Maarten, dat gaat niet helpen, het is de human body die zich oplaadt via de stoel. Dus die moet (zacht) geaard worden. Volgens BD is 1 Mohm te weinig, maar ik denk dat dit al voldoende is.
Ande optie is antistatische stoel, die bestaan, maar als BD schreef prijzig. En ik houd er niet van. (van die stoelen)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een ESD polsbandje dragen en een ESD mat gebruiken (beide met 1M weerstand in serie met de kabel) en samen aansluiten op een harde aarde om de statische lading van je lichaam te kunnen afvoeren tijdens het bewegen / opstaan / gaan zitten op de stoel.
Afgezien van elektronische verbeteringen; bij een formele EMC/ESD test telt een "gelukstreffer" bij mijn weten niet. Het probleem moet reproduceerbaar zijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op maandag 12 februari 2024 21:55:16 schreef rew
blz 25): Als zij het niet nodig vinden... dan ik ook niet. Maar consensus lijkt te zijn dat ik op z'n minst een condensator op de reset moet zetten.
Het is niet bepaald de eerste keer dat je je tegen deze steen stoot. Ik heb nooit last van dergelijke resets, maar ik zet ook altijd een capje van de reset naar de ground. Heeft er vast niets mee te maken.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op dinsdag 13 februari 2024 07:35:54 schreef Aart:
Afgezien van elektronische verbeteringen; bij een formele EMC/ESD test telt een "gelukstreffer" bij mijn weten niet. Het probleem moet reproduceerbaar zijn.
Een enkele reset in een serie tests (IIRC 5) is voldoende voor afkeur. Tenminste, voor een bepaalde klasse van apparaten. Voor andere apparaatklassen is niet-overlijden het criterium.
Gewoon jezelf via een ESD polsbandje aarden en een geaarde ESD mat gebruiken. Die twee zijn ervoor bedoeld om statische ontladingen van je lichaam te voorkomen en de electronica waaraan gewerkt wordt te beschermen tegen deze ontladingen.
Vind ik vreemd om te doen, een LED strip is wel het soort product dat zich niet zou moeten resetten door wat statische elektriciteit. Als mijn magnetron dat doet ga ik me ook niet door de verkoper een ESD bandje laten aansmeren, dan moeten ze gewoon hun huiswerk doen en de immuniteit verbeteren. Eigenlijk zou ik me geen enkel product anders dan een prototype kunnen bedenken waar ik een ESD bandje de oplossing had gevonden.
Op maandag 12 februari 2024 21:55:16 schreef rew:
(blz 25): Als zij het niet nodig vinden... dan ik ook niet. Maar consensus lijkt te zijn dat ik op z'n minst een condensator op de reset moet zetten.
Ik weet niet wat je er exact zag, maar op pagina 8 staat het volgende:
RUN is the RP2040 enable pin, and has an internal (on-chip) pull-up resistor to 3.3V of about ~50kΩ. To reset RP2040, short this pin low.
De impendantie van deze specifieke resetlijn is dus relatief laag. Een kort spoortje over een massavlak kan ook schelen ten opzichte van een lange draad naar een hoop LED'jes. Je hebt nog steeds niets verteld over de module die je dan zou hebben. Het verschilt per chip hoe de reset zich gedraagt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 13 februari 2024 09:11:52 schreef fatbeard:
[...]
Voor andere apparaatklassen is niet-overlijden het criterium.
Meestal geldt dan dat een reset is toegestaan, maar het apparaat mag niet defect raken of in een ongedefinieerde toestand komen. ('hangen')
De interne pull-up van 50k is in storingsgevoelige omstandigheden veel te hoog, beter 4k7 of 10k gebruiken, 100nF cap is eigenlijk echt verplicht...
(het heeft weinig zin om zonder cap door te modderen met een resettende controller omdat de datasheet zegt dat 't niet nodig is...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
Sterker nog, in iedere datasheet staat dat je een cap aan de reset naar de GND moet hangen. En als het er niet staat doe je het nog.
Op dinsdag 13 februari 2024 15:36:02 schreef Kruimel:
Vind ik vreemd om te doen, een LED strip is wel het soort product dat zich zou moeten resetten door wat statische elektriciteit. Als mijn magnetron dat doet ga ik me ook niet door de verkoper een ESD bandje laten aansmeren, dan moeten ze gewoon hun huiswerk doen en de immuniteit verbeteren. Eigenlijk zou ik me geen enkel product anders dan een prototype kunnen bedenken waar ik een ESD bandje de oplossing had gevonden.
Werk eens aan een moederbord van een PC zonder ESD polsbandje en evt. een ESD mat (bijv. vervangen van een DIMM). Een vonk van je vinger richting moederbord op de verkeerde plek (bijv. naar een DIMM) en je kunt het moederbord afvoeren naar het milieupark.
Jezelf beveiligen tegen statische ontladingen bij het werken aan electronica heeft niets met prototypes van doen als je je product waaraan je werkt heel wilt houden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@bobosje: Er is nogal een verschil tussen elektronica die stuk gaat als je direct ergens op de print gaat vonken versus elektronica die zich misdraagt als er ergens in de buurt een kleine ontlading is.
Beide problemen hebben dezelfde oorsprong, de opgebouwde elektrische lading van je lichaam.
Als je naar een oplossing of een manier zoekt om de misdraging van de electronica, waar je aan werkt, op de ladingsverplaatsing van je lichaam te voorkomen dan is het dragen van een ESD polsbandje en het gebruiken van een ESD mat er een van.
Integendeel!
Door het dragen van een polsbandje zal er geen vonk overspringen. Rew zou dan nooit gemerkt hebben dat zijn electronica gevoelig is voor nabije stoorpulsen. Het gevolg is dan klachten van de klant en veel nazorg-ellende.
ESD-maatregelen voorkomen dat je electronica sneuvelt door spanningspieken als je er aan werkt.
Op dinsdag 13 februari 2024 18:14:48 schreef ohm pi:
Door het dragen van een polsbandje zal er geen vonk overspringen. Rew zou dan nooit gemerkt hebben dat zijn electronica gevoelig is voor nabije stoorpulsen. Het gevolg is dan klachten van de klant en veel nazorg-ellende.
ESD-maatregelen voorkomen dat je electronica sneuvelt door spanningspieken als je er aan werkt.
Dat begrijp ik, ik dacht dat rew op zoek was naar een ESD oplossing voor zijn probleem aan de werkplek.
Misschien beter om goede EMC/ESD testen uit te voeren voor je het product aan een klant verkoopt/geeft.
SparkyGSX
Hij heeft nu, met een onopzettelijke test, al vastgesteld dat er een probleem is. Dat nu oplossen is veel goedkoper dan officiële testen uitvoeren, ontwerpwijzigingen doorvoeren, en weer opnieuw testen.
EMC/ESD testen ontkom je soms niet aan, maar het is pure geld klopperei.
En rew heeft daar nu niets aan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 13 februari 2024 08:54:15 schreef SparkyGSX:
[...] Het is niet bepaald de eerste keer dat je je tegen deze steen stoot.
Ja. ik begon ook sterk een deja-vue gevoel te krijgen halverwege deze discussie... 
Hij staat nu bovenaan mijn "deze printen moet ik bestellen" als reminder dat vanaf nu alle printen met die extra condensator de deur uit gaan....
Op dinsdag 13 februari 2024 09:11:52 schreef fatbeard:
Een enkele reset in een serie tests (IIRC 5) is voldoende voor afkeur. Tenminste, voor een bepaalde klasse van apparaten. Voor andere apparaatklassen is niet-overlijden het criterium.
Op zijn minst voor bepaalde kriteria is er ook een heftigheid van de stimulans die meespeelt. Dan is het zeg: bij 500V moet het blijven werken en bij 2000V moet het heel blijven.
Op dinsdag 13 februari 2024 12:59:27 schreef Bobosje:
Gewoon jezelf via een ESD polsbandje aarden en een geaarde ESD mat gebruiken.
Enerzijds: Dat kan /ik/ doen, maar daar hebben mijn printjes "in the field" nog niets aan.
Anderzijds, in het onderhavige geval was ik van m'n plek geweest en toen ik terugkwam en weer ging zitten, nog voordat ik m'n polsbandje had kunnen aandoen, ging het mis.
En als laatste: Die extra handeling ga je vergeten/overslaan als je ook nog wel eens andere dingen doet. Ik krijg het voor mekaar om die strip effectief te gebruiken. En week gewerkt op een werkplek waar de terugkoppeling PATS erg PATS sterk PATS was als je het niet goed deed.
Op dinsdag 13 februari 2024 18:42:45 schreef SparkyGSX:
Hij heeft nu, met een onopzettelijke test, ...
Precies!
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Alhoewel ik hier waarschijnlijk iets anders tegen aan kijk, mijn visie is, test zo vroeg mogelijk zoveel als je kan.
(Vaak gezien de staat van de software ontwikkeling)
Eerlijk gezegd, zodra je een LED kan laten knipperen, kan je kijken of er gevoeligheid is voor ESD of Burst Etc.
Zodra je de last op je voeding kan varieren, kan je de eerste tests doen voor emissies, des te eerder je iets oplost, des te goedkoper het vaak is.
Zodra je uit de prototype fase bent en productie begint zich voor te bereiden, dan word elke verandering duurder, toevoeging van componenten gevolgd door een serie kostbare wijzingen aan testbeds, en de kosten worden al snel hoog genoeg dat elke wijziging op een goudschaaltje gewogen word.
Vandaar dat ik al van voor dat Revisie 0 naar productie gaat, eerst kijk of er "Klassieke fouten" zijn gemaakt.
Op zich zijn er verscheiden artikels geschreven waarin "Homemade" EMC tests worden beschreven, Kenneth Wyatt, Doug Smith *Hij heeft een website vol met artikels over ESD en aanverwante topics (emcesd.com even naar beneden scrollen)
Kijk de volgende video, en je snapt wat ESD op een reset/klok lijn kan doen.
https://www.youtube.com/watch?v=DShYpdoxEkA&list=UUPpoertcmSaswca3…
Even terug naar het probleem dat @Rew heeft gezien.
Vaak treden dit soort van resets op als hoog impedante lijnen aan hoogfrequente EM pulsen worden blootgesteld.
Het hoeft geen directe inslag te zijn, het veld induceerd een voltage op de printplaat *Van daar dat hoog impedante lijnen het eerst een probleem vormen.
Faraday's wet is wat veel van deze problemen veroorzaakt.
Niet alleen de reset lijn, ook de klok lijnen zijn hier geregeld bij betrokken.
Bescherm hoog impedante lijnen met rc filters, waar nodig creëer het pad waar hoog frequent energie heen moet vloeien, en bescherm de MCU met weerstanden.
Ik hoop dat dit U helpt.
P.s. Ik was vergeten de link toe te voegen.
Zoals mijn ondertitel zegt, stupidity is also a gift of God.
Op dinsdag 13 februari 2024 19:45:39 schreef walkura:
Faraday's wet is wat veel van deze problemen veroorzaakt.
Maar zijn kooi lost weer een heleboel op.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Het probleem is dat elke cent geteld word, bij een half miljoen stuks word een kooi een economisch probleem, om maar te zwijgen over de loads die met je PCB zijn verbonden.
Een enkel draadje dat je afgeschermde ruimte in gaat, maakt hem nutteloos.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
35 printontwerpen aangepast..... 1 "F*** past echt niet" en een paar "moet toch nog eea aan gebeuren doe ik dan wel".
In 1987 liep ik stage en stelde voor om een extra weerstandje van 1 cent toe te voegen in het ontwerp. Mijn begeider zei toen: Jij denkt 1 cent, wij rekenen met 1 gulden. Voordat het weerstandje in productie op iedere print zit kost dat ding een hele gulden: Bestukkingskosten, voorraadkosten inkoopkosten (gast die niets anders doet dan inkopen) etc etc.
Nu.... Ik bestuk zelf. Zolang het een component betreft die toch in m'n machine zit kost het weinig.
[Bericht gewijzigd door rew op (66%)]
SparkyGSX
Het helpt als je een component kunt gebruiken dat je ergens anders toch al op je print hebt, en vaak is dat met weerstanden en condensors wel mogelijk.
Alsnog is een opslag van 100x idioot, zeker bij grote aantallen.
rew
Enerzijds... de tijden zijn veranderd. De kosten van een extra componentje zijn lager geworden.
Anderzijds. dat hangt af van hoe je dingen afschrijft.
Als je BOM <directe uitgaven> kosten zeg 20 euro per print zijn, en je "inkoop afdeling" kost per print ongeveer 10 euro kan je zeggen: Dan moet je 150% van de kosten rekenen, dus 1.5 cent voor die weerstand van 1.0 cent inkoop.
Maar als je zegt: Ze hebben 10 verschillende dingen ingekocht en die nieuwe weerstand is daar 1 van, dan kan je ook op 1 euro per "uniek conderdeel" uitkomen. Voor die weerstand is het 100x voor die trafo van 12 euro is het maar 8%.
Je moet het niet te letterlijk nemen. De engineer die de onderdelen aanraad en denkt "mwah, weerstandje kost maar 0.1 cent, geen probleem" die moet zich realiseren dat commerciele bestukkingsfabrieken als Allpcb zo'n 2 cent per aansluiting rekenen. Daarmee wordt dat weerstandje zomaar 40x duurder! En het is niet ongebruikelijk dat het vervoer ongeveer de helft is van de hele kosten. Dus dan heb je het al over 60x duurer dan de kosten van het weerstandje zelf. Dat zit niet eens zo ver van de 100x uit het originele verhaal.
Maar goed. Moraal van het verhaal: Dat weerstandje of condensatortje kan best vele malen duurder zijn dan de directe aanschafkosten.
SparkyGSX
Natuurlijk is het meer dan de aanschafkosten, maar er zal ook een reden zijn voor die weerstand, en dan is de vraag wat het kost (aan extra uitval bijvoorbeeld) als je het niet doet.
Daarbij, 2 cent per aansluiting? Dus een microcontroller in een TQFP-144 kost 2.88 euro om te plaatsen? Klinkt niet heel realistisch.

blz 25): Als zij het niet nodig vinden... dan ik ook niet. Maar consensus lijkt te zijn dat ik op z'n minst een condensator op de reset moet zetten.