Op zaterdag 27 januari 2024 18:59:04 schreef mvdk:
Dat van die kWh meters, sorry een beetje off topic, het komt hier regelmatig voorbij. Het schijnt dat de toezichthouder, de instantie die de metrologiewet moet toepassen, projectmatig een aantal campings heeft bezocht om te controleren of de daar geplaatse meters rechtvaardig meten. Dus niet of er aan alle andere regels is voldaan. Slechts gekeken of de meters binnen hun door de regels opgelegde waardes functioneren.
Ik probeer de woorden normen en richtlijnen te vermijden.
De resultaten van het onderzoek waren niet verontrustend.

Als iemand gaat vragen om een bron: die geef ik niet. Probeer het met een WOB verzoek. Dat is al wat mijn gesprekspartner erover kwijt wilde.

vrijwel alles wat ik inbouw in kasten, ook voor verrekening van huurders is een standaard dinrail metertje 1 of 3 fasen. heb welgeteld 8 slimme "echte" meters gehangen welke met een custom systeem op afstand uit te lezen zijn. die standaard meters zijn dan miss niet geijkt, maar ook geen ali express rommel.

ik heb zo een goedkoop chinees ding gehad voor mijn zonnepanelen (6-8€ geloof ik voor zo een monofase) en heb er in europa gekocht waar ik 35€ betaalde).

intern verschilde er weinig. de chinees had geen pulse uitgang, maar de opto intern was wel aanwezig. dus 2draadjes aan gesoldeerd en naar buiten gebracht.
de duurdere hadden wel een kroonsteentje met 2 schroefjes maar slecht ontworpen, want als je er een kabeltje insteekt, kon het dekseltje niet meer dicht.

qua meting was de eerste een tegenvaller, meette totaal fout.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156598

die heb ik wel gefixt gekregen. met 2 draden wisselen op de print en een weerstandje parallel over wat 'meetweerstanden' en het probleem was opgelost. denk gewoon van fabriek uit verkeerd gemonteerd ( de draden van meetshunt naar print zullen nog handmatig gebeuren, en daar heb ik er 2 van gewisseld om goeie resultaten te hebben.
wat afwijking hebben ze allemaal, kwestie van in de software een calibratiegetal te behouden.

zie dat het topic van dec2021 is, de kwh meters werken hier nog altijd :-)
qua veiligheid kan er ook weinig fout, er verbinden in en out met 2 dikke metalen strips door.
ze meten de spanning tussen de 2 strips en de stroom door 1 van die metalen latten.
het ergste dat er kan gebeuren, is de print die zichzelf opblaast.

Op zaterdag 27 januari 2024 20:20:33 schreef testman:
[...]

vrijwel alles wat ik inbouw in kasten, ook voor verrekening van huurders is een standaard dinrail metertje 1 of 3 fasen. heb welgeteld 8 slimme "echte" meters gehangen welke met een custom systeem op afstand uit te lezen zijn. die standaard meters zijn dan miss niet geijkt, maar ook geen ali express rommel.

Kwh meters met MID keurmerk mag je gebruiken voor verrekenen, daar is dat keurmerk voor.

Ik heb een flinke aansluiting van 35A op één fase, dat is ruimschoots voldoende, zelfs als alle extra geplande zonnepanelen zijn aangesloten (ik heb nu 3500 W = 1 groep, daar komt nog een omvormer bij van 3500 W, dus maximale teruglevering is sowieso ruim onder de 35 A).

Daar vindt je netbeheerder, Liander, ook nog iets van, zie bijlage. Max. 5 kVA, zeg 5000W op een éénfase aansluiting. Wil je meer (tot 17kVA) dan zal je een driefasen aansluiting moeten aanvragen.

Als ik jou was, zou ik sowieso je nieuwe kast inrichten naar driefasen. Een driefasen hoofdschakelaar en vandaar uit iedere fase 3 of vier aaardlekautomaten op aansluiten.

Mocht je later om wat voor reden dan ook toch naar driefasen willen, dan hoef je niets meer aan de groepenkast te veranderen.

Je kan ook Liander op laten draven voor het herstellen van de zegels. Kost iets van € 67,-

Op zaterdag 27 januari 2024 19:16:00 schreef fcapri:
nog een beetje offtopic voor die kwh meters per groep:

ik zou dat op sommige momenten ook graag weten.
vooral als 1 bepaalde groep ineens veel verbruikt. vind hem maar eens dan.

mijn nacht verbruik ligt tussen de 80-110W. als de koelkast/diepvries op staan, kan dit oplopen tot 180W.
op een avond lig ik in bed, nog wat tv te kijken op de GSM.
voor ik ga slapen, kijk ik even naar het verbruik: 300W...
dus dubbel verbruik dan normaal. ik heb in huis overal led, een lamp is het dus niet dat blijft branden. dus zoek het maar.

met meetspoelen op de groepen zou ik de software snel kunnen laten weergeven waar dat verbruik zit. nu mocht ik overal beginnen zoeken.
helaas het verbruik niet gevonden. de dag erna was alles normaal.

ook regelmatig heb ik grote pieken, die niet te verklaren zijn.

bv 16januari, allemaal van die pieken snachts tot 1300W ongeveer. elke 12-15min, niet kunnen verklaren. met kwhmeter of meetspoelen per groep, zou ik wel de dader gevonden hebben (probleem van 0h tot 6h, na 6h staan we op en is verbruik normaal met de airco verwarming).

[bijlage]

de dag erna alles weer normaal
[bijlage]

10jan was ook iets raar, dat was die tot 300W, de koelkast of diepvries zie je wel om 1h en 5h werken. maar die andere 5 smallere pulsen zijn er niet. dus het andere toestel (koelkast/diepvries) veroorzaakte die spikes. dag erna was het probleem ook weg... (ijs ondooiing functie misschien van de diepvries?)
[bijlage]
detail
[bijlage]

om nu kwh meters te installeren (vermoedelijk voor de pulsen dat TS het wil, en niet zozeer voor het totaal verbruik) vind ik een stap tever. een meetspoel kan er nog bij. maar met 18groepen ook al een serieuze onderneming

Meten is weten he... Hoewel het langzaam minder begint te worden heb ik nog steeds geen 100% inzicht in mijn verbruik. Het ene moment wordt er veel meer verbruikt dan het andere. Ik wil weten hoe dat komt. Met meetstekkers en kWh meters terplekke kom ik tegenwoordig al een heel eind, maar ik heb het nog steeds niet helemaal dekkend. Los van al die kastjes her-en-der met kWh meters vind ik ook niet echt netjes. Dus het dan maar in één keer goed doen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mijn gloednieuwe TV volgens specificaties in standby 0.5 W zou mogen verbruiken, maar dat dat meer richting 2-3W is, maar meer, dat als je bepaalde opties aanzet, dat gestaag meer is. En dat er regelmatix pixel refresh e.d. wordt gedaan en dan is het verbruik gewoon 65W.

Op zaterdag 27 januari 2024 22:06:25 schreef keebrev:
[...]

Daar vindt je netbeheerder, Liander, ook nog iets van, zie bijlage. Max. 5 kVA, zeg 5000W op een éénfase aansluiting. Wil je meer (tot 17kVA) dan zal je een driefasen aansluiting moeten aanvragen.

Als ik jou was, zou ik sowieso je nieuwe kast inrichten naar driefasen. Een driefasen hoofdschakelaar en vandaar uit iedere fase 3 of vier aaardlekautomaten op aansluiten.

Mocht je later om wat voor reden dan ook toch naar driefasen willen, dan hoef je niets meer aan de groepenkast te veranderen.

Je kan ook Liander op laten draven voor het herstellen van de zegels. Kost iets van € 67,-

Hoe kun jij dan verklaren dat deze huizen zijn opgeleverd met drie fasen van elk 35A waarvan er altijd maar één aangesloten is? Er is hier geen gas, dus verbruik van de kookgroep is hierin meegenomen.

Op zaterdag 27 januari 2024 20:46:18 schreef fcapri:
ik heb zo een goedkoop chinees ding gehad voor mijn zonnepanelen (6-8€ geloof ik voor zo een monofase) en heb er in europa gekocht waar ik 35€ betaalde).

intern verschilde er weinig. de chinees had geen pulse uitgang, maar de opto intern was wel aanwezig. dus 2draadjes aan gesoldeerd en naar buiten gebracht.
de duurdere hadden wel een kroonsteentje met 2 schroefjes maar slecht ontworpen, want als je er een kabeltje insteekt, kon het dekseltje niet meer dicht.

qua meting was de eerste een tegenvaller, meette totaal fout.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156598

die heb ik wel gefixt gekregen. met 2 draden wisselen op de print en een weerstandje parallel over wat 'meetweerstanden' en het probleem was opgelost. denk gewoon van fabriek uit verkeerd gemonteerd ( de draden van meetshunt naar print zullen nog handmatig gebeuren, en daar heb ik er 2 van gewisseld om goeie resultaten te hebben.
wat afwijking hebben ze allemaal, kwestie van in de software een calibratiegetal te behouden.

zie dat het topic van dec2021 is, de kwh meters werken hier nog altijd :-)
qua veiligheid kan er ook weinig fout, er verbinden in en out met 2 dikke metalen strips door.
ze meten de spanning tussen de 2 strips en de stroom door 1 van die metalen latten.
het ergste dat er kan gebeuren, is de print die zichzelf opblaast.

Waar ik me altijd wel een beetje zorgen over maak (met elk apparaat dat stroom meet) is dat je dat natuurlijk op twee manieren kunt doen. De simpele manier is spanning meter over een weerstand. Ik hoop echt dat ze dát niet doen. 3500W over een 0.1 Ohm weerstand.

Op zondag 28 januari 2024 09:05:43 schreef Erik Slagter:
[...]
Hoe kun jij dan verklaren dat deze huizen zijn opgeleverd met drie fasen van elk 35A waarvan er altijd maar één aangesloten is? Er is hier geen gas, dus verbruik van de kookgroep is hierin meegenomen.

3 fasen komen altijd binnen, er wordt per huis meestal 1 fase gebruikt, dit verspringt per huis.
Dus bij jou l1, bij de buren l2 en de derde heeft l3(als het goed is)Dit doet de netbeheerder om een beetje gelijk belast net te krijgen.
Bij een grotere aansluitwaarde krijg je meestal 3 fasen.

Op zondag 28 januari 2024 09:20:57 schreef mel:
[...]3 fasen komen altijd binnen, er wordt per huis meestal 1 fase gebruikt, dit verspringt per huis.
Dus bij jou l1, bij de buren l2 en de derde heeft l3(als het goed is)Dit doet de netbeheerder om een beetje gelijk belast net te krijgen.
Bij een grotere aansluitwaarde krijg je meestal 3 fasen.

Ja, dat leek me wel duidelijk.

Maar ik mag dus gewoon 35A afnemen van die ene fase, dat was mijn punt.

Als het je gaat om het terugleveren, dat zal door de positionering van de panelen nooit zoveel worden, ben al blij als ik de 16A/3500W haal (ook met toekomstige uitbreiding). Mijn huist staat op oost/west dus de opbrengst is uitgesmeerd over de dag (was ook helemaal de bedoeling).

[Bericht gewijzigd door Erik Slagter op (22%)]

Op zondag 28 januari 2024 09:04:09 schreef Erik Slagter:
[...]
Meten is weten he... . Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mijn gloednieuwe TV volgens specificaties in standby 0.5 W zou mogen verbruiken, maar dat dat meer richting 2-3W is, maar meer, dat als je bepaalde opties aanzet, dat gestaag meer is. En dat er regelmatix pixel refresh e.d. wordt gedaan en dan is het verbruik gewoon 65W.

ik heb alle groepen zo uitgemeten.
eerst heb ik een algemene kWh meter in mijn zekeringkast gezet, die ik via een website kan uitlezen.
dan schakelde ik alle groepen uit (savonds), 1 groep aan en zette ik alle verbruikers van die groep bij. ook lichtpunten.
zo had ik een idee wie wat verbruikt.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/159935

ben er dan achter gekomen dat mijn UPS'en elk 50W verstoken als ze niks doen.

deze stappen zijn er enkel gekomen om mijn verbruik snachts te doen zakken. ik had tussen de 2,5-4,5kWh verbruik elke nacht.
nu zit dat op 1.1-1,3kWh.
dat maakt al 700kWh verschil op jaarbasis, enkel voor nacht verbruik.

in het begin extreem gegaan en alles beginnen uitschakelen met die stopcontacten met schakelaar in. gemerkt dat de TV dan elke dag minuten lang zit op te starten, dat de digicorder vaak hapert en je nog eens moet rebooten... het was het niet waard.

de UPS'en zijn er wel uitgegaan en vervagen door zuiniger alternatief.

maar nu, zo af en toe, krijg ik rare dingen te zien snachts, en kan het niet vinden. ik kan wel eens zekeringen uitduwen, maar zie ik om 23h savonds niet echt zitten.
en app die me de 'groep' verbruiken weergeeft, kan ik bv al zien: groep K had een abnormaal verbruik gisteren, dan kan ik al zeggen dat het in de 4 stopcontacten van de keuken zit en de koelkast.

ik ga daarvoor met stroomspoelen werken, heb er gisteren voor gezocht.
https://ae01.alicdn.com/kf/Scaba1c824ee54469b92ace02e897482ej/NJXS-Mini-Current-Transformer-Precision-Coil-CT-5A-10A-20A-30A-50A-100A-150A-50mA-100mA.jpg
deze ga ik boven mijn zekeringen leggen, waar de fasedraad doorgaat van de groepen.
met een utp kabel ga ik alle kabels naar buiten brengen en daar 2 arduino/ESP metingen laten op doen (of 1 arduino/ESP met een 16+8 channel adc erbij). eerst testen uitvoeren, dan in de meterkast zetten.

Ha, ja, precies, meten is weten!

Ik heb nu al kWh meters voor o.a. vaatwasser, wasmachine, wasdroger, airco. Daar heb ik laatst Shelly stekkers aan toegevoegd voor kleinere gebruikers (koelkast, vriezer, tv, versterker, computers, enz.) en het inzicht begint beter te worden, maar kan absoluut nog beter.

Ik verbruik nu rond de 500W continu, een groot deel daarvan kan ik verklaren, maar nog niet alles, ik probeer daar toch nog wat af te krijgen. Van die dingen die je even moet weten: twee satelliet-ontvangers die rond de 30W gebruiken, ook in standby, alleen niet in "deep standby" (wat gelijk staan aan "uit"). Als je dat niet weet...

Met alleen een stroomspoel ben je er toch nog niet, daar moet dan toch ook een stukje analoge elektronica tussen, hoe ga je dat doen?

arduino nano kan direct een stroomspoel meten.

https://docs.openenergymonitor.org/_images/currentOnly_bb.png

ik heb 8 analoge ingangen, dus een arduino kan 8x een stroomspoel meten. een arduino nano kost 2€ en kan via RX/TX communiceren met mijn raspberry webserver.

ik kan ook een ESP8266 inzetten, die heeft direct wifi aan boord.
daar bv een 16channel ADC converter tussen die van de analoge signalen een digitaal getal maken. die kan direct alles online gooien dan

dit is een 16kanaals ADC. daar dus ook die weerstandjes tussen. een 16kanaals en een 8kanaals samen heb ik 24kanalen om te meten. is voldoende voor 18groepen (waarvan de 3fase groepen dus 2 extra metingen vragen)
https://www.vanallesenmeer.nl//Files/2/38000/38789/ProductPhotos/1920x1080/1904577669.jpg

ik heb al een ESP draaien die mijn boiler gaat aansturen. vast tussen 10-16h (regelbaar), en onderaan kan ik nog 1-6h extra laten warmen.a ls het bv om 9h al zon is, stuur ik die aan.
bedoeling is dat die ESP ook inzicht krijgt in mijn verbruik/injectie en zelf de boiler aan/afzet bij veel injectie of extreem verbruik in huis

Dan zul je denk ik toch nog wel het e.e.a. in software moeten doen, via de spoel krijg je een met de 50 Hz variërende spanning. Aangezien je Arduino gebruikt zal zoiets er vast wel al zijn.

Ik gebruik kWh meters waarvan ik de led-knipper-per Wh optisch opvang. Minder goed in klein verbruik, maar op de lange termijn denk ik wel betrouwbaarder.

Ben nu aan het experimenteren met Shelly stekkers, bevalt ook wel goed eigenlijk. Alleen niet geschikt voor echt grote verbruikers. Het mooie hiervan is dat je het verbruik (en andere data) gewoon met http kunt opvragen (ook zonder een browser!). Geen cloud diensten of andere ellende nodig.

Nu we het er toch over hebben. Ik heb hier in huis 22 ESP8266's in gebruik voor allerlei dingen. En dan geen Arduino er op, maar m'n eigen firmware. Dan blijkt een ESP2866 een stuk meer te kunnen dan Espressif je doet geloven, die verkopen liever de wat duurdere ESP32 met hun IDK waarbij je niks zelf kunt doen.

Dat printje ziet er uit als een CD4067, heb ik vroeger ook wel gebruikt om meerdere analoge sensors op één ADC ingang te combineren. Ik ben nu al heel lang over op digitale sensors dus die heb ik niet meer ;-). Ik zou hier trouwens ook liever een externe ADC gebruiken met meerdere inputs of een ingebouwde multiplexer, met I2C of SPI of desnoods I2S.

Ik zou Dan dus inderdaad voor stroomspoelen gaan en 1 kWh meter ergens...

Je meet anders op heel veel punten de spanning, terwijl je er niets mee doet..

Enige nadeel is dat je stroom meet en geen rekening houd met blindstromen...

valt reuze mee, er zijn libraries voor.
uitlezen is maar deze regel. ze halen gewoon de 'piek' waarde eruit. je krijg een 2,5V stabiel op de ingang, als de spanning dan varieert van 2.35 ot 2.65 weet je dat je stroomspoel 0.15v maakt. met die parallelweerstand, weet je dan ook de stroom.

float ACCurrentValue = readACCurrentValue(); //read AC Current Value

kwh meters heb ik ook. ik onderschep die pulsen met mijn raspberry.
3 kwh meters, 3 interrupts

zo meet ik de pulsen van mijn zonnepanelen op het huis, de pulsen van de zonnepanelen op mijn garage, en de pulsen van mijn huis verbruik.
alles komt in een tekst file met de tijd van elke puls.

door de tijd tussen 2 pulsen te meten, krijg ik het verbruik. hoe meer pulsen per kwh de kwh meter maakt, hoe meer precies je meet.
ik draai volledig offline met mijn software, geen cloud rommel die er ineens mee kan ophouden.
heb grafieken die per minuut meten nu terwijl vele andere software middelen per 5min of per 15min.
ik controlleer de digitale meter ermee, en verschil is beperkt tot 1-2% (precies ook wat die kwh meters mogen afwijken)

Hier dus ook geen cloud troep, ik maak alles zelf, hardware en software. Ook geen Arduino dus...

Mijn omvormers kan ik uitlezen, maar ik vind het prettig dat ik twee bronnen heb, zodat je kunt vergelijken of het enigszins ergens op slaat.

Grafieken met minuut-resolutie tot 2008... Het enige jammere aan dit systeem met kWh meters is dat als je apparaten hebt die weinig gebruiken, je een zaagtand of blokgolf in je grafiek krijgt (minutenlang niks en dan opeens "veel"). Maar uitgemiddeld over een uur klopt het wel. Bij wat grotere gebruikers is het geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Erik Slagter op (41%)]

Ik heb zigbee kwh meters die werken tegenwoordig gewoon met ct clamps
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-Zemismart-Tuya-Zigbee-Wifi-Mini%… of kies een wifi variant.

Op zondag 28 januari 2024 17:41:51 schreef Peter112:
Ik heb zigbee kwh meters die werken tegenwoordig gewoon met ct clamps
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-Zemismart-Tuya-Zigbee-Wifi-Mini%… of kies een wifi variant.

Dat is mooi maar waarschijnlijk ook duur (volgens de officiele kanalen). Maar ik heb nu ook Shelly stekkers, ook niet echt duur en werkt prima via WiFi. Ik zit niet zo te wachten op nog weer meer draadloze technieken in huis. Mijn wlan controller zegt dat ik nu 52 clients heb...

Zoals eerder gezegd die Shelly spullen werken helemaal zonder cloud en helemaal zonder verplichte software van derde partijen, dat is voor mij wel echt een voorwaarde. Simpele stekker tot 2500W kost tussen de 18 en 24 euro, je hebt ook speciale meters, voor hobby kosten die ook maar iets van 20 euro, kunnen officieel 3500 W aan, maar of je daar op kunt vertrouwen? Ze hebben ook meer professioneel spul met ook pickup spoelen, maar dan wordt het meteen erg prijzig.

Dit soort dingen ga ik uiteraard niet in mijn groepenkast monteren (even weer ontopic...)

ik vind de software van sma een ramp. je surft er naar toe en krijg al een veiligsheidsfout op de https (certificaat verlopen).
dan moet je 3-4 keer klikken om al je opbrengst te zien. je moet op 'month' klikken om je dagopbrengst te zien.
je moet op year klikken om je maandopbrengst te zien.
wil ik de dagopbrengst grafiek zien van 10 dec 2023, zit die er ineens niet meer in. dan kan ik ook niet vergelijken.

het enige positieve is dat ik de opbrengst van de 2 strings appart kan zien en in mijn software zie ik enkel wat er uit de omvormer komt.

ze hadden vroeger ook een website 'sunnyplaces' waar je dus je installatie kon vergelijken met andere mensen.
bv mensen uit de streek, of gelijkaardige installaties zoals de mijne (wereldwijd).
ineens trekken ze de stekker eruit en gaan ze voor de SMA energy app (enkel je systeem op telefoon, en niks meer via pc).
dan stopt het ook voor mij, want bv binnen 3jaar wordt dat geupdate en werkt het ineens niet meer op mijn telefoon.

Als het je gaat om het terugleveren, dat zal door de positionering van de panelen nooit zoveel worden, ben al blij als ik de 16A/3500W haal (ook met toekomstige uitbreiding). Mijn huist staat op oost/west dus de opbrengst is uitgesmeerd over de dag (was ook helemaal de bedoeling).

Bij energieleveren.nl, waar je de pv-installatie moet aanmelden, vragen ze alleen wat het pv-vermogen van de omvormer is, niet naar de ligging of de (verwachte) opbrengst van de panelen.
Een oost-west opstelling levert 80% bij een dakhelling van 45°. Je installatie levert dan 2x 3500W * 0,8 = 5600W.
Bij een dakhelling van 30° is dat 86% en een plat dak 15° 88% (dik 6100W).

ik heb zo ook 2 verschillende liggingen.
10panelen zuidoost 45° helling 3600wp
10panelen zuidwest 10° helling 3600Wp
omvormer 5kW en toch 7200Wp aan panelen. 5kW is dus aangegeven.
zo beperkt ik in de zomer vanzelf het vermogen van de injectie (er is toch teveel stroom) en in de winter presteerd de boel meer door teveel panelen.

in de winter presteren de 45° panelen heel goed bij lagere zon.
in de zomer presteren die 10° helling panelen heel goed door de hoge zon.
ik heb een breed bereik zowel winter/zomer als ochtend/avond.
had het liever nog wat meer uit elkaar gehad. OZO en WZW ofzo ipv ZO en ZW

de installateur beweerde dat ik veel verlies ging hebben door:
1) die platte panelen achter mijn huis (doen wel veel bij diffuus winter licht)
2) die 45° helling vooraan die te hoog was, ideaal 35°
3) het splitsen naar zuidoost en zuidwest. zuid zou beter zijn volgens hem

verwachte opbrengst dat installeur mij gaf: 6000-6500kwh
geïnstalleerd op 27 mei 2022 en exact 365dagen laten (26 mei 2023) haalde ik 7390kWh.
https://www.fordcapri.be/solar/
Absoluut niet slecht voor een 'aangegeven' 5kW installatie. ze weten natuurlijk niet dat er 7200wp aan verspreide panelen op zit. 2022 was dan ook een top jaar voor zonne stroom.

1jan2023 tot 31dec2023 heb ik 7104kWh gehaald en zit ik nog dik boven de "verwachte" opbrengst

nov-dec-jan samen presteren quasi gelijk als maart/september

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Op zondag 28 januari 2024 17:49:24 schreef fcapri:

ze hadden vroeger ook een website 'sunnyplaces' waar je dus je installatie kon vergelijken met andere mensen.
bv mensen uit de streek, of gelijkaardige installaties zoals de mijne (wereldwijd).

Bij Solaredge kun je dat nog wel zien, voor de installaties waarbij de mensen hebben aangegeven dat je publiekelijk zichtbaar willen zijn.

Dat "publiekelijk zichtbaar" vlaggetje is onlangs blijkbaar massaal uitgezet door Solaredge zelf en moet je nu zelf weer terug aanzetten in je admin pagina.
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public

dat was er vroeger met sunny places.
kon je vergelijken
https://www.sma-sunny.com/wp-content/uploads/2014/08/09_SunnyPlaces_Energy-Screen_1170x800.png

heel handig. in diksmuide was er ook iemand met 7,2kWp op een 5KW omvormer zoals ik, dus had een referentie om te vergelijken
en kon dan ook vergelijk met iemand die bv 5,5kWp op een 5kW omvormer had in mijn dorp. heel meer/minder ik had tov die persoon.

en ineens, stekker eruit, gedaan met vergelijken. daarom wil ik niks dat cloud based is.

Op maandag 29 januari 2024 08:15:09 schreef fcapri

in de winter presteren de 45° panelen heel goed bij lagere zon.
in de zomer presteren die 10° helling panelen heel goed door de hoge zon.
ik heb een breed bereik zowel winter/zomer als ochtend/avond.
had het liever nog wat meer uit elkaar gehad. OZO en WZW ofzo ipv ZO en ZW

de installateur beweerde dat ik veel verlies ging hebben door:
1) die platte panelen achter mijn huis (doen wel veel bij diffuus winter licht)
2) die 45° helling vooraan die te hoog was, ideaal 35°
3) het splitsen naar zuidoost en zuidwest. zuid zou beter zijn volgens hem

verwachte opbrengst dat installateur mij gaf: 6000-6500kwh
geïnstalleerd op 27 mei 2022 en exact 365dagen laten (26 mei 2023) haalde ik 7390kWh.

Je hebt geen verlies, je hebt alleen minder opbrengst.

Iedere zomer is de opbrengst anders. Een installateur zal nooit de werkelijke opbrengst geven. Immers, in een slechte zomer heeft-ie alleen maar gezeur aan z'n hoofd van mensen die denken dat een pv-syteem van 7000Wp ook ieder jaar 7000kWh oplevert.
Een opstelling die de meeste energie oplevert, staat pal op het zuiden, onder een hoek van 36°. Dat is een prima opstelling voor een thuisbatterij. Maximaal vermogen die je zelf op kan slaan en op ieder gewenst tijdstip kan verbruiken.
Oost west is goed voor het elektra-netwerk (minder piekbelasting op het net rond het middaguur) en je gebruikt energie op het moment dat het nodig is.

Een nadeel van een 5kW omvormer met 7k paneelvermogen is dat de omvormer een tijdlang maximaal vermogen (+ 10%) staat te leveren. Dat gaat ten koste van de levensduur van je omvormer.

valt wel mee, mijn zuidoost panelen hebben hun piek rond 11h ongeveer, daarna gaat de zon te schuin weg in de winter, of gaat over mijn huisdak in de zomer. aangezien ze op 45° liggen, doen ze al een pak minder vanaf 10h omdat de zon al hoger zit.
als die in de zomer over gaat, dan gaan de achterste vollop gaan leveren, die liggen minimaal op zuidwest en halen hun piek rond 14h.
om 12-13h heb ik dus gewoon een hoog rendement van beiden kanten die niet optimaal leveren
de groenen lijnen is wat mijn panelen ongeveer doen.

de panelen kunnen 7,2kW piek leveren, maar dat doen ze niet, want in de zomer is het te warm.
NOCT vermogen van mijn panelen is 268W.
20x 268W = 5360watt en daar past mijn 5KW omvormer perfect bij.
mijn piek zit maar rond de 5500W in de zomer (als ik de lijnen bij het afvlakken doortrek = paars)