Innova uit 070 wil dagtekening zien bij meterstandenfoto's

Ik heb ze maar nieuwe foto's opgestuurd direct vanaf de phone gemaakt en nu maar hopen dat de meterstanden hoog/laag worden geaccepteerd. De chef bureau zegt dat een meterstand niet klopt. Oke maar dan moet dat wel gecorrigeerd worden. Nu moeten ze gaan terugbetalen als er ooit een verkeerde meterstand is doorgegeven. Wat wordt er als dagtekening geaccepteerd?

Sinds kort staat ook de op afstand uitleesbare slimme meter op 'aan'

De voorpagina van een krant erbij fotograferen. Dat is voor zover ik weet nog steeds een van de weinige waterdichte methodes om aan te tonen dat een foto op een zeker moment gemaakt is. Maar ik ben geen jurist...

Ja maar dat zegt niets over de datum van de meterstand die foto kan ook een jaar geleden zijn gemaakt. De EXIF data van de plaatjes misschien? Ik heb al aangeboden een live verbinding op te zetten als ze me niet geloven. Of laat ze anders een monteur of politieman/vrouw langs sturen. Grr.

edit: Hmm bij nader inzien zou dat wel kunnen, maar even maandag a.s. afwachten wat de reactie is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Foto's gelden sowieso niet als juridisch bewijs omdat ze veel te makkelijk te manipuleren zijn.
Met Photoshop is heel wat mogelijk en is de methode met de krant (of een tijdsindicatie in de foto) makkelijk te manipuleren alsook de meterstand zélf. Ook EXIF-data kan je makkelijk veranderen. Als ze het niet vertrouwen moeten ze maar een monteur of meteropnemer langs sturen.

Wie is Innova? Ik vind een consultancy bedrijf en een investeringsmaatschappij.

Gewoon een foto maken met de meest knullige datum erin bewerkt met je telefoonapp of MS Paint. Misschien gaan ze er zonder twijfel mee akkoord omdat de persoon in kwestie zich niet kan voorstellen hoe iemand dat zo snel voor elkaar krijgt (lol!) of zien ze het als 'valsheid in geschriften' als je wel zou sjoemelen en kunnen je daar later dan weer op aanklagen.

Ik denk dat iedereen teveel beren op de weg ziet. Wat ze willen is een foto van de telwerkrollen of van het display, en bijgaand de datum van opname.
Dat ze om een foto vragen is omdat er nogal wat fouten worden gemaakt met aflezen en opschrijven/invullen. Ook hier is iets misgegaan, en dan vragen ze om een foto.
Toch niet zo moeilijk?

Edit: ook ik ben eigenlijk wel belangstellend naar innova...

Op zaterdag 13 januari 2024 12:44:15 schreef RAAF12:
De EXIF data van de plaatjes misschien?

Even een losse opmerking: als ik foto's download via Bluetooth, wordt de EXIF data eraf gehaald. Vind ik op zich wel makkelijk maar het vreemde is dat mijn (zelfde) telefoon dit niet deed toen ik hem kocht. Toen kreeg ik de officiële naam van het bestand en nu wordt het bestand bij downloaden ook herbenoemd.
Het *zou* kunnen dat dit bij OP's foto's ook gebeurt en dat daar een probleem van wordt gemaakt.

Ik heb jaren achtereen ieder jaar opnieuw ruzie gehad met Eneco omdat ze meterstanden niet geloofden (netto teruglevering elektriciteit), ondanks dat ik de zonnepanelen met tegenzin netjes had aangemeld op die zogenaamd officiële site vol taalfouten. Daar werden ook vaak foto's geëist en dan was het goed. (Behalve dat ze, ondanks dat het een terugtellende Ferraris betrof, het toch voor elkaar kregen me te naaien: meterstanden werden gesaldeerd maar niet voordat ze over enkele maanden belasting hadden gerekend en die NIET meesaldeerden).

https://www.innovaenergie.nl/
Deze uit Den Haag. Toch geen echt kleine jongen. Ze zaten een keer hoog op de Ben Woldring site en toen die gekozen www.gaslicht.com staan nu op plaats 4 op de openingspagina.

Op die mijnInnova site zijn de meterstanden in te vullen, maar als de stand te laag is ivm de al genoteerde standen is het niet plaatsen. Rode waarschuwing ect.
Naar de helpdesk e-mailen met foto's erbij werkte het ook niet. En nu dus als laatste moeten er foto's met bewijs van op welke dag de foto's zijn genomen. Maar even zien of ik maandag mail terugkrijg van de firma of ze de stand hebben geaccepteerd.

Ik moest ook doorgeven met foto's, maar alleen de standen doorgegeven in November met de vermelding geen camera in bezit . Afgelopen week kwam er iemand van Enexis foto's maken, en die zei dat er veel mensen het niet lukt om foto's te plaatsen en meer dan de helft geen goed bereik om online af te lezen.

Op zaterdag 13 januari 2024 17:41:32 schreef r-p:
[...]

Even een losse opmerking: als ik foto's download via Bluetooth, wordt de EXIF data eraf gehaald. Vind ik op zich wel makkelijk maar het vreemde is dat mijn (zelfde) telefoon dit niet deed toen ik hem kocht. Toen kreeg ik de officiële naam van het bestand en nu wordt het bestand bij downloaden ook herbenoemd.
Het *zou* kunnen dat dit bij OP's foto's ook gebeurt en dat daar een probleem van wordt gemaakt.

Ik heb jaren achtereen ieder jaar opnieuw ruzie gehad met Eneco omdat ze meterstanden niet geloofden (netto teruglevering elektriciteit), ondanks dat ik de zonnepanelen met tegenzin netjes had aangemeld op die zogenaamd officiële site vol taalfouten. Daar werden ook vaak foto's geëist en dan was het goed. (Behalve dat ze, ondanks dat het een terugtellende Ferraris betrof, het toch voor elkaar kregen me te naaien: meterstanden werden gesaldeerd maar niet voordat ze over enkele maanden belasting hadden gerekend en die NIET meesaldeerden).

Ik heb de foto's direct geimporteerd met USB kabel op de PC gezet en van daaruit naar de e-mail als attachments verzonden.
Veel meer kan ik niet doen, misschien heb ik ooit een verkeerde stand doorgegeven in het laag tarief.

Volgens mij hebben de energiebedrijven / netbeheerders nog steeds de plicht eens in de x jaar de meter te komen schouwen en/ of opnemen.
Als ze het niet vertrouwen sturen ze maar iemand langs lijkt mij.

Toch nog een paar extra foto's gemaakt met de krant van vandaag met de dagtekening in zicht én de meterstand.

Op zaterdag 13 januari 2024 14:59:27 schreef McAwesome:
Foto's gelden sowieso niet als juridisch bewijs omdat ze veel te makkelijk te manipuleren zijn.
Met Photoshop is heel wat mogelijk en is de methode met de krant (of een tijdsindicatie in de foto) makkelijk te manipuleren alsook de meterstand zélf. Ook EXIF-data kan je makkelijk veranderen. Als ze het niet vertrouwen moeten ze maar een monteur of meteropnemer langs sturen.

niet ? en foto van de politie van te snel rijden of telefoon in de hand , of foto`s van de wegsleep dienst van eventuele schade ?
foto`s zijn middels software makkelijk te onderzoeken of deze al dan niet bewerkt is.
daarmee is een onbewerkte foto nog altijd een juridisch bewijs.

Op zondag 14 januari 2024 09:12:27 schreef klaasy:
[...]
niet ? en foto van de politie van te snel rijden.

Zo kreeg ik een boete voor een snelheid van 98 km/uur op een 80 km/uur weg.
Bleek alleen dat er twee auto's op de foto stonden die elkaar passeerden en ik volgens de foto die 98 km/uur in zijn achteruit zou hebben gereden.
Stuur je dus bezwaar in en krijg je een brief terug dat het geseponeerd werd "omdat de overtreding niet voldoende kon worden aangetoond". 8)7

Op zondag 14 januari 2024 09:19:19 schreef fzwart:
[...]

Zo kreeg ik een boete voor een snelheid van 98 km/uur op een 80 km/uur weg.
Bleek alleen dat er twee auto's op de foto stonden die elkaar passeerden en ik volgens de foto die 98 km/uur in zijn achteruit zou hebben gereden.
Stuur je dus bezwaar in en krijg je een brief terug dat het geseponeerd werd "omdat de overtreding niet voldoende kon worden aangetoond". 8)7

het systeem is niet perfect / waterdicht , en in zo`n situatie word bij bezwaar de boete kwijt gescholden.
maar staat jou auto als enigste op de foto bij een snelheidsovertreding of rood licht , kun je gewoon betalen , en word die foto gewoon als bewijslast gebruikt.
die foto word niet alleen voor de politie gemaakt , maar ook voor jou zodat je bv. kunt bewijzen dat de opgelegde boete niet klopt