overgang van analoge naar digitale thermostaat voor grond verwarming

ik heb een vraag gesteld in verband met de overgang van analoge naar digitale thermostaat in een facebook groep. Een persoon, die er genoeg van kent, heeft het antwoord gegeven en ik dacht dat ik het begreep. Helaas dat doe ik dus niet.

Het betreft de 3 foto's die ik hier bij plaats in bijlage.

Op foto 1 zie je de analoge thermostaat van de vloerverwarming.
zwart is live, blauw is neutre, bruin is live, grijs is connectie met warmte pomp die door verbindt met neutre(veronderstelling)
Op foto 2 zie ik (denk ik toch) de manier waarop deze thermostaat aangesloten is.
Op foto 3 zie je de aansluiting van de digitale thermostaat met één verschil. Op de foto is de verbinding verkeerd. Want De bruine kabel moet blijkbaar op L1 en de grijze kabel wordt niet aangesloten. Dit systeem werkt. (dat weet ik omdat de vragende partij me gemeld heeft dat het werkt.)

Ik kan gewoon de logische stap niet zetten van foto 2 waar de aansluiting aan de warmte pomp aan de rode aansluiting hangt (de 1 die een life contact maakt). Deze rode aansluiting op foto 2 is gelijk aan de grijze kabel op foto 1 en foto 3. Als je dus enkel de bruine kabel aansluit op de digitale thermostaat op L1, dan laat je de grijze kabel van op foto 1 en 3 achterwege maar volgens foto 2 is dit de kabel die aangesloten is op de pomp en vervolgens doorverbonden met de neutre. Kan iemand me in lekentaal uitleggen hoe dit komt? Want ik begrijp het niet.

Door het feit dat de digitale thermostaat nu aangesloten is met de bruine kabel op L1 (blauw en zwart zitten op N en L) weet ik dat dat werkt maar hoe zit het dan met de aansluitingen op foto 1? Is de aansluiting van de analoge thermostaat dan anders dan op foto 2?

Een manual van de thermostaat op foto 3 gaat wonderen doen.
Type is WT100... nu het merk nog...
Edit: zal ipv enkelpolig schakelen wel dubbelpolig schakelen worden

[Bericht gewijzigd door OXO op (26%)]

Ja er zijn hier diverse manieren die werken denk ik

https://thermostat.guide/avatto/avatto-wt100-wifi-touch-screen-thermos…

Let op want een klein misverstand kan je warmtepomp mollen.

Voor een 230V apparaat moet je 3 en 4 aansluiten met N en L naar de het apparaat. Als een stekker zegmaar. Letop je stuurt dan 230V naar het apparaat! De vragende partij heeft de N buiten het kastje om al aangesloten.

Bij een CV ketel of warmtepomp moet je 4 en 5 gebruiken. Die verbinden met elkaar zonder spanning.

In andere woorden: De niko verbindt de fase/live naar het apparaat toe, het apparaat moet zelf al de nul hebben aangesloten.

De WT100 schakelt fase én nul naar het apparaat. Via pin 3 en 4. Het apparaat heeft dan verder geen aansluiting nodig.

Je noemt warmtepomp en pomp ik zie 230V draden. Wat is het nu?

Als(!!)...je foto 1 klopt moet de bruine aan 4 en de zwarte met plaaster aan die nu op 4 staat nergens meer verbonden worden en is dus overbodig.

Maar ik twijfel aan foto 1 omdat:
De doorverbinding vd neuter niet zichtbaar en dus niet verifieerbaar is. En omdat de 2 zwarte schijnbaar niet doorverbonden zijn zoals op foto 1 gesuggereerd wordt.

[Bericht gewijzigd door EricN op (41%)]

EricN, foto 1 klopt en de bruine moet inderdaad aan de 4. Maar dat is het probleem niet.
Ik wil gewoon weten hoe foto 1 werkelijk is aangesloten op de warmtepomp want op foto 2 staat er volgens mij dat de zwarte kabel met plaaster verbonden is met de warmtepomp en net deze kabel wordt afgesloten van het circuit.
Dit zou willen zeggen dat die pomp zonder bekabeling werkt en daar loopt mijn logica vast want dat is onmogelijk.

Het is jammer genoeg geen systeem waar ik fysisch bij kan want dan zou ik het vlugger begrijpen. Het is een systeem bij iemand die de vraag stelde in onze groep.

Foto 1 is dus correct (volgens de vraagsteller, want het werkt) en je aanname dat de bruine kabel op 4 moet aangesloten worden, is ook correct maar dan is het onmogelijk dat de analoge thermostaat is aangesloten zoals in foto 2.

En dat is mijn hoofdvraag.

groetjes,
stef

Ik heb even de niko xx-880-xx opgezocht en wat blijkt? Je foto2 (die eerst staat) is geen eigen getekende opmeting van de werkelijke situatie maar een gecopypaste van het internet. Dus de voorstelling van de in werkelijkheid gebruikte draadkleuren zijn in geen geval representatief voor je in werkelijkheid gebruikte aansluiting. Kleurcode kunnen we dus initieel vergeten.

Het feit dat dit dus wel werkt op de manier (grijs weg en bruin op L1') berust op het toeval dat de elektricien de juiste kleurcode zou gebruikt hebben. Dat is uitzonderlijk want meestal is daar veel dichterlijke vrijheid in het spel. Gezien we niets van controle hebben op de werkelijke aansluiting (want blijkbaar is er geen toegang) moeten we verder gaan met veronderstellingen wat dus gevaarlijk is....maar het werkt dus....shoot

Uitgaande van een kloppende kleurcode is de werking eenvoudig te verklaren:

Volgens foto 2 (internetfoto van niko) krijgt de WP een blauwe neuter rechtstreeks vanuit een aftakking (die we niet te zien krijgen). Deze zijde vd WP aansluiting zou dus duidelijk moeten zijn om de werking te begrijpen.

De andere kant wordt gevoed met de zwarte draad die ontdubbeld wordt in blijkbaar een grijze en die dus de lijn (L1, constant 230vac) draagt. Dus op foto1 krijgt de thermostaat blauw zwart om de boel van voeding te voorzien zodat de inwendige elektronica kan werken. De schakelaar die galvanisch gescheiden is krijgt dan voeding( 230v, L1) via de grijze en schakelt deze naar de bruine die naar de WP gaat. De bruine is dus de schakeldraad naar de WP hoewel in de meeste gevallen bruin wordt gebruikt voor een L1 is hier voor zwart gekozen. Bruin is dus L1' (accent) of de geschakelde lijnspanning. De schakelaar in foto 1 is dus verkeerd aangesloten de bruine en grijze zitten verkeerd om. In werking heeft dit niets van nut Maar in begrijpen vd situatie wel. Grijs moet aan de COM (common) en bruin aan de NO (normal open, nr1 aansluiting (nr2 in de NC). Ik denk dat hier je denkfout of blokkering zit.

Wat de foto3 betreft heb je wederom voeding nodig om de print in leven te houden en daar dient blauw zwart voor. Maar in dit geval is de boel niet galvanisch gescheiden en vertrekt er vanuit de blauw zwarte (L1 N) een dubbelpolige schakelaar. Dus de bruine die wordt in dit geval gevoed vanuit de zwarte ipv de grijze en volgens de verklaringen van foto 2 is de grijze toch een doorlus vd zwarte.

Nogmaals! alles gebaseerd op veronderstellingen.
Is de ohmse weerstand tussen grijs en zwart nul ohm als ALLE automaten uit staan? Is de kleurcode en gebruikte bekabeling juist zoals verondersteld? Dat is uitzoekwerk maar om de werking te verklaren die het blijkbaar nu doet niet noodzakelijk.

het zou me ook niet verbazen als de verwarming niet direct door de thermostaat word geschakeld, maar via een relais in de meterkast. dat kan best eens meer vermogen zijn als de 8A die de thermostaat aankon.

Eerst uitzoeken hoe het effectief zit met die bedrading... tot dan kan je vermoeden en gissen.
Niko schakelt potentiaal vrij.
WT 100 schakelt niet potentiaal vrij.
En hoogst wss wordt warmtepomp niet rechtstreeks door thermostaat aan/uit gezet zoals in tekeningetje wordt gesuggereerd...

Bedankt voor al jullie antwoorden.

EricN bedankt voor jouw antwoord dat gaf me de duidelijkheid die ik zocht.

Het is en blijft natuurlijk gissen want de aansluiting is niet door mij noch bij mij gebeurd. De vraag en het antwoord kwam uit één van de facebook groepen en het interesseerde me gewoon te weten hoe er overgestapt kon worden van analoog naar digitaal met dat systeem. (ik weet eigenlijk graag wat er onder de kap zit maar daar had ik dus ook te weinig info voor) Ik begreep gewoon de logica niet hoe er van foto 1 naar foto 3 werd overgestapt.

Nu heb ik wel duidelijkheid van hoe het wel moet en waar het verkeerd kan lopen.

groetjes,
stef

In feite heeft het niets met analoog en digitaal te maken. De analoge kan via een microprocessor gestuurd zijn waardoor het eigenlijk ook digitaal is. Het verschil zit hem puur in het ontwerp en toepassing van het schakelen. Het had zelfs omgekeerd kunnen zijn. De digitale met 1 galvanisch gescheiden contact en een analoge met een dubbelpolige afgetakt op de voeding.

Daar ga ik volledig mee akkoord.

L-N is de vaste spanning voor de klok.
De L-1 een spannigsvrij contact voor de warmte pomp.
De contacten kunnen ook op 2 verschillende groepen en zelfs verschillende fasen.