Goedenavond,
Ik heb een probleempje met een mooi Akai AT-2600 tuner. Krijg de voeding niet aan de praat.
Ik heb twee schema's erbij gezet.
Ik meet op pin 15 en 16 spanning. Ook op de dubbele diode (D2 DS131A, eruit gesoldeerd en gemeten, blijkt goed te zijn.) maar op de middelste pootje van de dubbele diode krijg ik geen spanning die de transistor voorziet van spanning.
Ik meet op pin 12/13/14 helemaal niks.
iemand een idee ?
Gr Bart
Dan heb je zover ik kan zien twee opties.
1. Je diode is stiekem toch kaduuk.
2. de massa verbinding van de trafo naar deze schakeling is ergens onderbroken.
Ik gok optie 2, die verbinding rechts onder naar het chassis moet weer ergens bij de trafo uitkomen. Soms zelfs via het chassis, dus als je nu de printen er naast hebt liggen ontbreekt deze verbinding.
Erg merkwaardig. Hoe heb je geconstateerd dat de twee diodes in D2 nog goed zijn? Op pinnen 15 en 16 staan als het goed is twee wisselspanningen van 25.5V in tegenfase. De twee diodes zijn gelijkricht diodes. Als er dan achter de twee diodes helemaal geen spanning staat, dan kan ik dat alleen verklaren als de twee diodes stuk zijn. Tenzij Condensator C4 kortgesloten is. Maar als dat zo zou zijn, dan zouden de diodes dat niet overleven denk ik.
Condensator C4 is overigens 1000uF in het schema en 100uF op het plaatje van de PCB. Die 100uF zal wel een drukfout zijn. Een andere mogelijke verklaring zou een breuk in een printspoor kunnen zijn. Tussen welke twee punten van de PCB heb je de spanning op de uitgang van de gelijkrichter gemeten? Meet je dezelde spanning tussen middelste pootje van de dubbele diode en het grote aardvlak van de PCB, als rechtstreeks over de twee aansluitpennen van condensator C4?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 29 januari 2024 20:53:45 schreef Bart de Jong:
Goedenavond,Ik heb een probleempje met een mooi Akai AT-2600 tuner. Krijg de voeding niet aan de praat.
Ik heb twee schema's erbij gezet.
Ik meet op pin 15 en 16 spanning. Ook op de dubbele diode (D2 DS131A, eruit gesoldeerd en gemeten, blijkt goed te zijn.) maar op de middelste pootje van de dubbele diode krijg ik geen spanning die de transistor voorziet van spanning.
Ik meet op pin 12/13/14 helemaal niks.
iemand een idee ?
Gr Bart
Waar zet je je meetpennen bij het meten van de AC en DC spanningen? En je meter op de goede stand, AC meten op het DC bereik geeft geen spanning, tenzij er een flinke rimpel is.
Bij deze voeding moet een meetpen(min) op het chassis (of op de secundair zwarte draad van de trafo) die wel aan het chassis vast moet zitten.
Ik heb inmiddels spanning na de diode na wat in en uit solderen. Meetpennen zet ik op het chassis.
Ik heb nu op
pin 14 4.1 V
pin 13 13,3 V
pin 12 2,8V ipv 23,3V
Ik vermoed dat de weerstand R4 van 1,5K kapot is maar ik meet gewoon 1,5K na uit solderen. vreemd. voor de weerstand meet ik 30,4 V na de weerstand 2,8V. beetje een groot verval
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (13%)]
Op dinsdag 30 januari 2024 00:02:13 schreef CornelisJ:
Erg merkwaardig. Hoe heb je geconstateerd dat de twee diodes in D2 nog goed zijn? Op pinnen 15 en 16 staan als het goed is twee wisselspanningen van 25.5V in tegenfase. De twee diodes zijn gelijkricht diodes. Als er dan achter de twee diodes helemaal geen spanning staat, dan kan ik dat alleen verklaren als de twee diodes stuk zijn. Tenzij Condensator C4 kortgesloten is. Maar als dat zo zou zijn, dan zouden de diodes dat niet overleven denk ik.Condensator C4 is overigens 1000uF in het schema en 100uF op het plaatje van de PCB. Die 100uF zal wel een drukfout zijn. Een andere mogelijke verklaring zou een breuk in een printspoor kunnen zijn. Tussen welke twee punten van de PCB heb je de spanning op de uitgang van de gelijkrichter gemeten? Meet je dezelde spanning tussen middelste pootje van de dubbele diode en het grote aardvlak van de PCB, als rechtstreeks over de twee aansluitpennen van condensator C4?
Klopt er zit een foutje in het schema 100=1000 in dit geval
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 30 januari 2024 09:14:10 schreef Bart de Jong:
Ik heb inmiddels spanning na de diode na wat in en uit solderen. Meetpennen zet ik op het chassis.Ik heb nu op
pin 14 4.1 V
pin 13 13,3 V
pin 12 2,8V ipv 23,3VIk vermoed dat de weerstand R4 van 1,5K kapot is maar ik meet gewoon 1,5K na uit solderen. vreemd. voor de weerstand meet ik 30,4 V na de weerstand 2,8V. beetje een groot verval
Je meet op de voedingsprint:
pin 13 13,3 V
Dat betekend dat de ±30,4 v DC op de collector van TR1 er dus ook is 
Dan staat er over R4 27,6 volt DC en staat hij een half watt weg te stoken, (30,4 - 2,8 = 27,62/1500 = 0,507 watt) hij word vast ook warm.
Er hoort volgens het schema maar 6,9 volt DC over R4 te staan, dan loopt er 4,6 mA om de achterliggende schakeling te voeden. (IC2 LA3122)
Nu het beste C9 controleren of hij soms sluiting heeft, en/of zijn capaciteit er nog is.
Als die OK is dan is moet je het zoeken in de achterliggende schakeling die gevoed wordt vanaf pin 12. Dat is alleen maar IC2 (LA3122) een equalizer versterker, die kan intern in sluiting liggen. Nu krijgt het IC maar 2,8v DC(?) hij heeft 5 volt DC nodig.
PS.
Schrijf achter elke spanning die je meet AC of DC dan is dat duidelijk voor iedereen en het voorkomt (meet)misverstanden. Je kan ook op de AC stand meten waar een DC spanning hoort te staan, dan meet je de Rimpel op de DC spanning. Een indicatie voor een rotte diode of condensator.
Dank, ik ga er morgen er mee verder. Ik laat het weten. Even wat onderdelen besteld.
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (23%)]
Op dinsdag 30 januari 2024 12:32:53 schreef vergeten:
[...]
Je meet op de voedingsprint:[...] Dat betekend dat de ±30,4 v DC op de collector van TR1 er dus ook isDan staat er over R4 27,6 volt DC en staat hij een half watt weg te stoken, (30,4 - 2,8 = 27,62/1500 = 0,507 watt) hij word vast ook warm.
Er hoort volgens het schema maar 6,9 volt DC over R4 te staan, dan loopt er 4,6 mA om de achterliggende schakeling te voeden. (IC2 LA3122)
Nu het beste C9 controleren of hij soms sluiting heeft, en/of zijn capaciteit er nog is.Als die OK is dan is moet je het zoeken in de achterliggende schakeling die gevoed wordt vanaf pin 12. Dat is alleen maar IC2 (LA3122) een equalizer versterker, die kan intern in sluiting liggen. Nu krijgt het IC maar 2,8v DC(?) hij heeft 5 volt DC nodig.
PS.
Schrijf achter elke spanning die je meet AC of DC dan is dat duidelijk voor iedereen en het voorkomt (meet)misverstanden. Je kan ook op de AC stand meten waar een DC spanning hoort te staan, dan meet je de Rimpel op de DC spanning. Een indicatie voor een rotte diode of condensator.
Weerstandje vernieuwd en C9 blijkt in orde en ook maar even vervangen. Ik meet op pin 8 van de IC ook 2,7 VDC. Hoe kan je de IC testen of is die nu duidelijk overleden ?
vergeten
Golden Member
Op woensdag 31 januari 2024 16:45:03 schreef mel:
pen 8 lossolderen, kijken of je dan wel de goede spanning hebt, zoja, is het ic stuk.
De goede spanning kan niet 
Beetje lastig met een DIL IC 
Of net boven de print knippen. (Als hij stuk is moet hij er toch uit)
Dan ga je op pin 12 (voedingsprint) en ook op pin 14 van de print waar het IC op zit, wel 30,4 volt meten.
Hoger dan de 23,3v omdat er door R4 alleen de meetstroom loopt en die is heel laag. Er is dan geen spanningsval.
Op woensdag 31 januari 2024 21:07:51 schreef vergeten:
[...] De goede spanning kan nietBeetje lastig met een DIL IC
Of net boven de print knippen. (Als hij stuk is moet hij er toch uit)
Dan ga je op pin 12 (voedingsprint) en ook op pin 14 van de print waar het IC op zit, wel 30,4 volt meten.
Hoger dan de 23,3v omdat er door R4 alleen de meetstroom loopt en die is heel laag. Er is dan geen spanningsval.
Idd IC is overleden, pootje 8 los gesoldeerd. Meet 31VDC. Eens kijken of die IC nog te vinden is op internet.
Voeding bleek dus in orde 
Nog even bedankt. Vandaag een nieuwe IC ontvangen ( via Haje Electronics). Vervangen en de tuner doet het weer, bedankt !
vergeten
Golden Member