet je daar 1780 euro voor betalen)

en daar komt dan je verbruik nog bij als je dat dus wilt. het is nog net niet genoeg om een generatortje voor te kopen, maar in 5 jaar haal je dat er wel uit.

Even voor de beeldvorming:
ik ga as weekend mijn 15 kWp PV installatie in bedrijf stellen
ik begin met 7 kWh opslag, maar als alles werkt, ga ik over naar een 200 kWh opslag.

Daar zou ik volgens mij wel 6 dagen op kunnen draaien en 6 dagen 0 opbrangst uit PV in nederland zie ik nog niet gebeuren, behalve een storing of sneeuw.

als je nu geen contract afsluit en gewoon de teller hoofdschakelaar afsluit, wat moet je dan betalen? ik zie dat ze gewoon de kabel afkoppelen in de zekeringkast (vermoedelijk de tellerkast dus).

in belgie kunnen wanbetalers een budget meter krijgen. daar moet je dan een kaart insteken zodat je energie kan verbruiken. op die kaart moet je eerst geld zetten. beetje prepaid systeem. kan zoiets niet in NL? zonder kaart werkt er dan niks

6dagen geen zon misschien wel, maar hoeveel verwacht je op te brengen?
als je met 200kWh accu 6 dagen rond wil komen, verbruik je dus een 30kWh/dag

dec 2023 heb ik 136kWh opgewekt met mijn panelen. daar kan je dan 4dagen mee voort? en wat de overige 27dagen?

ik heb 26panelen staan (iets meer dan 9000Wp, jij zou 65% meer hebben, dan heb je 225kWh opbrengst in december).
10 x 360Wp op 45° zuidoost (nemen nu nog veel zon als die doorbreekt)
10 x 360Wp op 10° zuidwest (goed voor de hoge zomer zon, doen nu enkel wat met difuus licht)
4x 245Wp op de garagebox naar zuidwest. varierent van 5° tot 30° helling.
2x 450Wp verticaal tegen de garagepoort op zuid. werken veel enkel bij zon, amper bij difuus)
rood is bij mij het verbruik, blauw de opbrengst.

de periode van 18 tot 25 dec is er weinig zon, totaal maar 20kWh opwek (2-8januari is ook zo een periode. zelf de mooie dagen erna krijg je die 200kWh niet vol want dat verbruik je ook direct). als je dat in een accu zou steken, mag je elke dag maar 3kWh verbruiken. dat is heeeeeeeeeeeel weinig.
17/12 was mijn laagste verbruik met 21492Wh.
11/01 was mijn hoogste verbruik met 55870Wh.

om off grid te gaan, zou ik dus 10x zoveel panelen nodig hebben. ik had al eens berekent dat ik met 330panelen volledig off grid kan, dan wek ik in de winter nog genoeg op om zelfstandig te gaan.

als je een dieselgroep hebt, kan je die 200kWh wel in 1keer weer opladen, zou je toch zonder energie komen te vallen. dat zal goedkoper zijn dan je aansluiting

Op vrijdag 12 januari 2024 12:10:47 schreef fcapri:
als je nu geen contract afsluit en gewoon de teller hoofdschakelaar afsluit, wat moet je dan betalen? ik zie dat ze gewoon de kabel afkoppelen in de zekeringkast (vermoedelijk de tellerkast dus).

In BE bestaan er twee manieren van afsluiten, zegel op hoofdschakelaar, kost iets van een 100€ en loskoppelen van het net, wat een heel ander bedrag is.

Heb je soms een 3x40A aansluiting? Want die kost inderdaad 1780 per jaar.

Ik zou om te beginnen die eens downgraden naar 3x25A. Scheelt al fors.

Je 15kWp PV gaat in december echt niet genoeg opleveren om een beetje relaxed te leven, zeker niet als je van het gas af bent. Ook met een 200kWh accu niet, je hebt in december rustig 30 dagen met minder dan 0.1kWh/kWp aan opbrengst.

Overigens staat in de enexis tarievenfolder dat alleen een gasaansluiting uitgegraven word (na 12 maanden afgesloten geweest te zijn). Een elektriciteitsaansluiting mag langere tijd afgesloten zijn. Heraansluiten van alleen elektriciteit is 123 euro.

[Bericht gewijzigd door blurp op (39%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 11:59:51 schreef High met Henk:
ik moest ivm. doorgeven en niet goed functioneren van de automatisering bij mijn energieleverancier even bellen in het nieuwe jaar.

en toen meldde ik dat ik wellihct binnenkort wilde proberen off-grid te gaan en dan alles maar op te zeggen.

Echter dat schijnt niet te mogen:
https://www.enexis.nl/aansluitingen/afsluiten-en-opnieuw-aansluiten/af…

dan komen ze ook je kabel weer weghalen. Dus wil je nog IETS van back-up hebben moet je daar 1780 euro voor betalen)

en daar komt dan je verbruik nog bij als je dat dus wilt. het is nog net niet genoeg om een generatortje voor te kopen, maar in 5 jaar haal je dat er wel uit.

Even voor de beeldvorming:
ik ga as weekend mijn 15 kWp PV installatie in bedrijf stellen
ik begin met 7 kWh opslag, maar als alles werkt, ga ik over naar een 200 kWh opslag.

Daar zou ik volgens mij wel 6 dagen op kunnen draaien en 6 dagen 0 opbrangst uit PV in nederland zie ik nog niet gebeuren, behalve een storing of sneeuw.

(Wetten)
Ik vrees dat de Nederlandse Staat die aansluiting ziet als een onlosmakelijk element van jouw fiscale persoon/huishouden.
Dat het uiteindelijk neer komt op een wettelijke verplichting.

Als geen aansluiting hebt kan men geen belastingen heffen die op een aansluiting gebaseerd zijn, maar je kan op basis van jouw adres (= veronderstelde aansluiting) bijvoorbeeld wel subsidies krijgen of vrijstellingen, bv als je arm bent.
Je stuurt allerlei regelingen, in je voordeel maar soms in je nadeel, in het honderd.
De burocratie zal het de hoofdbewoner volgens mij onmogelijk maken om zonder (administratieve) aansluiting te leven op zijn woonadres.

Ik weet niet wat de goedkoopste aansluiting is qua vastrecht, maar er bestaat ook nog een 1x6A onbemeterde aansluiting, al is die eigenlijk voor reclameverlichting etc. en zal verbruik wel in de jaarlijkse kosten verrekend zitten. Dus misschien is een standaard huishoudelijke 3x25 of 1x35 goedkoper.

(Is daar ergens een tabel van?)

Als er er op wilt kunnen terugleveren is 1x6A niks natuurlijk.

Buiten die stijgende kosten is dat een percentage van je verbruik.

Wat hou je nog over als je echt off-grid gaat werken, ofwel wat betaal je voor een aansluiting waarbij je niets afneemt?

-edit-

Heb je soms een 3x40A aansluiting? Want die kost inderdaad 1780 per jaar.

Ah, vast recht, tja ... dikke pijp is dik betalen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]

Met 15 kW piek zal je in de wintermaanden ongeveer 300 a 400 kWh/maand produceren, ofwel gemiddeld 10 kWh/dag. In de zomermaanden zal dit oplopen tot 50 kWh/dag. Dit is volgens mij de essentie van het "off grid" probleem. Ofwel heb je in de wintermaanden te weinig opbrengst, en moet je een generator inschakelen, ofwel heb je in de zomermaanden te veel opbrengst, en kan je dit niet gebruiken. Een accu kan dit seizoens dilemma helaas niet oplossen.

Neem een aansluiting die bij je max. opbrengst past. Als je op een mooie dag 50kWh kan oogsten en bufferen dan moet je ongeveer 10A gemiddeld over 24 uur terug kunnen leveren. Dat gaat niet op een 1x6A. Maar wel makkelijk op de kleinste consumentenaansluiting van 1x35A/3x25A.

In plaats van een prijzige generator of een aansluiting aanhouden kan je het volgende overwegen:

1. In plaats van een generator zet je een voertuig in als generator, misschien niet zuinig of duurzaam, maar het gaat hier voor enkele dagen (enkele uren per dag).
  2. Maak je huisaccu deels mobiel. Als je de accu's handzaam kan vervoeren kan je ze ergens anders opladen. Misschien wel aan een heuze laadpaal.
  3. Schaf een EV aan, ik zie een Leave voor €5000 met 24kWh accu, die kan je ergens laden en thuis gebruiken.

Naast bovenstaande kan je niet alleen off-grid gaan maar ook 'on-camping'. In de bewuste week dan maar even niet thuis de was doen en koken, maar lekker uit eten, naar de bios en de was ergens brengen of even een paar weken uitstellen. Natuurlijk kan je ook echt op vakantie gaan.

Ik heb je systeem ingevoerd als of het Utrecht 35° plat op het zuiden ligt: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

Naast bovenstaande kan je niet alleen off-grid gaan maar ook 'on-camping'.

Ik ken iemand die dat doet, zit November ~ Maart in een AirBnB appartementje in Boedapest a 400€ / maand.

op vakantie is een beetje lastig met mijn beestenbende.
Appartementje Boedapest a 400 euro met:
goudvis
2 katten
hond
2 kinderen
vrouw
2 paarden

wordt een verdomd groot appartementje en ook geen 400 euro meer...

maar het gaat hier dus niet over praktische uitvoerbaarheid: als ik evt straksjes 30 KWp op mijn dak leg en de warmtepomp efficient heb draaien en zuinige verlichting (wordt grotendeels DC wellicht), hoef ik alleen nog maar te koken op de elektriciteit....

ik heb inderdaad 3x 40A omdat ik ook moest graven en anders een dropveter aansluiting zou krijgen...

ik verbruik nu 452 kWH per maand, en stook op gas. Dat is redelijk veel, maar alle apparaten in mijn tijdelijke woning zijn gedateerd en vreten als een mongool: de Vriezer hoor ik telkens aanspringen als ik er ben. Koelkast en er staat een absorptie koelbox in huis die ook dus niet echt zuinig is, maar wel lekker het huis meeverwarmt :)

als ik dit wel even aanhoudt kom ik op 13 kWh per dag uit.... ik heb 15 kWP PV liggen, dus zou over moeten houden als ik over 6 uur reken en dus 2.5 kw uit de installatie haal. dat zou dus 17% van het maximaal zijn voor 6 uur... dan speel ik dus quite.

MAar het gaat mij er even om dat als je geen kosten wilt hebben je dus ook de kabel weer weg moet laten halen.

JE kunt dan uiteraard ook niet terug leveren, dus daar verlies je op, maar om 1750 euro per jaar terug te leveren, moet je strakjes SERIEUS veel terug leveren, dus dat loont helemaal niet.

dat terugleveren valt toch wel mee
ik heb tot nu al 4179kWh injectie gehad. mijn eigen verbruik staat op 42,7% gemiddeld (zomer 35%, nu rond de 80%).
zou ik meer zonnepanelen hebben, zou de injectie een pak hoger zijn.
stel dat ik 5000W produceer en 2000W verbruik, is er 3000W injectie.
zet ik dubbel zoveel panelen, produceer ik dus 10 000W, met zelfde 2000W verbruik is 8000W injectie.
zet ik 3x zoveel panelen wek je 15000W op met 2000w aan verbruik, is 13kW injectie (4,3x zoveel injectie met maar 3x meer vermogen).

neem nu nog maar het dubbele, dat is 8400kWh aan injectie. injectie deze zomer was 7.4ct/kWh. dat is dus al 621€ inkomsten. dit in combinatie met een duur verbruik contract (wat je toch niet veel hebt) maar met ook hoge injectie tarieven, zit je wel goed.
samen met een lichtere aansluiting (bv 3x25A wat 1230€ kost, heb je de helft al terug met je injectie) zal je al niet veel kost meer over hebben.
je zou kunnen overwegen om wat veel panelen te leggen op ee veel te kleine omvormer. dan heb je maximale injectie in de zomer doch beperkt door de omvormer zodat de hoofdzekering niet te zwaar moet zijn, en dan ga je ook meer opbrenst hebben in de winter.

bv 20kW panelen op een 15kW omvormer en 3x25A aansluiting gaat volgens mij net.
als die panelen in de winter nu 25% doen, wekken ze nog 5kW op.
leg je 15kW panelen op een 15KW omvormer, dan heb je in de winter maar 3.75kW aan piekvermogen.

ik heb dat ook gedaan. in totaal zit ik met 7200+980+900Wp aan panelen, en mijn omvormer is maar 5kW en 4 enphases van 240W.
9080Wp op 5960W omvormers. gisteren haalde ik ook nog 4008W opbrengst. en niet zomaar een piekje. ik zit van 11h tot 15h bovende 3000W als de zon wat schijnt in de winter

Op vrijdag 12 januari 2024 15:19:12 schreef High met Henk:
Appartementje Boedapest a 400 euro met:
goudvis
2 katten
hond
2 kinderen
vrouw
2 paarden

wordt een verdomd groot appartementje en ook geen 400 euro meer...

maar het gaat hier dus niet over praktische uitvoerbaarheid: als ik evt straksjes 30 KWp op mijn dak leg en de warmtepomp efficient heb draaien en zuinige verlichting (wordt grotendeels DC wellicht), hoef ik alleen nog maar te koken op de elektriciteit....

ik heb inderdaad 3x 40A omdat ik ook moest graven en anders een dropveter aansluiting zou krijgen...

[...]

Als je gaat verlichten dan hoeft je kabel niet vervangen te worden neem ik aan, alleen de hoofdzekering(sautomat)en worden verkleind. Met 3x25A bespaar je een hoop. Of mag je niet verlagen? Dan mag je waarschijnlijk al helemaal niet opzeggen.

EDIT:

Volgens de website heb je de verlichting er binnen 3 maanden uit en bespaar je daarna 113 euro per maand:
Eenmalige kosten € 291,08
Huidige maandelijkse netwerkkosten € 148,60
Nieuwe maandelijkse netwerkkosten € 35,59

[Bericht gewijzigd door Benadski op (10%)]

Echter dat schijnt niet te mogen:..

Ik zie om eerlijk te zijn nergens staan dat je niet off-grid mág gaan.

November heet niet voor niks slachtmaand.

Op vrijdag 12 januari 2024 16:05:36 schreef GJ_:
[...]Ik zie om eerlijk te zijn nergens staan dat je niet off-grid mág gaan.

de netbeheerder zegt dat elk huishouden een aansluiting moet hebben. de vraag is wat de wet erover zegt. Ik kom nooit zo goed door die taaie kost heen.

Maar als je niet zou betalen en afgesloten wordt, wordt de kabel ook weer afgekoppeld blijkbaar...

Op vrijdag 12 januari 2024 16:08:00 schreef ohm pi:
[...]November heet niet voor niks slachtmaand.

:(

aan katten zit geen vlees en de rest houdt mij lekker warm dus scheelt ook in de kosten...

Ik ben gek op de hond en onze eigen pony.....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (26%)]

in belgie heb ik er destijds eens achter gezocht of je met een vakantiehuisje off grid mocht. en blijkbaar was er ook één of andere regel dat electriciteit een basisbehoefte is, en off grid gaan zou betekenen dat de woning onbewoonbaar wordt verklaard.

maar tegelijkertijd was er in belgie wel 21% btw op electriciteit. en dat vloekt, wat 21% wordt gegeven op luxe producten en niet op levensnoodszakelijke dingen (etenswaren is maar 6%).
en een luxe product mag je WEL opzeggen.

off grid lijkt leuk, maar ik zou eerder een basis aansluiting als backup houden, al is het maar om met 10A je accupack langzaam weer bij te laden.
echter kost een 10A of een 3x25A aansluiting dus evenveel in NL.

en als de basisaansluiting er is, kan je besparen op je opslag en gewoon wat meer het net gebruiken. bv opladen als de energiekost laag is. lijkt mij voor HMH zeker een doenbaar project.
zonnepanelen optimaliseren voor volledig eigen gebruik, en het net misbruiken voor alle voordeel en toch een lage energierekening behouden.
die 1200€ netwerkkost kan je met je injectie in de zomer (als je toch veel teveel panelen ligt om winter ideaal te zijn) goed reduceren.
als je 600€ injectie hebt, kost je aansluiting nog 50€/maand

Op vrijdag 12 januari 2024 15:52:44 schreef Benadski:

Volgens de website heb je de verlichting er binnen 3 maanden uit en bespaar je daarna 113 euro per maand:
Eenmalige kosten € 291,08
Huidige maandelijkse netwerkkosten € 148,60
Nieuwe maandelijkse netwerkkosten € 35,59

hoe kom je aan die 35€/maand? ik vind nog altijd 1230€ als minimum aansluiting

Op vrijdag 12 januari 2024 16:51:45 schreef fcapri:
in belgie heb ik er destijds eens achter gezocht of je met een vakantiehuisje off grid mocht. en blijkbaar was er ook één of andere regel dat electriciteit een basisbehoefte is, en off grid gaan zou betekenen dat de woning onbewoonbaar wordt verklaard.

maar tegelijkertijd was er in belgie wel 21% btw op electriciteit. en dat vloekt, wat 21% wordt gegeven op luxe producten en niet op levensnoodszakelijke dingen (etenswaren is maar 6%).
en een luxe product mag je WEL opzeggen.

off grid lijkt leuk, maar ik zou eerder een basis aansluiting als backup houden, al is het maar om met 10A je accupack langzaam weer bij te laden.
echter kost een 10A of een 3x25A aansluiting dus evenveel in NL.

Dat is dus precies wat ik bedoel.....
Hier sla je de spijker op zijn kop!!

.1 je moet het blijkbaar verplicht hebben en BTW over betalen.
.2 als je eventuel later terug zou willen (Wegens brand in je accupack of gewoon versleten accu's) zou je weer de volle mep moeten betalen. Van mij mogen ze het zooitje best komen vergrendelen als ik het allemaal zou redden, maar dat je later wel weer terug zou kunnen.

het is nu nog niet aan de orde, moet eerst alles goed ingeregeld hebben..

Op vrijdag 12 januari 2024 16:44:05 schreef High met Henk:
de netbeheerder zegt dat elk huishouden een aansluiting moet hebben. de vraag is wat de wet erover zegt. Ik kom nooit zo goed door die taaie kost heen.

Dat is niet wat er in de tarievenlijst van Enexis staat.

Maar sowieso kun je nu toch vragen na verlaging tot 3x25A? Draaien ze er alleen een andere stop in.

Nieuwbouw moet verplicht een aansluiting hebben. Maar als je achteraf off-grid wil mag dat gewoon. Dan halen ze wel de hele aansluiting én de meter weg, anders blijf je transportkosten houden.
Er bestaat in NL geen wet die dat verbied.

Ik heb een stuk ervaring met opzeggen van aansluitingen.

Ten eerste zijn die netbeheerders, bij ons Stedin, logge domme instanties die alleen maar tegenwerken, maar dat ter zijde.

Wij hebben op de begane grond van onze woonflat 22 garages van individuele eigenaren, ik heb er ook een.
Die hebben een eigen elektrameter per garage, die meters zitten in een centrale ruimte in het gebouw.
Voorheen , dat is al vele jaren terug, betaalde je een tientje per maand aan vastrecht en een beetje elektra kosten.
Dat is op een gegeven moment aangepast naar een woekertarief van 30 euro per maand.
Een 10 ampere aanluiting ( 8 tientjes per jaar) krijg je niet, dat is alleen voor apparaten zoals pompen, stoplichten en dergelijke zegt men.
Wij hebben dus een aantal garages de afgelopen jaren via een eigen tussenmeter ( met MID keurmerk) op de algemene VVE meter aangesloten.
De hoofdmeter is 3 x 125 ampere en daar zit zat overcapaciteit in.
Betreffende eigenaren hebben Eneco opgezegd, tot zover alles ok.
MAAR, vorig jaar kwamen erdreig brieven van Stedin.
Die waren aan de garage gericht en door de postbode onder de deuren door geschoven :)
U MOET een contract afsluiten bij een energiemaatschappij....
Er staan dreigementen in dat ze een deurwaarder kunnen sturen en zelfs toegang kunnen verschaffen tot de WONING... daar is al een jurist mee bezig, dat kan natuurlijk helemaal niet, een garage wordt gezien als een bedrijfsruimte en is GEEN woning.

Bezwaar maken betekende : dan gaat de meter weg INCL alle infrastructuur naar de meter, dus de kabel uit de grond.
Kosten 250 euro ongeveer...
Een bewoner had zelf nog nooit een aansluiting gehad, de vorige eigenaar van de garage wel.
Wat heeft Stedin gedaan bij de bang geworden bewoners?
HAK open ( die is voor 3 garage meters in een keer, ieder op een fase, dus weghalen kan niet.
Hoofdzekering er uit en afzegelen.
Een bewoner eist nu dat stedin de aansluiting alsnog weg gaat halen zoals gezegd, waar mee is gedreigd en waar voor is betaald...
Dat kan helemaal niet vanwege de andere garage aansluitingen, maar het is nu een principe zaak geworden.
Deze bewonmer gaat het doorzetten en wil een uitspraak hebben.

Zelfde grapje gehad met gas in de woningen.
Er zitten 3" gasleigingen die vertikaal door een strang 11 woningen lopen en waar in de woning een gasmeter op is aangesloten.
Gas is alleen voor koken, we hebben blokverwarming, dus een aantal bewoners zeggen de gasaansluiting op omdat ze inductie koken nemen.
Ook hier komen de dreigementen dat de complete gasleiding tot de straat er uit moet..
Tot op heden komt de graafploeg met vaak 2 auto's nog steeds tevergeefs en gaat weer weg.
Wat hebben ( hadden?) we toch een compleet incompetente regering om dergelijke absurde regels te bedenken dat de aanvoer er uit moet.
Een andere eigenaar zou misschien wel weer een aansljuting willen...
Die energietransitie met alles er om heen is comoleet doorgeslagen en een commercieel circus geworden!

Wat HmH betreft, ze zullen dus de meter weghalen en de kabel weg willen halen en jou 250 euro rekenen.

Overigens zie ik , net als @GJ, totaal geen enkel beletsel om off grid te gaan.
Laat iemand maar een wet aanwijzen, die is er niet.

Edit: de 2 reacties h1erboven zijn er net op gezet terwijl ik dit aan het inkloppen was...

Op vrijdag 12 januari 2024 17:05:50 schreef revado:

Succes met zoeken alvast >:-) Die wet bestaat inderdaad niet.

maar het gaat hier dus niet over praktische uitvoerbaarheid: als ik evt straksjes 30 KWp op mijn dak leg en de warmtepomp efficient heb draaien en zuinige verlichting.....

Ik hoop het voor je dat je minder gaat verbruiken.

De pest is dat je in de wintermaanden weinig opwekt, terwijl je voor je warmtepomp juist dan energie nodig hebt. En ik vrees dat je dat niet gaat redden, ook niet met COP6.

Als ik zie bij een vriend van me, ook een pomp met COP6 die verbruikt gewoon tussen de 40 en 50kW per dag met temperaturen onder nul. En daar komt de rest nog bij, dit is alleen voor de stookkosten.

Maar goed, je kunt het pas zien als alles in bedrijf is.

Ik weet niet of er een wet voor is om off-grid te gaan, het lijkt mij eerlijk gezegd van niet. Dat moet je toch zelf weten, maar of het verstandig is om helemaal zonder aansluiting te zitten is een tweede. Maar kun je niet een lichtere aansluiting nemen, dan heb je toch iets voor noodgevallen en je betaald minder.

Op vrijdag 12 januari 2024 17:05:50 schreef revado:

Overigens zie ik , net als @GJ, totaal geen enkel beletsel om off grid te gaan.

Bouwbesluit schreef een gasaansluiting voor.
Energiebedrijven hebben een gasaansluitplicht.
Per 2018 is het verboden om nieuw te bouwen woningen van een gasaansluiting te voorzien, tenzij B&W gebieden aanwijst waar dat wel moet.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/07/Factsheet-gasaansluitpl…

Nu heb ik het wel meegemaakt dat je een bouwaanvraag moet doen, en dat je dan moet voldoen aan de nieuwste versie van het bouwbesluit. Misschien ligt daar een geitepaadje...

Ik denk dat het bouwbesluit je zodanig klem zet dat je een electriciteitsaansluitng moet hebben.
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd6
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd6/afd6…
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd6/afd6…