Hallo, ik heb sinds kort een Triplett 850 buisvoltmeter in mijn bezit. Omdat ik dit toch wel een mooi toestel vind zou ik het graag volledig in orde zetten.
Als ik het toestel aanzet op AC dus de eerste stand na het stand "off", dan slaat de meter eerst volledig uit en komt dan langzaam in de richting van de "0" positie.
Als ik het toestel op DC+ zet met de probes kortgesloten, dan kan ik met de draaiknop "zero" de naald niet naar de nul brengen (blijft een beetje rechts van de "0" staan). Zet ik het toestel op DC- met de probes kortgesloten, dan blijft de naald links van de "0" staan, en krijg ik de naald niet op "0" met de zero knop.
Ik heb de voedingselco vervangen door een nieuw exemplaar, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Iemand een idee waar ik moet zoeken. Ik moet toegeven dat ik een schema met al deze schakelaars zeer moeilijk vind om te lezen.

mooi ding
de minste Lek door de vervuiling van de print/schakelaars over de jaren veroorzaakt mogelijks problemen (kruipstroompjes).

altijd verstandig het printje eens te wassen/proper te maken aan de start.

maak tevens eens een foto van de print, waarschijnlijk zitten er ook nog enkele papiercondensatoren in, die lekken door de jaren heen meer dan normaal, en ook dat veroorzaakt problemen.

Als het toestel heel veel dienst heeft gedaan kan ook het buisje in onbalans geraakt zijn, maar dat is eerder zeldzaam.

Wel eerst het apparaat laten opwarmen, de manual heeft het over 15 minuten. Het schema is de US uitvoering op 117V.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]

Hallo, bedankt,
ik zal het printje eens kuisen maar heb het toestel 15 minuten laten opwarmen zoals in de manual beschreven. De afwijking bleef echter. Ik vermoed dat er een component is verlopen door de jaren heen, maar ik zou echt niet weten hoe ik in het schema moet controleren , als ik probe aan massa hang, waar ik wat zou moeten meten. Als ik het signaal volg loopt dit precies al dood op SI2R. Als iemand mij eens zou kunnen schetsen hoe ik dit verder moet volgen zou ik al een heel eind geholpen zijn ;-).
Mijn toestel is een 230V versie, maar daar heb ik geen schema van gevonden.

En als de meter in rust is staat die wel op nul? Dat is met het schroefje op de draaispoelmeter zelf in te stellen.

Volgens mij waren de meeste 110v, voor gebruik in Nederland werd de voedingstrafo hier vervangen, of werd er een autotrafo voor gezet.

Hallo, in rust (dus elektrisch niet aangesloten) heb ik de meter perfect op de 0 staan.
Het toestel is wel degelijk origineel voor de Europese markt voorzien. Blijkbaar werd er toen een andere voedingstransfo gebruikt (één met vier aansluitingen). Voor de Amerikaanse markt was het één met twee primaire aansluitingen.
mvg,
Roeland

Is de batterij wel goed?
(ik vermoed dat die alleen op Ohmbereik nodig is, maar weet het niet zeker)

Als het apparaat met alle instelmogelijkheden niet op de nul te zetten is zou ik er een nieuwe buis ECC82 inzetten.

Hallo, inderdaad de ECC82 vervangen zal ik vanavond eens doen. De batterij had ik reeds vervangen (maar volgens mij inderdaad enkel nodig voor een ohmse meting).
mvg,
Roeland

Op donderdag 8 februari 2024 13:45:43 schreef roebas:
Hallo, in rust (dus elektrisch niet aangesloten) heb ik de meter perfect op de 0 staan.
Het toestel is wel degelijk origineel voor de Europese markt voorzien. Blijkbaar werd er toen een andere voedingstransfo gebruikt (één met vier aansluitingen). Voor de Amerikaanse markt was het één met twee primaire aansluitingen.
mvg,
Roeland

Blijkbaar was daar al in voorzien door 2 primaire wikkelingen te gebruiken (voor de US beide parallel geschakeld) Voor de 230V markt konden ze dan in serie worden gezet. En een andere netsteker aan het snoer zetten. Dat werd vaak door de importeur gedaan, die had daar een mannetje voor lopen. Bij dit soort kleine oplage apparatuur kon dat ook makkelijk.

Als je de juiste pit voor het grijpen hebt, dan natuurlijk als test als eerste vervangen.

Ik keek even naar foto's, er zit blijkbaar geen print in de 850, het is nog vliegende ophanging.

toch alles goed schoon maken, ook het buisvoetje en de schakelaars. Je zit met hoge spanningen en hoge weerstanden, dat maakt dat de minste kruipstroom (1nA is voldoende) de meter wat doet uitslaan.

Als de papiercondensatoren er nog inzitten, die gaan ook vervanging nodig hebben, had ik al geschreven..

Op donderdag 8 februari 2024 21:48:31 schreef kris van damme:
er zit blijkbaar geen print in de 850, het is nog vliegende ophanging.

Is dat met luchthaken? :+

Ik ken wel het germanisme: vliegende bedrading, (Fliegende Bedratung) wat ook in de installatietechniek nog wel eens genoemd wordt.

Hallo, het vervangen van de 12au7 heeft inderdaad geholpen. Nu kan ik de tester zo regelen dat in de twee DC standen en in de AC stand de meter met kortgesloten ingang mooi op nul staat.
Wel zie ik voor de ohmse uitlezing van een weerstand toch wel wat verschil met mijn Fluke (125 ohm versus 146 ohm op de fluke). De condensatoren heb ik nog niet vervangen.

Mooi dat die nu wel kan worden genulled op AC en DC. Op het deck 4F van de schakelaar zitten de weerstanden voor de Ohmmeting. Misschien dat er een weerstand verlopen is.

Op zondag 11 februari 2024 13:28:34 schreef roebas:
Wel zie ik voor de ohmse uitlezing van een weerstand toch wel wat verschil met mijn Fluke

Tja, dan wordt het zachtjes aan toch tijd voor een nieuwe Fluke.

:)

Op zondag 11 februari 2024 16:07:46 schreef Toon60:
[...]
Tja, dan wordt het zachtjes aan toch tijd voor een nieuwe Fluke.

Op zondag 11 februari 2024 13:44:13 schreef RAAF12:
Mooi dat die nu wel kan worden genulled op AC en DC. Op het deck 4F van de schakelaar zitten de weerstanden voor de Ohmmeting. Misschien dat er een weerstand verlopen is.

Ik heb nog niet in het schema gekeken maar hopelijk kan ik de weerstandswaarden meten zonder één zijde te hoeven lossolderen….

Zolang de schakelaar niet op de te meten weerstand staat, kun je gewoon meten (weerstand is dan 'los')

125 Ohm, dat ligt helemaal aan het eind van de schaal (richting oneindig), daar is de nauwkeurigheid sowieso al het minst om verscheidene redenen.

klopt een spanningsmeting in die zone van de schaal?

Ik heb de weerstanden voor de ohmse meting gecontroleerd en deze wijken allemaal minstens 10% af. Er is er ook één die meer dan 25% afwijkt.
Dus het ziet ernaar uit deze meter een grondige restauratiebeurt nodig heeft. Zelf heb ik hier momenteel geen tijd voor, dus ik ga hem te koop aanbieden.