Beste mensen,

Ik heb in het verleden zelf een groepenkast ingericht. 11 automaten, drie aardlekschakelaars, een hoofdzekering en een hoofdschakelaar. Ik heb daar iemand bij betrokken die zelf elektricien was, die heeft de 35A hoofdzekering voor me losgemaakt, het geheel nagekeken en daarna de hoofdzekering weer aangezet en het kastje verzegeld. Prima gang van zaken.

Ik moet nu eigenlijk weer zoiets doen. O.a. voor een extra zonnepaneel-omvormer heb ik nog meer groepen nodig en deze kast zit vol. Ik ben er ook niet meer helemaal tevreden over, ik wil per groep een kWh meter (die ik overigens elektronisch uitlees, het gaat niet om wat er op het schermpje staat) en ik wil voor elke groep een automaat-met-aardlekschakelaar (schijnt ALAMAT te heten), om te voorkomen dat net de belangrijkste zaken uitgaat als er weer eens wat gelekt heeft in de schuur in de tuin.

Ik ben daarvoor wat bedrijven aan het vragen, maar die vragen echt de hoofdprijs. Ik zou het liefst gewoon weer zelf doen. Maar ik heb helaas geen contact meer die kan nakijken en verzegelen.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe pakken jullie dat aan? Ik neem aan dat bedrijven absoluut niet akkoord gaan met een opdracht "kijk mijn werk even na en verzegel dan de hoofdzekering" ;-)

Je hoeft alleen de hoofdschakelaar uit te zetten, daarna kan je aan de gang.
eventueel een last er naast plaatsen, mooiste is van hetzelfde merk, dan kan je de zijschotjes er makkelijk uitbreken en doorklussen.

Maar als je zeer beperkte kennis heb van meterkasten moet je dat misschien door n ander laten doen. En alles uitvoeren met een goede kwaliteit ALA (aardlek automaat / alamat) is een prijzige klus. Misschien alleen de groepen die naar de schuur en of naar buiten gaan op een ALA zetten? dat zijn vaak de boosdoeners.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (26%)]

1/ woonplaats vermelden in profiel
2/ advertentie plaatsen in "Vraag en Aanbod"

Betreft het NL of BE, overigens?

Precies wat andre1973 zegt. Hoofdschakelaar uit zetten, dan kun je de rest van de kast leegroven en opnieuw inrichten. En als dat niet past, dan een kast er naast.

Dat uitzetten van die hoofdschakelaar (in dit geval is een keramische stop van 35A die je er uit moet draaien) is uiteraard geen enkel probleem.

Wat wel het "probleem" is:

- ik ben niet gecertificeerd. Als we ooit eens een probleempje hebben wat terug te leiden is tot iets in de groepenkast, dan zal dat waarschijnlijk wel leiden tot een meningsverschil met de verzekeraar...

- ik kan de kast waar de hoofd-stop in zit niet verzegelen (hebben ze natuurlijk niet voor niks zo gedaan...)

Ik hoor van diverse kanten dat daar uiteindelijk nooit naar gekeken wordt, maar ik heb er een onprettig gevoel bij.

Op vrijdag 26 januari 2024 10:27:34 schreef Paulinha_B:
1/ woonplaats vermelden in profiel
2/ advertentie plaatsen in "Vraag en Aanbod"

Betreft het NL of BE, overigens?

Da's misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Het betreft Noord-Holland (NL dus).

Op vrijdag 26 januari 2024 10:39:20 schreef KlaasZ:
Precies wat andre1973 zegt. Hoofdschakelaar uit zetten, dan kun je de rest van de kast leegroven en opnieuw inrichten. En als dat niet past, dan een kast er naast.

Overigens moet er een heel nieuwe kast in, de huidige is vol. Maar dat is geen probleem allemaal.

Hoofdschakelaar uit zetten die je zegt dat er in zit, dus niet de hoofdzekering.
Bij die hoofdschakelaar kan je gewoon bij als het goed is.
mooiste is om de kast te laten zitten en er een naast te plaatsen.

Op vrijdag 26 januari 2024 10:08:24 schreef Erik Slagter:
Beste mensen,

Ik heb in het verleden zelf een groepenkast ingericht. .....en een hoofdschakelaar....

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (34%)]

Op vrijdag 26 januari 2024 10:49:57 schreef Erik Slagter:
Dat uitzetten van die hoofdschakelaar (in dit geval is een keramische stop van 35A die je er uit moet draaien) is uiteraard geen enkel probleem.

.

Er zit dus geen hoofdschaklelaar in de huidige kast?
Dat is verplicht, iedere groepenkast moet met een enkele handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden.
Een professional er bij halen lijkt mij wel zo verstandig.
Er zijn er een aantal op CO, zet het inderdaad in V&A zoals al geadviseerd is.

Goeie tip, de V&A staat er!

Ik heb een huis uit 1990 waar alles volgens de toen geldende regels is aangelegd. Er komen drie fases binnen, in een aparte transparante behuizing die verzegeld is. Slechts één van de fases heeft een 35A stop, dus binnen de woning is er maar één fase.

Op die manier kan het hele huis dus snel stroomloos gemaakt worden.

De groepenkast zelf heeft ook een hoofdschakelaar, maar daar heb je niet zoveel aan omdat een klein deel van de groepenkast hiermee toch onder stroom blijft (daar waar het binnenkomt). Daarom wil ik het nu anders gaan doen, met een apart kastje met een hoofdschakelaar, zodat je de hele groepenkast stroomloos kunt maken zonder dat je de netbeheerder hoeft te bellen (i.v.m. verzegeling). Ik wil ook, en dat heb ik nu ook, een extra 32A zekering vóór alle groepen, zodat die tript voor de smeltzekering van 35A, die kan ik dan zelf weer aanzetten, in plaats van de netbeheerder te bellen. Die zit er nu meer dan tien jaar en gelukkig nog nooit getript, dus zit kennelijk wel goed.

Gezien het laatste bericht veel laat zien over (het ontbreken van) de kennis van elektrotechniek (selectiviteit) zou ik het geheel aan n ander over laten.

Bij 11 groepen zo ik er zeker over denken om 3 fasen te nemen.En idd dan is een hoofdschakelaar nodig.Hou wel de belasting in de gaten, dat alledrie de fasen ongeveer gelijk belast worden.

als je de hoofdschakelaar in uw kast afzet, dan zit er daarna NIKS meer.

dan kan je de hele kast leeghalen, daarna de kast demonteren en dan plaats je de hoofdschakelaar waar nog de binnenkomende draden aanzitten, gewoon over in de nieuwe kast. die kabel hoe je niet los te maken dan, en normaal is die ook verzegelt. dus je kan zelf aan die schroefjes niet aan.
dan kan je erna toch weer alles opbouwen in de nieuwe kast?

hier ook zo gedaan.
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/DSCN4613.JPG

voor en na

trouwens elke groep ene kwh meter??? is dat niet beetje overkill. kan je niet gewoon meten met stroomspoelen dan?

ik heb nu 3 kwh meters.
1 die het verbruik van het huis meet
1 die de opbrengst meet van de 20panelen op het huis
1 die de opbrengst meet van de 2 panelen tegen de garage.

met die 3 gegevens, kan ik schone grafieken maken en zelf mijn digitale meter mee controlleren
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/elec/640/photo_2023-11-25_13-23-31.jpg

voor ik er aan begon, zag het er zo uit
http://www.fordcapri.be/off/pics/kortemark/elec/640/accum7.jpg

Als je nu geen hoofdschakelaar hebt die je zelf aan of af kunt zetten (zonder zegels te verbreken) dan is het wel prettig om die wel te heben. Je hebt dan nog wel eenmalig iemand nodig met zegelrecht, maar daarna ben je eigen baas. En dat lijkt me prettiger dan steeds er iemand bij moeten halen. Of andere truken uithalen. Die 32A automaat zou ik er tussenweg halen, bij een flinke kortsluiting moet de gewone 16A eruit gaan. Gaat die niet, dan gaan die 32A automaat en 35A zekering achter het zegel gelijktijdig.

Je zou ook kunnen kiezen om dan meteen een 3-fasen hoofdschakelaar te laten monteren. Als je later van 1x35A naar 3x25A wilt, ben je meteen klaar. Het vastrecht is volgens mij gelijk maar met 3x25A kun je natuurlijk meer vermogen afnemen.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (75%)]

Op vrijdag 26 januari 2024 11:34:58 schreef mel:
Bij 11 groepen zo ik er zeker over denken om 3 fasen te nemen.En idd dan is een hoofdschakelaar nodig.Hou wel de belasting in de gaten, dat alledrie de fasen ongeveer gelijk belast worden.

Die 11 (en uiteindelijk 14) groepen hebben voornamelijk te maken met indeling, het grootste deel wordt nauwelijks belast. Ik heb een flinke aansluiting van 35A op één fase, dat is ruimschoots voldoende, zelfs als alle extra geplande zonnepanelen zijn aangesloten (ik heb nu 3500 W = 1 groep, daar komt nog een omvormer bij van 3500 W, dus maximale teruglevering is sowieso ruim onder de 35 A). Er is hier sowieso geen mogelijkheid om voor de deur te parkeren dus auto opladen is ook niet iets waar ik rekening mee hoef te houden.

Die hoofdschakelaar is sowieso, zoals ik schreef, gepland. In een aparte behuizing, zodat de hele groepenkast stroomloos gemaakt kan worden.

Op vrijdag 26 januari 2024 11:39:32 schreef fcapri:
als je de hoofdschakelaar in uw kast afzet, dan zit er daarna NIKS meer.

dan kan je de hele kast leeghalen, daarna de kast demonteren en dan plaats je de hoofdschakelaar waar nog de binnenkomende draden aanzitten, gewoon over in de nieuwe kast. die kabel hoe je niet los te maken dan, en normaal is die ook verzegelt. dus je kan zelf aan die schroefjes niet aan.
dan kan je erna toch weer alles opbouwen in de nieuwe kast?

hier ook zo gedaan.
[afbeelding]

voor en na
[bijlage]

trouwens elke groep ene kwh meter??? is dat niet beetje overkill. kan je niet gewoon meten met stroomspoelen dan?

ik heb nu 3 kwh meters.
1 die het verbruik van het huis meet
1 die de opbrengst meet van de 20panelen op het huis
1 die de opbrengst meet van de 2 panelen tegen de garage.

met die 3 gegevens, kan ik schone grafieken maken en zelf mijn digitale meter mee controlleren
[afbeelding]

voor ik er aan begon, zag het er zo uit
[afbeelding]

Ziet er heel netjes uit!

Mijn huis (1990) heeft van zichzelf geen hoofdschakelaar. Dat zal toen nog niet verplicht zijn geweest. Maar in de groepenkast die er nu zit, zit wel een algemene schakelaar, net als bij jou, maar bij mij is het allemaal niet zo netjes afgeschermd als bij jou, dus als je een keer uitschiet dan zit je toch op de stroom, dat vind ik niet zo'n fijn idee. Daarom wil ik die hoofdschakelaar nu in een apart kastje.

Ik heb nu al kWh meters op allerlei plaatsen in het huis (en ja, "mooie grafiekjes" ook), maar ik vind dat niet zo mooi.

Op vrijdag 26 januari 2024 13:17:16 schreef Henk H.:
Als je nu geen hoofdschakelaar hebt die je zelf aan of af kunt zetten (zonder zegels te verbreken) dan is het wel prettig om die wel te heben. Je hebt dan nog wel eenmalig iemand nodig met zegelrecht, maar daarna ben je eigen baas. En dat lijkt me prettiger dan steeds er iemand bij moeten halen. Of andere truken uithalen. Die 32A automaat zou ik er tussenweg halen, bij een flinke kortsluiting moet de gewone 16A eruit gaan. Gaat die niet, dan gaan die 32A automaat en 35A zekering achter het zegel gelijktijdig.

Je zou ook kunnen kiezen om dan meteen een 3-fasen hoofdschakelaar te laten monteren. Als je later van 1x35A naar 3x25A wilt, ben je meteen klaar. Het vastrecht is volgens mij gelijk maar met 3x25A kun je natuurlijk meer vermogen afnemen.

Dat is het hele idee inderdaad. Ik wil alles stroomloos kunnen maken zonder de netbeheerder te hoeven betrekken. Ik kom daar nu al een heel eind mee, de huidige kast heeft een algemene schakelaar, maar die is niet netjes afgeschermd, waardoor je niet veilig in de kast kunt werken (laat staan een nieuwe kast monteren).

Die 32A van mij zal eerder gaan, want dat is er eentje met "B" karakteristiek. Die van de netbeheerder is "C". Mochten ze een keer toch tegelijk nog geen ramp, alleen even jammer. Maar ik heb beiden nog nooit nodig gehad. Als je zoveel groepen hebt als ik, is het makkelijk om gecombineerd ruim boven de 16A te komen, dat is in principe best realistisch, maar in de praktijk nog nooit gebeurd.

Op vrijdag 26 januari 2024 14:25:34 schreef Erik Slagter:
Mijn huis (1990) heeft van zichzelf geen hoofdschakelaar. Dat zal toen nog niet verplicht zijn geweest.

Bij een eenfase installatie met maximaal 6 groepen hoefde vroeger een hoofdschakelaar niet. Maar bij meer dan 6 groepen wel. Nu moet een hoofdschakelaar altijd.

Je praat over DE 35A hoofdzekering, dus ben even uitgegaan van 1 fase.

ik zou gewoon een std. groepenkast met 3 rijen bestellen van Hager of Eaton.

als je hier kijkt:
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

ben je voor 460 euro klaar en is alles uitbedraad. Kun je nog steeds een installateur zoeken om e.e.a. te installeren en je installatie na te kijken, maar heb je iig alle spullen al. aan de onderkant voeding erin en aan de bovenkant afgaande groepen eraan en je bent eigenlijk al klaar.

laat je niet verleiden tot CHINT of EMAT.

ABB, HAGER, Schneider, EATON zijn gerenomeerde merken die ook echt beveiligen en niet OF willekeurig springen OF juist niet springen als dat nodig is.....

zijn maar 2 draden die je niet mag aanraken, moet nog wel lukken om die hoofdschakelaar en draad zonder erg eruit te halen, en opzij duwen, kast van de muur, andere kast op de muur en hoofdschakelaar terug op de din rail drukken.
eventueel wat tape over de hoofdschakelaar zodat je die niet per ongeluk kan raken

Op vrijdag 26 januari 2024 14:25:34 schreef Erik Slagter:
Maar in de groepenkast die er nu zit, zit wel een algemene schakelaar, net als bij jou, maar bij mij is het allemaal niet zo netjes afgeschermd als bij jou, dus als je een keer uitschiet dan zit je toch op de stroom, dat vind ik niet zo'n fijn idee.

niet zo netjes afgeschermd...
zo begon ik in ons appartement. dit is de enige hoofdschakelaar en die zat in de kast.
boel was allemaal niet aanraak/brand veilig
draad per draad heb ik die overgezet op mijn hoofdschakelaar, en dan de kast gewisseld.
geenenkele electricien gevonden die onder spanning wou werken.
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/IMG_20180815_102832.jpg

http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/DSCN4612.JPG

de maatschappij wou de hoofdzekeringen niet eruit halen (3fase 50A), omdat de kast niet meer conform is (en een nieuwe paste er niet tussen). die zit in de gemeenschappelijke delen tussen 2 stroken beton, ff groter hakken kan dus ook niet
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/IMG_20180817_102912.jpg

t is dat je wat ver af zit :-), anders kon ik je wel helpen

zie zo vaak dat men ooit de kast had vervangen maar de toen al 35 jaar oude hoofdschakelaar had laten zitten. intusen is dat kreng 60 jaar oud en moet de kast weer vervangen worden. om met de hoogte uit te komen maak ik dan van de oude hoofdschakelaarkast een blindkast en nieuwe hoofdschakelaar in de nieuwe kast.

een enkelfase voeding waar de voedingsdraden lang zat zijn, hoef ik doorgaans geen zegels voor te breken, draden afdoppen en kast vervangen, draden op nieuwe hoofdschakelaar zetten met punttang en klaar. vervang ook wel kasten die een paar honderd ampere voeren, met die stromen ga je niet stunten onder spanning.

De nieuwe kast zal je wel minimaal met 10mm2 moeten bedraden met die ene fase.
De invoer is 35 ampere, de zonnepanelen samen max 30 ampere, dan kan er theoretisch 65 ampere lopen in de kast.

Op vrijdag 26 januari 2024 21:57:15 schreef revado:
De nieuwe kast zal je wel minimaal met 10mm2 moeten bedraden met die ene fase.
De invoer is 35 ampere, de zonnepanelen samen max 30 ampere, dan kan er theoretisch 65 ampere lopen in de kast.

kost teveel, ook aardleks moeten dan naar 63A wat ook te krap is, beter een 40A remautomaat plaatsen..

Op vrijdag 26 januari 2024 18:00:39 schreef fcapri:
zijn maar 2 draden die je niet mag aanraken, moet nog wel lukken om die hoofdschakelaar en draad zonder erg eruit te halen, en opzij duwen, kast van de muur, andere kast op de muur en hoofdschakelaar terug op de din rail drukken.
eventueel wat tape over de hoofdschakelaar zodat je die niet per ongeluk kan raken

Het is hier vergelijkbaar. Maar ik wil de kast gewoon rustig en netjes kunnen voorbereiden en dat is niet als hij aan de muur hangt! Ik zie ook dat de kabels die de hoofdschakelaar in gaan eigenlijk net iets te ver gestript zijn, dat vind ik ook niet zo'n prettig idee om "langs" te werken. Bedenk wel dat er op dat punt geen aardlekschakelaars meer tussen zitten... Hoofdschakelaar eruit halen is hier dus niet echt te doen zonder risico. Ik snap best goed dat een electricien daar niet aan wil...

Op vrijdag 26 januari 2024 17:55:33 schreef High met Henk:
Je praat over DE 35A hoofdzekering, dus ben even uitgegaan van 1 fase.

ik zou gewoon een std. groepenkast met 3 rijen bestellen van Hager of Eaton.

als je hier kijkt:
https://www.elektramat.nl/groepenkast-configurator/index/index/build-i…

ben je voor 460 euro klaar en is alles uitbedraad. Kun je nog steeds een installateur zoeken om e.e.a. te installeren en je installatie na te kijken, maar heb je iig alle spullen al. aan de onderkant voeding erin en aan de bovenkant afgaande groepen eraan en je bent eigenlijk al klaar.

Daar heb ik al naar gekeken, maar zij bieden niet de configuratie die ik wil.