Ik heb hier een LED balk, waterdichte werkplaatsverlichting. Deze gedraagt zich sinds kort als stroboscoop. Knippert erg irritant. Soms stopt het vanzelf en brandt hij weer een poosje normaal.
Armatuur heeft weinig branduren, is een jaar of 3 oud denk ik.
Heb het armatuur opengemaakt, zit een klein driver printplaatje ("Fareast FE8730") in. Zo op het oog lijkt het allemaal in orde.
Iemand een idee wat er stuk is? Lijkt erop dat de voeding staat te hikken, maar heb helaas geen scoop om dit uit te meten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Beste gok: C4 is gaar. Die zorgt waarschijnlijk voor de voedingsspanning van het IC op onderkant van de print. Wordt die elco gaar dan stort de spanning steeds in zodra de boel start.
De twee bruine condensatoren op de eerste foto iets linksonder van het midden kunnen ook gaar zijn, recent meegemaakt in een LED-lamp, met als enige verschil dat daar geen IC in zat en ze als serie-voeding gebruikt werden.
Ik stem op testman.
Zie de vier solderingen van de spoel bij BD1. Printje heeft maar een paar solderingen, dus je kunt ze net zo goed allemaal muv de smd-componenten even meenemen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
Ik stem op ctjes, de leds kunnen 1000000 uur mee, er is nog geen driver geweest die dat haalde.
Behalve de jampotspaarlamp driver
.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
1. Doorsolderen van het vreselijk uitziende soldeerwerk
2. Scoop kopen, onmisbaar gereedschap voor de serieuze elektronicus
3. Wil je dat niet: vervang de condensators, die kun je simpel testen met een LCR meter. Ook een onmisbaar stuk gereedschap voor reparaties.
4. Heb je die ook niet, dan de rest vervangen en zo doormodderen tot je geluk hebt 
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op dinsdag 13 februari 2024 08:21:21 schreef tuxie:
Ik stem op ctjes, de leds kunnen 1000000 uur mee, er is nog geen driver geweest die dat haalde.Behalve de jampotspaarlamp driver
.
Dat was dan ook een project van Philips waar ze vergeten waren iets te bedenken om de omzet op langere duur te verhogen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 13 februari 2024 11:47:04 schreef Gerard*:
[...]Dat was dan ook een project van Philips waar ze vergeten waren iets te bedenken om de omzet op langere duur te verhogen.
de jampot spaarlamp heeft een gewone ijzerkern vsa aan boord, de lichtbron zelf haalde de normale levensduur als deze niet steeds kort werd aangezet, rond de 10.000 uren. 1 miljoen uren vergeet maar bij een bouwmarkt ledbakje, die dingen word teveel in bespaard..
Op dinsdag 13 februari 2024 17:11:37 schreef testman:
1 miljoen uren vergeet maar..
De meeste leds wel, de rest van het bakje niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 13 februari 2024 11:47:04 schreef Gerard*:
[...]Dat was dan ook een project van Philips waar ze vergeten waren iets te bedenken om de omzet op langere duur te verhogen.
Nee hoor, dat zat al ingebouwd: het gewicht. En daarnaast leverden ze al een eeuwigheid TL-lampen met verder dezelfde eigenschappen.
Reactie liet wat langer op zich wachten, ik was geveld door de griep 
Het doorsolderen heeft niet geholpen.
C4 is een 4.7uF 50V van het merk 'Threecon'. Ik heb deze specifieke waarde zo niet liggen. Heb er een 10uF 63V in gezet en dan knippert hij nog steeds, alleen een stuk langzamer. Ook nog een 1uF 50V geprobeerd en dan knippert hij heel veel sneller.
Ik vermoed dat er een ander onderdeel van de driver defect is, als jullie nog suggesties hebben?
De rood/bruine condensatoren die weardguy noemde? Opdruk 224J 630V allebei.
testman
Zoom eens in op U1 dat is het ic met de 6 pootjes, die ziet er beroerd uit.
Dubbel op, Foutje !
[Bericht gewijzigd door picturemaker op (13%)]
Op donderdag 15 februari 2024 09:32:05 schreef ThinkPad:
De rood/bruine condensatoren die weardguy noemde? Opdruk 224J 630V allebei.
Dat is bij mij de volgende verdachte. Eruit solderen en capaciteit meten. Als de capaciteit klopt (220nF) dan weer terugzetten anders vervangen.
Zorg eerst eens voor een vervangende belasting i.p.v. de ledjes . Kun je ten minste uitsluiten dat het de ledjes of de voeding het euvel veroorzaakt .
testman
Op donderdag 15 februari 2024 19:17:31 schreef Lead Acid:
Zorg eerst eens voor een vervangende belasting i.p.v. de ledjes . Kun je ten minste uitsluiten dat het de ledjes of de voeding het euvel veroorzaakt .
goede, vaak zijn de leds idd gewoon gaar. of eerder 1 of 2 leds zijn gaar maar het staat in serie..
Ik denk dat het opgelost is.
Bedacht mij ineens dat een slecht component/soldering ook nog wel eens valt op te sporen door te spelen met warmte/koude. De PCB (het deel rechts van de CS4N65) boven een aansteker gehouden (op enige afstand uiteraard) terwijl hij aan stond en het knipperen stopte gelijk en armatuur bleef netjes continu branden.
Heb met soldeerbout het kleine SMD-grut doorgesoldeerd en het armatuur lijkt nu weer prima te werken. Zal later dit weekend nog eens testen als hij een paar uur zonder spanning heeft gelegen en kijken of het nog steeds in orde is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 15 februari 2024 19:17:31 schreef Lead Acid:
Naahhh Lijkt me niet nodig. Het sneller/langzamer knipperen wordt beinvloed door de waarde van de C4 condensator. Als er een rot contactje in de leds zit dan zou dat niet zo zijn.
testman
Op vrijdag 23 februari 2024 10:42:16 schreef ThinkPad:
Ik denk dat het opgelost is.Bedacht mij ineens dat een slecht component/soldering ook nog wel eens valt op te sporen door te spelen met warmte/koude. De PCB (het deel rechts van de CS4N65) boven een aansteker gehouden (op enige afstand uiteraard) terwijl hij aan stond en het knipperen stopte gelijk en armatuur bleef netjes continu branden.
Heb met soldeerbout het kleine SMD-grut doorgesoldeerd en het armatuur lijkt nu weer prima te werken. Zal later dit weekend nog eens testen als hij een paar uur zonder spanning heeft gelegen en kijken of het nog steeds in orde is.
dit had ik al gezegd doorsolderen! vaak zit het niet in de trough hole componenten maar juist het kleine grut heeft gammele verbindingen.
Op vrijdag 23 februari 2024 10:42:16 schreef ThinkPad:
Heb met soldeerbout het kleine SMD-grut doorgesoldeerd en het armatuur lijkt nu weer prima te werken.
Zat ik er helemaal naast! 
Ik gaf advies om alles door te solderen muv het kleine smd-grut.
Mooi dat hij gerepareerd is.