Ik heb via aliexpress een meetprobe / meetsnoer set gekocht in de hoop dat ik deze kan inzetten voor mijn signaal tracer-injector bouwproject( velleman k7000 ) Nu blijkt, denk ik, dat ik de verkeerde aangeschaft heb.

Het gaat zich om deze https://nl.aliexpress.com/item/1005003950007418.html?spm=a2g0o.order_l…

Aangezien deze probe al voorzien is van massa klemmen leek me dit een goede keuze... Deze doen het wel, echter de meet pen zelf geeft geen signaal door.

Is deze probe op en of andere manier toch inzetbaar op deze toepassing?

Voor deze signaalgever/volger heb je geen oscilloscoop-probes nodig.De meetfrequenties zijn zo laag dat een paar meetpennen van b.v. een universeelmeter prima voldoen.

Edit\Hieronder,ja ze zijn wel bruikbaar uiteraard.

Heb je ze op 1x gezet.

Probes zijn inderdaad prima bruikbaar als de verzwakker is uitgeschakeld.
Daarvoor dient het rode schuifje op de probe.

Op vrijdag 2 februari 2024 16:57:51 schreef Hubie:
Voor deze signaalgever/volger heb je geen oscilloscoop-probe nodig.De meetfrequenties zijn zo laag

Het gaat om de manier van werken, bijv. met links signaal injecteren en dan ergens met de rechterhand op de print prikken of het doorkomt.

Ik heb dit meetsnoer zelf doorgemeten aan de hand van een diode test functie op mijn multimeter.

Zodra ik de afscherming doormeet zie ik dat deze probe signaal doorgeeft ( de multimeter geeft een piep signaal) Echter tijdens het doormeten van de bnc signaal "pin" en het "meet haakje" in het handvat van de probe krijg ik geen piepje als geluid. De meter loopt dan wel op.

Op vrijdag 2 februari 2024 17:08:33 schreef RAAF12:
Probes zijn inderdaad prima bruikbaar als de verzwakker is uitgeschakeld.
Daarvoor dient het rode schuifje op de probe.

[bijlage]

Als ik het dus goed begrijp dien ik de probe op 1x te zetten kan ik hem dus in combinatie met de velleman k7000 gebruiken?

Je moet de weerstand-mode gebruiken en de schakelaar op 1x. Ze hebben meer weerstand dan DMM probes.

Weet je zeker dat het schuifje op de probe goed staat? In de x10 stand zit er een 9MΩ serieweerstand tussen, dan meet je idd niets in de doorpiepfunctie van de meter.

edit: Yep 1X stand, die heeft geen verzwakking.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

In die doorpiepfuntie piept de multimeter helaas niet zodra ik hem in stand 1x heb staan. De meter loopt dan wel op tot 100.

Op vrijdag 2 februari 2024 17:14:29 schreef RAAF12:
Weet je zeker dat het schuifje op de probe goed staat? In de x10 stand zit er een 9MΩ serieweerstand tussen, dan meet je idd niets in de doorpiepfunctie van de meter.

edit: Yep 1X stand, die heeft geen verzwakking.

Is het niet zo dat hij dan ook moet piepen of zie ik dat verkeerd?

Op vrijdag 2 februari 2024 17:13:29 schreef fred101:
Je moet de weerstand-mode gebruiken en de schakelaar op 1x. Ze hebben meer weerstand dan DMM probes.

Uh... zo technisch ben ik niet aangelegd. Ik wil gewoon het signaal volgen in een aantal te repareren apparaten. Mijn doel is om middels de velleman kit ergens een signaal aan te bieden op de printplaat en dan het circuit af te gaan tot het punt waar een eventueel defect zit. Middels die aangeschafte probes leek het me de combinatie een goede aanschaf. Is het niet zo dat ik dan de verkeerde aangeschaft heb of werkt het in mijn opstelling toch?

Wat bedoel je met weerstand=mode? IS dat gewoon de schakelaar op 1 zetten?

Je multimeter heeft een functie om weerstand te meten. De doorpiep functie gaat niet hoog in weerstand. Hoeveel staat in het manual en is per meter anders. Meestal iets van 50 tot 100 ohm.

Gewoon beide probes op 1x zetten en dan de probes met elkaar doorverbinden.
Ben heel voorzichtig als je ze gaat gebruiken zonder echt te weten wat je doet. Het is een heel handing ding wat stamt uit de tijd dat scoops onbetaalbaar waren voor de hobbyist. Maar je moet heel goed weten hoe een schakeling werkt om te weten waar je wat moet horen. En ik ben bang dat je die kennis mist. In moderne apparatuur zitten schakelende voedingen waar heel hoge spanningen voorkomen (350VDC) dus niet zomaar in het wilde weg rond-proben.

De schakelaar overbrugd de ingebouwde weerstand. Als de universeelmeter een Ohmstand heeft is de werking van de schakelaar te zien.

Oké, duidelijk. Ik zal altijd een schema ernaast houden. Aangezien het zich om metingen aan gewone transistor schakelingen betreft, en dus geen hoogspanning zoals bij buizen, snap ik dat ik voorzichtig moet zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en alle tips

Op vrijdag 2 februari 2024 17:37:26 schreef fred101:
In moderne apparatuur zitten schakelende voedingen waar heel hoge spanningen voorkomen (350VDC)

Ik heb het niet over buizen.

Meet eerst met je multimeter op de plaats waar je wilt injecteren en waar je wilt luisteren dan voorkom je ongelukken.
Lees eens een boek over electronica, dit is geen wonder apparaat. Ik heb er in de 80's ook een gemaakt en het gebruik is lastiger dan je denkt als je nog niet weet waar je mee bezig bent zoals ik toen.