Op donderdag 8 februari 2024 20:56:33 schreef KlaasZ:
[...]Komt doordat ze zijn begonnen met de 3-polige. Later kwam de 5-polige, met pennen die tussen de bestaande werden geplaatst.
De 8 polige is nog erger...
Deutsche Industie Norm, jawel 
Op donderdag 8 februari 2024 16:48:06 schreef Paulinha_B:
Intussen blijft het uitkijken naar verdere feedback vanwege de topicstarter - zou zij/hij er uit komen?
Hallo beste leden. Excuses voor de late reactie. Ik kreeg geen meldingen meer dat er nieuwe posts waren en was druk met werk. Vandaag weer even gekeken en er waren nog reacties. Dus... tijd voor een update.
De 12V is idd voor de LEDs en de Potmeters die de hoge/midden/lage tonen etc regelen. Deze werkt nu prima, ook op vol vermogen.
Echter, ik heb ergens een onbalans. Deze hoorde ik het eerste op de hoofdtelefoon. Op de kanalen is deze echter ook aanwezig. Ik heb namelijk alle ingangen losgekoppeld, vermogen vol open en dan hoor je duidelijk een brom. Super irritant.
Ik heb vervolgens de 12V adapter uitgezet (voordeel van 2 adapters) en de brom blijft bestaan. De 15V kant lijkt me dus de schuldige. Het lijkt niet gelinkt te zijn aan 1 kanaal specifiek, het zit overal en nergens.
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd na te denken wat dat kan veroorzaken, is het de adapter zelf? Nee, want die levert nu alleen +15VAC en -15VAC en de voltage regulators zorgen voor +12V en -12V ongeacht de ingangsspanningsverschillen. (Toch?) Waar komt dat spanningsverschil dan vandaag?
De 12VAC adapter staat uit, is losgekoppeld van het net. Staat deze aan, dan maakt het geen verschil.
Heeft iemand een tip waar ik moet beginnen met zoeken? Is het de voeding, de voltage regulators, de massa of wellicht toch een component of een soldeerverbinding?
Het is verder een heerlijke mixer, dus ik zou hem graag normaal laten werken.
Verdere informatie kan ik leveren middels foto's indien nodig. Ik heb een multimeter, ESR meter en kan solderen.
Alvast bedankt!
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 17 februari 2024 21:14:42 schreef Clogmaster:
[...]Hallo beste leden. Excuses voor de late reactie. Ik kreeg geen meldingen meer dat er nieuwe posts waren en was druk met werk.
Je krijgt er altijd maar 1 (dat moet genoeg zijn om getriggert te worden
)
Dat is apart, want ik kreeg eerst bij elke post een email en toen opeens niet meer. Maar goed, maakt niet uit. Ben al lang blij dat ik ergens mijn ei kwijt kan.
Die brom zou kunnen komen doordat de (alle) spanningregelaars nu op het frame gemonteerd zijn. Dat kan aardlussen geven maar ook sputterende spanningregelaars. Die 7912 mag sowieso al niet met zijn koelvlak ongeisoleerd op het frame. Dan maak je kortsluiting in je -15 ac/dc circuit omdat de IN van de 7912 aan dat koelvlak hangt en niet de nul of massa zoals bij de 7812.
Als het het geval is dat je onbedoeld zo'n sluiting hebt gemaakt met de 7912 zo op het frame monteren, kan het zijn dat ondertussen je diodes in je gelijkrichter gesneuveld zijn. Als je dan je voeding weer aanzet na de sluiting verwijderd te hebben loop je kans dat er ac op je -15 volt rail komt te staan die vervolgens je afvlak elco sloopt

[Bericht gewijzigd door harry64 op (22%)]
Je schrijft dat de ene adapter + en - 15 AC levert.
Daar bedoel je mee 2 x 15 volt AC, dus wisselspanning, neem ik aan, bij AC is er geen + en -
Is dat echt een 2 x 15 volt AC adapter of trafo en geen 12 volt zoals je in een eerdere post schreef?
Die 12 volt is te laag voor de 7812 cq 7912 en dat kan prima brom geven...
Het moet een trafo zijn met 2 gelijke wikkelingen van 15 volt.
En verder ook wat @harry64 zegt, kijk daar ook naar.
@Revado
Ja, ik bedoel 2x 15VAC. De 12V is ok AC en wordt na gelijkrichting hoog genoeg voor de 7812 om er netjes 12VDC uit te sturen.
@Harry64
Dat zou wellicht kunnen. Ik heb 7812 van het LEDs gemonteerd op het frame van de mixer. Hier zaten de 7812 en 7819 van van 15V al op gemonteerd vanuit de fabriek. Beide gewoon op het frame. Ik zal eens kijken of er verandering is als ik die 7812 verwijder. Trouwens, mijn 7192 is dat vierkante model, dus het lijkt dan dat het koelvlak niet verbonden is met de IN toch?
[Bericht gewijzigd door Clogmaster op (12%)]
Op zondag 18 februari 2024 09:22:53 schreef Clogmaster:
@Revado
Ja, ik bedoel 2x 15VAC. De 12V is ok AC en wordt na gelijkrichting hoog genoeg voor de 7812 om er netjes 12VDC uit te sturen.@Harry64
Dat zou wellicht kunnen. Ik heb 7812 van het LEDs gemonteerd op het frame van de mixer. Hier zaten de 7812 en 7819 van van 15V al op gemonteerd vanuit de fabriek. Beide gewoon op het frame. Ik zal eens kijken of er verandering is als ik die 7812 verwijder. Trouwens, mijn 7192 is dat vierkante model, dus het lijkt dan dat het koelvlak niet verbonden is met de IN toch?
Heb je een scoop?
Zet die eens op de +12 en -12 om te kijken of er een brom op de gelijkspanning komt.
Netjes 12 volt kan ook 12 volt met een brom zijn...
Op zaterdag 17 februari 2024 21:21:23 schreef Clogmaster:
Dat is apart, want ik kreeg eerst bij elke post een email en toen opeens niet meer.
Je krijgt opnieuw mail als je het topic weer bezocht hebt.
Op zondag 18 februari 2024 10:02:01 schreef revado:
[...]Heb je een scoop?
Zet die eens op de +12 en -12 om te kijken of er een brom op de gelijkspanning komt.
Netjes 12 volt kan ook 12 volt met een brom zijn...
Helaas heb ik geen scoop...
Op zondag 18 februari 2024 09:22:53 schreef Clogmaster:
@Revado
Ja, ik bedoel 2x 15VAC. De 12V is ok AC en wordt na gelijkrichting hoog genoeg voor de 7812 om er netjes 12VDC uit te sturen.@Harry64
Dat is die dus zeker weten wel. 
Van de fabriek uit zal de 7912 dan ook met een isolatie setje gemonteerd zijn.
Als je deze los hebt gehad, dan zou ik even meten of het koelvlak van de 7912 na hermontage niet alsnog contact maakt met het frame.
Een isolatieset bestaat uit een plaatje dat wel warmte maar geen elektriciteit geleid.
Ik heb de 7812 en 7912 die al vanuit de fabriek gemonteerd waren niet losgemaakt. Daar zat gewoon een stekkertje aan die los kon.
Op zondag 18 februari 2024 22:27:45 schreef revado:
Wat gebruik je nu voor die 2 x 15 volt AC ?
Die adapter die ik gekocht had via Ebay. Dat is een adapter die een 15-0-15 wikkeling heeft en een 8-0 wikkeling heeft. Deze zaten alle vijf aangesloten op de DIN in eerste instantie. Omdat 8VAC te weinig was heb ik hiervoor een aparte 12VAC adapter aangesloten. Toen werkte alles, maar met een brom. Ik heb vervolgens de 12VAC losgekoppeld van het net en later zelfs van de DIN zonder succes.
Ik heb vanavond echter weer de mixer open gehad en ik verdenk nu toch echt deze adapter. Als ik alleen de 15-0-15 aansluit en alle andere verbindingen verbreek heb ik die brom.
Wat ik ook niet snap is dat als ik de AC wil meten die uit de adapter komt er een spanning staat op de middendraad die 0V zou moeten zijn. Deze geeft ongeveer 2VAC aan. Sluit ik de 2e klem aan op het begin of einde van de wikkeling dan krijg ik wel 15VAC.
Is het normaal dat er een AC spanning te meten is als je slechts 1 pen van je multimeter aansluit?
Is het normaal dat er een AC spanning te meten is als je slechts 1 pen van je multimeter aansluit?
Ja. Je meter is hoog ohmig. Dus met 1 meetpen pikt die netbrom op zoals een audio ingang dat ook doet als je die aanraakt.
Ik zou de voeding aan de scoop hangen trouwens. Dan kan ik zien of de elco's voldoende werken, hoe hoog de rimpel is, of die voldoende boven de minimale ingangsspanning van de 7812 en 7912 ligt, de fase van je 15-0-15 volt ac klopt, enz.
Over dat meten van de fase, je meter zou tussen de uiteinden 30 volt moeten aangeven. (15 + 15 volt)
Ik sta helemaal achter @harry64.
Mooi weergegeven zo.
Die spanning van + en - 15 moet symmetrisch zijn.
Dat betekent een trafo van 2x15 volt die ook echt 2x15 is via 2 identieke wikkelingen.
Ik heb ( en had) ook mijn twijfels bij die adapter.
Het kan ook nog zijn dat die trafo snel instort bij belasting en dan scheef gaat of de spanning inzakt.
Die trafo moet er zo uit zien, en niet bv een aarde aan de nul hebben of een andere wikkeling zoals die 8 volt wikkeling.
Dus echt 2 identieke wikkelingen met een nul in het midden.
Probeer anders eens of er iemand is met een goede 2 x 15 volt trafo, of die je misschien kan lenen.
Iemand die met een scoop die wil helpen en kan meten is ook een oplossing.
Bedankt heren. Ik heb volgend weekend een scoop als het goed is. Ik heb er een op marktplaats gevonden. Ik wil nu tot het einde komen van dit probleem.
Er komt idd rond de 18VDC na de gelijkrichters
Wat mijn ESR meter aangeeft is dat de 2 grote Elco's van 1000uF wel een verschillende capaciteit hebben t.o.v. elkaar. Eentje is 950uF en de andere 920uF. Wellicht is dat een onderdeel van het probleem want 4700 zoals in het schema van Harry zit er sowieso niet in.
@Revado uit mijn trafo komen 5 draden. Tussen de 2 oranje draden staat 30.3VAC Tussen oranje en grijs 15VAC. Tussen de blauwe 8VAC en tussen de blauwe en oranje draden kan ik ook een spanning meten van 16VAC. Zie foto.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Elco's zijn typisch gespec't voor -10/+40%, dus die 920 en 950 zijn prima, breek daar maar uw kop niet over.
Daarentegen heb ik mijn twijfels bij die trafo. oranje-grijs-oranje lijkt overeen te komen met de schets van @revado; maar is dat gemeten onder belasting? Zoniet dan zal de effectieve spanning marginaal zijn om 7815/7915 te voeden.
En de 8V~ van de blauwe aansluitingen is sowieso te weinig, daar waren we toch zal toe gekomen?
Wat er tussen oranje en blauw te meten is doet er niet echt toe, misschien al nuttiger om daar eens de ohmse weerstand te meten, die hoort hoog te zijn want dat horen gescheiden wikkelingen te zijn.
Inderdaad zoals @Paulinha_B zegt, meet de wikkelingen eens ohms ( uiteraard zonder spanning op de trafo).
Zijn de wikkelingen niet gelijk, dan is de trafo misschien gewoon slecht...
Met even zoeken op google heb ik wel gevonden waar die trafo uit jouw adapter waarschijnlijk vandaan komt.
De vestax cdx-15.
Onderstaand de trafo, de kleuren kloppen en de 2 oranje t/o grijs zouden de juiste moeten zijn.
Helaas staat er niet bij of het 2 x 15 volt is.
Dus eerst even meten of je tussen oranje 1 en grijs en oranje 2 en grijs gelijke weerstand meet.
Ok, net even gemeten.
Er is een gelijke weerstand tussen oranje 1 en 2 en grijs van 5,0 - 5,1 Ohm. De meter komt er niet uit. Tussen beide oranjes is het 9,6 tot 9,7 Ohm.
Er is oneindige weerstand tussen de blauwe wikkeling en de oranje.
Dan zou het verder moeten werken voor die 15-0-15 volt AC. De spanning op de elco's waren die gemeten met de belasting aan de voeding, dus met de mengtafel aangesloten?
Heb je die brom ook met alle input-faders dicht? Vooral ingangen voor microfoon en MD draaitafel elementen zijn gevoelig voor omgevings brom oppikken. En met de tafel open is de afscherming ook minder.