Hallo,

Ik rij met een mazda 3 bj 2017.

Die heeft een ingebouwde gps die goed werkt behalve als het koud is.

Zo vanaf het vriespunt start de gps-software niet meer goed op, duurt heel lang, verschillende keren vastlopen en opnieuw opstarten.

Dit is dan ’s morgens als de auto volledig koud is, eens opgestart werkt voor de rest van de dag de gps weer goed ook als de auto een paar uur stilgestaan heeft terwijl ik aan het werk ben bij klanten.

De andere functies van de boordcomputer werken wel goed van bij het begin, radio kan ik bedienen, instellingen aanpassen,...

Wat zou dit kunnen zijn?

Misschien de antenne?
Kun je op die gps ook zien hoe de satellietontvangst is en hoeveel satellieten?

Een warm motorblok en de doorgaans oplopende temperatuur overdag is waarschijnlijk genoeg en een steenkoude situatie onder nul net te weinig. Ik denk niet dat je dit even snel oplost.
Misschien een parkeerplekje in de buurt dat meer beschut staat?

Na het lezen van de titel dacht ik aan een batterij die net te weinig spanning geeft van een fiets-gps. Maar ingebouwd in een auto... Tja.

Je hebt het over "andere functies van de boordcomputer". Dan denk ik dat het samen met de "boordcomputer" over 1 ding gaat. dan is de vraag: waarom denk je dat het de GPS is die het niet doet?

Of heeft de GPS zijn eigen scherm?

Er is 1 display waarop je kan switchen met knoppen tussen beeld gps, radio, telefoon,...

Terwijl de gps aan het sukkelen is om op te starten kan ik met de knoppen naar de andere functies gaan en bijvoorbeeld een andere zender selecteren in de lijst met favorieten.

Het is de volledige gps-software die vastloopt, kaart beweegt niet meer, menu’s geblokkeerd. Dus niet enkel de gps-module die geen of onvoldoende satellieten kan vinden om de positie te bepalen op de kaart.

Misschien even een Mazda forum raadplegen? Zou in eerste instantie de antenne verdenken maar als ik je klachten zo lees ben ik daar niet zeker meer van. Lijkt me stug dat de hele navigatie plat gaat bij geen GPS ontvangst.

Succes,

Paul

Elco in de buurt van de GPS chip lijkt mij waarschijnlijk.