ik heb zo'n draagbare loupe gekocht (die je op je hoofd zet) met een goeie vergroting en om dingen te lezen en te controleren, valt dit zeer goed mee.
Maar microsolderen is voor mij niet mogelijk met zo'n systeem. Ten eerste zit ik inderdaad met mijn neus op de pcb (daarvoor werd ik gewaarschuwd) en dan nog kan ik niet precies zien of ik goed werk.
Ik wil dus een microscoop kopen. Maar ik wil wel een toestel dat zijn nut kan bewijzen over verschillende jaren.
Ik heb de SM-4TP zwarte stereomicroscoop 7-45x op het oog (wilde de link niet plaatsen want ik weet niet of dit mag). Het is een duur toestel maar is het de moeite waard om zo'n microscoop te kopen? Zijn er mensen met ervaring met deze microscoop?
Het is ook de bedoeling om dit toestel later nog uit te breiden met camera en daarvoor is het toestel alvast gemaakt, maar ik weet niet of de kwaliteit ook goed genoeg is.
Mensen met ervaring, vertel uw ding. Of misschien weet iemand een beter systeem of een goedkoper systeem met dezelfde voordelen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 31 januari 2024 19:18:00 schreef wallyakastef:
(wilde de link niet plaatsen want ik weet niet of dit mag). Het is een duur toestel maar is het de moeite waard om zo'n microscoop te kopen? Zijn er mensen met ervaring met deze microscoop?
Link plaatsen mag tenzij het je eigen bedrijf is en je ze zelf gaat verhandelen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eleshop dus. Ik denk dat die wel de moeite waard is. Het is een vrij goedkoop ding (voor een microscoop dan toch) maar van de variant die ik ervan gebruik is de beeldkwaliteit uitstekend. Dus veel waar voor je geld.
Zorg wel dat je de variant met de dubbele arm gebruikt zoals te zien op https://www.eleshop.nl/sm-4tp-szm7045xt-stl2-microscoop.html . De variant met de zwenkarm is niet bijzonder stabiel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Eleshop verkoopt hem. Ik heb hem nu een paar jaar tevreden in gebruik. Hou er rekening mee dat de werkafstand best groot is, ideaal bij solderen maar als je geen in hoogte verstelbare stoel hebt en aan PCBs moet werken die bv al 10cm dik zijn door koelprofielen of je een PCB houder gebruikt dat je moet staan of, zo als ik dan doe, op je knieën zitten. Dat is met de barlow lens. Zonder speelt dat niet maar ik vind het teveel gedoe hem er steeds af of op te draaien. Ik zit heel vaak op mijn knieën dus voor mij geen probleem.
Hij is niet duur maar het is veel geld. Ga eens naar Nikon of Zeiss kijken 
PE1MIU
Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.
Goed licht is heel belangrijk, een ringlight om de lens is gewoon hard nodig. Als extra gebruik ik nog een 0,7x Barlow-lens ipv de 0,5x zodat het geheel wat lager gezet kan worden waardoor je niet extra hoog hoeft te gaan zitten.
Sinds een aantal jaren heb ik dezelfde stereomicroscoop in gebruik en heb nooit spijt van de uitgave gehad, sterker nog deze is onmisbaar geworden 
benleentje
Golden Member
Als 1 oog maar ca 30% mee doet wat heb ik dan aan een stero microscoop?
Zelf gebruik ik al jaren een looplamp met arm die 2,5x vergroot kan daar eigenlijk alles mee doen wat ik wil.
ik heb zo'n draagbare loupe gekocht (die je op je hoofd zet) met een goeie vergroting en om dingen te lezen en te controleren, valt dit zeer goed mee.
Maar microsolderen is voor mij niet mogelijk met zo'n systeem. Ten eerste zit ik inderdaad met mijn neus op de pcb
Dan heb je niet helemaal de goede. Ik heb er ook 1 en ik zit dan op normale afstand an de PCb. Maar ik gebruik dan nietde maximale vergroting want dan zit je inderdaad weer te dichtbij.
Maar zo een arm met loop vind ik fijner als je dan even weg kijkt van je lens dan ziet de wereld er normaal uit ipv alles vergroot. 
Maar daar zal je denk ook wel aan wennen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (64%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik vind 2.5x toch wat weinig om 0402 mee te solderen, voor 0603 is het genoeg, en 0805 doe ik meestal zonder vergroting. Daarbij is een microscoop natuurlijk nuttig om solderingen mee te inspecteren, en daarvoor vind ik meer vergroting en strijklicht (in plaats van ringlicht) veel handiger.
Bedankt iedereen voor jullie antwoord.
Ik denk dat ik in de nabije toekomst de SM-4TP zal kopen.
Ik heb met mijn loupebril al geprobeerd op 2.5x en ik zit dan inderdaad verder van de pcb.
Maar bij het hersolderen van bijvoorbeeld een IC met veel pootjes, ondervind ik dat ik de plaatsing niet altijd perfect goed krijg.
De pootjes zijn zeer klein en staan soms niet perfect goed. Maar dat zie ik pas als ik de 3,5 loupe opzet. Dat zorgt er voor dat ik soms 2x a 3x moet herbeginnen en dat kan niet gezond zijn voor de componenten en het moederbord.
Momenteel gebeurt alles nog op dode pcb's als training. Maar ik vrees dat ik moet wachten met microsolderen tot ik inderdaad een microscoop koop.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Roland11
Golden Member
Ik heb zelf deze: https://www.eleshop.nl/st-50led-microscope.html
Maar waar ik regelmatig tegenaan loop is dat de horizontale afstand tussen de voet en lens nogal klein is. Dus als je een beetje een grote print hebt, kun je die niet op de tafel leggen voor de voet en toch het gewenste deel van de print in de lens zien.
Hoe lossen jullie dat op? Of heeft de SM-4TP daar minder last van, omdat die misschien een langere arm heeft?
Als ik de voet 180 graden draai, heb ik iets meer ruimte, maar dan heeft hij de neiging om om te vallen 
Roland11 De arm van de SM-4TP is aanpasbaar en kan dus inderdaad langer gemaakt worden.
Maar als je een plaat schuin op de voet legt van jou microscoop, denk ik dat je toch wat meer speelruimte kan creeëren tenzij je dan je focus verliest.
groetjes,
stef
fred101
Golden Member
Ik heb mijn voet vast geschroefd op de tafel. Ik heb 2 gaten geboord in de voet, dan kan ik hem dwars gebruiken wat nog meer ruimte onder de kop geeft.
Ik kan er nu een complete 19" kast onder kwijt 
Die standaard van de SM4TP kun je op heel veel manieren verstellen. Je kunt zelfs de microscoop-kop kantelen.
Roland11
Golden Member
Ja, ik zal misschien ook eens wat huisvlijt moeten toepassen, met hout / gaten boren etc. Maar als ik het geweten had van tevoren, dan had ik misschien wel de SM-4TP gekocht.
Overigens is de ST-50 meteen uit de doos wel erg geschikt voor elektronica met z'n 20 x vergroting, geen Barlow lens nodig.
Ik heb een Olympus SZ-III, jaren geleden tweedehands gekocht. Prima zicht, soldeer er wel eens onder. Wel afzuiging of ventilator gebruiken, anders krijg je aanslag van de soldeerdampen op de lenzen.
Die SM-4TP ziet er fraai uit, alle kanten op verstelbaar kan handig zijn. Is wel zwaar zo te lezen. Het is echt geen dure, professionele zijn veel duurder (een entry-level Leica is al meer dan $1000). Hoe goed de optiek is zie je pas als je hem gebruikt. Bij Leica en Olympus zit dat meestal wel snor.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het optiek is wonderlijk goed, althans van de variant die ik gebruik.
Een van de verschillen met "echte merken" is dat hier een LED-ring noodzakelijk is. Bij dure modellen zit er een schijnwerper in het optiek zelf.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (52%)]
Ik heb precies die microscoop een paar weken geleden gekocht en ik vind hem een erg goed beeld geven. Het is wel flink wennen om door een microscoop te kijken en het beeld rustig te houden. Dat ligt aan mij niet aan de microscoop. Na een paar dagen heb ik er ook de 4K camera bij gekocht omdat dat bij veel dingen makkelijker werkt. Solderen van SMD doe ik zonder de camera dan wil ik diepte zien. Ik vind het een aanrader en zeker zijn geld waard.
fred101
Golden Member
Op vrijdag 2 februari 2024 09:44:01 schreef Dratsabylgu:
Het is wel flink wennen om door een microscoop te kijken en het beeld rustig te houden. Dat ligt aan mij niet aan de microscoop. .
Dat ligt niet aan jou. Deze is vrij kritisch voor de juiste inkijk hoek en breedte afstelling. Dat is idd wennen. Ik heb nog een tweede, dat was een duurdere maar daar had ik een zelfbouw voet bij gemaakt aangezien de originele bedoeld was om als een gewone microscoop te gebruiken. Daar maakt het totaal niet uit hoe je er in kijkt, altijd een goed en stabiel beeld. Ik heb nu nog maar een werkbank en gebruik alleen die uit dit topic nog omdat die standaard zo goed en veelzijdig is.