Ik loop al een tijdje na te denken over het al dan niet zelf bouwen van een soldeerdampafzuiging. Nu loop ik op tegen het feit van het niet kunnen vinden van een geschikte behuizing. Ik wil in een metalen behuizing kant en klare voor- en hepa filters kunnen plaatsen. Nu zit ik al een tijdje te zoeken naar een geschikte behuizing die tevens ook betaalbaal is. Ik wil dus een soort behuizing hebben als onderstaand voorbeeld waarbij het formaat zo`n 20 x 20 x 20 cm is. Het moet uiteraard wel stevig zijn ( dus geen oud koekblik of zoiets
) Aangezien de kant en klare oplossing in deze klasse te duur zijn wil ik overwegen of het als dan niet zelfbouwen het me waard is.
Heeft iemand een idee waar ik zoiets uit kan halen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal zijn deze van kunststof, waardoor het monteren van de flens voor de slang niet optimaal is. Liefst een metalen behuizing die ook geheel vlak van binnen is waardoor het plaatsen van de filters eenvoudiger is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is wat groter (33x33x10), maar wel van metaal en goedkoop: een SFF pc behuizing voor 9 euro... 
Is een barebone, wel even zelf 'leegscheppen' dus...
https://www.remarkt.nl/hp-compaq-6000-pro-sff-1gen-zg
Zoals ik zal zelf ontdekte op internet een moeilijk iets om te vinden. Allemaal mooie oplossing echter niet toepasbaar voor dit projectje. Ik zal er ook filters in moeten kunnen zetten in het achterhoofd houdend dat er een doorstroming van lucht moet kunnen plaatsvinden. Zo`n behuizing die ik liet zien is dan ideaal.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Al gekeken naar een 3D printbare oplossing als bijv deze?
Nee, eerlijk gezegd nog niet. Is dit materiaal ook een beetje stevig als het formaat groter is? 3d printen kost ook een slordige cent toch?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Stevig kan het zeker zijn hoor, ligt natuurlijk aan dikte van uiteindelijk geprinte object. Qua alleen materiaal kosten verwacht ik dat je voor 2-4 euro klaar bent en dan is ie echt duur 
Boudie
Vervangen DOOR.
Ik zou aluminium plaat nemen.
Makkelijk te vouwen zonder dure hulpmiddelen en makkelijk aan elkaar te monteren met zelfborende schroeven en/of luchtdicht te lijmen met polymax.
Buisaansluitingen zijn te maken met pvc hulpstukken.
Ik heb de ZD-153 gekocht. Kost bij Reichelt €26.
Echt een fijn ding. Voor dat geld kun je bijna zelf niets in eelkaar knutselen.