Interessante gedachte, maar om nou door een betonnen vloer van pak 'm beet 30 cm dik te gaan beitelen?
Goede hamerboormachine loopt er zo doorheen.
En eerst 8 of 10 mm voorboren zoals al geopperd.
Maar wel van beneden af boren, de machine zit "in de weg" als je vanaf boven boort, dan kom je in de muur terecht beneden.
[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]
benleentje
Golden Member
Als de rechter muur een buitenmuur is dan loopt daar in die hoek geen leiding.
Ik zou gewoon in die hoek gaten gaan boren.
En als je dan toch een elektra leiding raakt is het ook geen ramp, die heb ik bij mensen ook wel een gerepareerd, maar in die hoek is die kans heel erg klein.
Maar wel van beneden af boren, de machine zit "in de weg" als je vanaf boven boort, dan kom je in de muur terecht beneden.
Van onderaf loop datzelfde risico. van bovenaf kan je een paar cm vanuit de muur beginnen met boren en kom je beneden net voor de muur uit, dat is ook wat TS wou.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (35%)]
Dat voorboren met 6 mm was ik inderdaad van plan, vond ik al een goed idee.
Maar als ik vanaf onder naar boven boor, dan kom ik geheid niet op de goede plaats uit (tegen/in de muur...). Dat is dus ook nog even een uitdaging.
benleentje
Golden Member
Gewoon van bovenaf boren dat is zo veel makkelijker. Er komt dan geen stof in je ogen en je hoeft niet op een trap te staan met een zware machine.
Voor de eerste verdieping naar de meterkast is vanaf boven naar beneden denk ik de beste aanpak. Boven moet het gat precies tegen/in de muur, in de meterkast heb ik genoeg ruimte, dat komt wel goed.
Maar dan vanaf de eerste naar de tweede, daar liggen de zaken anders. Op de tweede kom ik ergens uit op de vloer. Dat is geen probleem. Maar op de eerste moet ik weer precies tegen/in de muur uitkomen. Daar zou ik dan dus vanaf beneden naar boven moeten boren.
Dan ook maar eerst beginnen met een klein gaatje...
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 20 januari 2024 18:20:49 schreef benleentje:
[...]Van onderaf loop datzelfde risico. van bovenaf kan je een paar cm vanuit de muur beginnen met boren en kom je beneden net voor de muur uit, dat is ook wat TS wou.
TS wil toch juist achter de gipsplaat uitkomen boven, dat gaat vanaf boven nooit lukken, als je een poaar cm van de muur begint, dat zit je in de vloer, tenzij de gipswand boven enkele cm voor de muur zit ten opzichte van de muur in de MK.
Vanaf 2 naar 1 kan dat juist weer wel.
Op zaterdag 20 januari 2024 18:59:50 schreef benleentje:
Als je toch in de muur uit wilt komen dan is het niet zo erg als je daar iets te diep zit.
Nou ik zal een beetje schuin moeten boren. Dus lastig om precies goed uit te komen. Als je midden in de muur uitkomt is dat niet zo handig 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vroegah werd op de bouw ook van onderaf door het dek geboord, kwam je uit waar je wilde net een stukje in de wand. maar in de jaren veranderde dat, met een sds max machine en meterse boor van 22mm de hele dag omhoog houden word je niet bepaald beter van, zeker in de winter in de kou. sloeg dat ding vast op betonijzer en mepte je ook nog van de trap af ( toen zat er nog geen beveiliging tegen vastlopen in die machines ) dus van bovenaf boren want dan was het machinegewicht genoeg om de boor door de breedplaat heen te duwen, hoef je het ding alleen op zn plaats te houden.
boren in de rechter hoek is de veiligste optie, begin gewoon met 10mm ofzo, gaat veel sneller erdoor als meteen met 20mm gaan boren. je kunt ook naar 25mm boren, duimse buis. daar passen meerdere kabels in. minder aparte gaten is ook minder kans op iets raken.
Voor het boren vanaf onderen bestaan er statieven. Feitelijk is dat een stok (metalen buis) die op de grond staat. Bovenaan zit een hefboomstelsel waar je de boormachine in monteert. Je hoeft de machine niet te tillen, maar hij gaat juist omhoog als je een hendel naar beneden trekt.
testman
Op zaterdag 20 januari 2024 21:02:01 schreef KlaasZ:
Voor het boren vanaf onderen bestaan er statieven. Feitelijk is dat een stok (metalen buis) die op de grond staat. Bovenaan zit een hefboomstelsel waar je de boormachine in monteert. Je hoeft de machine niet te tillen, maar hij gaat juist omhoog als je een hendel naar beneden trekt.
je boort steeds 1 gat en gaat weer verder, nog een extra groot statief meeslepen over een bouw met diverse obstakels is niet echt een vooruitgang. bij de meterkast is het boren het makkelijkste, zit een stuk ytong steen waar je van bovenaf met een speedboor doorheen gaat als boter.
Zoek iemand met een goede boormachine die er geen half uur per gat over doet en een leidingzoeker zoals bv de Fluke 2042 heeft.
Gaten boren en dan precies op de rand van de muur uitkomen is niet zo moeilijk als je maar goed meet en dan de juiste hoek bepaald.
Als ik je foto bekijk denk ik dat er weinig risico is dat er vlak naast nog iets loopt. Als er wel wat zat dan was je daar met dat later geboorde gat al doorheen gegaan.
Als je van beneden naar boven boort laat iemand een stofzuiger bij het te boren gat houden dan heb je geen last van de stof.
Ik heb vaak in een woonkamer gaten in de muur geboort om iets op te hangen bijvoorbeeld.
Met de stofzuiger word de stof meteen opgezogen en heb je nergens last van.
Succes met de klus.
Op zaterdag 20 januari 2024 21:02:01 schreef KlaasZ:
Een goede boor met het SDS systeem gaat door beton als boter, zeker als je met een kleinere diameter begint. Alleen staal in het beton is een obstakel. De ouderwetse klopboormachines presteren met veel herrie veel minder en zorgen zwart gedraaide steenboren.
Op zaterdag 20 januari 2024 19:45:50 schreef testman:
daar passen meerdere kabels in.
Bedrading van verschillende groepen mag niet in één buis. Dat geldt dan weer niet voor groepen die zijn aangelegd met VmVk kabel.
Alle aders in een VmVk kabel moeten wel altijd tot dezelfde groep behoren.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
- Meet de vloerdikte
- Teken het uit op een stuk karton op ware grootte.
- Ligt het oppervlak van de bovenmuur in een rechte lijn met benedenmuur
(meterkast) - Bepaal hoe diep je in de bovenmuur uit wilt komen.
- Bepaal waar je wilt starten met boren van onder naar boven.
- Trek een lijn tussen die 2 punten, dat wordt de boorlijn.
- Neem met een zwaaihaak de hoek met de muur (of het plafond) over van de tekening op ware grootte.
- Start met boren onder de hoek van de zwaaihaak.
testman
Op zondag 21 januari 2024 13:54:23 schreef buzzy:
[...] Bedrading van verschillende groepen mag niet in één buis. Dat geldt dan weer niet voor groepen die zijn aangelegd met VmVk kabel.
Alle aders in een VmVk kabel moeten wel altijd tot dezelfde groep behoren.
dat zeg ik ook, meerdere kabels door 1 buis. vd draad is wat anders.
je hebt ook flexbuis met draad er al in, word veel gebruikt in de bouw tegenwoordig. daar is allerhande soorten in te vinden, kost hetzelfde als een kabel versie doorgaans. morgen even een ovk bij een keuken bijmaken, hop flex 25mm met 5x6mm2 in de vloer erbij en klaar.
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]
En in de tijd dat we er hier over hebben lopen PIJPzeiken had je zelfs met een theelepeltje een sleuf in het beton kunnen hakken waar die 5 pijpen naast elkaar doorheen konden...
Op zondag 21 januari 2024 15:09:50 schreef vergeten:
- Meet de vloerdikte
- Teken het uit op een stuk karton op ware grootte.
- Ligt het oppervlak van de bovenmuur in een rechte lijn met benedenmuur
(meterkast)- Bepaal hoe diep je in de bovenmuur uit wilt komen.
- Bepaal waar je wilt starten met boren van onder naar boven.
- Trek een lijn tussen die 2 punten, dat wordt de boorlijn.
- Neem met een zwaaihaak de hoek met de muur (of het plafond) over van de tekening op ware grootte.
- Start met boren onder de hoek van de zwaaihaak.
Ik had gedacht eerst de sleuven in de gipsen muur te maken en vanaf daar, onderaan, door de vloer naar beneden te boren. Waar ik daar helemaal precies uitkom is iets minder belangrijk. Ik moet wel een heel klein beetje schuin boren dan, heb ik gezien, anders kom ik in de muur tussen de meterkast en de keuken 
Op zondag 21 januari 2024 19:32:05 schreef Erik Slagter:
[...]
Ik had gedacht eerst de sleuven in de gipsen muur te maken en vanaf daar, onderaan, door de vloer naar beneden te boren. Waar ik daar helemaal precies uitkom is iets minder belangrijk. Ik moet wel een heel klein beetje schuin boren dan, heb ik gezien, anders kom ik in de muur tussen de meterkast en de keuken
Je komt ook in de muur naar de keuken terecht.
Je kan nooit schuin naar de meterkast boren vanaf boven, tenzij een paar cm vanaf de muur..
Dat heb ik al eerder aangegeven, vandaar het advies vanaf beneden boren.
Er is door @vergeten een prima aanwijzing gegeven hoe je dat kan doen.
Dit gaat steeds meer over een topic over bouwen lijken ...
Eh ja dat laatste klopt... De vraag bij Circuits Online stellen was ook niet het eerste wat in mij opkwam, maar er waren meerdere topics hierover, dus niet geprobeerd is altijd mis.
BTW beide muren zijn binnenmuren en van gips. Ze hoeven dus niet per sé precies boven elkaar te zitten.
Ik zit er over te denken om eens een lange pen door het bestaande gat te steken, om een idee te krijgen hoe schuin ik zal moeten boren.
Op maandag 22 januari 2024 14:20:08 schreef Erik Slagter:
BTW beide muren zijn binnenmuren en van gips. Ze hoeven dus niet per sé precies boven elkaar te zitten.
Je zult inderdaad eerst moeten vaststellen hoe die muren ten opzichte van elkaar staan.
En dan voorzichtig beginnen met boren op een plek waar het onwaarschijnlijk is dat er leidingen lopen.