Goedendag,
Ik ben een redelijke newbie op het gebied van elektronica, maar ben lerende. Nu ben ik een projectje gestart voor een buitenlampje op een 18650 batterij die schakelt en oplaad op een zonnepaneel. Ik heb 2 schema's gevonden waarvan ik denk dat deze voor dit project goed zijn. Het is een schema van een batterij management systeem
en een schema voor het automatisch aan/uit schakelen van een 3V led door middel van een zonnepaneel.
Deze 2 schema's heb ik samengevoegd, en 2 zekeringen geplaatst bij het zonnepaneel en de batterij.
Ik wil een mini zonnepaneel gebruiken van 6V 120mA.
En een Lithium 18650 batterij van 2000mAh
Mijn vraag is of ik iets over het hoofd zie. En kan dit op deze manier?
Zie graag jullie mening.
die TC1262-3.0 levert dus 3.0V aan de led.
spanningsval over je transistor meegerekent? volgens mij zal het niet of amper werken, de leds krijgen te weinig stroom. beter stroom begrenzen met een weerstand
DW01 is een ontlaadbeveiliging, je hebt nergens een 'oplaad' chip die de boel gecontroleerd kan opladen. weinig bms aan.
misschien een TP4056 toevoegen als charge controller. die kan je direct al kopen met de DW01 er aan.
dan heb je paneel aan de usb zijde,
batterij aan de batterij klemmen,
en de ledsturing aan de output (load).
met als grote voordeel dat je de accu apart nog kan bijladen in de winter als het zonnepaneel toch te weinig deed gedurende een week.
20mA uit de accu van 2000mAh, is die na 100uur leeg, in de winter heb je dat na 6dagen. zou ook grotere cellen nemen met minder onlaad stroom. 3500mah 18650 en misschien zo 2 parallel. ben je direct al een maand goed.
of zonnepaneel overdimensioneren.
ik zou ook 2 schotkky diodes antiparallel (of 2 transistors, dan verlies je maar 0,2V) bij de accu zetten om ze lager dan 4,2V te houden. want op 4,2V slijt ze harder. op 3,9V zal ze heeeeeel lang leven
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]
Bedankt voor je snelle reactie.
De spanningsregelaar heb ik er tussen gezet zodat de LED op 3volt blijft branden, totdat de batterij onder de 3volt komt. Dus altijd dezelfde hoeveelheid licht. Ik dacht dat een weerstand er voor zorgt dat er voldoende licht is wanneer de batterij vol is en de hoeveelheid afneemt licht wanneer de batterij minder volts levert.
Ik heb ook een test gedaan met de TP4056. Echter schakelt deze de verlichting niet automatisch in en uit. Daar is ook wel een workaround voor met een diode tussen de 8205A en de min-zijde van het zonnepaneel. Maar is niet echt een mooie oplossing.
Vandaar dat ik wil proberen een nieuwe print te ontwerpen.
de weerstand is stroom begrenzer.
stel, accu 4,2V, led 3,2V, dan valt er 1V over de weerstand.
1V/39ohm = 25mA
als de accu leegloopt, naar pakweg 3,5V, dan valt er nog 0,3V over de weerstand.
0,3V / 39ohm = 7,7mA.
dit heeft als voordeel dat de accu alsmaar zwakker wordt belast naarmate ze leeg raakt en het langer en langer duurt voor ze leeg is. nadeel is vermindering van licht.
van 20mA naar 15mA zal je amper merken. onder de 10mA zal je merkbaar minder licht hebben.
jij hebt een 3.0v regelaar. over de transistor valt nog eens 0.2V. dan schiet er 2,8V over. en dat is te weinig voor de led.
leds zijn ook niet allemaal gelijk, bij de ene zal er misschien niks van licht zijn op 2,8V , de andere zal op halve sterkte branden en misschien 5mA doorlopen.
een 3de doet misschien 7mA. er is totaal geen regeling in.
met een weerstand in oorspronkelijk schema ga je ook verschillen hebben, maar dit zal bv 18.5-21.5ma verschil maken.
hoe hoger de spanning over de weerstand, hoe kleiner die verschillen tussen de leds worden (zie laatste zin).
stel dat je nu een 3,3V regelaar neemt, daar 0,2V af van de transistor, dan krijgt de led 3,28V.
bij de ene led loopt er misschien 30mA, bij de andere led misschien 500mA en gaat instant kapot.
bij leds mag je NIET op spanning regelen, maar moet je voldoende spanning voorzien en de stroom beperken.
neem je bv 2 leds. de ene werkt op 3,2V, de andere op 3,3V.
op een 4,2V en 39ohm weerstand, heb je 25,6mA, bij de andere 23,1mA.
neem je nu een 6V voeding en 120ohm weerstand.
dan heb je 23,3mA en 22,5mA verschil tussen diezelfde leds
kan je geen 300mA leddriver nemen?
of zelf wat minder, want met 300mA gaat die 2000mAh accu er HEEEEL snel door vliegen
zou ook kunnen dat er al een driver in zit die de boel op 300mA houd, dat zal je even moeten uitzoeken
Ik heb als LED driver deze gevonden:
Microchip MCP1702
Het is een Low Quiescent Current LDO Regulator.
Zal deze de led kunnen voorzien?
UPDATE: vind net ook van Microchip de MCP1643 LED Constant Current Regulator.
Wellicht een betere keuze?
Even over de vorige post over de 300mA.
de LED is een 3Volt 1Watt. Veel leds hebben dit toch? En dus ong 300mA...
[Bericht gewijzigd door Wessiez op (19%)]
De MCP1702 is geen leddriver maar een spanningsregelaar.
De MCP1643 moet een lagere ingangsspanning hebben dan de ledspanning.
Je kunt dit soort leds beter op een wat lagere stroom laten werken. Maakt haast niks uit in lichtsterkte en ze gaan langer mee en worden minder heet.
[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (37%)]
De CAT4101 maar die is misschien niet meer te krijgen.
Je kan ook zelf iets maken met een opamp en een FET.
Ik zou de zekeringen weglaten. Dat zonnepaneeltje kan nooit genoeg stroom leveren om die op te blazen
.
Het zonnepaneeltje heeft in dit schema 2 functies:
a) opladen van de Lithium-ION batterij
b) aan-uit schakelen van de LED.
De batterij (vol 4,2v 2000mA) laat de LED branden. Dus enige protectie is wel gewenst.
Alleen is nu mijn vraag wat de beste/ efficiëntste oplossing is.