Hallo forumleden.
ik heb weer een probleem met mijn versterker het gaat om het volgende.
als hij tijdje uitstaat en doe ik hem weer aan perfect.
zodra ik op kanaal a een beetje audio instuur gaat hij in protect
elocos ontladen weer aan perfect audio erdoor is het weer mis.
relais al vervangen wat je wel hoort dat het middelste relai tikt om de seconde zodra hij in protect staat.
iemand een idee ?
ik heb het schema
alvast bedankt voor het mee denken.
groeten anton.
Het gaat om de XA 2600
Klinkt als een DC offset, moet je de DC spanning eens meten voor het relais. Dat zou best een elco in de feedback kunnen zijn, maar om dat te beoordelen moet je eigenlijk het schema hebben. Er is een ander topic over deze versterker: dynacord xa 2600 protect., had je daar ook al gekeken?
edit: In dat andere topic worden ook de elco's op het logicabord als verdacht genoemd.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (13%)]
hallo kruimel.
had ik nog niet gezien
en het schema heb ik hoor.
ja heb het gezien dat had ik een tijdje geleden er op gezet.
dat was ook een andere klacht
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Ow, ik had niet gezien dat het dezelfde gebruiker was. 
In elk geval heb ik het schema niet, dus ik ga je niet verder kunnen helpen. Ik zou even kijken naar de elco's in de beveiliging. Ik vermoed dat er een schakeling in zal zitten als dit:
Daar zitten vaak (zo ook hier) elco's in die stroom kunnen zijn gaan lekken of opgedroogd zijn. Dan wordt de drempelwaarde te laag of reageert hij op audiofrequenties door de kleinere capaciteit.
Dit is deel van het schema van een veel kleinere Pioneer A-x03 versterker, dus bij jou is de schakeling misschien totaal anders, maar er zal een soort DC beveiliging zijn.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hoogstwaarschijnlijk dc koppel elco defect. Komt vaker voor bij deze trappen na zo'n leeftijd. Zou ze dan wel voor elk kanaal vervangen. Check dan ook meteen alle bipolaire elcos, ervaring leert dat die dan ook niet helemaal fris meer zijn. Na vervanging klinkt het ding ineens een stuk frisser.
hallo .
ik heb bijna alle elcos vervangen nog van het eerdere topic.
behalve wat op deze schemas schema staat
Ja, een fragment van het schema... Dat helpt niet, het is zo nauwelijks te achterhalen wat de componenten doen. Waarom geef je niet het hele schema? 
In elk geval staan er op die twee puzzelstukjes überhaupt geen elco's, dus daar hoef je ze niet te gaan zoeken.
Heb je al DC spanning gemeten?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik begrijp dat je alleen die paar elco's in de logica voeding hebt vervangen? Dat is slechts een handjevol,er zitten er echt nog veel meer in!
De bipolaire elco's zitten veelal in de signaal paden.
DC koppel elco's zitten op de eindtrap printen, ergens vlakbij het achterpaneel. Zo even uit mijn hoofd iets van 22uf / 100V oid.
DJohnny
neee johnny wij hebben wel een vaker contact gehad ook over een xa2600.
ik heb de onderdelen vervangen ook de koppel elcos ook vervangen 2.2 uf 100v. en 4x die 220 elcos waren wel 3 van verlopen.
was nog het zelfde.
nu heb ik de eindblokken van b naar a gezet nu werkt a wel goed .
dus dat andere blok zit dan toch een fout.
wat er mee is de limmiter led brand zodra ik op de print speaker a er uit haal is het goed staat ook geen spanning op dat kanaal zodra ik hem weer aansluit komt er ca 600 millivolt op te staan
hier zijn de schemas
DJohnny
De limiter meet de input en output (uiteraard met een bekende versterkingsfactor), en vergelijkt deze met elkaar. Zit hier een verschil in word het limiter circuit actief en laat dit zien met het limit LEDje op het front.
Ik vermoed dus dat er iets mis gaat in de aansturing van de eindtrap, in het "spannings" gedeelte. Iets in het drivercircuit denk ik dan. Kan simpel zijn, iets de orde van slecht contact, afgebroken pootje van een transistor, weerstand welke zodanig hoog is geworden dat het op een grens zit of ongewenst contact op de PCB.
Word de eindtrap binnen afzienbare tijd loei heet? Dan zit het waarschijnlijk in het BIAS circuit of een van de dempingweerstanden aan de output heeft het opgegeven waardoor er oscillatie kan ontstaan.
De eindtrap zelf geloof ik niet, dan is het veelal een stroomprobleem en vlieg de zekering er direct uit. Daarnaast is het ook een doodnormale klasse AB trap en veel meer zit er niet op de PCB wat dit kan veroorzaken.
Maar zoals bij alle reparaties: meten is weten, en weet ook wat je meet.
Kun je achterhalen wat er op de uitgang staat (dus VOOR het relais) als de trap in protectie staat? Kun je op dat moment ook een BIAS meting doen?
Toevoeging: heb zelf de ervaring dat de eindtrap A en B rare dingen kunnen doen wanneer de metalen afschermingsplaat er niet op zit geschroefd, en het logicaboard naar beneden is geklapt, en dus vlak boven de eindtrap PCB zit.
hallo DJohnny.
zodra er maar een beetje audio doorheen komt gaat a in protect.
en de bias kan ik wel instellen tot ca 20 seconde na inschakeling daarna werkt de potmeter niet meer.als ik hem dan weer aanzet kan het weer ca 20 seconde.
eindtrap wordt niet heet.
voor het relay staat ca 600 millivolt.
heb ook al alle stuurtorren vervangen .
van kanaal a dan natuurlijk.
wat ik ook heb getest is .
de plus min 50 volt losgekoppeld van de eindblokken.
doet hij nog het zelfde.
zodra ik de plus min 50 volt er weer opzet komt op kanaal a begint met ca 50 volt en gaat langzaam omlaag.
DJohnny
Erg vreemd probleem dit, aan de hand van je beschrijving durf ik zo niet te zeggen wat er mee zou kunnen zijn. Wat ik wel vreemd vind is dat je voedingsspanning maar 50V is. Doet moet minstens 80V a 90V per voedingslijn zijn, op 50V krijg je niet het vermogen wat de eindtrap hoort te leveren. 600mV voor het relais is ook niet goed, dat moet zo dicht mogelijk bij 0 liggen.
Edit: volgens het schema dient elke lijn 86,5V te zijn.
jahoor dat is wel goed.
zodra ik de gele kabel los haal van het eindblok is de spanning millivolts
het komt dan van het eindblok en die ca 50 volt wat dan omlaag gaat met de plus min 80 volt als ik dat los koppel is het ca 600 millivolt.
zou het dan toch in het bias gedeelte zitten ?
wat ik heb gedaan is de printen er uit gehaald en aan gesloten alleen op de CN2 plug hij gaat nog steeds in protect zodra er maar een beetje audio in komt met een andere print is het wel goed
ik heb bijna alle transostoren vervangen behalve die 2 BF 391 heb ik nog niet liggen.
er zit BF 903 in
DJohnny
Ik zie dat er ooit eerder gerepareerd is aan de PCB. Wellicht hier een nevenschade die deze problemen veroorzaakt?
Ik zou echter niet zomaar lukraak onderdelen gaan vervangen, maar echt meten waar het nu fout gaat.
Je hebt het steeds over kanaal A welke de fout in gaat, maar je markeert onderdelen van kanaal B? Heb per abuis de kanalen verwisseld?
Op vrijdag 9 februari 2024 16:45:54 schreef DJohnny:
Ik zie dat er ooit eerder gerepareerd is aan de PCB.
Dat kan je wel zeggen, alleen aan de PNP kant zitten er twee verschillende typen transistoren met 7 (!) verschillende datumcodes, RoHS en pre-RoHS, Motorola en On, en twee verschillende soorten lastweerstanden. Hier is wat mee meegemaakt. Maar dit is een PA apparaat toch? Dan verwacht je dat meer. Het feit dat je hem zo vaak kan repareren hangt daar waarschijnlijk ook mee samen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]
op de speaker uitgang zit wel heel dicht .jawel de BF391.
ik heb al wat besteld ik hou u op de hoogte.