klepperend geluid Bosch KGN34VL35/03 koel/vries

Onze schoondochter heeft een KGN34VL35/03 No-Frost koel/vries combinatie van Bosch .
Deze maakt een paar keer per dag een luid klepperend geluid , dit komt van de luchtstroom wisselklep binnen in de koelruimte .
Deze klep wisselt de koude luchtstroom richting koel of vriesgedeelte .
Volgens een Duitse handleiding gebeurt dat klepperen bij het automatisch ontdooien .
Dit doet dit 5 jaar oude apparaat sinds een maand .
Foutmeldingen zijn er niet .
Wie heeft eerder zoiets meegemaakt en wat zou de oplossing kunnen zijn ?

Open maken. De grote witte plastiek in de frigo achterwand uitnemen. Meestal is het kunststof asje afgebroken vd flap.

Op donderdag 1 februari 2024 13:56:55 schreef EricN:
Open maken. De grote witte plastiek in de frigo achterwand uitnemen. Meestal is het kunststof asje afgebroken vd flap.

Ga ik checken , bedankt

Bij de meeste bsh frigo's gaat het toestel een checkup doen bij eerste initialisatie. Dwz. Stekker uit. Wachten. Stekker in en dan doet de klep een toertje over en weer.

Ik heb met een Samsung RB36T672 iets soortgelijks.

Zo nu en dan hoor je (zachtjes) de klep bewegen. De ene kant op stopt 'ie netjes, de andere kant hoor je 3 sec lang een zacht tikkend geluid.
(alsof de motor zijn eindpositie bereikt heeft en met slippende tandwieltjes nog een paar seconden doorduwt)

Ik vraag me af of dat 'by design' is (apparaat werkt prima) of dat er iets mis is.
Zit nog garantie op, maar ik weet niet of dit zo hoort. (kan me voorstellen dat de tandwieltjes harder slijten als dit niet zo hoort)

Storend is het totaal niet verder...

Als het garantie is zou ik er toch laten naar kijken. Het "het-was-al-van-in-het-begin" verhaal werkt niet na de garantie. Kun je de hardreset proberen om te kijken of hij het dan ook consistent doet? Leuk voor als ze komen kijken. Dan heb je iets om het instant te tonen.

De tandwielen in de klepjes breken nogal eens af, als er nog garantie op zit, leverancier inschakelen!!

Op donderdag 1 februari 2024 18:56:44 schreef Arco:
...
(alsof de motor zijn eindpositie bereikt heeft en met slippende tandwieltjes nog een paar seconden doorduwt)
...

Ik had ooit een WTW die deed dit ook. Blijkbaar is deze aanpak populair in de ventilatiebranche :)

Het tikken komt van een wormwieltje dat het (verende) klepje al volledig open heeft. Vergelijk het met een schroefje los blijven draaien terwijl het al los is. Ik vind het best een elegante aanpak die eindschakelaars onnodig maakt. Slijtage lijkt nagenoeg nul.

Op donderdag 1 februari 2024 21:41:40 schreef K7Jz:
[...]

Ik had ooit een WTW die deed dit ook. Blijkbaar is deze aanpak populair in de ventilatiebranche :)

Het tikken komt van een wormwieltje dat het (verende) klepje al volledig open heeft. Vergelijk het met een schroefje los blijven draaien terwijl het al los is. Ik vind het best een elegante aanpak die eindschakelaars onnodig maakt. Slijtage lijkt nagenoeg nul.

Idd, het is typisch in airco's etc om de kleine klepsturende motertjes geen eindsensors te geven, maar het motertje in één richting wat te lang te laten draaien ( dat is meestal de dichtkant). zo is men zeker dat de klep dicht is zonder een sensor te gebruiken. gaat al eeuwen zo..

het motortje heeft 4 aansluitdraden wss toch terug koppeling , helaas niet aan gemeten .
Klep zit goed op rustpositie en geen gebroken asverbinding tussen motor .

De temperaturen in koel en vriesgedeelte zijn OK dus de klep verdeelt de kou goed , met losgenomen motorstekker word het koelgedeelte niet koud(er) .

Heb je het lawaai gehoord? Doet hij het bij het insteken vh stopkontakt?

Is het lawaai wel vd klep?

Mogelijks zie je de barst pas bij mechanische belasting.

[Bericht gewijzigd door EricN op (23%)]

of torque motortje is niet meer OK en blijft de electronica continu aansturen totdat stroom oploopt en gaat dan terug naar andere zijde

Op vrijdag 2 februari 2024 16:39:23 schreef EricN:
Heb je het lawaai gehoord? Doet hij het bij het insteken vh stopkontakt?

Is het lawaai wel vd klep?

Mogelijks zie je de barst pas bij mechanische belasting.

Bij mijn eerste posting zit een (geluids)opname , het is zeker het klepje , heb een stukje zacht rubber in het huis geplakt waar de klep tegenaan slaat bij geheel openen . het geluid is nu minder maar nog steeds hinderlijk .
Een tijdje na insteken in wcd hoor je het klepje een paar keer tikken .
Later met ruime tussenpozen steeds weer herhaald klepperen .
Schoondochter bestelt nieuwe temperatuurregelaar .
Hopelijk zit het defect daar in en niet in de aansturing .

Wordt vervolgt

Heb je het ook visueel geconstateerd?

Op zaterdag 3 februari 2024 18:42:06 schreef EricN:
Heb je het ook visueel geconstateerd?

Nee , ten tijde van het maken van de foto van die klep hebben we de kast opnieuw laten opstarten en de klep geobserveerd met de deur open .
Misschien niet lang genoeg gewacht (of de deur had dicht gemoeten) maar er gebeurde niets , deur gesloten en tijdens koffie drinken hoorde ik de klep 2 x tikken .
Heb nog gezocht waar een "deurschakelaar" zou kunnen zitten door met een magneet de gehele openingsrand af te tasten om deze te activeren maar de binnenverlichting reageerde niet .

De allereerste geluids constatering was met apparaat van de muur , klepperend geluid op halve hoogte van apparaat , daar zit buiten niets en binnenin alleen dat klepje .
Na losnemen van de connector heeft het apparaat een dag gedraaid zonder geklepper . Bovendien is het geluid doffer geworden sinds ik dat zachte rubber er in geplakt hebt .
Hieruit mag ik toch wel concluderen dat die temperatuurregelaar (klep) het geluid veroorzaakt

Klopt en is ook vaak dit probleem!!

Schoondochter heeft de nieuwe temperatuurregelaar gemonteerd en het probleem is over . Heb gevraagd de oude te bewaren zodat ik hem open kan maken om te zien wat er stuk is .
Wordt vervolgt

Ik vermoed of gebroken asje of motortje verliest zijn torque.