Verlengkabel naar de buren ? en toch off-grid !

Op vrijdag 12 januari 2024 17:07:13 schreef GJ_:
[...]Succes met zoeken alvast >:-) Die wet bestaat inderdaad niet.

nee, die niet, maar de regels omtrend een onbewoonbare woning

stukje belgische wetgeving (vlaams, want brussel en wallonie hebben andere)

Een woning kan bijvoorbeeld als onbewoonbaar worden beschouwd:

als er vochtproblemen zijn;
als er een gebrek is aan natuurlijk licht;
als de verwarming niet goed werkt of als de ketel niet conform is;
als er geen warm water is;
als de elektriciteit niet werkt of niet conform is;
als er hygiënische problemen zijn (aanwezigheid van schimmels, parasieten, insecten, ratten, enz.);
indien de veiligheid van de huurder niet gewaarborgd is (brandgevaar, instortingsgevaar, enz.);
enz.

puntje van electriciteit kan ervoor zorgen dat ze ineens die woning onbewoonbaar verklaren. dan mag je er niet wonen tot de gebreken in orde zijn, en de leegstandbelasting is niet om mee te lachen bij zulke gebouwen.

dus onrechtstreeks verplichten ze je wel om electriciteit te hebben.
nu wat verstaan ze onder 'niet werkt of niet conform is". als je off grid gaat, heb je normmaal wel een 'andere' electriciteitsvoorzoning met accu's. zonder accu en rechtstreeks op zonne energie heb je een probleem.
maar zolang je een accu hebt, die licht maakt, ben je in orde

Op vrijdag 12 januari 2024 17:05:50 schreef revado:
...
Voorheen , dat is al vele jaren terug, betaalde je een tientje per maand aan vastrecht en een beetje elektra kosten.
Dat is op een gegeven moment aangepast naar een woekertarief van 30 euro per maand.
...

Daar ben ik ook tegenaangelopen met mijn garagebox. Die had ook een electriciteitsaansluiting. Na aanpassing aan dat woekertarief heb ik de electriciteitsaansluiting van mijn garage laten verwijderen. Ik heb er nooit een rekening van gekregen. Dat was wel een mazzeltje bij die oplichterij.

Op vrijdag 12 januari 2024 18:45:16 schreef fcapri:
dus onrechtstreeks verplichten ze je wel om electriciteit te hebben.

Dat staat er niet, er staat "als de elektriciteit niet werkt of niet conform is". Daar staat helemaal niks over géén elektriciteit of eilandbedrijf. Zolang de elektriciteit die er wel is maar werkt én aan de voorschriften voldoet. Bij off-grid bedrijf kan gewoon aan die voorwaarden voldaan worden.

Op vrijdag 12 januari 2024 18:17:18 schreef Spog2:
[...]
Bouwbesluit schreef een gasaansluiting voor.
Energiebedrijven hebben een gasaansluitplicht.
Per 2018 is het verboden om nieuw te bouwen woningen van een gasaansluiting te voorzien, tenzij B&W gebieden aanwijst waar dat wel moet..

Een bouwbesluit zegt niets over het hebben van een contract tot energielevering. Het bouwbesluit zegt ook dat deuren 2.30m hoog moeten zijn, maar als je je eigen huis verbouwd mag je gerust een deurtje van 1.80 naar je garage maken.

Volgens mij moet je gewoon je energiecontract opzeggen en dat is het dan. Stedin/Enexis gaan dan volgens mij een kaartje sturen omdat ze denken dat er een nieuwe bewoner komt, maar daar reageer je niet op en dan sluiten ze het af op hun eigen kosten. Als je vraagt: Kom het nu afsluiten dan betaal je wel die afsluitkosten.

Op vrijdag 12 januari 2024 17:42:40 schreef Lambiek:
[...]
Ik hoop het voor je dat je minder gaat verbruiken.

De pest is dat je in de wintermaanden weinig opwekt, terwijl je voor je warmtepomp juist dan energie nodig hebt. En ik vrees dat je dat niet gaat redden, ook niet met COP6.

Als ik zie bij een vriend van me, ook een pomp met COP6 die verbruikt gewoon tussen de 40 en 50kW per dag met temperaturen onder nul. En daar komt de rest nog bij, dit is alleen voor de stookkosten.

[...]

mijn pomp trekt max 9 kw, dan zou hij dus maar 4 a 5 uur per dag draaien, echter wel op volle bak.
e.e.a. hangt ook af van hoe goed je geisoleerd hebt. Dat is bij mij wel even een puntje op dit moment, want de spouwmuur isolatie is slecht aangebracht, dus moet opnieuw gedaan worden (is garantie)

Echter dakisolatie is al gedaan en vloerisolatie wordt wel goed gelegd (eigen beheer)

Ramen zijn strakjes ook allemaal laatste techniek (3 kamers en triplex HR+++ glas)

dus ben wel benieuwd wat dat gaat doen...

echter bedenk me net dat de Warmtepomp zelf maar 15 kW was...
dan zou 9 kW heel veel zijn. zelfs met een COP van 3 kom je maar op 5 kW. COP zou iets van 5 zijn, dus 3 kW.

met 3 kW kan ik al 10 uur volle bak draaien... Hopelijk is dit niet nodig...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (11%)]

Op vrijdag 12 januari 2024 19:10:09 schreef GJ_:
[...]Dat staat er niet, er staat "als de elektriciteit niet werkt of niet conform is". Daar staat helemaal niks over géén elektriciteit of eilandbedrijf. Zolang de elektriciteit die er wel is maar werkt én aan de voorschriften voldoet. Bij off-grid bedrijf kan gewoon aan die voorwaarden voldaan worden.

in belgie wel, woningen die brand hebben in hu electriciteitskast en geen electra meer hebben, worden onbewoonbaar verklaard.
het niet hebben van electriciteit is één van de voorwaarden om onbewoonbaar te zijn
het niet hebben want warm stromend water is er nog eentje

Maar HmH heeft na afsluiting geen uitgebrande meterkast en ook gewoon elektriciteit.

als je opzegt ( als een verhuizing ) en je gebruikt geen stroom meer dan blijft de meter hangen. maar door de slimme meter ziet de netbeheerder dat er bewoning is en komt er al snel een brief op de mat dat ze merken dat er afname is en er een energie contract afgesloten dient te worden anders volgt al snel afsluiting. zet je dus de hoofdschakelaar uit en neemt dus niks af zou het kunnen werken zo. heb je altijd nog een backup, energiecontact afsluiten en je kunt weer stroom afnemen, zou je verkopen oid. anders sluiten ze weer in de straat de kabel af met pech..

Op vrijdag 12 januari 2024 16:51:45 schreef fcapri:
off grid lijkt leuk, maar ik zou eerder een basis aansluiting als backup houden, al is het maar om met 10A je accupack langzaam weer bij te laden.
echter kost een 10A of een 3x25A aansluiting dus evenveel in NL.
[bijlage]

Wellicht heb ik gemist of dit ergens besproken werd, maar ik heb voor mijn garage (100m van mijn huis met diverse buren ertussen) geïnformeerd naar 6 of 10A aansluiting. De 6 was echt voor verlichting e.d. en volgens mijn (wellicht vage) herinnering zou dit niet kunnen voor de garage. 10A was echter geen probleem. Vaste kosten (weer uit mijn hoofd) omstreeks 92€ (aanleg was >1000€). Die 92€/j was/is voor een 1x35A rond de 350-400€ per jaar (en hetzelfde voor 3x25A).

En enkele weken geleden nog gelezen over een huis in NL dat zelfvoorzienend was maar voor alle zekerheid toch nog een 10A aansluiting had, zal proberen die webpagina eens op te zoeken.

Als tegenwoordig 10A even duur is als 35A of 3x25A dan willen ze duidelijk dat gat (opties voor de consument kunnen we niet hebben...) dichttimmeren.

Van de 300€ verschil word je niet snel rijk en kun je geen 100kWh aan accu's kopen, maar het is toch lekker meegenomen.

In de puzzeltocht naar veel zelfvoorzienendheid heb ik het zelf ook even overwogen maar volgens mij kun je meer verdienen aan terugleveren wanneer stroomprijs hoog is (zeg een dubbeltje per kWh winst) en i.p.v. 15kWh per uur terugleveren (1,50€) ben de dan opeens gelimiteerd tot 2kWh (20ct).

PS: is allemaal Zuid Holland (NL dus...) en speelde ergens rond 2019 of zo, garage draait nu op zonnepanelen, 12V (paar honderd Ah aan gebruikte accu's) en een 220W 230V invertertje, 3kW inverter staat klaar maar nog niet aangesloten.

EDIT: link naar huis met 10A aansluiting.

EDIT2: pdf naar artikel over dat huis. bij -3 buiten verliest het huis maar 0,4ºC in 24 uur. Mijn huis verliest dat in een half uur...

Ik weet alleen dat Stedin weigerde een 10 amp aamsluiting te leveren voor een garage, dat zou een prima oplossing zijn voor alleen een lampje en een garagedeur motor.
Die 6 amp groep is zonder meter dus inderdaad alleen voor een lichtpunt en daar betaal je een vaste vergoeding voor, die krijg je zeker niet voor een garage.

De garage eigenaren die (bij ons in Den Haag, dus ook Zuid Holland) voorheen een tientje betaalden gingen ineens naar 30 euro jaren terug.

Als je alleen een elektra aansluiting hebt krijg je toch Vermindering energiebelasting
Je betaalt belasting over het gas en de elektriciteit dat je gebruikt. Op het totaalbedrag aan energiebelasting krijg je korting. Dit heet de ‘vermindering energiebelasting’. Die korting is in 2024 €631,39 per elektriciteitsaansluiting.

Als ik dan hier kijk https://www.westlandinfra.nl/application/files/5717/0134/8440/westland…

Als je niet gebruikt lijk je zelfs geld terug te krijgen, alleen zal waarschijnlijk de maximale korting niet hoger zijn dan wat je betaald.

Op zaterdag 13 januari 2024 23:30:05 schreef Peter112:
Als je niet gebruikt lijk je zelfs geld terug te krijgen, alleen zal waarschijnlijk de maximale korting niet hoger zijn dan wat je betaald.

Ik heb het even gecheckt bij gaslicht.
Als ik per jaar 0 kWh en 0 m3 gas afneem "kost" het mij ca - €15/mnd (minus!, dat ontvang je) en ze gaan er dan van uit dat je geen gasaansluiting hebt.

Als ik per jaar 0 kWh afneem en 1 m3 gas moet ik wel een gasaansluiting hebben, de netbeheerder rekent daar ruim €13/mnd voor. Ook dan krijg je bij de meeste aanbieders geld terug. Omdat je ook gas afneemt geven aanbieders sowieso hogere korting van ca €5/mnd. Je ontvangt dan ca €7/mnd.

Ze verwerken snoeihard in elke rekening: Vermindering energiebelasting − € 631,39. Zie het als een toeslag zonder voorwaarden.
Je wordt netjes beloond voor laag/geen energieverbruik, wat toch ons doel is om het door CO2 bedreigde klimaat te redden :)

Op zaterdag 13 januari 2024 22:24:49 schreef r-p:

En enkele weken geleden nog gelezen over een huis in NL dat zelfvoorzienend was maar voor alle zekerheid toch nog een 10A aansluiting had, zal proberen die webpagina eens op te zoeken.

EDIT: link naar huis met 10A aansluiting.

EDIT2: pdf naar artikel over dat huis. bij -3 buiten verliest het huis maar 0,4ºC in 24 uur. Mijn huis verliest dat in een half uur...

1x 10A of 3x 25A is idd dezelfde prijs van 1230€ per jaar. dus dat is nutteloos om alles naar 10A terug te brengen.

verder is het artikel ook wat misleidend. je zou denken dat die maar 10A verbruikt, maar eigenlijk verbruikt die veel meer, alleen komt het van elders.
ik kan in mijn garage ook een hoop accu's zetten, en die continue opladen met een 230V 10A lader.
dan pomp ik er 55kWh per dag in.
mijn verbruik zit daar perfect in (gisteren 33kWh verbruik), dus ik kan gewoon mijn hele huis op die accu's laten draaien. doen de zonnepanelen wat, dan trek ik minder van het net.
ben ik dan zuiniger met die 10A? absoluut niet want verbruik dus ook 55kWh van het net, net zoals ik nu met mijn 3F 63A aansluiting doe. alleen moet ik niks bufferen in accu's.

het is wel een oplossing voor het capaciteitstarief dat ze nu overal invoeren. een beperkte thuis accu inzitten enkel en alleen om pieken af te vlakken. energie leveren als je eens 2-3 apparaten tegelijk aan hebt en opladen als je minder verbruikt. 10kWh lijkt mij ideaal.
die kan je dan ook gebruiken om zonnestroom in te laden om injectie te minimaliseren. en daar kijk ik dan ook naar uit tot dergelijke apparaten bestaan.
of zelf ontwikkelen.... zie ik wel wat in. een 36V li-ion van ebikes zou je dan met een zonnepaneel inverter kunnen misbruiken om terug te leveren als er pieken zijn (24V zou ook nog net kunnen al zit je dan wel onder het MPPT van de meeste micro omvormers).

heb volgende week wat IQ7 (240W ideaal voor ebike accu en met 2 accus van 500Wh kan ik de nacht al doorgeraken zonder netverbruik) over en heb nog tal van ebike accu's liggen. lijkt mij het testen waard.

zo een accu kan ook quasi direct aan een paneel, met de Voc van 40-42V kan je de accu ook niet overladen. mijn Rpi meet nu ook al het verbruik en injectie op het net, die kan wel wat aansturen van lader/ontlader.

als ik universele blokken bouw, zou ik bv smorgens gewoon 1pack kunnen loskoppelen om naar het werk te fietsen, en die savonds weer inpluggen. moet er gewoon voor zorgen dat het systeem dan altijd minstens 1accu zeker opgeladen houd

kan er ook 2 meenemen en eentje op het werk opladen om thuis weer leeg te trekken :-)

Op zondag 14 januari 2024 01:45:04 schreef Spog2:
[...]

Ik heb het even gecheckt bij gaslicht.
Als ik per jaar 0 kWh en 0 m3 gas afneem "kost" het mij ca - €15/mnd (minus!, dat ontvang je) en ze gaan er dan van uit dat je geen gasaansluiting hebt.

Als ik per jaar 0 kWh afneem en 1 m3 gas moet ik wel een gasaansluiting hebben, de netbeheerder rekent daar ruim €13/mnd voor. Ook dan krijg je bij de meeste aanbieders geld terug. Omdat je ook gas afneemt geven aanbieders sowieso hogere korting van ca €5/mnd. Je ontvangt dan ca €7/mnd.

Ze verwerken snoeihard in elke rekening: Vermindering energiebelasting − € 631,39. Zie het als een toeslag zonder voorwaarden.
Je wordt netjes beloond voor laag/geen energieverbruik, wat toch ons doel is om het door CO2 bedreigde klimaat te redden :)

Bij een huisaansluiting kan dat zo werken maar bij een andere aansluiting niet.
Wij krijgen bij onze VVE op de algemene meters geen vermindering.
De garages zien ze ook als een bedrijfstruimte en daar is de vermindering ook niet van toepassing.
Ik zal om dit te checken mijn buurman een kopie van zijn rekening vragen, die heeft nog een eigen meter voor zijn garage.
Voor @HmH zou het dus wel lucratief kunnen zijn om de aansluiting te houden als backup als het verhaal met die vermindering ook bij een laag verbruik nog van toepassing is.

Op zondag 14 januari 2024 08:10:07 schreef revado:
[...]

Bij een huisaansluiting kan dat zo werken maar bij een andere aansluiting niet.
Wij krijgen bij onze VVE op de algemene meters geen vermindering.
De garages zien ze ook als een bedrijfstruimte en daar is de vermindering ook niet van toepassing.
Ik zal om dit te checken mijn buurman een kopie van zijn rekening vragen, die heeft nog een eigen meter voor zijn garage.
Voor @HmH zou het dus wel lucratief kunnen zijn om de aansluiting te houden als backup als het verhaal met die vermindering ook bij een laag verbruik nog van toepassing is.

De vermindering energiebelasting is inderdaad alleen voor een huisaansluiting.
Ik vermoed dat onze overheid dit gaat veranderen als iedereen zomaar even gratis offgrid gaat. Binnenkort bij u aan de deur de accu politie.

Daar heb ik ook al eens aan gedacht. Strikt genomen is het rijden op frituurolie in 'n ouwe dieselauto ook verboden, omdat je in principe belasting moet afdragen op alle brandstoffen voor motorvoertuigen voor op de weg...

Op zondag 14 januari 2024 09:36:42 schreef Ledlover:
Daar heb ik ook al eens aan gedacht. Strikt genomen is het rijden op frituurolie in 'n ouwe dieselboot ook verboden, omdat je in principe belasting moet afdragen op alle brandstoffen voor motorvoertuigen voor op de weg...

niet verboden. heb er vroeger nog op gereden.
je kan ook PMPO tanken (accijns er al in) of PMPO bij de boer halen (geen accijns in). dan volstaat het om in je belastingen aan te geven hoeveel PMPO je jaarlijks in je auto giet.
als je die aangifte hebt (bv van vorig jaar), dan kunnen ze je niks maken.
de vraag is ook: ze houden je tegen en er zit plantaardige brandstof bij de auto. is die 'zwart' getankt of heb je die bij reguliere tankstation genomen. met al die biodiesel tegenwoordig dat erbij zit.

bij rode diesel kunnen ze het aantonen, maar andere biodiesel is onmogelijk nog te vinden.

2de punt is het regeltje addetieven. er mogen addetieven in de auto worden gegoten, en zolang je niet boven een bepaald percentage komt, kunnen ze je niet pakken voor het rijden op frituurolie. er is een verschil natuurlijk als je naar de aldi rijd en daar 50x 1L frituurflessen koopt en in je tank giet op de parking. kan je weinig over 'addetieven' spreken.

stel nu eens dat je een tesla rijd, en je valt zonder stroom. een vriend komt je depaneren met zijn electriciteitsgroep, die echter op rode diesel draait. je bent dus nu met rode diesel, je electrische tesla aan het opladen.... ;-).
HMH koop binnen 5jaar ook een EV, en plugt die in om op te laden met zijn zonnepanelen, als de zon wegvalt, neemt zijn groep over, die ook op rode diesel draait...
strafbaar of niet? ze kunnen hem alvast niet pakken op de weg, en aantonen waar de stroom vandaan komt zit er ook niet in

Op zaterdag 13 januari 2024 23:30:05 schreef Peter112:
Als je alleen een elektra aansluiting hebt krijg je toch Vermindering energiebelasting
Je betaalt belasting over het gas en de elektriciteit dat je gebruikt. Op het totaalbedrag aan energiebelasting krijg je korting. Dit heet de ‘vermindering energiebelasting’. Die korting is in 2024 €631,39 per elektriciteitsaansluiting.

Klopt, ik heb een negatieve elektra rekening (afname 1200 kWh, teruglevering 1400 kWh in 2022). Dan is het totaal van de elektriciteit negatief (dankzij salderen). Dat wordt meegenomen naar een vermindering op mijn gas rekening.

Ik log trouwens al een paar jaar de meterstanden elke twee minuten, dan kan je simuleren wat het effect is van een thuisbatterij. Met 5 kWh zou mijn afname terug gaan naar 600kWh, de besparing iets van 200 Euro per jaar (aanname: er wordt niet gesaldeerd en ik krijg 9ct vergoeding per kWh). Niet interessant als die batterij 3000 Euro kost en ik hem in 10 jaar moet afschrijven.
Een de meerwaarde neemt af bij en grotere batterij.
Off grid? In de zomer zit de batterij voor 12 uur vol en in de winter krijg hem nooit vol.

Mijn advies: Neem een 3x25 aansluiting en een niet al te grote batterij. Met de vermindering energie belasting kost het bijna niks en je kan een groot deel van het jaar je overschot op het net dumpen waar je ook nog voor betaald wordt.

Op zondag 14 januari 2024 10:11:13 schreef JoWi:
[...]Klopt, ik heb een negatieve elektra rekening (afname 1200 kWh, teruglevering 1400 kWh in 2022). Dan is het totaal van de elektriciteit negatief (dankzij salderen). Dat wordt meegenomen naar een vermindering op mijn gas rekening.

Ik log trouwens al een paar jaar de meterstanden elke twee minuten, dan kan je simuleren wat het effect is van een thuisbatterij. Met 5 kWh zou mijn afname terug gaan naar 600kWh, de besparing iets van 200 Euro per jaar (aanname: er wordt niet gesaldeerd en ik krijg 9ct vergoeding per kWh). Niet interessant als die batterij 3000 Euro kost en ik hem in 10 jaar moet afschrijven.
Een de meerwaarde neemt af bij en grotere batterij.
Off grid? In de zomer zit de batterij voor 12 uur vol en in de winter krijg hem nooit vol.

Mijn advies: Neem een 3x25 aansluiting en een niet al te grote batterij. Met de vermindering energie belasting kost het bijna niks en je kan een groot deel van het jaar je overschot op het net dumpen waar je ook nog voor betaald wordt.

Daarom wonen offgrid mensen meestal in het buiten gebied, vaal genoeg m2 ruimte.
5 kw windmolen, 2e hands een flinke PV installatie kopen dan denk ik dat je een heel eind komt.

de tarieven voor vastrecht zijn al stevig omhoog gegaan, 3x 25A is 400€ incl btw, waar 3x35A al 1731€ incl btw per jaar aan vastrecht kost.

https://www.liander.nl/sites/default/files/Jaarlijkse%20netwerkkosten%…

[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]

Op zondag 14 januari 2024 10:27:47 schreef Peter112:
[...]

Daarom wonen offgrid mensen meestal in het buiten gebied, vaal genoeg m2 ruimte.
5 kw windmolen, 2e hands een flinke PV installatie kopen dan denk ik dat je een heel eind komt.

En een aggregaat

Of een meanderende beek waar een waterrad in draait. Dat vind ik zoo romantisch.

Op vrijdag 12 januari 2024 20:06:35 schreef fcapri:
[...]

in belgie wel, woningen die brand hebben in hu electriciteitskast en geen electra meer hebben, worden onbewoonbaar verklaard.

Dat heeft niks te maken met de situatie van HmH natuurlijk. Die heeft gewoon elektriciteit, alleen geen aansluiting.
En in Nederland is er niemand die dat kan verbieden.

Op zondag 14 januari 2024 11:19:57 schreef RAAF12:
Of een meanderende beek waar een waterrad in draait. Dat vind ik zoo romantisch.

Dat heeft een goede kennis van mij. En géén aansluiting. En nog een hele dikke antieke diesel met aggregaat :-)
In een verlaten dorpje in noord Frankrijk.

Daar zit niet voldoende energie in. Ik moet bij een topic als dit, altijd aan mijn naar NZ geëmigreerde vrienden denken. Die hadden een huisje in de bergen gekocht. Watervalletje nabij. De vorige bewoners hadden een kunststof pijp aangelegd naar boven de waterval. Inline turbine-generator van 250W. Ik weet niet wat hun batterijspanning was. Een MasterVolt achtige kast erbij, en een honda generatortje voor de warme zomermaanden. In NZ word bijna alle electriciteit met waterkracht gemaakt. Je hebt dus geen environment beschermen argumenten, integendeel, de hoek waar de batterijen stonden had iets weg van een scrapyard, met batterijen in verscheidene staten van ontbinding. Bodemvervuiling.
Uiteindelijk hebben ze na drie jaar aanklooien toch maar een aansluiting op het medium voltage net genomen. 2 palen, draden en een 25kVA transformator.
Waterkracht op het NZ zuideiland is wel een dingetje. Ik heb het een beetje onderzocht. Weinig echt bruikbare hoogteverschillen, maar wel héél veel water. Dus niet de kracht van hoogte, maar kracht van hoeveelheid.
Dat beekje moet dus héél breed zijn, en het scheprad dan ook.

Edit: misschien is dit iets voor in de tuin bij HmH. Dit keer geen hobbyist, maar een professor.
https://www.hln.be/woon/tot-7-200-kwh-per-jaar-opwekken-met-een-windmo…

[Bericht gewijzigd door mvdk op (10%)]