Een vraag waar niet eenvoudig een antwoord op te vinden is.
Situatie: Appartementencomplex met een eigen parkeerterrein.
Er staan een stuk of 12 lantarenpalen op het terrein met een eigen groep via een astro klok.
Verder is er niets op deze groep aangesloten, ook geen buiten wandcontactdozen.
Het betreft een groepenkast in een centrale (VVE) ruimte en niet in een woning.
Is in de groep voor deze lantarenpalen een aardlek wel of niet verplicht?

nee hoeft niet, geen wcd dus geen algemene groep maar een lichtgroep, tevens is een 30mA aardlek op een dergelijke natte groep vragen om ellende..

Welk beveiligingsmiddel tript er dan als er spanning op de lantaarnpaal komt te staan? Heeft elke paal een eigen aardelektrode waarvan de weerstand laag genoeg is om de automaat (welke waarde?) te laten trippen?
Palen zijn waarschijnlijk geaard op aardscherm, die zit mogelijk aangesloten op de aardvoorziening van de aansluiting. Is die aardweerstand laag genoeg?

Er is in Amsterdam een rechtszaak geweest over aarding van lichtmasten/lantaarnpalen. De beheerder van dat OV net werd verplicht om de boel veilig te maken. Was naar aanleiding van een hond die schrok of dood neerviel, zo goed weet ik het niet meer.

De betreffende ,,voorschriften" heb ik zeker niet paraat maar volgens mijn simpele redenering zijn het objecten die door een storing onder spanning kunnen komen te staan en dat moeten ze toch geaard zijn.

Dat laatste, wat @testman al aangeeft is dus ook precies het probleem... er zit een 30 mA in die regelmatig tript.
De groep is met een B16 afgezekerd.

Edit:
Ze zijn geaard via de aardlitze in de vmvkas.

Op zondag 11 februari 2024 22:50:41 schreef mvdk:
Welk beveiligingsmiddel tript er dan als er spanning op de lantaarnpaal komt te staan? Heeft elke paal een eigen aardelektrode waarvan de weerstand laag genoeg is om de automaat (welke waarde?) te laten trippen?
Palen zijn waarschijnlijk geaard op aardscherm, die zit mogelijk aangesloten op de aardvoorziening van de aansluiting. Is die aardweerstand laag genoeg?

Er is in Amsterdam een rechtszaak geweest over aarding van lichtmasten/lantaarnpalen. De beheerder van dat OV net werd verplicht om de boel veilig te maken. Was naar aanleiding van een hond die schrok of dood neerviel, zo goed weet ik het niet meer.

OV is wel een verschil tegen wat mastjes bij een VVE. bestaande situatie is zonder aardlek, idd aarding via de kabel zelf, wrs een voeding van minder als 3x80A en dus vaak een TT stelsel. maar wel oude situatie dus zou de aarding laag genoeg voor 16A moeten zijn.

in januari nog een OV storing gehad, daar lagen al weken de lichtmasten eruit in buitengebied. zat een 500mA aardlek op die 13 masten, wel 800+ meter kabel in totaal. gelukkig op de masten doorgelast, dus kwestie van het rotte stuk opzoeken en 1 fase afgekoppeld. de rotte kabel moet wel vervangen worden, maar dat zal wel moeten als het weer vriest en sneeuwt 8)7

edit: dan een 300mA aardlek of B16/300mA alamatje plaatsen. al heb je een 166ohm hulpaarding, is die nog sterk zat voor 300mA. heb van de zomer nog een storing gehad waar 42 masten op een 30mA zaten, dat ging 8 maanden goed, toen had men de kast vervangen en wist dus niet wat er op die groep zat.

Wat gebeurt er als je de aardlekschakelaar er tussenuit haalt?
Hoeveel spanning komt er dan op de paal te staan?
Gemeten tussen paal en pak em beet 1 meter vanaf de paal, waar je dan een test/meet elektrode moet plaatsen.

Lichtmasten moeten veilig zijn.

Aarden van lichtmasten.pdf

Was in 2007 alweer. Je hebt een groot probleem als er iets verkeerd gaat.

Edit: Die masten staan meestal op een betonnen paalsteun, omwikkeld met bitumentape, dus min of meer geïsoleerd. De aarding gaat dan via het aardscherm. Iemand steekt de kabel lek, niet door, dus alles blijft werken. Maar door het gaatje in de buitenisolatie dringt water binnen, aardscherm oxideert in de loop van de jaren door, en weg is je verbinding naar je aardrail in de kast. Als er dan een lek ontstaat in de mast zelf, o, pardon, in het armatuur, want anders krijgen we die discussie weer, dan staat de boel, alle masten dus, gewoon onder spanning.

Maar die installatie krijgt toch geregeld een 3140 keuring, toch?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (78%)]

heb al zat OV kasten gezien, doorgaans zit er echt geen 30mA aardlek op, hooguit een 500mA aardlek. anders blijft men resetten. je weet niet wat dit zeiknatte weer doet met lichtmasten en grondkabels doet. als je al 0,10 Mohm op de megger hebt is het al een goede.

meeste OV is oude installatie, toen werd geen aardlek gebruikt. het moet licht geven niet de storingsdienst bezig houden. de gammele lichtmasten in Adam ken ik wel die verhalen, was ook niet aangesloten zoals het moest kan ik me herinneren. hier zit er ymvk-as tussen en is de dikte 10 of 6mm2. de stalen mast komt niet onder spanning als de aarding goed is, dan gaat de zekering eruit.

Op zondag 11 februari 2024 23:09:06 schreef testman:
(...)
was ook niet aangesloten zoals het moest kan ik me herinneren.
(...)

Ik denk dat het om een deel van de OV installaties in Amsterdam gaat, waarbij de masten op de tariefdraden van een distributiekabel zitten. Dat was in Amsterdam en Rotterdam een gebruikelijke wijze. Er is dan nog een verschil in systemen: je hebt masten waarvan de verlichting direct op de tariefdraad zit, en je hebt ze waar een aftakking van de hoofdader meegaat de mast in. Dan zit er een magneetschakelaar in de mast.
Altijd een akelige klus voor de storingsmonteur om zo'n omgereden lichtmast veilig te stellen.
Ik begrijp dus niet goed hoe ik "niet aangesloten zoals het moest" moet interpreteren.

Edit: en de netbeheerder daar heet dan nu Liander.

Op zondag 11 februari 2024 23:30:03 schreef mvdk:
[...]
Ik denk dat het om een deel van de OV installaties in Amsterdam gaat, waarbij de masten op de tariefdraden van een distributiekabel zitten. Dat was in Amsterdam en Rotterdam een gebruikelijke wijze. Er is dan nog een verschil in systemen: je hebt masten waarvan de verlichting direct op de tariefdraad zit, en je hebt ze waar een aftakking van de hoofdader meegaat de mast in. Dan zit er een magneetschakelaar in de mast.
Altijd een akelige klus voor de storingsmonteur om zo'n omgereden lichtmast veilig te stellen.
Ik begrijp dus niet goed hoe ik "niet aangesloten zoals het moest" moet interpreteren.

Edit: en de netbeheerder daar heet dan nu Liander.

masten geheel niet geaard, wrs kabel gebruikt ( en vele decennia ook ) zonder aard litze of aard draad dus, dat is niet aangesloten zoals het moest.

Als er geen aardlek tussenzit dan moet er een veiligheidsaarding zijn.
De maxiamale weerstand wordt bepaald aan de hand van de waarde van de beveiliging en kabelweerstand.
Hou rekening met een 16 A beveiliging toegepast, dan moet de aardweerstand max ongeveer 1,8 Ohm zijn. LET op richtijn,!,

Doorgaans zijn nieuwe lantaarnpalen dubbel geisolleerd, door een aansluitbak met een kunststof omhulling.
Daar aard je alleen het armatuur,(indien noodzakelijk)

Het is een K... omschrijving dat het met een 30 mA aardlek vragen is om ellende.
Zeer zeker als het een niet al te oude installatie is.
De huidige materialen laten de 30 mA aardlek gied gebruiken.
Als dat niet zo is, dan had je beter een goede monteur kunnen nemen.

Als er echt een defect is, dan duurt het hooguit wat langer voor dat het zich manifesteert bij een defect als je geen aardlek gebruikt. In de tussenliggende tijd is je installatie alleen maar gevaarlijker geworden..........

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (35%)]

Ik heb zoëven een hele rits google hits door zitten lezen, technische doc's van gemeente Amsterdam. Uitbreidingen van OV netten worden met eigen kabels gedaan. In die documentatie staat wáár in het luikje de schroef moet zitten waarmee de aarddraad uit de straatkabel word doorverbonden met de draad naar het armatuur. Daardoor is dus óók de mast geaard, de schroef zit ín het metaal van de mast zelf.

Het incident waarbij een hond, een 6 jaar oude Labrador doodviel, gebeurde doordat er spanning op de straatstenen stond. De hond liep in de natte sneeuw, ráákte niet eens aan de mast. Kan dus zijn dat wel de mast onder spanning stond, kan daar weinig over vinden. Ergens las ik dat Liander uiteindelijk toch wel 10.000 masten "behandeld" heeft, iets is dus verbeterd.
In die eerder genoemde documentatie is er sprake van dat nulader en aardscherm doorverbonden gebruikt moeten worden als aarding.

Op zondag 11 februari 2024 23:45:46 schreef Toeternietoe:

Het is een K... omschrijving dat het met een 30 mA aardlek vragen is om ellende.
Zeer zeker als het een niet al te oude installatie is.
De huidige materialen laten de 30 mA aardlek gied gebruiken.
Als dat niet zo is, dan had je beter een goede monteur kunnen nemen.

de praktijk leert anders helaas, 30mA op lichtmasten werkt niet. er klettert nogal wat vocht door zo'n mast heen door condensvorming, ook de kabels welke tot de bestrating in het water staan worden er niet beter op. en ja ik ken die zekeringkastjes wel in rood of grijs kunstof welke gebruikt worden al menig jaren. echter als de alu of stalen mast een aardschroef heeft dien je die ook te gebruiken, normaal gaat het miss goed, maar als de mast aangereden word is de aarding niet aansluiten juist weer gevaarlijk. pas nog diverse OV armaturen vervangen die al 20+ jaren stonden, allen hadden maar 2 aderige snoer in de mast zelf eraan zitten. dat is gelijk 3 aders geworden, armatuur had een aardklem erin zitten. OV heeft ook geen 16A voeding erop staan maar vaak 25A of meer.

zoals ik al zei, zet er een 300mA alamat of aardlek voor, het hoeft immers niet een aanraakbeveiliging te zijn zonder wcd's. zolang de aard weerstand dat toelaat en zelfs een hulpaarding is hier sterk genoeg voor.

Als je wordt geplaagd door een soms afvallende aardlek neem je best eens een megger ter hand ... al is het maar uit pure nieuwsgierigheid om te weten wat en waar de oorzaak kan zijn.

Als een aardlek afvalt, ook een 30mA, wordt er met zekerheid niet voldaan aan de voorgeschreven eisen inzake minimum isolatieweerstand van (gelijk welke) kringen.

Een aardlek is er niet alleen als beveiliging tegen elektrische schokken maar ook voor brandveiligheid.
Met een B16A kun je desgevallend al aardig wat vermogen stoken op de plaats delict voor hij afvalt.
Er is dan wel het voordeel dat je het aardlek kunt opsporen met een IR thermometer.

Al zeikt de condens uit de paal, al ligt de kabel in het water...dan nog moet de isolatieweerstand inorde zijn.
Net zoals bij een dompelpomp die in een waterput ligt.

zijn de lichtmasten nog gasontlading lampen? dan kan een gare VSA dit ook al veroorzaken, vooral bij uitschakelen als de vsa warm is springt de aardlek dan. isolatie is dan slecht.

Net zoals bij een dompelpomp die in een waterput ligt

pas nog gehad, af en toe ging de aardlek eruit als de pomp aangezet werd was het verhaal. pomp niet als verdachte in beeld gehad, meet de isolatieweerstand van de groep zelf en die had 0,25Mohm, wat al snel door een gare tl vsa bleek te komen. de pomp was gewoon net de druppel voor de aardlek.

punt is, en dat heb ik ook al wel gehad, slechte meetwaarde welke langzaam verdwijnt al metende door de hoge spanning van de isolatietester. of je koppelt de hele mikmak met slechte waarden los, alles los meet goed. zet alles weer in elkaar en weg is de storing. puur door condens op veel klemmen en lassen kwam de storing. door open halen en dus opdrogen ook weer weg, maar dat komt terug.

Volgens mij alle eindgroepen waar algemene WCD of Licht op zit moet voorzien zijn van 30 mA ALS. Dat is i.i.g. voor een huis installatie.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (25%)]

Het gaat over lantaarnpalen. Die moeten veilig zijn. Het kan niet zo zijn dat de boel onder spanning komt te staan. Er moet in geval van een defect een beveiligingsmiddel iets doen, binnen een bepaalde tijd, en er mag maar een bepaalde spanning op die palen komen te staan.
Er zijn hier op het forum mensen die dat beter weten dan ik, die al die getalletjes kennen. Ik weet dat niet zo, weet alleen maar dat het allemaal niet te lang mag duren.

Ik heb nog wat meer info over de situatie.
Het zijn lantarenpalen met led paalkop armaturen.
In het terrein ligt deels oude vmvk-as 4 mm, die kan zomaar 50 jaar oud zijn, is nog die oude lichtgrijze.
Daar hebben vroeger waarschijnlijk een zooi palen met kwikarmaturen op gezeten.
Het terrein is later geheel anders ingericht, op de 4 mm zijn gietmoffen gemaakt met aftakkingen met 2,5 vmvk-as en flink palen bijgeplaatst.
En geen tekeningen natuurlijk.
Dat is allemaal door een andere bedrijven gedaan.
Ik ben de huidige installateur ( goede vriend) in het najaar gaan assisteren met zoeken en meten, en heb uiteraard de megger flink gehanteerd.
Op die manier, met afkoppelen van de palen ( die zijn redelijk modern met de bekende faget boxjes er in) hebben we 2 rotte gietmoffen gevonden.
Die zijn vervangen incl een flink stuk oude 4 mm kabel waar het aardscherm al flink rot van was
Alles was toen weer ok voor langere tijd tot het natter ging worden.
Nu blijkt het stuk kabel van het gebouw, onder de straat door, naar de eerste paal ook matig te zijn.
Dat zal er hoe dan ook uit moeten.
De 30 mA tript zodra het een tijdje flink heeft geregend.
De vraag was eigenlijk of die ALS verplicht is of niet met alleen lichtmasten.
Eerst moeten ze dat slechte stuk kappen en er een nieuwe voor neerleggen.
En misschien er 3 groepen van maken met ieder een eigen ALS, dat kan ook nog.
Mijn idee was ook al dat die ALS er gewoon tussen moet blijven.

Op dinsdag 13 februari 2024 00:51:40 schreef revado:
Ik heb nog wat meer info over de situatie.
Het zijn lantarenpalen met led paalkop armaturen.
In het terrein ligt deels oude vmvk-as 4 mm, die kan zomaar 50 jaar oud zijn, is nog die oude lichtgrijze.
Daar hebben vroeger waarschijnlijk een zooi palen met kwikarmaturen op gezeten.
Het terrein is later geheel anders ingericht, op de 4 mm zijn gietmoffen gemaakt met aftakkingen met 2,5 vmvk-as en flink palen bijgeplaatst.
En geen tekeningen natuurlijk.
Dat is allemaal door een andere bedrijven gedaan.
Ik ben de huidige installateur ( goede vriend) in het najaar gaan assisteren met zoeken en meten, en heb uiteraard de megger flink gehanteerd.
Op die manier, met afkoppelen van de palen ( die zijn redelijk modern met de bekende faget boxjes er in) hebben we 2 rotte gietmoffen gevonden.
Die zijn vervangen incl een flink stuk oude 4 mm kabel waar het aardscherm al flink rot van was
Alles was toen weer ok voor langere tijd tot het natter ging worden.
Nu blijkt het stuk kabel van het gebouw, onder de straat door, naar de eerste paal ook matig te zijn.
Dat zal er hoe dan ook uit moeten.
De 30 mA tript zodra het een tijdje flink heeft geregend.
De vraag was eigenlijk of die ALS verplicht is of niet met alleen lichtmasten.
Eerst moeten ze dat slechte stuk kappen en er een nieuwe voor neerleggen.
En misschien er 3 groepen van maken met ieder een eigen ALS, dat kan ook nog.
Mijn idee was ook al dat die ALS er gewoon tussen moet blijven.

vermoedelijk is de kabel die slecht is een 4x4mm2 ymvk-as kabel? dan kun je eens proberen om de boel op 1 fase te zetten en 2 aders te kiezen die nog wel goed meten. dergelijke kabel word niet rot van leeftijd, maar is wrs geraakt door graafwerken op dat stuk.

Ben toch nieuwsgierig hoe met de megger die twee gietmoffen zijn gevonden.
Welke meetmethode is er nog gebruikt? Murray bridge? Spanningsafval? Of de TDR?

Edit:
Of zomaar op goed geluk gaan graven, kan natuurlijk ook...

[Bericht gewijzigd door mvdk op (18%)]

Da's een leuke :)
Inschatten waar die las ongeveer ligt en graven en stukje kabel volgen.
Zoals testman al zei, de oude is inderdaad een 4x 4mm.
Die was kapot gestoken vlak bij de 2 rotte lassen.
En de lassen slecht gemaakt, bruis epoxy,dus niet even laten uitharden.
En men heeft in de lassen de 4mm niet alle aders doorgelast 8)7
In de nieuwe lassen hebben we dat wel gedaan.

Het aardige van lichtmasten is, het zijn klanten die altijd thuis zijn. Je kan er altijd bij. In Delft werden, kweet niet hoe het tegenwoordig gaat, in elke mast twee fasen en een nul ingebracht. Bij een storing, een sluiting ergens onderweg, zet je met een variac een spanning op het begin van de kabel. Je loopt de kabel uit, meet em op. Op ruitjespapier zet je de afstand en de spanningen op de meetpunten. Je krijgt dan een schuin aflopende lijn, die ergens de nullijn raakt. Daar zit dan je storing. Voor als je geen TDR of stootgenerator hebt...

Op dinsdag 13 februari 2024 15:01:56 schreef mvdk:
Het aardige van lichtmasten is, het zijn klanten die altijd thuis zijn. Je kan er altijd bij. In Delft werden, kweet niet hoe het tegenwoordig gaat, in elke mast twee fasen en een nul ingebracht. Bij een storing, een sluiting ergens onderweg, zet je met een variac een spanning op het begin van de kabel. Je loopt de kabel uit, meet em op. Op ruitjespapier zet je de afstand en de spanningen op de meetpunten. Je krijgt dan een schuin aflopende lijn, die ergens de nullijn raakt. Daar zit dan je storing. Voor als je geen TDR of stootgenerator hebt...

bij de OV storing onlangs had ik ze met de isolatie tester gevonden. het geluk was dat in elke mast de kabel zat opgelast. hier kon ik bij de OV verdeler komen iig, heb ook wel rare constructies gehad met OV voeding maar lichtmasten zelf zijn van een woningbouw bijv. dan kun je er geen voeding opzetten zonder sleutels van die kast. hop snoer aan de mast en op de bus omvormer of een generator hangen.

tijd terug met een kortsluiting wel eens de manier van laagste waarde toegepast. ohmse waarde L en N was zo laag dat er maar 1 ohm verschil zat tussen vlak langs de sluiting en in de meterkast op de automaat. toch was ik zo op de juiste plek op deze manier.